Krijg hoofdstel niet om bij mangegepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Videl

Krijg hoofdstel niet om bij mangegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:08

Ik heb een probleem met het hoofdstel omdoen bij een bepaald manegepaard. Ik ben beginnende ruiter en sowieso ben ik hier niet zo handig in, maar bij het paard in kwestie lukt het helemaal niet.

Het paard is onvriendelijk wanneer je langs of in de stal komt. Ze doet verder niets maar houdt haar oren steeds naar achteren. Nu vind ik dit niet zo erg want dit doet ze bij iedereen en ze zal verder niet bijten ofzo. Maar wanneer ik het bit in probeer te doen gooit ze steeds haar kop naar boven, draait ze zich om of weigert het bit. Ik kan er dan dus niet meer bij. Ik vraag dan meestal of iemand mij wil helpen.

De laatste keer wilde ik het echt zelf doen, maar na 10 minuten bezig te zijn was het nog niet gelukt. Toen heb ik dus maar weer iemand gevraagd om te helpen. Ik vind dit een beetje lomp overkomen en wil het graag zelf kunnen. Hoe kan ik dit het beste oplossen. Ik probeer wel de neus met mijn andere hand naar beneden te houden, en met mijn duim de mond van het paard open te krijgen zodat ze het bit accepteert, maar nog lukt het me niet. Ik vind het moeilijk om dan al die handelingen tegelijk uit te voeren.

Kan iemand me hierbij helpen?

meganproperx

Re: Krijg hoofdstel niet om bij mangegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:12

als het paard zich omdraaid, kun je hem/haar misschien vastmaken met het halster en dan het halster om zijn nek doen, dan het hoofdstel indoen zoals je het probeert dan kan hij in iedergeval niet omdraaien.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:14

En als je probeerd met een snoepje/brokje?

Als die zich omdraaid, mee blijven draaien, bij het hoofd blijven.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:16

Je kunt ook ee nstalhulp vragen :)
Edit; Sorry niet goed gelezen, maar als je aan de stalhulp vraagt of ze er gewoon bij gaat staan, kan zij zeggen wat je moet doen

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:18

Inderdaad halster om de hals doen en die later ofdoen.
@nynke1122 Ze wil het juist zelf doen !

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:20

je hand goed op de neus houden!
(dat zijden ze altijd bij mij:P)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:21

Zijn er geen meiden met meer ervaring die je kunnen (en vooral willen! helpen?)
Mijn ervaring is helaas wel dat een aardige groep gevorderde manegeruiters zichzelf te goed voelt om een beginner te helpen)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:21

Halster omdoen en vast zetten (halstertouw dan hè) ;)
Halster los maken
Half afdoen,en dan weer om het hoofd doen (Het gat waar de neus doorheen gaat die laat je vrij)
Nu heeft het paard dus het halster om zijn nek en kan hij minder gauw weglopen of hoofd omhoog doen.
Probeer met je rechterhand het hoofd laag te houden door die hand op de neus te houden (iets hoger als de neus,op het bot zeg maar)

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:28

In de manege gebruiken ze bij het opzadelen en hoofdstel omdoen eigenlijk nooit een halster. Want dit wordt allemaal in de stal gedaan. Maar bij anderen lukt het hoofdstel omdoen dus wel gewoon (met wat moeite soms). Dus eigenlijk wil ik het ook gewoon zonder halster kunnen.

Nu is het wegdraaien niet zo'n groot probleem, dit doet ze niet zo vaak, en ze doet dit naar mijn idee als ergernis omdat ik het niet in een keer kan haha. Dit kan ik overigens wel begrijpen.

Ik vraag dus steeds aan de manegeruiters of ze willen helpen, dit vinden ze ook niet erg, maar aangezien ik het nu al zo vaak gevraagd heb wil ik het nu gewoon zelf kunnen :P Het probleem is voornamelijk het bit indoen, dan gaat de kop omhoog, ik probeer dan de neus vast te houden, maar uit klunzigheid krijg ik dan het bit alsnog niet in. Haha ik denk dat het ook gewoon meer oefening vergt. Maar als ik dus nog op het paard moet rijden en ik zo lomp doe met het hoofdstel, zal ze mij ook niet meer zo serieus nemen zo denk ik dan :P

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:32

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:37

Ja dat wel, ik probeer het dan na te doen. Maar zonder succes dus nog. Teugel over hoofd, met rechterhand te neus vasthouden. duim achterin de mond van het paard zodat die zijn mond open doet, hoofdstel vasthouden in linker- of rechterhand? Dat ben ik even vergeten haha :P Rechterhand toch ook?

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:39

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:39

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:40

Ja heb dit laatst aan mijn instructrie gevraagd. Zij zei dat ik het veel moet oefenen en dat het dan vanzelf gaat, maar tot nu toe is het nog niet gelukt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:44

Hoofdstel halverweg samenpakken. (Dus niet bovenin vastpakken aan dat stuk wat achter de oren zit maar meer wat thv zijn ogen zit ongeveer,dat druk je samen)
Rechter hand/arm over de neus.
Met je arm druk je'm wat omlaag en in die hand heb je ook het hoofdstel halverwege vast.
Het bit leg je in je linkerhand en hou je richting de tanden en met je duim ga je die mondhoek in en zeg je iets in de trend van ''hap''
Paard opent zijn mond en dan kan je het hoofdstel omhoog doen en over de oortje's doen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:45

Eerst je de teugels achter de oren leggen. Zo heb je meer controle over het paard.
Dan rustig de teugels in je rechter hand nemen en je hand op de neus leggen.
Als het paard niet het bit in wilt nemen kan je rustig met je vinger in de mondhoek van het paard spelen.
Dan gaat hij slikken en gaat de mond open.
Neem goed de tijd en ga niet haatsten.

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:47

Misschien i.p.v. dat als het zelf niet lukt, iemand anders het laten doen, eens vragen of iemand er dan bij wil staan en eventueel bijspringen waar het zelf niet zo goed lukt! Bijvoorbeeld dus met het hoofd omlaag houden.
Ik rijd zelf namelijk ook niet zo lang en heb er ook nog best wel moeite mee ;) :D

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:18

het is niet raar hoor om het halster om de hals te doen, en als het je niet lukt is het wel handig. als je het dan geoefend heb enzo kun je altijd het halster nog laten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:23

met een halster half rond de hals zal het paard nog steeds de neus omhoog doen

Hoofdstel idd dubbel pakken bij de bakstukken, neus naar je toe draaien en dan met je andere hand het bit er in doen. Zolang hou je die hand op de neus en dan schuif je langzaam naar boven. Geduldig blijven is het beste

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:40

nee dat klopt maar hij zal niet om kunnen draaien

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:49

hmm oke. vanavond heb ik t opnieuw geprobeerd. Ook opzadelen wat ik nog niet vaak heb gedaan. Overigens hulp gevraagd aan iemand die het helemaal niet wist. Dus met zn tweeen bezig geweest. Dit ging wel goed, paard zelf opgezadeld.

alleen paard was echt niet aardig in de stal! heel onrustig, oren naar achteren, schoppen, wegdraaien en kop omhoog gooien. Paard ging ook keihard op mn voet staan waardoor ie nu erg blauw is. aauuww! Ik bleef zelf gewoon rustig en heb echt lak aan dit gedrag daarom lukte het opzadelen ook wel.

Hoofdstel met zn tweeen gedaan, bit kreeg ik weer niet in, dus ik heb de neus van het paard vastgehouden en de ander het bit in gekregen. Wat een gedoe zeg! Vind het beetje raar dat het paard daar zo'n drama van moet maken, aangezien we haar geen pijn doen. Misschien slechte ervaringen die ze ermee heeft gehad? Schijnt dat de merrie altijd zo 'vriendelijk' is in de stal. Raar, want in de bak is ze meestal superlief

Maar goed, nog niet helemaal gelukt dus maar we blijven proberen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:50

Lukt het bij andere Paarden wel?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:55

Soms willen ze inderdaad hun mond niet opendoen.. Misschien dat er eens flink aan het bit getrokken is waardoor ze niet zo vrolijk tegenover het hoofdstel staat?

Ik pak meestal in een hand de bakstukken en hou de neus vast, met de andere hand doe ik dan het bit in.. (en dan het kopstuk over de oren en riempjes vast etc)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:01

Toen ik nog op een manege reed, was er een privépaard wat ook vrij "lastig" was met het hoofdstel om doen. Paard was ook nog 1,75/1,80m. Niet echt een handige combi. Bij dit paard was het de oplossing om aan 1 kant het bit los te maken, dan het kopstuk goed omdoen, keelriem alvast vast maken en dan terwijl het hoofdstel dus al half zit, het bit in doen en weer vast maken. Dan de neusriemen en voila! Het hoofdstel zat :D

Misschien werkt deze tactiek ook bij dit paard. Je hebt dan 2 handen vrij om het bit goed te doen, omdat je de rest van het hoofdstel al niet meer vast hoeft te houden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:08

Eerste de teugels over het hoofd doen.
Dan je rechterhand, met de bakstukken in je hand op de neus leggen (zo: http://www.google.nl/imgres?q=hoofdstel+indoen&um=1&hl=nl&sa=N&rlz=1C1GGGE_nlNL398NL398&biw=1680&bih=955&tbm=isch&tbnid=AmaIgBHQCYiTvM:&imgrefurl=http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php%3Ff%3D75%26t%3D1512760&docid=3QAMOXqObOHGVM&imgurl=http://i55.tinypic.com/2jcu8v5.jpg&w=545&h=522&ei=W6l8T4fBEMbwsgaMn-WXCQ&zoom=1&iact=rc&dur=401&sig=110678735132488034230&page=2&tbnh=146&tbnw=152&start=45&ndsp=53&ved=1t:429,r:22,s:45,i:215&tx=95&ty=89)
Als hij dan zijn hoofd omhoog/ opzij wil doen hou je hem met die hand tegen.
Met je andere hand doe je het bit in de mond.
Als hij zijn mond niet open wil doen druk je (eerst zachtjes, steeds iets harder) met je duim van de hand waarmee je het bit vasthebt achter de achterste tand op de onderkaak van het paard. Hij zal dan zijn mond een stukje open doen (probeer maar bij jezelf), dan moet je snel het bit naarbinnen doen.