shetlander bijt paard goed door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

shetlander bijt paard goed door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:56

hoi bokkers,

Ik heb een paard en shetlander. Het paard is nogal onderdanig, de shetlander denkt dat hij reuze belangrijk is. Ze staan samen in de bak, wei. Als ze aan het spelen zijn dan bijten ze elkaar meestal. De shetlander bijt het paard zo hard door dat hij al super veel littekens heeft. -:(- Elke dag is er wel een nieuw wondje bij. Heeft er iemand tips om hier iets aan te doen? Ik dacht iets aan zijn nek smeren dat vies is in de shetlander zijn mond? Misschien proeft hij het dan ook wel?

Heeft er iemand tips?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:58

Uit elkaar halen (draad ertussen doen)
Niets meer, niets minder. Het komt voor dat paarden echt niet samen kunnen staan, dit lijkt mij daar een goed voorbeeld van.

Optie 2; is een anti bijt ding geen optie? Zo'n halve kap tegen dekenbijten?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-04-12 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:59

vuurneon schreef:
Uit elkaar halen.
Niets meer, niets minder.

<<)
logisch toch ;)

tamary

Re: shetlander bijt paard goed door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:09

Ze scheiden of shet verkopen en een wel passend maatje zoeken dat zich kan beheersen bij het spelen. Dit geeft ook een hoop stress voor je paard nl.

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:04

En zou ik dit kunnen verbeteren door met de shetlander vrijheidsdressuur of dergelijks te doen? of gaat dit niet zo veel uithalen? ik zou hem zo graag houden samen met men paardje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:04

Hij bijt jou toch niet? :+
Hoe denk je hem nou te kunnen trainen als het juist je paard is die opgescheept zit met de pony zonder dat jij er bij bent?

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:19

vuurneon schreef:
Hij bijt jou toch niet? :+
Hoe denk je hem nou te kunnen trainen als het juist je paard is die opgescheept zit met de pony zonder dat jij er bij bent?

Ik dacht dat hij dan misschien wat dominanter zou worden? ik weet het ook niet daarom vraag ik advies

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:22

Het is geen mens die je op assertiviteitscursus kunt sturen natuurlijk.

Hoe eerlijk is het tegenover je paard dat hij nu zo gebeten wordt? Dat risico wil je toch niet meer lopen?
Draadje ertussen en dan heb je ook geen kans meer op wonden (die ook kunnen infecteren natuurlijk...).

Misschien denk ik veel te simpel, maar je gezonde verstand zegt toch al uit elkaar halen?

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:25

vuurneon schreef:
Het is geen mens die je op assertiviteitscursus kunt sturen natuurlijk.

Hoe eerlijk is het tegenover je paard dat hij nu zo gebeten wordt? Dat risico wil je toch niet meer lopen?
Draadje ertussen en dan heb je ook geen kans meer op wonden (die ook kunnen infecteren natuurlijk...).

Misschien denk ik veel te simpel, maar je gezonde verstand zegt toch al uit elkaar halen?

tuurlijk maar misschien dat er iemand raad had met zo'n paarden zonder ze uit elkaar te moeten halen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:27

Muilkorven. Maar dat is symptoom bestrijding.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:49

Dit heeft weinig met beweging te maken, daarom verplaats ik het topic van BEH naar OPG.

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:49

Uit elkaar halen is denk ik het meest verstandig. Muilkorven is inderdaad een symptoom bestrijding

Paardendomei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:10

Hoe lang staan ze al bij elkaar en hoe heb je het aangepakt met inscharen? Soms helpt het als ze eerst aan elkaar wennen met een draad er tussen. Is de shetlander nog hengst dan helpt castreren.
De meeste paarden worden liever naarmate ze meer worden getraind. Doe je iets met de shetlander?
Als je hem alleen als maatje hebt en opnieuw inscharen helpt niet, dat zou ik een ander maatje zoeken dat beter past bij je paard.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:21

Heb met mijn Shet(hengst) en paard(ruin) precies hetzelfde probleem. Jaren uit elkaar gehaald op de wei en aparte boksen. Veel samen gereden buiten= shet voor de wagen, paard ohz. Samen met vrienden samen met ze aan de wandel. Nu na 5 jaar kunnen ze samen los gegooid worden in de bak, zonder dat de hengst hem aanvalt! Paard heeft dan wel 1 a 2 kleine wondjes op zijn benen van het spelen. SAMEN in de wei is absoluut GEEN OPTIE, dan zou het paard echt onder de wonden zitten.
Deze twee krijgen elke dag beweging en zijn super lief tegen mensen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:40

Misschien handig, een graaskorf voor je shetlander? ;) Word ie minder snel dik maar kan nog wel lekker grazen, maar het belangerijkste, hij kan je paard niks meer doen.
Een doorbijtende shetlander verkoop je niet (ofja bijna niet) natuurlijk, en dan komt ie wss of in de handel en uiteindelijk bij de slager terecht.. een graaskorf lijkt me een goede optie om zowel je paard als je shetlander gelukkig te houden :j shetlander kan nog heerlijk agressief spelen zonder dat je paardje er last van moet hebben!

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:20

Zoals hier boven, raad ik de graaskorf ook aan.

De shet hengst bij ons stal krijgt die om als die bij andere paarden in de wei staat.
Werkt prima. Hij kan eten/drinken en spelen zonder de andere te verwonden door te bijten.