TROTS op wat we in 8 maanden bereikt hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenna

TROTS op wat we in 8 maanden bereikt hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:03

Sommige zullen al wel een wat verhalen over Jente gelezen hebben in andere discussies, maar wat zijn we blij dat we haar niet verkocht hebben, maar intensief met haar zijn gaan trainen aan de longe en heel veel grondwerk met haar doen. Juli 2011 hebben we haar gekocht en kwamen er al snel achter dat ze niet lekker in haar vel zat en erg dominant was,dus afspraak met paardentandarts en osteopaat en dierenarts gemaakt. osteopaat heeft haar bekken los gemaakt en een borstspier zat heel erg vast, tandarts kon haar niet behandelen zo onhandelbaar was ze,dus nieuwe afspraak gemaakt met dierenarts erbij om haar te verdoven. Weekje rust en wilde toen weer gaan rijden, maar was voor dochter bijna niet te doen, alleen maar hoofd in de lucht en heel onzeker. Hebben toen op het punt gestaan om haar te verkopen,maar heb toen nog een keer de osteopaat erbij gehaald en die zij ook geef haar tijd, als de klik er op een keer is zal ze een toppaardje worden. Zijn toen gestopt met rijden en zijn alleen maar grondwerk met haar gaan doen ,toen eenmaal het vertrouwen en respect er was, zijn we gaan longeren, met dank aan dit forum heb ik veel tips gekregen en ben ik zonder bijzetteugels of wat dan ook met haar aan het werk gegaan, stap en draf zat er op een gegeven moment lekker in, maar de galop vond ze erg moeilijk,ze kon haar balans niet vinden, maar met steeds kleine stapje kan ze nu op een hele kleine volte galopperen. Na een tijdje kwam ook de ontspanning in haar dus gingen langzaamaan weer denken aan het zadel erop,maar ze bleef gevoelig op het bit dus maar weer een tandarts gebeld die met moeilijke paarden overweg kan en die is nu een week geleden geweest en de dag erna is Marleen er op gestapt en ze liep de sterren van de hemel, wat zijn we trots en blij dat ze er nu plezier in heeft, daarna nog 2 keer gereden en het gaat echt goed,gooit af en toe nog wel haar hoofd in de lucht,maar nu pakken we dat aan door gelijk been te geven en dan corrigeert ze zichzelf gelijk en loopt weer ontspannen. Galop onder het zadel gaat nog niet, komt weer die onrust die we in het begin met alles hadden, dus daar gaan we eerst rustig aan mee aan het werk aan de longe en Marleen erop, als dat vertouwd is gaan we het los proberen.

We zijn echt blij dat we toch het vertrouwen in haar hebben gehouden en zien de toekomst met haar zonnig in.
Gister wat foto's gemaakt, houding en zit gaan we met lessen nog verder aan werken, maar nu kwam lekker ontspannen rijden op nummer 1.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ponyparadijs

Re: TROTS op wat we in 8 maanden bereikt hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:08

Lijkt het zo of ligt het zadel wat ver naar voren?

Geweldig trouwens dat jullie de kans hebben gegeven toch weer tot vertrouwen te komen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:19

Het kan zijn dat het tijdens het rijden iets is verschoven, het is ook iets ruim in de boom, maar samen met de osteopaat hebben we dit zadel gekozen omdat het goed op haar ligt en zij zegt dat als ze nog meer bespiert raakt het beter ligt(hadden we een smallere gedaan dan was het te krap geweest). Daarom hebben we nu ook een bontje eronder(zal eens kijken of ik er iets anders onder kan doen, dat het beter op zijn plaats blijft). Schouder liggen wel mooi vrij hoor. Toen we haar kochten had ze een wit behaarde schoft, dus ze is denk ik door een verkeert passend zadel gereden, vandaar misschien ook haar reactie van nervositeit op het zadel.

Ja het zijn 8 lange maanden geweest, maar als we zien hoever we nu al met haar zijn,hebben we het volste vertouwen in de toekomst.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:28

Ik kan me dat niet helemaal voorstellen maar oke.
Wat een oplossing zou kunnen zijn is een voorsingel. Die zorgt er voor dat het zadel niet naar voren kan schuiven.
Ben wel van mening dat het zadel als het schuift gewoon niet goed past, en dat er door iemand wordt gezegd dat ze straks met meer bespiering wel dit zadel kan hebben vindt ik vreemd. Het zadel moet nu ook gewoon goed passen.
Bij de foto's dat het voorbeen aan de kijkers kant naar achter is vindt ik toch vrij wieinig ruimte bij de schouder.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:18

ik heb gister met rijden goed gelet op de ligging van het zadel en het ligt goed en nergens is er tekort bewegingsruimte, dus het is denk ik ook een moment opname met de camera geweest.
Het is super om te zien dat Jente zich nu laar corrigeren door mijn dochter, dit was een paar maanden terug echt niet het geval,dus het werken aan haar dominante gedrag is echt niet voor niets geweest en ik sta er echt versteld van als je even een paar maanden doorzet, wat je dan met een paard kan bereiken.
Gister was er weer even een moment van stress met het opstappen, maar als mijn dochter dan eenmaal zit en ze gaan lopen is dat ook gelijk weer weg en gaat ze lekker aan het werk, dus waarschijnlijk heeft zij toch altijd pijn gehad met het rijden en gooide ze daarom ook altijd haar hoofd in de lucht, ja en als er dan jaren niet naar je geluisterd wordt en er alleen maar een martingaal gebruikt wordt om het in de lucht gooien van je hoofd tegen te houden en verder niet naar een oorzaak gezocht wordt,dan moet er even een knop om dat er hier wel naar haar geluisterd wordt en dat we het rijden plezierig voor haar wordt.Iedere dag zien we verbetering, dus wij houden vol!