Gez. Tips vervelende pony's (uitbreken en waterbak omgooien)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adnariM

Gez. Tips vervelende pony's (uitbreken en waterbak omgooien)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 22:34

Sinds ik een nieuwe pony heb ik het een beetje drama hier...

De nieuwe pony en mijn 2jarige pony (beide zo'n 1.25 hoog) ontsnappen elke keer
na een groener weiland. Er staat stroom op het lint, en zelfs 6 lintjes boven elkaar
houdt ze niet tegen...
Pas wouden we gaan rijden met een ander paard, we stappen op... hups zonder ook
maar iets te merken staat 1 van de 2 naast ons op de (drukke!) weg. Paarden snel verhuisd
naar het weiland waar het rustiger is... Maar hier gaan ze dus onder/door het draad om
vers gras te halen... Heel slim natuurlijk, maar de andere paarden gaan er achteraan of worden
erg onrustig omdat hun er niet door kunnen, waardoor ik dus elke dag behoorlijk chaggie bij de
paarden aankom. Elke dag repareer ik het weer, maar het heeft geen nut.
Stroom zit er genoeg op, lint zit strak zat en op goeie hoogte's. Wat kan ik nog meer doen?
Ze zijn gewoon te slim, ze weten dat als ze een beetje met passen en meten er door gaan, ze
gewoon aan de andere kant terecht komen...

En wat deze 2 grapjassen ook nog doen, de waterbakken omgooien. Lekker plons, plons, plons en ja... baasje kan weer 5 nieuwe waterbakken vullen. Ik heb ze nu vastgebonden op de tuinstoelen, maar dat vult extreem onhandig (ouderwetse hand waterpomp).

De nieuwe pony begon, en mijn 2 jarige, die zich natuurlijk een beetje staat te vervelen, doet gezellig mee.

Wie o wie heeft de gouden tip om mijn oh zo super vervelende merrie's binnen de omheining te houden?

(De pony's staan trouwens gewoon in kudde verband en krijgen voedsel genoeg!)

Anoniem

Re: Gez. Tips vervelende pony's (uitbreken en waterbak omgooien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:17

Ik weet niet hoe groot je weiland is maar je kunt de onderkant afzetten met een gaas, bijv schapengaas alleen moet je hierbij opletten dat er geen hoeven in kunnen blijven hangen, dus even de grootte bekijken. Maar dat is voornamelijk voor de grotere paarden dus kun je ook nog kiezen voor een dubbele afzetting.

En voor de waterbakken kun je een badkuip gebruiken, die kun je tussen 4 paaltjes vastzetten in de grond zodat die niet om kan vallen.

Aliesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:20

Toen mijn vorige verzorgpony elke keer haar waterbak omgooide hebben we er een steen in gelegd, daarna is het haar niet meer gelukt. Dus misschien is dat een idee?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:22

Planken. Wij hebben bij de ontsnappingsmonsters hout omheen gezet, 2 planken, daar gaan ze niet doorheen en bij het stukje waar we toch draad hebben, hebben we achter het draad schapengaas.

Tegen het omgooien hebben wij ze op een verhoging gezet en een aantal zware stenen er in en dan zoveel mogelijk vol houden.

Vervelend probleem, succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:20

Hoeveel ruimte is er tussen je palen? en zijn er andere dingen te doen in de wei bahalve uitbreken en waterbakken omgooien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:22

Ik vrees dat je stroom niet zwaar genoeg is. Wij hebben behoorlijk zware stroom op de draden en sindsdien geen enkel problemen meer. De paarden hebben zeer veel ontzag en als de stroom uit is en ze per ongeluk de draad raken dan deinzen ze helemaal terug. Zij en wij gaan er echt niet dood aan maar het voelt zeer vervelend als je per ongeluk een keer er aan hangt. Je krijgt een echte oplawaai en ik weet zeker dat die van jou dan ook netjes binnen blijven!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:25

Zorg trouwens ook voor dingen die te doen zijn in de wei, gooi er een paar pionnen in waar ze mee kunnen spelen, een wilgenstronk om in te bijten, een speelbal etc. :j

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:06

Vervelend dat ze er nog steeds me door blijft gaan..

Wat betreft het omgooien van drinkbakken, dat doet ze nadat ze het heeft leeg geslagen met haar voorbeen. Dus wanneer ze niet met haar voorbeen erin kan, kan ze het niet leegslaan en zal ze het (normaal gesproken) dus niet omgooien. Wij hadden dat toen opgelost door van die gewone grote plastic bakken in zo'n grote betonnen drinkbak te zetten of door ze in een badkuip neer te zetten en eventueel hoger te maken door er stenen ofzo onder te zetten.
We hebben ook van die grote blauwe voertonnen gebruikt als drinkbak, die kon ze ook niet leeg slaan. Die gooide ze pas om als ze niet meer bij het water kon komen (ongeveer halverwege, maar we vulden ze altijd optijd bij)

Met het springen weet ik het ook niet eigenlijk met haar. Heggen sprong ze niet overheen en in een bepaalde wei niet, daar stond nog een stroomdraadje(zonder stroom) ervoor, op ongeveer een meter afstand.
Als ze over een hek sprong was het, voor zover ik me kan herinneren, altijd een stroomdraad.

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:39

mm,, vervelend... ( idd.. stroom hoger zetten is een optie..)

Zet anders eens fotos op het forum! denk dat veel mensen je dan beter aanwijzigen kunnen geven ;)..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:15

Meeer stroom! Of anders misschien een reepje van de borstvacht afscheren zodat de stroom harder aankomt.. Hoeft maar 1x te zijn, daarna doen ze t niet meer.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:28

Daar al het maken van de draden zal er ook al minder of geen stroom meer staan op bepaalde gedeeltes.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:39

waar onze pony's staan. Hebben we 1.10 meter hoog gaas geplaatst als weideafscheiding en stroomdraadje
eroverheen. Waren ook van die Hoedinies. Alles kapot en gesloopt plus brokkenbak daarna plunderen.
Dit was het enige wat hielp. Wel op letten dat het gaas niet te groot gemaasd is
Suc6 met de boefjes