veulen vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sam21tha

veulen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:08

Hallo,

Na 13 jaar rij ervaring en 2 verzorgpony's plus een aantal pony's ingereden te hebben heb ik dan nu mijn eigen veulen gekocht van bijna 10 maand oud. Het beestje drinkt al niet meer bij de moeder
maar staat nog wel bij haar in de wei maar is nog wel angstig om bij zijn moeder weg te gaan. Nu moet het veulentje naar zijn nieuwe stal. De eigenaresse geeft niet de mogelijkheid om de merrie mee te nemen, ik zal hem dus alleen in de trailer moeten vervoeren. De staleigenaar waar ik hem neer ga zetten heeft eerder veulens gehad. Hij is van mening dat ik hem een aantal dagen in de box moet houden tot hij helemaal gekalmeerd is en dan pas bij de andere paarden in de wei moet laten. De andere paarden in de wei zijn een aantal oude merries en een ruin plus een 4 jarige die net ingereden wordt. Het is jammer dat er niet iemand is die direct van zijn leeftijs is maar de 4 jarige is nog erg speels. Hebben er mensen ervaring mee: een veulen bij zijn moeder weghalen en dan in een nieuwe omgeving zetten ver van zijn moeder?

Mijn vragen zijn eigenlijk:
Kan ik haar bij de andere paarden in de wei zetten als hij na 1 of 2 dagen gekalmeerd is of is het beter om haar echt een paar dagen te laten wennen aan haar box. ( ze is het staan in een box al gewend)

Of kan ik haar beter direct bji de andere paarden zetten zodat ze daar steun aan heeft?

Als ze wel een paar dagen in de box zal gaan staan dan zorg ik er voor dat er ook andere paarden in de boxen naast haar staan.

En hebben jullie nog tips voor het vervoer?
Ik neig er naar om haar los in de trailer te doen en deze goed af te sluiten ook boven de klep. Het paardje is al 3 keer met zijn moeder in een trailer vervoerd en dat ging prima, maar ja wat doet ze zonder moeder? Dat is altijd maar de vraag, ze zal wel in paniek zijn want ze vind het nu ook moeilijk om mee te lopen wanneer haar moeder gek gaat doen of gaat roepen.

alvast bedankt,
samantha

Anoniem

Re: veulen vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:59

Ik zou zo snel als kan het veulen bij de anderen zetten. Als je ze ineens alleen ophokt raken ze nog meer van slag. Dus nachtje op stal en dan de volgende dag hup de weide in met de andere paarden.
Is ze al gewend om aan een touwtje te lopen of vast te staan? Persoonlijk zou ik haar niet los zetten in de trailer, maar goed vast zetten met het hoofd. Los lijkt me link omdat ze dan misschien nog meer in paniek kunnen raken...

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:05

Toen ik mijn veulen op ging halen hebben wij hem helemaal los in de trailer gezet. Alles er verder uit zodat hij nergens onder kon komen of in kon gaan hangen. En de trailer verder helemaal dicht van achter. Thuis hebben we hem uitgeladen en gelijk bij de 2 andere in de wei gezet. Hij zocht hier gelijk steun bij. En na een paar uurtjes stond hij rustig mee te eten met de rest alsof hij nooit anders had gedaan.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:58

Ik vind ook dat je moet proberen om het veulen zo snel mogelijk bij andere paarden te zetten.
Dat vind ze waarschijnlijk wel fijner, dan heeft ze minder het idee dat ze alleen is.
En het is volgens mij slimmer om ze wel vast te zetten in de trailer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:02

Zeker niet vast zetten in de trailer, alleen maar gevaarlijk en kans dat hij verstrikt raakt in het touw.

In de weide zetten zou ik alleen doen als je zeker weet dat hij erin blijft. Een veulen in een nieuwe omgeving zonder mama, misschien nog angstig...Laatste wat je wil is dat ie uit de wei springt of door het draad gaat en wie weet waarheen rent. Alleen doen bij een veilige, hoge omheining dus, anders inderdaad wachten tot hij op stal kalm is en gewend aan de paarden naast hem, dan heeft hij daar in de wei ook steun aan.

sam21tha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:55

Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Meer tips zijn natuurlijk nog altijd welkom.

Het veulen is al gewend aan een halster en loopt ook mee, hij heeft nog niet alleen vast gestaan. Wel naast moeder, dan is het veulen rustig. Maar zodra ze vast staat of meeloopt en moeder loopt wat verder weg dan gaat ze wel hangen. Ze zit nog echt aan moeders vast. In de trailer zal moeders er niet bij zijn. Als ik haar vast zou zetten dan zou ik haar echt met haar neus op de stang zo kort vast moeten zetten en een perfect aansluitend halster om moeten doen, anders bestaat de kans dat ze haar hoeven over het touw weet te krijgen of in het halster.

Ik verwacht dus ook wel strubbelingen om haar de trailer op te krijgen. Het veulen is nu al 1.48. Ik heb zitten denken om haar een halster om te doen waaraan ik een dubbel geslagen doek vast heb gemaakt tussen de oren, zodat ze zich in ieder geval niet kan bezeren als ze gaat steigeren in de trailer wanneer ik haar los zou zetten.

Het veulen is wel erg nieuwschierig en mens gericht. Moeder is alleen heel beschermend en corrigeert haar kind wanneer deze te dicht bij andere paarden of andere mensen in de buurt komt.

samantha

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:44

Veulens vervoeren is altijd eng. Ik weet nog steeds niet wsat de beste methode is. Persoonlijk zou ik een veearts in je omgeving vragen, hopelijk weten die wat het beste is. Los zetten zou ik niet doen omdat ze om kunnen draaien en zichzelf lelijk kunnen bezeren.
Heb je geen mogelijkheid om het veulen tussen andere veulens of jaarlingen te zetten? Dit is wel het meest natuurlijk en ze voeden elkaar op. Ze leren wat rangorde is zonder elkaar ernstig te kunnen beschadigen en een vierjarige speelt totaal anders dan een veulen. Kijk maar eens bij een opfok hoe veulens om elkaars nek hangen, bovenop elkaar springen en dartelen. Dit doet een vier-jarige niet.
Mijn vierjarige was ook speels, maar een veulen vond hij niets. Ons veulen is tot zijn derde in de opfok gebleven. Hier hebben we nu ook veel profijt van. Een heel verschil met een ander veulen die direct tussen onze paarden stond. Deze had uiteindelijk heel weinig zelfvertrouwen.

Als het echt niet anders kan, zet haar dan in ieder geval wel zo snel mogelijk bij een ander paard in. Ik zou wel eerst één uitkiezen die zij kan leren kennen voordat ze opeens tussen allemaal volwassenen staat. Je wil eigenlijk ervoor zorgen dat ze bij iemand terecht kan voor bescherming. Als enige veulen, zonder mama, tussen volwassen paarden is heel eng en kan best eenzaam zijn. Houd haar dus goed in de gaten!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:19

Ik zou hem niet een paar dagen in de box zetten !
Toen mijn veulen hier aankwam ging hij over de rooie toen ik hem
alleen in een box wilde zetten. Omdat het gevaarlijk werd heb ik toen besloten
om hem meteen maar in de kudde te zetten....geen enkel probleem geweest hier.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:32

Ik zou je veulen ook niet eerst een paar dagen in de stal zetten. Laat hem maar gewoon lekker bij de andere. Na mijn idee net zoals Fem_Daf zegt het fijnst voor het veulen om tussen leeftijdsgenootjes te staan.
Succes!

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:15

Het veulen zeker niet vastzetten in de trailer !!!! Los laten staan en de trailer helemaal afsluiten. Op de nieuwe stal aangekomen, eerst een paar dagen laten kalmeren in een box... af er een paardje in de box ernaast kan staan is dat helemaal mooi. Als het veulen gekalmeerd is, kan je hem/haar eruit halen en evt in de wein bij de anderen zetten. Persoonlijk zal ik eerst wat oefeningen met hem doen voor 2 weken, anders krijg je hem/haar nooit meer te pakken in de wei.
Succes ermee

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:20

Zet moeder in de trailer, daarna het veulen. Zet het veulen even vast en leid te moeder weer weg. Tijdens het vervoer zelf zet je het veulen niet vast. Wat dat betreft ga ik helemaal mee met Oskar1996.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:35

Ik heb sinds twee weken een veulen van dezelfde leeftijd bij mijn kudde gezet :)

Mijn paarden staan sinds vijftien jaar op zichzelf, dus was het even afwachten hoe ze zouden reageren... ik had het veulentje op een stuk geplaatst waar de andere paarden even aan haar konden snuffelen (met de neuzen tegen elkaar als ze wilden), en in het begin waren ze heel nieuwsgierig en ging het alsmaar beter. Na twee dagen was het veulen het echter helemaal beu zo alleen en besloot ze uit te breken... Toen had ik haar meteen weer apart gezet maar ze bleef maar rondjes galloperen dus na een minuut of vijf dacht ik dat het dan maar beter was haar er bij te laten, want nouja, dan was de kudde vast lief tegen haar.

De eerste twee dagen volgde ze ze van op afstand, vanaf dag vier werd ze beste maatjes met mijn Fjordenmerrie en ook met de alfamerrie deed ze het goed. Alleen onze ruin zat er nog in volle gallop achter, maar van zodra zij liet zien dat ze onderdanig was liet hij ze gaan.

Sinds eergisteren vindt het veulen het fantastisch om de ruin uit te dagen en je ziet dat ze fijn spelen nu, en 's avonds staan ze lekker bij elkaar in schuilstal :+:

Volgens mij moet je dus goed kijken hoe je huidige paarden reageren, en afhankelijk van hun gedrag kan je het veulen er wel bijzetten. Wel uitkijken dat ze enig contact hebben zodat het veulen niet probeert te ontsnappen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:39

Ipv direct in een groep gooien wat echt levensgevaarlijk kan zijn voor zo'n ukkie zou ik eerst een oudere merrie (of evt ruin) in de box ernaast zetten. Daarna het veuelen los in een goed omheinde plek en dezelfde merrie/ruin aan een longeerlijn laten stappen. Reageerd het volwassen paard goed, dan voorzichtig loslaten en zorgen dat er een longeerzweep in de buurt is voor het geval het toch tot een aanval komt.
Dan de 2 samen in de groep zetten.
Zet je een veulen onvoorbereid in een groep dan kan het zijn dat ze onderling ruzie gaan maken om aandacht en een jong veulen staat dan precies met het hoofd op schophoogte. Het veulen is nog te jong om zich te verdedigen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:46

ik heb mijn veulen van 11 maanden ook in een kudde oudere paarden staan gaat super,
haar moeder heb ik met 4,5 maanden moeten laten inslapen dus over vervoer weet ik verder ook niks,
ik zou haar zelf een paar dagen met 1 paard los zetten in de rijbak waar ze goed vriendjes mee kan worden en ook bescherming bij kan zoekken.
ik heb mijn veulen van toen 4,5 maand samen met mijn haflinger ruin gezet die was toen 5,5 jaar.
heeft wel dik een maand geduurt voordat hij er niet meer achteraan ging jagen en sinds 2 maanden duwt hij haar ook niet meer door de draden heen.
ze is nu 11 maanden en een echte doerak.
savonds heb ik haar nog een paar uurtjes los staan met mijn haflinger en nog een ruin er bij en ze weet heel goed in die kudde van 3 dat ze onderin in de rangorde staat.
ik zou haar zelf niet opeens tussen een kudde oudere paarden zetten ik denk niet dat je paardje het je in dank af zou nemen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:53

Kwam ik toch toevallig dit topic tegen :+
Het gaat om een veulen wat bij ons vandaan komt. :j

Inmiddels is ze al bij Samantha en de reis met de trailer is super goed verlopen.
Voordeel is wel dat het een super relaxed veulen is, ik heb in mijn leven al wat veulens meegemaakt, maar zo vriendelijk en rustig als deze nog nooit gezien.
Het laden ging ook prima, het was een 1,5 paards trailer, dus we konden niet eerst de moeder er in doen en dan later er weer uit halen, dus die hebben we voor bij het deurtje gezet, zodat ze met haar hoofd voorin de trailer was. Met laden verder heel rustig gegaan, ze twijfelde wel even, maar was totaal niet bang of in paniek, dus met een beetje druk toepassen op het halster en weer releasen en belonen als ze een stap zette, stond ze er zomaar op. :j

Ze is wel vast gezet, vast staan was ze ook wel gewend en dat is een stuk veiliger dan compleet los in een trailer vervoeren. Als ze los staan hebben ze immers veel meer ruimte om uit hun plaat te gaan (en eventueel de hele trailer te vernielen) := Bovendien, met alleen een zeiltje achter afsluiten is dan LEVENSGEVAARLIJK. Paarden (en veulens dus) in paniek, laten zich niet door zo'n zeiltje weerhouden om er uit te springen. (vreemde adviezen dus in mijn ogen.) Dit veulen was toevallig al gewend om vast te staan, maar al is dat niet het geval... ze hebben snel genoeg in de gaten dat hangen geen zin heeft. (En dat zullen ze in een trailer ook minder snel doen, omdat ze achteruit ook nergens naartoe kunnen aangezien dat dicht is.) Je moet ze zo vastzetten dat ze niet met hun hoofd onder de stang kunnen gaan, maar genoeg lengte hebben om hun evenwicht te bewaren.

Maar goed, de reis is dus erg goed verlopen. Ze is niet een keer onrustig geweest en heeft de hele reis lekker aan haar hooi geknabbeld. (Was mijn tip om wat hooi met hier en daar wat stukjes brood ertussen op te hangen.. ze is namelijk gek op eten en met name brood :P) Het was ook echt een topidee om een webcam in de trailer te hangen en zo op de laptop het veulen in de gaten kunnen houden +:)+

Zodra het veulen in de trailer stond, hebben we tot het laatste moment gezorgd dat ze haar moeder nog kon zien en andersom, daarna het deurtje dicht en gelijk wegrijden, zodat moeder en kind elkaar niet meer kunnen horen en dus gek maken. Dit is voor zowel het veulen als de moeder prima uitgepakt. Moeders heeft hier welgeteld nog 3 keer gehinnikt, maar aangezien er geen antwoord kwam was dat al snel klaar.
Van Samantha hoorde ik dat ook Roxy (veulen) zich daar op het weiland meteen thuis voelde. (met een draadje ertussen naast andere paarden) en ze meteen alle andere beesten die er volgens haar niet hoorden heeft weggejaagd. (schapen terroriseren :oo) :))
Al met al een perfecte verhuizing dus :j Dan zie je toch dat het heel veel scheelt in hoe het afspenen verloopt als de veulens al zoveel ouder zijn. Ze was natuurlijk al van de melk af, zodra ze hier kwam in januari hebben we haar en de moeder in aparte boxen naast elkaar gezet. Daarnaast was het met name de moeder die nog erg beschermend was, ze ging hier zelf ook al wel op onderzoek uit, zolang moeders niks in de gaten had, was er ook niks aan de hand :+
Anyway, wij zijn heel erg blij dat ze bij Samantha zo'n goed plekje getroffen heeft! :D