Veel te veel energie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Veel te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 00:23

Ik heb geen idee waar ik dit het best plaats, dus mods mogen zonodig verplaatsen

Hoi :wave:

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven. Mijn paard heeft veel te veel energie en ik weet niet goed hoe ik het kan oplossen.
Ik zal beginnen met wat meer informatie over mijn paard. Het is een 15 jarige ruin van Donnerschlag. Toen ik hem kocht, was hij al een erg voorwaarts paard, maar nu een jaar later, is het nog veel erger geworden :+ Hij is ontzettend vrolijk en gaat erg graag aan het werk, helaas kent hij alleen nog maar een vooruit knop. Met het rijden kennen we ongeveer 2 gangen: Uitgestrekte draf, en terugrijden is naar een passage toe. Zaterdag was het zelfs zo erg, dat ik na een halfuur rijden, hem aan een longe heb gezet om hem al zijn energie eruit te laten lopen. Na nog een halfuur aan een stuk galopperen aan de longe stond hij nog steeds te stuiteren. Ook op wedstrijd gisteren was ik al erg blij dat ik hem in de ring kon houden. Hij is overigens totaal niet stout of bokt niet, maar hij heeft gewoon massa's energie.
Kwa huisvestiging staat hij 24/7 buiten in een erg grote wei met open stallen en een ander paard. Hij krijgt alleen hooi gevoerd en sochtends en savonds een beetje onderhoudsbrok. Brok is echt heel weinig, alleen om hem blij te maken aangezien de andere paarden ook brok krijgen.
Zoals ik dus al zei, is het voor de rest een erg lief paard. Hij gaat gewoon erg graag aan het werk, en zou het liefst de hele dag gereden worden. Onder het rijden denkt hij heel veel mee, en daarom moet ik hem constant bezig houden en verrassen, omdat hij zich anders gaat vervelen en zelf oefeningen gaat verzinnen. Helaas kom ik door zijn grote hoeveelheid energie niet echt aan trainen toe.
Hebben jullie nog tips? Ik kan hem niet meer buiten gooien of minder voeren...

Evelijn

Re: Veel te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:28

Is het echt energie? Is het niet zo dat hij slecht luistert. Dat jezelf niet duidelijk en consequent bent en dat hij mooi alle moeilijke oefeningen niet hoeft te doen omdat hij door de bak scheurt. Daar heeft mijn bejaarde namelijk wel last van (hoe ouder hoe gekker) die doet graag uitgestrekte galop... zodat ik zo min mogelijk in te brengen heb.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:42

klinkt als een adhd paardje zou het kunnen ko0men omdat hij alles leuk vind , teveel prikkels zeg maar en daarom over zn grenzen heen gaat. dus dat het lijkt dat tie niet moe te krijgen is maar hij wel is

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 00:44

Het zal wel een combinatie van beiden zijn :j
Ik merk dat hij ook in de wei en in zijn doen, een brok energie is. Alleen al de manier hoe hij zijn stal binnen en buiten stormt. De andere paarden terroriseert, door de wei rent. Bij het opzadelen constant door zijn touw wil breken (in de opening van de stal maak ik een touw vast wanneer ik opzadel) om te vertrekken. En als ik er dan eenmaal opzit, staat hij nog net niet te stuiteren om te vertrekken. Onder het zadel kan ik weinig spreken over controle. 1 keer uitgestrekte draf, is iedere keer uitgestrekte draf op een rechte. 1 keer wijken, is iedere keer wijken bij het afwenden, en zo bij iedere oefening. Ook ongevraagd oefeningen laten zien is niks nieuws. Mijn proef gisteren heeft hij geheel in de tweede draf gelopen, met geen mogelijkheid kon ik hem normaal laten draven... Ik probeer zeker consequenter te zijn, maar ik weet niet goed hoe, hij is me altijd te slim af :')

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 00:47

franka75 schreef:
klinkt als een adhd paardje zou het kunnen ko0men omdat hij alles leuk vind , teveel prikkels zeg maar en daarom over zn grenzen heen gaat. dus dat het lijkt dat tie niet moe te krijgen is maar hij wel is

Dat zou inderdaad wel kunnen :j Toen ik hem zaterdag aan de longe had, heb ik hem echt helemaal uitgeput. Ik dacht dat hij geen pas meer kon verzetten. Totdat ik weer ging rijden en hij weer 1 brok energie was en flink ging showen omdat er een ander paard kwam.. Ik snap gewoon echt niet waar hij die energie vandaan haalt :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 01:01

Het klinkt meer alsof je een werkwillig paard hebt waar alle knoppen op zitten maar jij zit zelf op een veel lager niveau.
Hoeveel ervaring heb je met paarden op dergelijk niveau? Krijg je ook les?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 01:12

anneliesdj schreef:
Het klinkt meer alsof je een werkwillig paard hebt waar alle knoppen op zitten maar jij zit zelf op een veel lager niveau.
Hoeveel ervaring heb je met paarden op dergelijk niveau? Krijg je ook les?

Dat klopt zeker ook :j Ik ben zelf een L ruiter, mijn paard heeft M2 gelopen maar kent alle oefeningen tot en met het Z. Ik heb hem wel als recreatiepaard gekocht omdat hij de laatste jaren niet meer veel was gereden wegens tijdgebrek. Ik heb al wel erg veel gehoord dat het eeuwig zonde is van mijn paard dat hij vroeger niet is verder doorgetraind... Momenteel heb ik geen les, aangezien mijn vroegere lesgevers mij niet echt verder konden helpen (die wisten zelf ook niet echt wat ze er mee aanmoesten, hoewel het stuk voor stuk Z ruiters waren), maar ik begin binnenkort te lessen bij een grand prix ruiter. (Nu met de rhino was dat nog even uitgesteld). Het is inderdaad zeker zo dat dit paard op een veel hoger niveau zit dan mij, maar daar ben ik dus ook pas later achter gekomen. Voor de rest is het echt een fantastisch en doodbraaf paard, alleen is hij voor mij zo moeilijk te rijden door zijn grote hoeveelheid energie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 01:33

Waarschijnlijk zit daar je probleem, je geeft hem gewoon de verkeerde hulpen door.
Er wordt altijd wel gedaan alsof het een eitje is als je maar een ervaren paard hebt maar de juiste knoppen indrukken vergt toch wel enige tact en ervaring. Ik heb ook Z paarden gereden die onder L en M ruiters de gekste dingen deden, gingen aan het piafferen, appuyeren en noem maar op, sommigen kregen er geen fatsoenlijke drafpas uit.

Hem moe maken heeft geen zin, dat geef je zelf al aan, het is gewoon miscommunicatie.
Probeer hem eens los te laten, neem een handlengte meer teugel en gebruik je zit om hem terug te krijgen. Achterover, in het zadel, je zwaar maken, meegaan met de beweging.
Terugrijden doe je op zit en dat heeft je paard waarschijnlijk een stuk beter door dan jij, tegenhouden met je hand terwijl je zit niet meedoet resulteerd dan idd in piaffe's.

Waar woon je?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 01:43

anneliesdj schreef:
Waarschijnlijk zit daar je probleem, je geeft hem gewoon de verkeerde hulpen door.
Er wordt altijd wel gedaan alsof het een eitje is als je maar een ervaren paard hebt maar de juiste knoppen indrukken vergt toch wel enige tact en ervaring. Ik heb ook Z paarden gereden die onder L en M ruiters de gekste dingen deden, gingen aan het piafferen, appuyeren en noem maar op, sommigen kregen er geen fatsoenlijke drafpas uit.

Hem moe maken heeft geen zin, dat geef je zelf al aan, het is gewoon miscommunicatie.
Probeer hem eens los te laten, neem een handlengte meer teugel en gebruik je zit om hem terug te krijgen. Achterover, in het zadel, je zwaar maken, meegaan met de beweging.
Terugrijden doe je op zit en dat heeft je paard waarschijnlijk een stuk beter door dan jij, tegenhouden met je hand terwijl je zit niet meedoet resulteerd dan idd in piaffe's.

Waar woon je?

Je hebt helemaal gelijk, ik heb nog nooit zoiets moeilijks gedaan als een ervaren paard rijden :+ Vaak komt er inderdaad geen fatsoenlijke drafpas uit en ik rijd hem ook nog veel te veel op de hand. Hij heeft de neiging om er een nek op te zetten en nogal sterk te worden. Als reactie waarschijnlijk dat ik te veel met mijn hand rijd, en dat resulteert dan naar een piaffe toe. Daarom ben ik nu ook op zoek gegaan naar een lesgever die ontzettend veel aandacht besteed aan de basis, controle en juiste nageefelijkheid (in plaats van het constant vasthouden wat ik nu dus doe). Dus ik hoop dat hij me iig verder kan helpen, want ik weet momenteel helemaal niet meer wat ik moet doen.

Ik hoop stiekem nog steeds op een of ander wondermiddeltje dat er voor zorgt dat mijn paard wat minder energie heeft, maar dat gaat hem ben ik bang niet worden :+
Ik woon in Baarle-Nassau (Belgische grens)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 01:56

Je kunt toch wel lang en laag rijden?
Teugels loslaten, naar beneden en ontspanning opzoeken.
Op je zit de overgangen rijden en verder gewoon niets doen.
Als je dat oefent tot je les krijgt heb je al een stapje minder te gaan :P (nml loslaten)
En mocht hij zo loperig zijn, dan de verleiding weerstaan en niet aan de teugels zitten, los het echt op met je zit, dan doe je daar maar een paar minuten over, je paard moet ook even aan jou wennen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:21

Lang en laag rijden lukt wel, maar meestal niet vanaf het begin. Als ik er net opzit wil hij het liefst met een hoge nek lopen, en flink aan het werk. Als hij dan wat energie kwijt is, lukt het me wel goed om laag, diep en rond te rijden. Helaas wordt hij dan wel weer snel verveeld, wat vaak resulteert in steeds meer energie. Overigens krijgt mijn paard altijd steeds meer energie, des te langer ik rijd. Volgens mij is hij het dan gewoon beu, en gebruikt hij dat tegen mij ofzo.
Ik ga inderdaad goed oefenen op terugrijden met mijn zit, de neiging van mij om steeds maar die teugels korter te pakken en op de hand te gaan rijden, is helaas nog wel heel groot..
Ik heb ook al van een bokker een naam doorgekregen van een lesgever die mij ook wel eens zou kunnen verder helpen. Dus als mijn nieuwe lesgever nog niet veel uithaalt, kan ik die ook nog proberen :)

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:45

Als ik het zo lees is je paard je gewoon aan het uitproberen hoor. Als je paard misschien een keer merkt dat er met jou niet te spotten valt, gaat het vast veel beter. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:50

Suzanne_J schreef:
Lang en laag rijden lukt wel, maar meestal niet vanaf het begin. Als ik er net opzit wil hij het liefst met een hoge nek lopen, en flink aan het werk. Als hij dan wat energie kwijt is, lukt het me wel goed om laag, diep en rond te rijden. Helaas wordt hij dan wel weer snel verveeld, wat vaak resulteert in steeds meer energie. Overigens krijgt mijn paard altijd steeds meer energie, des te langer ik rijd. Volgens mij is hij het dan gewoon beu, en gebruikt hij dat tegen mij ofzo.
Ik ga inderdaad goed oefenen op terugrijden met mijn zit, de neiging van mij om steeds maar die teugels korter te pakken en op de hand te gaan rijden, is helaas nog wel heel groot..
Ik heb ook al van een bokker een naam doorgekregen van een lesgever die mij ook wel eens zou kunnen verder helpen. Dus als mijn nieuwe lesgever nog niet veel uithaalt, kan ik die ook nog proberen :)

En als je hem eerst een kwartiertje longeert met een touwtje oid, dat hij al lekker over de rug loopt?
Dan met rijden vanaf het begin beginnen: eerst ontspannen, nageeflijk en over de rug voor je een stapje verder gaat. Dus eerst in stap, goed om je been buigen aan beide kanten dan laat hij sneller los. Als hij relaxt is en niet onder je wegloopt ga je op die manier in draf bezig, zonder eerst je teugels korter te pakken, gewoon lekker lang laten.
En meer is minder, als hij verveelt raakt kun je beter 20 minuten ontspannen rijden dan een uur waarvan de helft gestress en getrek is.
Jullie beide zijn nog niet toe aan meer, ookal kennen jullie beide de oefeningen, de combi is nog niet goed.

En je moet echt loslaten, dreig je controle te verliezen en merk je dat je gaat trekken: hand weg, achterover en ontspan, geniet van het moment, je zult zien dat hij kalmeert van jouw ontspanning.

Goed dat je al een reserve- instructeur hebt, ik ben in jouw omgeving helaas niet bekend.