Problemen met rangorde, zou dit nog veranderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Problemen met rangorde, zou dit nog veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:53

Hoi, ik zit met een probleem.
Ik heb een pony, 11 jaar oud. Een NF ruin, ik heb hem al bijna 10 jaar. Hij is op het land altijd al hoog in rang geweest.
Nooit de chef, maar wel vlakbij. Hij heeft de nare gewoonte om te jagen op lagere ruinen.

Daarnaast heb ik nog 2 paarden. Een døla ruin, 7 jaar. Deze is ongeveer tegelijk met pony hier gekomen. Dit is de chef. Hij is dan ook niet het probleem.
Een een Shire hengst van 2 1/2 jaar oud. Hem heb ik sinds 17 februari. Hij staat onder mijn pony, helaas.
Hij wordt constant gebeten, in een hoekje gezet en soms geschopt. Door de pony dus. De døla vind hem wel oke, die kijkt af en toe lelijk maar daar blijft het bij gelukkig.
Als pony ergens bij wil, waar de hengst staat dan vliegt hij de hengst meteen aan. Hij bijt hem in zn kont, en dreigt vooral heel erg met zn achterhand. Af en toe haalt hij ook echt uit!

Hengst is hierdoor al een aantal keren uitgebroken, met alle gevolgen van dien.
Ze staan in een paddock, zo'n 6m X 50m, we zijn bezig met een hek te bouwen zodat we ongeveer nog een keer zo'n oppervlakte erbij krijgen.
Dit duurt alleen helaas nog even. Ik hoop eigenlijk dat als er meer ruimte is dat het minder erg wordt.

Nou vraag ik mij dus af of dit gedrag ooit nog veranderd bij mijn pony, of het ooit went.
Ik hoop dat als de hengst wat ouder is, hij de pony een keer van zich af schopt. Helaas is hij voorlopig nog doodsbang. Hij doet nooit iets verkeerd!

Het lijkt ook alsof de pony de hengst totaal (nog) niet accepteert. Als ik de døla meeneem dan gaat de pony helemaal uit zijn dak! Terwijl de hengst er nog bij staat. Hij beschouwt hem duidelijk nog niet als maatje.

Iemand een idee voor een oplossing, of iemand die ervaring heeft en weet hoe dit gaat verlopen?
Ik heb met de pony nooit de kans gehad om af te wachten hoe het afloopt, daar waren de eigenaren van de andere paarden het natuurlijk niet mee eens.
Ben heel benieuwd...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:06

Is er in de paddock genoeg te eten?
Staan ze ook weleens in de wei of in ieder geval een grotere ruimte?
Kan zijn als ze niet voldoende te doen hebben en gezien de beperkte ruimte dat het uit verveling komt.
Tja zal het ooit veranderen dat kan. Ik weet nog heel goed dat er hier een pony een ruin, die mijn merrie als veulen niet kon uitstaan en haar ook letterlijk de wei uit joeg. Die zijn toen ook uit elkaar gegaan. Toen mijn merrie 3 geworden is, hebben ze eerst een 2 tal maanden naast elkaar in de wei gestaan toen ging dat erg goed, toen dus bij elkaar, ging niet geweldig ze moesten elkaar niet, ontweken elkaar verder niet agressief naar elkaar. Nu inmiddels kunnen ze gewoon door 1 deur en eten ze samen van het zelfde hoopje hooi en staan ze op anderhalve meter afstand van elkaar te eten zonder problemen, zij pakt niets van hem af en hij niet van haar.

Persoonlijk als je pony hem zo loopt te treiteren zou ik een ander plekje zoeken voor je ander paard, dat is wel erg zielig als ze hem echt de wei uit jagen en hem constant bijten/trappen. Kan zijn dat je ander paard het ineens beu is maar kan ook heel goed zijn dat door deze "tiran" je alleen maar een onzeker paard krijgt wat dus niet voldoende sociaal kan zijn met andere paarden en er bang van wordt. Niet alle paarden zijn een goed match als het niet klikt zul je ze toch uit elkaar moeten halen en misschien als je twenter meer zelfvertrouwen heeft nogmaals rustig proberen te introduceren.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:42

ik hoop voor je dat dit nog verranderd. Zelf heb ik de ervaring met een merrieponie. Dit is mijn oogappeltje en de ponie van mijn zoon. Helaas moet zij het onderspit delven bij mijn mans ruin en mijn alva merrie. Nu hebben wij vaak een 4e dier in de wei, dit zijn meestal jonge dieren. Maar of deze jonge dieren nu 3 jaar zijn of 0.5 jaar, de ponie wind het niet. Altijd is zij de pispaal, zoals ik dat noem.
Vooral de ruin, zit haar vaak op de huid, zij lijkt het te accepteren, maar in mijn hart vind ik het triest. ( dit doet niet terzake, maar mijn oogappeltje heeft zomerexceem, wat betekend dat ze in het weideseizoen apart staat van de rest, dus geen vers gras en s'nachts naar binnen moet. Zij heeft daar zelf gelukkig ook geen moeite mee, dat maakt een hoop goed, voor mijn gevoel.)

We moeten niet vergeten dat in paardenland, paarde regels gelden en wij ons zelf en onze gevoelens daarmee niet moeten accosieeren. De een is de alva en de ander dus niet |( .

jenn0dv

Re: Problemen met rangorde, zou dit nog veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:12

Het is dus niet zo dat hij hem alleen maar loopt te schoppen. Ze krijgen 3x per dag hooi in de paddock, dan is er ook eigenlijk niets aan de hand. Behalve als ze van hooibergje wisselen, maar zelfs dan wordt er eigenlijk alleen boos gekeken. De chef vindt het allemaal wel prima, die doet ook niet lelijk tegen de hengst.

Ik denk ook dat mijn pony het alleen doet als er aandacht/eten in het spel is. Ze staan eigenlijk vrijwel altijd rustig totdat ik aan kom lopen. Dan wil pony bij mij komen en moet de hengst aan de kant. Dan bijt en schopt hij hem. Ik hoop dat het hek met een weekje klaar is, dan hebben ze dubbel zoveel ruimte.
Ze lopen zeker wel eens op de wei, alleen nu kan dat niet omdat alle sneeuw aan het smelten is en mijn weide erg nat. Ik heb een wei tegen een berg aan, dus erg steil. Het is nu te nat om daar fatsoenlijk te lopen, en ik wil ook niet dat ze alles stuklopen. Ga wel s avonds veel aan de gang met ze. Wandelen, rijden, poetsen, grazen.
Maar ik hoop dus gewoon dat het uiteindelijk wat minder wordt. Heb de hengst nog geen 2 maanden, dus misschien moeten ze gewoon nog aan elkaar wennen ?
Ze mogen best boos kijken en wat bijten, als dat jagen maar over gaat.

Dat vind ik inderdaad wel zielig. Heb juist een 3e paardje erbij, zodat als ik met eentje aan het werk ga de ander nooit alleen is. En dan krijg je dit ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:19

Ik vind het gewoon erg dit, ik zou het dan ook niet toestaan als een ander paard mijn paard zou treiteren, maar gelukkig is mijn paard dominant en kan zich heel goed van zich afbijten/schoppen en naar een ander paard is hij eerlijk.

Ik zou maar ze wel voor even uit elkaar halen, tot er een grotere paddock is, en die zou ik dan in 2 delen zodat de hengst ff rust heeft en de pony hem niet kan treiteren.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:30

Ja, ik vind het ook niet leuk. Maar wat dus de grap is, ik heb ze in het begin uit elkaar gehouden.
De pony en døla samen, en de Shire achter draad. Dat vond meneer dus ook geen pretje, en hij heeft dus toen al flink wat draad gesloopt. Toen met een hek geprobeerd, dat ging beter. Daar kon hij gewoon niet door. Maar toen is een deel van mijn paddock weggespoeld door het smeltwater. Waardoor de andere 2 dus bij de shire moesten staan. En zo is de situatie dus nu, en vandaar dat we nu een hek bouwen zodat ze snel weer de ruimte erbij hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:56

Ah nu snap ik de situatie.

Tja shires he groot en sterk dus die breekt makkelijk uit.

Hij is wel hengst maar nog jong, dus ooit gaat hij die pony terugpakken hoor, mijn paard was ook zo'n lieverd en een doetje, maar met 2 a 3 jaar is dat anders geworden hoor, kwam voor zichzelf op en moet je m nu eens zien, alleen al door boos te kijken is hij de baas over de andere paarden (hij is nu over 1 maand 15 jaar oud), hij heeft van nature overwicht op andere paarden en is ook eerlijk, want hij zal ze nooit verwonden door te schoppen/trappen/aanvallen.

Wel is het een pestkop door kleine beetjes en opjaagspelletjes te doen maar nooit op een gemene manier.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:00

Is er genoeg ruimte?
Wij hebben hier ooit pony een keer alleen samen gezet met een ander paard uit de groep. Na een week of 2 zijn die aan elkaar gaan hechten, en nu gaat het goed. (ik denk betere opname in de groep?).

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:07

Staan ze 's nachts op stal? Zo ja, is het dan een idee om ze eens naast elkaar te zetten op stal? Zodat ze leren dat ze het écht met elkaar moeten gaan doen de komende tijd?
Tja een ruin die zich een hengst waant en een hengst die (nog) niet weet dat hij een hengst is..
Waarschijnlijk ziet de ruin de hengst als een bedreiging voor zijn groep. 2 hengsten (nepperd en echte :P ) gaat in het wild ook niet.
Wellicht dat het beter gaat zodra de Shire wordt gecastreerd. Ik weet niet of dat ook het plan is?

Maar ach.. als het alleen bij ongevaarlijke bijtplekken blijft en af en toe en schopje, dan kan het geen kwaad hoor..

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:17

@ Ragdollcat
Ja dat hoop ik dus ook. Ik weet zeker dat als de shire boven de pony komt te staan dat het over is.
Maar nu maar hopen dat dat ook gebeurd.

@Pentax
Op het moment dus niet heel veel ruimte. Volgende week hopen we het hek af te hebben, en dan is er zeker genoeg ruimte.
Ik heb ze zondagavond met zn 2en gehad, de pony en de shire. Maar toen flipte de pony helemaal de pan uit omdat de døla weg was. Hij zag de shire niet eens staan. Die is toen dus ook weer van angst door het hek gesprongen, helaas...

@Livetime
Ja ze staan snachts op stal. Die optie heb ik overwogen, maar ik heb 3 stallen. 2 naast elkaar en 1 daar tegenover. Pony staat in de ene aan de overkant, want dat is de kleinste stal. Daar past de døla dus niet in. Vandaar dat pony dus daar moet staan.
Hoe weet je of je ruin een klophengst is ? Dat kan zeker alleen een DA zien?
Het is wel de bedoeling om de shire te castreren, alleen nu nog niet. Met een jaar of 5-6 zolang hij handelbaar blijft.

Ik zet ze dus nu ook gewoon maar bij elkaar, omdat de shire het wel overleeft. Maar ergens voelt het banketstaaf voor hem, dat hij veel gepest wordt. Dat is het probleem...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:19

Dat kun je idd niet van de buitenkant zien of een hengst een klophengst is of niet..
Merk je ook dat je Shire erg gestrest is? Of laat hij het zich gewoon gebeuren?
Hoe groot is de paddock nu?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:26

Nee de Shire is eigenlijk wel rustig, hij lokt het zelf ook niet uit.
Gaat altijd een beetje achteraf staan en bemoeit zich er niet mee.
Alhoewel ik toch ook regelmatig zie dat ze allemaal bij hetzelfde hoopje hooi staan. Dan is er weer niks aan de hand. Merk ook wel aan de Shire dat hij soms wat minder scherp reageert op de pony. Dan zie ik hem denken van : Ja, maar je schopt me toch niet echt. En dan gaat hij ook niet echt aan de kant.

De paddock is nu denk ik ca. 6m X 50m. Er komt dan met het nieuwe hek nog minstens zo'n stuk bij. Maar dat duurt nog een paar daagjes.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:29

3 paarden op zo'n enorm stuk? Das al best heel erg veel aan ruimte wat je hebt!
Ik zou me niet zoveel zorgen maken hoor. Wat ik lees valt het allemaal behoorlijk mee.. Leuk gezicht blijft het niet, maar that's life..

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:03

Ja het is straks al het klaar is wel groot. Een lekker paddock paradise ;)

Het is inderdaad geen leuk gezicht, maar ook niet handig. Ik kan dus niet met de døla alleen op pad, omdat de pony dan flipt en de shire doodsbang door het hek vliegt. Dan moet ik ze dus op stal zetten, dat vind ik opzich geen probleem nu maar heb toch liever dat ik ze dan gewoon samen buiten kan laten.
Als pony dus jaagt, dan is de shire doodsbang en breekt hij uit. Ze zijn al een keer met zn 3en op de weg geweest. Onderweg naar het dorp beneden. Doordat de pony de shire dus door het draad heeft gejaagd.
Shire sloopt alles als hij bang is, het gaat mij dus meer om materiele schade. Paard overleeft het zelf wel, maar al mijn hekken worden geruineerd.

Ik hoop dus dat het gewoon nog moet wennen bij ze. Dat beetje bijten vind ik ook niet zo erg, maar dat gejaag moet over zijn.
De shire alleen zetten is dus ook niet echt een optie, omdat hij dan toch maar weer naar de groep wil en het hek dus sloopt.
En een paard alleen is ook maar alleen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:51

Maar het is toch heel logisch dat als jij een nieuw, en notabene jong(!) paard die ook nog eens hengst (!) is bij een bestaande groep plaatst, jouw ruin hem (grondig) op zijn plek zet?

Het zal wel even duren, eer jouw ruin jouw hengst zal accepteren. Geef het maar een paar dagen. Dat heeft tijd nodig. En als je pech hebt, accepteert jouw ruin, helemaal geen hengst, maar wellicht, als jouw hengst beleefd is, dat hij er met een paar dagen gewoon normaal bij mag...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:04

Ja, dat begrijp ik wel. Heb ze laten kennis maken met een draad ertussen, maar de hengst was degene die meteen door het draad ging. Vandaar dus maar bij elkaar maar dit was dus eigenlijk niet helemaal de bedoeling. Heb ze daarna weer apart gezet met dat hek ertussen, en een week of 2 later weer bij elkaar. Toen ging het wel al beter.

Maar jij denkt dus dat hij dit doet omdat de Shire hengst is?
Dat denk ik dus niet, ik denk dat hij gewoon op hem jaagt omdat hij lager in rang staat.
Dit omdat hij dit eigenlijk altijd gedaan heeft.
Was benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee.

Mijn hengst is absoluut heel erg beleefd, daar zal het niet aan liggen. Hij weet zelf nog niet dat hij een echte man is, dat maakt misschien ook nog verschil ?