Fries paard stuift de box in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romybakker

Fries paard stuift de box in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:41

Hee bokkers!"

Bij mijn verzorgpony thuis, staan allemaal friese paarden.
Er is één fries paard dat elke keer als je haar het weiland uithaalt en haar in de box wil zetten. Draaft ze er erg hard in.
Even wat beter uitgelegd:
Als het Friese paard voor de box staat en je houdt haar beet. Rent ze opeens de box in. Het is erg gevaarlijk en hierdoor kunnen erge ongelukken mee gebeuren. Ze is dan niet meer te houden en beukt je gewoon aan de kant.
Vroeger was dit nog niet zo en heeft ze misschien een Trauma opgelopen.
Hoe dit kan weet ik allemaal niet want ik verzorg dit paard niet en zet hem ook nooit in de box.
Weten jullie misschien wat dit is?"

Gr.

marianbv

Re: Fries paard stuift de box in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:47

Waarschijnlijk is er in het verleden inderdaad iets gebeurt waardoor ze de staldeur met pijn associeert.
Maar het kan ook zijn dat er voer in de voerbak ligt en ze daarom heel snel de box in wil.
Als dat laatste het geval is niet meer voer in gooien maar pas als ze op stal staat.
En dat andere ja veel oefenen zodra ze er in wil achterwaarts laten lopen of haar laten stilstaan.
Dan weer naar voren tot je merkt dat ze weer hard wil en dan weer ind e achteruit.
Tot ze rustig meeloopt maar dat vergt wel geduld en een sterk iemand.
Maar je zegt zelf al dat je haar zelf nooit in de stal zet

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:48

Mijn E-pony heeft dit ook een tijd gedaan. Eerst werd ik boos, maar daarna haalde ik hem er direct weer uit als hij zomaar erin stormde. Gewoon terughalen, rustig blijven en oefenen. En heel goed belonen als hij het rustig doet. Het heeft wel tijd nodig..

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:50

marianbv schreef:
Waarschijnlijk is er in het verleden inderdaad iets gebeurt waardoor ze de staldeur met pijn associeert.
Maar het kan ook zijn dat er voer in de voerbak ligt en ze daarom heel snel de box in wil.
Als dat laatste het geval is niet meer voer in gooien maar pas als ze op stal staat.
En dat andere ja veel oefenen zodra ze er in wil achterwaarts laten lopen of haar laten stilstaan.
Dan weer naar voren tot je merkt dat ze weer hard wil en dan weer ind e achteruit.
Tot ze rustig meeloopt maar dat vergt wel geduld en een sterk iemand.
Maar je zegt zelf al dat je haar zelf nooit in de stal zet

Nee, er ligt geen voer in de box. Dit probleem is al een paar jr. zo.
Nee, ik zet haar niet zelf in de box maar dat doet de boerin. Ik sta er dan vaak bij.
Ik weet niet of dit lukt. Ze is echt niet te houden, Ze drukt je zo plat tegen de rand

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:52

daar ken ik er ook een aantal van, als ik die paarden binnen haal doe ik altijd het halstertouw 'door' het halster heen ipv dat k het vastmaak, als ik dan 1 van de uiteinden van t halster loslaat gaat het touw er vanzelf los van, stuk veiliger al, en zorgen dat je naast het paard loopt ipv ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:57

Mijn 2 jarige fries had precies hetzelfde, verder een super lief paard. Veel met d'r geoefend maar dat hielp niet en leek alleen maar erger te worden uiteindelijk maar met de ketting over de neus gedaan en toen ze dat na de eerste keer door had is het prima gegaan. Hoe heet ze? ben de mijne uit het oog verloren helaas.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:04

Guuusje schreef:
Mijn 2 jarige fries had precies hetzelfde, verder een super lief paard. Veel met d'r geoefend maar dat hielp niet en leek alleen maar erger te worden uiteindelijk maar met de ketting over de neus gedaan en toen ze dat na de eerste keer door had is het prima gegaan. Hoe heet ze? ben de mijne uit het oog verloren helaas.

Ze heet Mariska