Trauma? Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mieneke_x

Trauma? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:52

Hallo!
Ik heb al gezocht of er misschien een topic is wat voor mij ook de oplossing kan zijn, maar ik heb nog niets gevonden wat precies mijn probleem omschijft, sorry dus als het dubbel is!

Ik heb een nieuw paardje, superleuk beestje. Ze is zeven jaar oud, en ik schat ongeveer een jaar onder het zadel maar niet intensief bereden.
Maar nu mijn probleem. Volgens mij heeft het beestje een trauma ergens aan, geen idee wat. Het schijnt dat de manege eigenaar van de manege waar ik rijd haar op de markt heeft gekocht, en dat de vorige eigenaar haar die ochtend niet uit de wei kreeg. Dat hij de veearts er met een verdoving bij gehaald heeft en dat ze zo het paard uit het land kregen. Vervolgens weigerde ze ook de trailer op te gaan. Dit kan natuurlijk alleen een verhaal zijn, maar als het waar is vind ik het toch behoorlijk heftig.
Ze is zeer moeilijk uit de stal te krijgen, ze stond in een hele ruime loopbox met vier andere paarden, en daar duurde het vaak wel tussen tien minuten en een uur(!) om haar uit de stal te krijgen. Nu staat ze in een éénpaards box, maar hier draait ze haar kont naar me toe als ik haar wil pakken. Dan blijf ik staan en wacht tot ze wil komen, ze trapt niet en na een tijdje draait ze zich om en laat ze zich gewoon pakken.
Ze vind het verschrikkelijk als je aan haar achterbenen, oren, staart, buik komt, dan dreigt ze met haar staart of achterbenen. En ze houdt je sowieso de hele tijd in de gaten als je met haar bezig bent, ze schrikt van alles wat ze niet meteen ziet.
Ook het wandelen over het terrein vind ze heel eng aan de hand, buitenritten zijn geen probleem.
En ook het bit is een probleem, ze gooit meteen haar tong er overheen zodra ze in de bak staat, ik heb er tot nu toe een dubbelgebroken koperen watertrens en een redelijk dikke RVS bustrens in gehad. Maar hier wordt aan gewerkt.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil geen misverstanden laten ontstaan ;) Maar weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan? Want ik wil het absoluut niet verergeren zoals je begrijpt!

criollolover

Re: Trauma? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:56

heb je dit paard laten keuren bij de aankoop?

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:19

Ja, Röntgenologisch en klinisch niets te vinden, dus daar kan het niet aan liggen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:22

Tandarts laten komen en idd. heeft een onafhankelijke! DA paard gekeurd?

Verder is een dik bit nogal eens erg vervelend voor een paard omdat er snel te weinig ruimte is om de mond dicht te doen met bit in. De TA kan je ook vertellen hoeveel ruimte er is, hoe dik tong en lagen zijn en welke maat bit moet passen. Paard dat loopt te klooien met een bit heeft vaak een stiller en misschien dunner bit nodig. Probeer eens een ongebroken onderleg of westerntrens. Het kan ook helpen om paard met bit in bakje brok te geven, zodat ze een fijne reden heeft om uit te vinden waar het bit het beste in de mond ligt.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:30

Ja, de DA is onafhankelijk.
En heel erg bedankt voor de tip! De tandarts wil ik zeker laten komen, en de ongebroken trens wil ik ook zeker gaan proberen als er ook niets uit het tandartsbezoek komt.
Het dikkere bit heb ik een keer geprobeerd, om te kijken hoe ze er op reageerde, aangezien het een heel zacht bit is en haar eigen bitje vrij dun is. Ik heb het dikkere bit gebruikt voor mijn pony, die werd niet blij van een dun bit en hierop liep ze prima, maar mijn nieuwe paardje liep er alleen voor weg, dus meteen er uit gehaald.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:42

Voor het niet aangeraakt willen worden op bepaalde plaatsen, zou ik het toch proberen te oefenen door eerst je hand bv op de hals te leggen en dan langzaam naar de oren te schuiven. En dan alleen je hand op / bij het oor te leggen net zo lang dat ze merkt dat het geen pijn doet. En dan is het uiteraard makkelijker als je paard alleen onwennig is. Bij eerdere slechte ervaringen kost het meer tijd en moeite.
Mijn paardje is gewoon jong en had er gewoon niet veel mee dat ik mijn hand aan zijn oor legde, dan ging hij met zijn hoofd zwieren. Maar goed, ik heb gewoon mijn hand gelaten waar hij was, en langzamerhand begreep hij dat het a) geen pijn deed en b) het eerder ophield als hij niet zwiepte.
Voor buik, benen en staart zou je ook een stok kunnen proberen met aan het uiteinde een wollen handschoen of zo. Dan kan je dat als extentie van je arm gebruiken en rustig over buik, benen en staart kunnen wrijven zonder dat je risico loopt dat je arm of hand geraakt wordt mocht zij een haal geven met haar achterbeen. En laat haar maar gewoon goed kijken wat je aan het doen bent, vooral in het begin, dus niet te kort vastzetten, liefst gewoon het touw aan halster in de ene hand en met de andere hand / handschoen haar lijf aanraken. Als ze rustiger wordt op de handschoen kan je op een gegeven moment ook gewoon met je hand gaan wrijven.

Als ze wat meer vertrouwen heeft in jou (en dat kan gewoon even duren) dan kan je ook schriktraining gaan doen, om haar wat minder schrikkerig te maken. Gewoon rustig opbouwen en met kleine schrikjes beginnen (bv een zeil dat ergens gewoon ligt te liggen) voordat je met grotere schrikken begint (een klapperend zeil achter haar). Of leuke parcoursjes lopen in de bak.

Succes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:58

Paarden hoeven niet direct een trauma te hebben om moeite te hebben met doorgangen of aanrakingen. Als het dier weinig in een stal is geweest is het niet onlogisch dat het moeite heeft met doorgangen. Aanrakingen is eigenlijk hetzelfde, als het dier nog maar kort geleden is ingereden en verder weinig in handen is geweest, dan is het gewoon niet gewend aan aanrakingen.
Rustig met beide punten oefenen en goed opletten wat de reacties zijn.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 17:29

Dankjullie wel voor de reacties!
Ik ben al bezig met het wennen, natuurlijk, maar het is gewoon zo dat ik bang ben dat ze toch een keer trapt... Dus het gaat een beetje langzaam en voorzichtig, maar heel erg bedankt!

samm18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:56

hallo mieneke,
ik heb wel een paard die een trauma heeft gehad,
erg lastig is dat, ook ik kon niet bij dr in de stal komen,
ook kon ik niet aan dr benen komen.
ook had mijn paard er last van onder het zadel dat ze erg onzeker was en mij niet vertrouwde
mijn paard had weinig vertrouwen in de mens!
ik heb dat heel erg langzaam opgepakt met grond werk.
elke keer als het goed deed beloonde ik haar met musli,
dat heb ik eenn tijdje gedaan zodat ze positief werd behandelt en dat heeft haar erg goed geholpen
dat heeft haar meer vertrouwen in mij gekregen,
daarna heb ik dat rustig opgebouwt met rijden en tussen door grondwerk gedaan
en continu belonen als ze het goed doet!
ben er nu nog steeds mee bezig,
misschien is dat ook een tip voor jou!

groetjes en veel succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:59

Mijn merrie heeft als veulen/jaarling een vervelende ervaring gehad met borstelen.
Tijdens de rui periode van winter en veulen vacht naar zomervacht. Ze had nogal vieze plekkken en die hebben ze er toendertijd met een metalenros eraf proberen te halen, ze hebben haar toen echt zeer gedaan.
Hoofd en manen en hals was geen probleem, kon tot net voor haar schouder komen.
Met heel veel geduld en oefenen kan ik haar nu redelijk helemaal borstelen.
We zijn begonnen met een redelijk zachte borstel. Steeds wanneer ze een reactie gaf dat ze het niet leuk/eng vond ging ik weer een stukje terug tot waar het wel goed ging. En zo kon ik steeds een stukje verder komen. En nu kan ik haar met een harde borstel gewoon borstelen maar moet het wel rustig aan doen.
Rosborstel is de ene keer goed en de andere keer heeft ze er toch nog een bepaalde angst voor.
Maar met geduld en haar (angst) te respecteren komen we samen een heel eind ondertussen.

Ze reageert nog wel wat op vreemde. Ze heeft er toch een bepaalde kijk op. Ze toont wel intresse en mogen haar wel aaien maar zeker niet overal aanraken. Leert ze je beter kennen dan is het goed....

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:28

heel veel tuttenfrutten met je paardje, masseren op plekken waar ze geen moeite mee heeft en dat langzaam uitbreiden, en zal ook wel een tijdje duren voor ze wat makkelijker ontspant maar zoals je je verhaal neerzet heb je goed door hoe het voor haar allemaal eraan toe gaat (denk ik) en met heel veel geduld kom je ver. ook veel herhalen van dingen is erg belangrijk en gun haar de tijd om bij te komen dus niet veel te snel achter elkaar. en nog succes met het juiste bit vinden want er zijn erg veel verschillende en ook verschillende paardenmonden de juiste combo vinden kan een beste uitdaging zijn, heb je wel eens bitloos geprobeerd sommige paarden reageren er heel goed op, laat je wel goed adviseren over bitloos en wat het beste past bij het paardenhoofd (neusbeen van paarden verschild ook van lengte en dikte)!

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:29

Ja, ik heb mijn pony ook wat bitloos gereden, niet omdat ze problemen had met het bit, maar omdat ze er gewoon wat ontspannener op liep en ik het zelf eerlijk gezegd veel relaxter vond rijden. Dus dat wil ik ook wel met mijn paardje proberen, maar nu nog niet.
Ze is namelijk ook onder het zadel behoorlijk lastig, ze is een behoorlijke zenuwpees met ook nog eens heel veel energie, en als er ook maar iets gebeurt, of als ik iets van haar vraag zet ze haar tanden op het bit of gooit ze haar tong er overheen en is het racen. Ook zodra ik stelling wil vragen of een volte op wil valt ze of door mijn binnenbeen heen, of door de buitenteugel, ze vind het gewoon heel moeilijk en als reactie versnelt ze en pakt ze het bit vast.
Als ik mijn eigen verhaal zo lees denk ik wel dat er mensen zijn die zich er over verbazen dat we haar hebben gekocht, haha (: maar ik voel gewoon een enorme klik met haar, en waar ik op andere paardjes onzeker zou zijn als ze er vandoor vliegen, voelt mijn paardje volledig vertrouwd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:46

Trauma of geen trauma maakt eigenlijk niet uit. Het is meer een mensenterm.

Dat je paard geen vertrouwen heeft in de mens dat is wel duidelijk. En dan zijn nauwe doorgangen niet de fijnste plekken om doorheen te moeten met zo'n niet-te-vertrouwen mens.

Ook zou ik even een osteopaat laten komen, de reactie die jij beschrijft op je hulpen met rijden zouden nog best eens gevolg kunnen zijn van een verkeerd zittende wervel of vastzittende spieren.
Iets wat me niet zou verbazen bij een ex-manege paard.

Het beste wat je kunt doen is te laten zien dat jij wel te vertrouwen bent. En ik zou dan dus even niet rijden, aangezien je paard nog niet eens overal door je aangeraakt wilt worden. Dát is hoe klein het vertrouwen nu is bij je paard.
En vertrouwen draait ook om zelfvertrouwen. Zowel bij jou als je paard. Je kunt dus beter klein beginnen en daar beiden succesvol in zijn, dan nu alles al te willen waarbij het eigenlijk niet goed gaat. Daarmee wordt het vertrouwen juist kleiner.

Als de reactie van je paard in de verdediging schieten is als jij bij haar stal komt, dan zou ik daar, samen met het overal mogen aanraken (en dat ze dat dan ook niet erg/prettig vindt) mee beginnen.

Gewoon regelmatig naar de stal lopen, met je rug naar haar toe gaan staan en een boekje lezen/tijdschrift bladeren. Niet aaien, gewoon even er zijn en mentaal contact maken wanneer je paardje aangeeft dat te willen. Opgegeven moment hoeft je paard niet meer in de verdediging te schieten omdat je haar met rust laat en wacht tot zij contact wilt.

Nu bedoel ik niet dat als ze boos kijkt je meteen weg moet gaan of op moet houden, juist niet! Laat zien dat je niet terug aanvalt maar gewoon ontspannen en vriendelijk bent, dan krijg je het snelste vertrouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:02

In elk geval voorlopig niet rijden, maar eerst vertrouwen gaan winnen.
Elke dag aanraken en dan overal, bij haar staan als ze eet en praten, maar ook niet bang zijn om eens aan te pakken als ze probeert te slaan of bijten!
Pas als dat weer een beetje in orde is kan je eens gaan denken aan longeren.
Ook hier stap voor stap, dus eerst gehoorzaam op je stem, dan pas zadeltje op en hoofdstelletje in.
Hou er rekening mee dat elke stap te snel 3 stappen terug kunnen zijn.
Neem er goed de tijd voor, het zal eerder maanden dan weken gaan duren maar dan is eigenlijk elk paard wel weer goed te krijgen, mits ze natuurlijk niet iets in de kop hebben.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:29

Ze is geen ex-manege paard, ze was bedoeld voor de handel en er hadden alleen nog maar ervaren mensen op gereden.
Dank jullie voor de tips! Het gaat nu al veel beter, en dat is al heel veel sneller dan dat ik had verwacht. Ze laat me nu namelijk gewoon haar stal in, ik kan haar overal aaien en aanraken, maar de oren en achterbenen zijn nog spannend. Ik mag ook aan haar staart komen nu, en een week geleden was daar nog geen sprake van. Ik kan hem borstelen, en zelfs optillen mag. Ze houdt me trouwens wel de hele tijd in de gaten, maar geen getrek meer met haar achterbenen.
Ook met rijden is er een stuk minder stress, het bit pakt ze niet meer vast en de tong blijft er onder. Wel heeft ze (iets te) veel energie, dus vliegen we af en toe samen de bak door maar ook dat is al bestuurbaarder! :)
Het verbaast me wel heel erg dat het zo snel gaat, dat had ik echt niet verwacht. Want een week geleden mocht ik echt al deze dingen niet doen als ik geen trap wilde hebben.
Maar ik ben er alleen maar blij om! Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:47

Nou... fijn dat het zo goed gaat, heb je onze hulp niet meer nodig.