hoe win ik het vertrouwen van mijn pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xveert

hoe win ik het vertrouwen van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:39

ik heb een verzorgpony. ze is echt een schatje ze wil altijd knuffelen en bij opzadelen doet ze helemaal niet moeilijk. totdat..... je erop wil gaan zitten, als je gaat hangen aan het zadel reaegeerd ze neit vind, dan vindt ze prima tot dat ej zit en je je teugels vast apkt. dan gaat ze rennen en springen en is alles om haar heen eng.

ik denk dat ze heel gevoelig is op haar mond, maar ik weet neit zeker of ze dan niet gaat springen wat denken jullie?

ik ben nu begonnen met longeren, dat ging wel goed. maar ik wil haar vertrouwen winnen. weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?

belper

Re: hoe win ik het vertrouwen van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:41

Is ze wel goed ingereden?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:41

vertrouwen kan je niet dwingen of winnen, dat moet je krijgen met respect en vooral veel tijd besteden en eerlijk zijn tegen je pony.
duidelijk zijn wat je niet wilt, en de hemel in prijzen als ze iets goed doet.

heb je hulp van iemand anders? dat zou wel fijn zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:48

Ik vraag me ook af of de pony wel ingereden is. Als deze goed is ingereden en altijd netjes aan de hulpen gestaan heeft, komen er bij verschillende dingen op. Ligt het zadel goed, is het bit de juiste maat, heeft het paard last van de rug, is het paard aan het wisselen?
Ben jij als ruiter duidelijk en eerlijk in wat je wil.
Hoe lang heb je deze pony is dit altijd geweest is het naar verloop van tijd ontstaan?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:49

RT-P -> OPG

xveert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:58

Tigra_ schreef:
Ik vraag me ook af of de pony wel ingereden is. Als deze goed is ingereden en altijd netjes aan de hulpen gestaan heeft, komen er bij verschillende dingen op. Ligt het zadel goed, is het bit de juiste maat, heeft het paard last van de rug, is het paard aan het wisselen?
Hoe lang heb je deze pony is dit altijd geweest is het naar verloop van tijd ontstaan?

er is altijd gezegt dat ze in is ze alels kon, maar dat is waarschijnlijk niet waar, voor de kar kan ze wel, maar dan is ze in het begin ook heel bang. maar al snel word ze rustiger.

de spullen zijn allemaal goed, het zadel is op maat gemaakt, en het bit zit gewoon goed.

wat denk je dat het best is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:02

xveert schreef:
Tigra_ schreef:

er is altijd gezegt dat ze in is ze alels kon, maar dat is waarschijnlijk niet waar, voor de kar kan ze wel, maar dan is ze in het begin ook heel bang. maar al snel word ze rustiger.

wat denk je dat het best is?

Ik denk dat je van vooraf aan moet beginnen.
En dat is longeren en grondwerk, stemcommando's erop zetten.
Als dat helemaal bevestigd is met hulp van iemand anders. Opstappen, afstappen. Even herhalen en als dat ook heel goed gaat weer een stapje verder. Ik persoonlijk zou het paard aan de longeerlijn houden, iemand die hem dus longeert en de stemcommando's geeft en een ruiter erop. Eerst voorzichtig 2 rondjes stappen als dat goed gaat stoppen. Probeer altijd op de goede momenten te stoppen.
In het begin dus ook helemaal niet aan de teugels zitten. Eventueel een bokriempje eraan zodat de ruiter zich vast kan houden maar absoluut niet aan de teugels zitten eerst moet ze wennen aan het gewicht en degene die longeert doet eigenlijk alles. Als dat allemaal goed gaat dan kun je de teugels gaan aannemen ook voorzichtig steeds wat meer. Vervolgens als dat ook goed gaat ga je de stemcommando's overzetten naar beenhulpen en zithulpen en als dat goed gaat en je persoon in het midden niet meer nodig hebt ga je zelfstandig rijden.

Al hoewel ze staat voor de kar dus opzich zouden de teugelhulpen het probleem niet moeten zijn. Nouja het moeilijk uitleggen je gaat in het tempo van het paard niet te snel. Misschien hulp vragen van een instructeur?

xveert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 23:13

btw, met of zonder hoofdstel longeren?:$

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:20

Als je nog niet veel ervaring hebt met longeren, dan kun je dit in het begin beter samen doen met iemand die het jou kan leren. Anders laat je je pony alleen maar rondjes rennen en geef je zelf waarschijnlijk de verkeerde signalen af. En met miscommunicatie zal het vertrouwen niet sneller komen ;)

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:25

Oefenen, oefenen en oefenen.

Probeer inderdaad eerst de stemcommando's erin te brengen en vraag hulp met vasthouden bij opstappen. En belangrijk! belonen als het goed gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:26

Hoe zou jou de pony jou vertrouwen kunnen winnen ??

xveert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:16

Peanutbutter schreef:
Hoe zou jou de pony jou vertrouwen kunnen winnen ??

haha ik snap wat je bedoeld, ik ga haar heel veel poetsen en knuffelen en heel veel belonen met snoepjes dus dat moet wel lukken dnek ik

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:38

Heb je les? Misschien kan er dan aandacht aan besteed worden. En kan het misschien zo zijn dat er in de bak iets engs is? Want dit doet me een beetje denken aan mijn pony in de winter, als er sneeuw op het dak ligt. Zolang je er naast staat is er niets aan de hand, maar zodra je haar niet meer aan de hand meeneemt is het mis.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

xveert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:10

mieneke_x schreef:
Heb je les? Misschien kan er dan aandacht aan besteed worden. En kan het misschien zo zijn dat er in de bak iets engs is? Want dit doet me een beetje denken aan mijn pony in de winter, als er sneeuw op het dak ligt. Zolang je er naast staat is er niets aan de hand, maar zodra je haar niet meer aan de hand meeneemt is het mis.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

het is bij iemand op zijn land zeg maar, en ik kan er nog niet op want dan gaat het fout... dus misschien is grondwerk wat beter om mee te beginnen. ik wil eerste echt haar vertrouwen en dan heeeeeel langzaam gaan opbouwen.... misschien dat bitloos werkt? daar zat ik al aan te denken...

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:32

grondwerk lijkt mij een goed begin voor je probleem, en zoals ze hierboven al werd gezegt eerst een paar rondjes in de bak/piste stappen voor je erop gaat.Dan ziet ze ook wat waar staat, en dat ze er niet echt bang voor hoeft te zijn. En wat dat wegrennen betreft , hoe je dat het best kan oplossen.Ik denk niet te hard in de mond trekken.Maar ik ben geen expert in dit soort gevallen. Veel succes!