Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
annadora schreef:Hoi Bokkers,
Ik heb een vraag, mijn paard, dat ik sinds 6weken heb, gaat hangen wanneer hij vast staat.
Hij is 16jaar oud. En de vorige eigenaresse heeft nadat ze hier achter kwam, niet meer met hem geoefend, maar hem altijd in de box gepoets. Dit is echter lastig, als ik wil uitmesten en de paddock bijvoorbeeld vol is. Ik heb wel een paar keer geoefend, met het touw door de ring doen en het uiteinde dan vasthouden, en dat ging goed, en toen heb ik hem vast gezet en ben ik om het hoekje gaan staan en dat ging ook goed. Maar toen probeerde ik het een andere dag, en toen was het ook heel druk op stal, toen ging hij vanuit het niets heel erg hangen, gelukkig brak het halster. Hij raakt dan helemaal in paniek, ik vond het heel erg om te zien..
Heeft iemand ervaring hiermee? Moet ik het gewoon opgeven, of zou het in de toekomst toch mogelijk zijn?
Ik zou heel blij zijn met alle tips!
Groetjes,
Anna Dora
mieneke_x schreef:Is dit de enige keer dat je hem vast gezet hebt? Want dat kon ik niet helemaal uit je verhaal opmaken. Mijn pony deed dit namelijk ook een tijdje, maar bij haar was het klooien. Ze was nlk een keer uit paniek achteruit gelopen, en heeft zichzelf toen uit het halster getrokken (hoe is een raadsel, halster zat niet los ofzo), en toen ze er dus achter was dat dat kon deed ze het steeds. Ik heb toen op advies haar halster een keer twee of drie gaatjes strakker gedaan, ze probeerde het weer en het lukte niet, dus toen is ze er mee gestopt.
Dus weet je zeker dat het een paniekreactie is of meer een trucje/gewoonte?

Cassidy schreef:Als je safe clip/tie ring gebruikt en goed gebruikt schiet het paard niet meer in paniek. Hij beloont zichzelf door het wegvallen van de druk. Weerstanden zijn in te stellen.
Bekijk onderstaande filmpjes maar
deel 1:
http://www.youtube.com/watch?v=8DeUetI3 ... re=related
deel 2.
http://www.youtube.com/watch?v=dZE_jCSJ ... re=related
Zie je en snap je wat er gebeurt?
De vrouw op de onderste twee filmpjes gebruikt de tie ring.