Hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annadora

Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:33

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag, mijn paard, dat ik sinds 6weken heb, gaat hangen wanneer hij vast staat.
Hij is 16jaar oud. En de vorige eigenaresse heeft nadat ze hier achter kwam, niet meer met hem geoefend, maar hem altijd in de box gepoets. Dit is echter lastig, als ik wil uitmesten en de paddock bijvoorbeeld vol is. Ik heb wel een paar keer geoefend, met het touw door de ring doen en het uiteinde dan vasthouden, en dat ging goed, en toen heb ik hem vast gezet en ben ik om het hoekje gaan staan en dat ging ook goed. Maar toen probeerde ik het een andere dag, en toen was het ook heel druk op stal, toen ging hij vanuit het niets heel erg hangen, gelukkig brak het halster. Hij raakt dan helemaal in paniek, ik vond het heel erg om te zien..
Heeft iemand ervaring hiermee? Moet ik het gewoon opgeven, of zou het in de toekomst toch mogelijk zijn?
Ik zou heel blij zijn met alle tips!

Groetjes,
Anna Dora

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:32

annadora schreef:
Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag, mijn paard, dat ik sinds 6weken heb, gaat hangen wanneer hij vast staat.
Hij is 16jaar oud. En de vorige eigenaresse heeft nadat ze hier achter kwam, niet meer met hem geoefend, maar hem altijd in de box gepoets. Dit is echter lastig, als ik wil uitmesten en de paddock bijvoorbeeld vol is. Ik heb wel een paar keer geoefend, met het touw door de ring doen en het uiteinde dan vasthouden, en dat ging goed, en toen heb ik hem vast gezet en ben ik om het hoekje gaan staan en dat ging ook goed. Maar toen probeerde ik het een andere dag, en toen was het ook heel druk op stal, toen ging hij vanuit het niets heel erg hangen, gelukkig brak het halster. Hij raakt dan helemaal in paniek, ik vond het heel erg om te zien..
Heeft iemand ervaring hiermee? Moet ik het gewoon opgeven, of zou het in de toekomst toch mogelijk zijn?
Ik zou heel blij zijn met alle tips!

Groetjes,
Anna Dora

Mijn pony heeft dit probleem ook gehad. Maar ging aan het touw trekken en steigeren etc.
Ik heb het een tijdje met rust gelaten, maar ben er soms mee bezig geweest. Wat heeft geholpen bij mijn pony is dat;
ik haar halster aan een halstertouw klikte en dan het touw door de tralie's heen halen en aan de andere kant van de box gaan zitten achter een plaat ofzo. Dan zette ik wat druk in het touw en wanneer ze ging trekken gaf ik haar wat meer touw, denk er goed om dat je pony je niet ziet zitten, achter de plaat!" Als je pony in paniek raakt sta dan op en kalmeer hem, vertel dat hij niet bang hoeft te zijn. Ga zo door tot het goed gaat. Doe het niet al te veel x op een dag maar gewoon 3/4x per week. Het heeft wel bij mijn pony geholpen want ik kan nu haar vast laten staan, zonder dat ze ook maar bang wordt.

mieneke_x

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:56

Is dit de enige keer dat je hem vast gezet hebt? Want dat kon ik niet helemaal uit je verhaal opmaken. Mijn pony deed dit namelijk ook een tijdje, maar bij haar was het klooien. Ze was nlk een keer uit paniek achteruit gelopen, en heeft zichzelf toen uit het halster getrokken (hoe is een raadsel, halster zat niet los ofzo), en toen ze er dus achter was dat dat kon deed ze het steeds. Ik heb toen op advies haar halster een keer twee of drie gaatjes strakker gedaan, ze probeerde het weer en het lukte niet, dus toen is ze er mee gestopt.
Dus weet je zeker dat het een paniekreactie is of meer een trucje/gewoonte?

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:08

mieneke_x schreef:
Is dit de enige keer dat je hem vast gezet hebt? Want dat kon ik niet helemaal uit je verhaal opmaken. Mijn pony deed dit namelijk ook een tijdje, maar bij haar was het klooien. Ze was nlk een keer uit paniek achteruit gelopen, en heeft zichzelf toen uit het halster getrokken (hoe is een raadsel, halster zat niet los ofzo), en toen ze er dus achter was dat dat kon deed ze het steeds. Ik heb toen op advies haar halster een keer twee of drie gaatjes strakker gedaan, ze probeerde het weer en het lukte niet, dus toen is ze er mee gestopt.
Dus weet je zeker dat het een paniekreactie is of meer een trucje/gewoonte?

Bij jou was het misschien wat minder waardoor ze sneller is gestopt maar bij mij was het veel erger. Ik denk dat het zo ook is bij haar.
----
Staan de ogen van je pony angstig als ze vast staat?'

annadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:17

Het is voor mij de tweede keer dat ik hem vast had staan. De eerste keer was er niemand op stal en was het heel mooi weer, en mocht ik zelfs even om het hoekje gaan staan zonder problemen. Toen de volgende dag probeerde ik het weer, en toen was het best wel heel druk op stal en stond ik er gewoon naast te poetsen, toen hij ineens ging. En het was inderdaad paniek en niet uitproberen. Ik vond het heel eng om te zien, want hij raakte gewoon helemaal in paniek dat hij vaststond. Het hangen heeft hij altijd al gehad, ik denk dat hij er vroeger een nare ervaring mee heeft gehad. Maar de vorige eigenaresse heeft er niet mee geoefend, die heeft het maar zo gelaten en hem gewoon steeds in zn box gepoest. Maar ik vind dat opzich wel okay, maar het is erg lastig als je hem even buiten wilt hebben staan zodat je even kan uitmesten of gewoon lekker buiten poetsen, en als je dan wat moet pakken dat hij gewoon ook blijft staan zonder in paniek te raken. Ik heb veel geduld dus ik doe het rustig aan, ik hoop dat hij het straks in ieder geval zonder problemen kan. het lastige is dat hij er last van heeft als het druk is op stal. Wanneer er niemand is vindt hij het geen probleem!

En ik zal eens aan de slag met jou tip Romy! Maar op onze stal zijn geen tralies, ze hebben open boxen met palen waar dan eventueel schotten tussen geplaatst kunnen worden. maar ik kan het halstertouw dan wel om de paal wikkelen. Dit oefen ik ook met hem buiten. Dan heb ik het halstertouw door de ring, en dan hou ik hem vast en als hij dan gaat trekken vraag ik hem weer een stap naar voren te doen en dit doet hij prima! En zo nu en dan sla ik het touw er een enkele keer doorheen en laat ik het los en dan blijft hij ook braaf staan, het is meer wanneer hij schrikt, en dat is heel lastig te voorspellen. Maar hij zou dan ook moeten denken, oh als ik een stap naar voren ga, dan doet het geen zeer meer..

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:23

Je kunt hem ook gewoon ergens anders vastzetten met een longeerlijn, en dan erbij blijven. Als hij dan gaat hangen kun je rustig de longeerlijn oppakken en steeds meer druk erop zetten.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:07

Ik zou vooral niet mee gaan met de tip van Romy. Je gaat je paard dan leren dat het touw meegeeft wanneer ze gaat hangen. Je moet juist het tegenover gestelde aanleren staat je paard rustig stil is er geen druk op het touw gaat ze hangen dan is er wel druk. Om je vraag verder te beantwoorden ben ik benieuwd of je wat aan grondwerk doet?

annadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:21

Hoi Happie,
Ik doe niks aan grondwerk. Maar ik sta er zeker open voor, lijkt me erg leuk om te doen en is ook een leuke manier om hem bezig te houden! Wat ik in ieder geval duidelijk aan hem kan merken is dat wanneer hij straks staat, maakt niet uit of het touw aan de muur zit of dat ik er aan trek of iets dergelijks hij in paniek raakt. Hij heeft waarschijnlijk een nare ervaring meegemaakt met vaststaan. Ik gebruik dus ook veel geduld met het oefenen van vaststaan. Wat voor tips heb je dan met betrekking tot grondwerk en hangen? Heb je het zelf ook meegemaakt en toegepast? Ik ben erg benieuwd!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:04

Ik zal je vanavond even een uitgebreiden pb sturen :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:46

Ik vind het vaak juist wel een goede oplossing om met een longeerlijn te werken. Haal die door de ring heen waar je je paard altijd aan vast zet, maak de longeerlijn verder niet vast maar houd hem gewoon in je hand. Mocht je paard gaan hangen, kan jij meegeven totdat hij er mee stopt, zet hem daarna gewoon weer terug op zijn plek en ga verder met waar je mee bezig was. Reageer verder niet op zijn gedrag, negeer het gewoon voor zover dat mogelijk is. Wat ik hierbij heb gemerkt is dat je paard juist leert dat hij niet los zal komen maar toch vast blijft zitten aan dat touw. Als hij zich elke keer lostrekt, leert hij dat dat dus kan en moet jij elke keer nieuwe touwen kopen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:52

Er is een trainingstool te koop, die Aussie Tie Ring heet. Er is een vergelijkbaar product dat Safe Clip heet. Een paard gaat hangen als hij vast staat omdat hij in paniek raakt als hij schrikt en nergens heen kan. Leer je paard wijken voor druk (op ieder gedeelte van het lichaam, dus ook en vooral dat hoofd).

Er is al eerder een topic over paarden geweest die gingen hangen, ik heb daar een aantal filmpjes in geplaatst die het bekijken waard zijn. Ik zoek ze even voor je op.

Cassidy schreef:
Als je safe clip/tie ring gebruikt en goed gebruikt schiet het paard niet meer in paniek. Hij beloont zichzelf door het wegvallen van de druk. Weerstanden zijn in te stellen.

Bekijk onderstaande filmpjes maar

deel 1:

http://www.youtube.com/watch?v=8DeUetI3 ... re=related

deel 2.
http://www.youtube.com/watch?v=dZE_jCSJ ... re=related

Zie je en snap je wat er gebeurt?

De vrouw op de onderste twee filmpjes gebruikt de tie ring.

En de meest uitvoerige uitleg over beide trainingtools:

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Ik hoop dat je het Engels een beetje verstaat.

annadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:52

heel erg bedankt Cassidy ik zal morgen direct even met de filmpjes aan de slag! En ik zal het oudere topic ook even opzoeken! Ik ben in ieder geval heel erg blij met alle tips van iedereen! En ook EllaBella heel erg bedankt voor de tip, ook daar zal ik mee aan de slag. Op het moment maak ik ook veel gebruik van een lang halstertouw. Daar doe ik in principe het zelfde mee, maar een longeerlijn zal inderdaad iets makkelijker zijn in gebruik! :)

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:42

Ik ben het idd met Happie eens! Je paard moeten leren dat als hij rustig blijft staan hij geen druk krijgt, maar dat als hij dus bv gaat hangen of iets anders doet wat jij niet wil er wel druk komt. Wij werken zo ook bij ons op stal en het werkt echt prima!