Happen in kleding, veters, riem etc etc!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Happen in kleding, veters, riem etc etc!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:38

Hallo allemaal,

Mijn pony hapt vaak in mijn kleding, of bijvoorbeeld veters , ritsen, windkoorden, klittenband aan de mouwen van mijn jas, aan het ijzer van mijn riem, als ik een telefoon in mijn zak heb wil hij daaraan happen. Hij likt ook aan mijn kleding. Hij bijt overigens niet echt, maar is altijd met zijn lippen bezig.
Waarom zou hij dat doen?
Is dit iets wat kan komen door lekkers uit de hand geven?

Ik corrigeer het door zijn hoofd weg te duwen en ''nee'' te zeggen, omdat ik het niet accepteer.

S_imonee

Re: Happen in kleding, veters, riem etc etc!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:40

Ik ga dit even volgen. Mijn pony doet dit ook vaak.
Ik geef hem niks meer uit de hand. Ik denk dat het er wel door kan komen, of dat je iets lekkers in je zak hebt. Dit doe ik ook niet meer.
Ik corrigeer het ook, maar hij lijkt er niks om te geven.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:43

S_imonee schreef:
Ik ga dit even volgen. Mijn pony doet dit ook vaak.
Ik geef hem niks meer uit de hand. Ik denk dat het er wel door kan komen, of dat je iets lekkers in je zak hebt. Dit doe ik ook niet meer.
Ik corrigeer het ook, maar hij lijkt er niks om te geven.

Lekkers in mijn zak doe ik ook niet meer, ik geef wel nog lekkers uit de hand op dit moment maar merk inderdaad dat het daarna erger is!
Hoe corrigeer jij het?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:47

Ja, ook door weg te duwen en 'nee' zeggen. Als hij echt wil gaan happen, geef ik hem een klein tikje over zijn neus of lip. Schrikt wel af, maar hij doet het zo weer.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:48

Mijn paard doet dit ook regelmatig.. Probeer het zoveel mogelijk te negeren.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:48

ik heb alleen dat hij mijn rits opentrekt (in een gekke bui)
en als ik kniel op mijn veters te knopen dat hij de andere opentrekt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:31

Klinkt als óf een heel nieuwsgierige pony, óf een die probeert uit te zoeken waar die snoepjes zich verstoppen :+ Ik heb niet echt tips voor je wat de beste methode betreft, maar wat je ook gaat proberen om het af te leren: blijf consequent. Al probeer je het door straffen, negeren, op je kop staan: als je dit goed volhoudt, leert je pony vanzelf dat hij met zn muil van jou af moet blijven :)

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:40

Volgens mij kun je inderdaad beter negeren dan straffen :j
En vooral geen snoepjes geven waar je niet wil dat je paard hapt, dit verhaal doet me namelijk denken aan het verhaal van mijn vaders paard. Zij is een grote grapjas, die zodra je bij haar in de buurt bent eerst alle vier je zakken (jas en broek) gaat onderzoeken, en als ze niets vind duwt ze je omver, of gaat ze aan je likken :')
En ze is nogal een enorme dame, dus zijn mensen die haar niet kennen nog al snel onder de indruk van haar.
Ze heeft het (een beetje) afgeleerd door alleen heel consequent na het rijden in de stal snoepjes te geven, en nergens anders.
Succes met je probleem!

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:47

mijn pony deed dit ook als veulen, het is van zelf weggegaan :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:48

vriendin van mij had dit ook en die zei dat haar DA had gezegt dat dit liefkozen was?
heb zelf geen idee maar zou kunnen omdat ze natuurlijk ook niet bijten!
een van onze eigen pony's doet dit ook!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:05

Is het nog een jonge pony? Het kan dan ook zijn dat hij dan last van zijn tanden heeft door het wisselen.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:01

Mijn ervaring is dat sommige hengsten dit ook nog weleens kunnen doen. Vaak stoppen ze ermee als ze ruin zijn, maar niet direct, gaat vaak wat tijd overheen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:05

Mijn paard doet dat ook, maar hij vindt het dan ook echt geweldig om alles te kunnen vasthouden.
In principe bijt hij ook niet en is hij alleen maar met zijn lippen bezig, maar een enkele keer gaat dat wel eens mis. Als ik dan echt even boos word, stopt hij gelijk met alles en laat hij als een klein kind zijn hoofd hangen en is hij zielig.
Een kwartiertje later begint hij weer... :')

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:38

mijn verzorgpaard doet dit ook en ,het is wel lief en grappig.
Maar als het te erg wordt probeer ik wel duidelijk te maken dat ik het niet goed vindt.
Bij haar is het echt nieuwschierigheid.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:22

ik negeer het gewoon als je er op reageert ziet hij of zij het als een spelletje ik draai me om en loop een paar passen weg na een paar tellen ga ik weer naar hem toe doet hij het weer weer weggaan zo zal hij of zij er wel mee stoppen

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:09

Mijn paard deed dit vroeger ook (en nog steeds). In het begin vond ik het nog wel schattig als hij met zijn lipjes aan mijn jas zat te frullen... Tot hij begon te bijten. ;) Ik zeg: korte metten mee maken! Hij moet jouw ruimte respecteren, dit kan je hem aanleren door paardvriendelijke grondwerkoefeningen te doen. Hem wegduwen en neen zeggen zal in dit geval niet (blijven?) helpen. Zelf vind ik het niet erg dat mijn paard aan touwtjes ed ligt te sabbelen en dat doet hij dus nog steeds, hij is gewoon nieuwsgierig, zolang hij maar niet aan iets van MIJ begint te sabbelen want dat resulteert in bijtgedrag. Na enkele keren grondwerk gedaan te hebben en consequent in te grijpen is hij het helemaal verleert! :) Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:26

[***] is ook heel erg oraal ingesteld, hij is kneitersgieuwnierig en alles moet onderzocht worden, liefst met de mond. Hij krijgt nooit eten uit de hand en ik corrigeer hem al sinds hij 10 maanden is (nu 3 jaar).
Het is wel stukken minder geworden, maar het zit gewoon in hem en zal er denk ik nooit helemaal uitgaan :+ Hij weet dondersgoed dat het eigenlijk niet mag. Vooral als hij het probeert aan iets wat aan mij zit.
Ben ik net op tijd met opmerken, dan zie ik dat aan zijn hoofd, doe een 'EEH' en dan draait hij meteen om van *pompidommm ik was niets van plan, ik bekeek het uitzicht* ja echt!!
Ben ik net te laat, dan schiet hij uit zichzelf al meteen een heel stuk naar achteren, omdat hij weet dat na 2 'EEH' waarschuwingen er straf volgt. En straf is of een onaangename kennismaking met mijn elleboog of met mijn leadrope tegen zijn borst.

Hij mag van mij wel op zijn touw knabbelen als hij vast staat, of aan het uiteinde met lopen. Het is voor hem ook een afvloeing van eventuele spanning, soms is het vermaak.. Hij is nog jong, wisselt.. en hij hoeft ook geen robotje te zijn.

Ashley5 dat klinkt bekend :')

Sharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:30

Mijn ruin doet dit ook en ik negeer het het grootste deel. Maar hij bijt ook dus dan geef ik hem gewoon een tik. Het ligt eraan of je het wel of niet wilt hebben, want als je het vervelend vind gewoon afstraffen :j

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:33

Mijn paard deed dit ook altijd, nu ik hem geen dingen meer uit de hand voer is het over. Mocht die nog wel een keer de neiging hebben om aan mijn jas te bijten of wat dan ook dan duw ik hem weg uit mijn ruimte net zolang totdat die het snapt.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:43

Ik duw altijd weg en zeg duidelijk nee. Maar dat doe ik wel consequent, ook als ik het stiekem grappig vind, want dan weet het paard waaraan het toe is.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:11

Als het paard hapt een tik (hoeft niet hard) op de neus geven en nee zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:18

Mijn ruin doet dit ook, ik geloof dat het een ruinendingetje is. In zijn familie (vader, broers) schijnen veel paarden te zijn die steeds met hun mond overal maar aan frummelen. Ik vind 't niet zo'n punt. Wanneer hij onzeker is pakt hij mijn trui vast en trekt daaraan. Dat mag, beter dat hij bij mij steun zoekt dan dat hij zich onzeker blijft voelen.
Verder heb je het likken vanwege verveling/onjuist voedingspatroon/buikpijn en het likken na het eten van wat lekkers (als alles waar je aan likt naar je eten smaakt) Ik zie niet in waarom hij dat niet zou mogen.
En je hebt het likken zoals hij dat doet bij andere (hoger in rang staande) paarden. Doet hij ook bij mij wanneer ik uitmest en hij achter me aan scharrelt in de paddock. Er zullen vast mensen zijn die vinden dat hij niet niet moet doen. Maar ik zie het probleem niet. Van mij mag 'ie.