Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:04

Dank jullie wel allemaal! :D
Vandaag is de verzorgster ermee aan de slag gegaan (gewoon loswerken in de roundpen) en hebben we de longeerzweep geïntroduceerd (heb ik gedaan, nieuwe dingen doe ik uiteraard zelf en die kan zij dan daarna doen ;) ). Ik werk zelf liever met een longeerzweep ipv met een leadrope/touw, gaat mij beter af, maar wist niet hoe hij daarop zou reageren dus dat hebben we vandaag uitgetest :) Eerst "friendly" gedaan met de zweep (dus net zoals met de stick en de leadrope) en dan wat gewerkt en tussendoor nog friendly gedaan. Ging eigenlijk heel goed, je merkte wel dat als hij even had moeten lopen voor de zweep hij het eerste moment een beetje huiverig was, maar dat was ook snel weer over en hij heeft op geen enkel moment iets met z'n benen gedaan.

Verzorgster heeft zelf ook wat friendly gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb echt een monster :j

Natuurlijk moet je altijd uitkijken, maar dat moet je bij elk paard .. En ik zie paarden in de omgeving veel erger & moeilijker reageren dan ik hem tot nu toe heb zien doen hoor. Ook bv. op de poetsplaats staat hij gewoon braaf stil, zelfs als er een paard langs komt staan en dergelijke (dan is het gewoon even snuffelen en kennis maken en is het weer prima) .. ik heb daar toch paarden al anders op zien reageren :Y)

In ieder geval nemen we dat "friendly" met touw, zweep, ... regelmatig mee, waarbij we uiteraard z'n benen niet vergeten. Ik ga in de week ook eens met hem de piste in en wat grondwerk met balkjes doen, is ook weer wat nieuws en dan leert hij ook dat dingen bij z'n benen niet bijten :) Alle beetjes helpen :)

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:40

Aaw, kijk dat hoofdje! Komt helemaal goed, toen ik een beetje in een prutsperiode zat met Noah, zei mijn lesgever: dat paard heeft geen probleem, buiten dat jij geen vertrouwen in hem hebt. En dat is uiteindelijk waar gebleken, zolang ik niet denk 'wat als' gedraagt hij zich ook braaf :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:13

Laat je niet gek maken hoor..Ik denk dat er misschien ooit iets is misgegaan met het aanleren van achtervoetjes geven en dat hij het gewoon eng vind en het vertrouwen weg is..Ik heb een paardje die ik kreeg toen hij een half jaar was,hij had nog niets geleerd en de eerste maanden ben ik bezig geweest hem te vangen en vertrouwen te winnen(hij stond niet op stal dus dan is het behoorlijk lastig)..Toen ik aan zijn hoeven toe was ging voor op een gegeven momet redelijk maar achter kon ik wel aanraken en borstelen maar als ik zijn beentje op wou tillen kreeg ik een hele heftige en gevaarlijke reactie..Hoefsmid lukte het toen ook niet zijn achterhoeven te doen..Ik ben even gaan denken voor een oplossing en heb uiteindelijk mijn zweepje tegen zijn achterbenen gehouden als ik hem elke keer een paar pasjes liet lopen,terwijl ik aan de voorkant stond en hem vasthield..Hij ging natuurlijk erg bokken maar ik haalde het zweepje er niet af en ik hield zijn hoofd richting mij zodat hij met zijn kont van me afdraaide..Toen hij hier niet meer heftig op reageerde(na een paar dagen)kon ik zonder problemen zijn hoefjes optillen :j ..Ik zou zowiezo eerst beginnen met het zweepje over zijn hele lichaam strijken van voor naar achteren en van boven naar beneden(zoals de team methode om het bewustzijn van het lichaam te vergroten)..Mocht je zoiets niet zien zitten zou ik inderdaad een beklapper laten komen die ook grondwerk doet..In welke regio woon je(of heb ik daar overheen gelezen??)?

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:31

De regio weet ik niet of ik al genoemd heb, maar al de rest van het topic heb je wel overheen gelezen denk ik :+ Ik heb vandaag z'n voeten opgetild zonder problemen, zowel in de roundpen als in de piste (volgende stap is op de poetsplaats, dat is meer een gesloten ruimte dus dat kan ook wat meer angst oproepen, hij is daar op zich wel op z'n gemak, maar als je dan ook nog eens je voeten in iemands handen moet geven ;) ). Overal aanraken (met leadrope, zweep, hand, ... ) is totaal geen probleem. Longeerzweep kijkt hij wel eens raar naar maar meer dan een pasje opzij doet hij niet, en hij reageert totaal niet op z'n benen.

We hebben ook zitten denken of het er niet aan zou kunnen liggen, voor een stuk, dat de hoefsmeden doorgaans mannen zijn ... Misschien associeert hij wel wat hij meegemaakt heeft met een man .. of misschien is het wel gewoon een probleem van de hoefsmid .. Ik ga binnenkort eens kijken of ik een mannelijk proefkonijn vind :Y) Als ik gewoon zelf z'n hoeven kan uitkrabben (heb vandaag enkel opgetild en even vastgehouden).

Het is trouwens wel dubbel allemaal hoor .. want dit doe ik nu met hem en dat is allemaal joepie, jeej, geweldig .. maar tegelijk gaat hij al op de wandel als ik de weide binnenkom met het halster :+ Hij gaat niet lopen en er is niet meteen angst en al helemaal geen paniek ofzo, maar hij gaat gewoon op wandel, hij vindt het niet meer zo nodig om naar mij toe te komen :+ Dus dat is weer minder ...

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:37

Sorry,ik moet toegeven dat ik alles misschien wel erg snel heb doorgelezen :o

Super dat het nu zo goed gaat!Misschien gaat hij in de wei aan wandel omdat hij veel te verwerken heeft de laatste tijd?Zou me er niet druk over maken..

Ben benieuwd hoe hij op mannen reageert en misschien heeft hij inderdaad alleen iets met hoefsmeden,die zijn niet in alle gevallen zo vriendelijk heb ik wel eens gemerkt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:43

Haha, geen probleem hoor :Y)

Zou wel goed kunnen hoor :j Hij moet nu wel 'ineens' echt aan de bak, terwijl hij daarvoor weideversiering was :+ Mentaal zal dat toch wel wat doen met hem :j Weet alleen niet goed hoe ik dat moet aanpakken en hoe ik moet reageren .. Gewoon verder doen (ik werk niet elke dag met hem, een paar keer per week) of eens een week tussendoor met rust laten of ... Want het is niet zo dat hij altijd hetzelfde riedeltje moet doen, het is niet uit de weide - poetsen - piste in - aaien met vanalles - terug de weide op .. Of dergelijke :+ Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen en ook eens andere dingen tussendoor te gooien (al zijn de mogelijkheden momenteel natuurlijk nog beetje beperkt). Maar toch geeft hij mij zowat het idee dat hij het allemaal gewoon ondergaat, maar het eigenlijk niet zo geweldig vindt .. Maarja, dat idee heb ik met mijn andere geval ook :+ Ik heb niet de ik-werk-en-loop-graag types :')

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:48

Haha ze vonden het voorheen vast beter,niets doen eten en hooibakken slopen..Denk dat als je niet elke dag een poos aan de slag gaat dat er niets aan de hand is en je het wegloopgedrag moet negeren..Het is denk ik voor hem ook wennen allemaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:55

Vandaag ben ik gewoon gezellig met hem gaan meewandelen :j We moesten toch aan de andere kant van de weide zijn om buiten te gaan dus hij was al mooi onderweg :Y) Enige wat hij niet mocht was omdraaien (want dan zou hij terugcrossen naar de stal .. je weet nooit dat daar ineens eten is verschenen :+ ) maar daar had ik niet veel moeite voor nodig om dat te voorkomen. En op een bepaald moment draaide hij om, kwam gewoon naar mij toe en ik kon zo halster om en hem meenemen :Y) Onderweg moest hij wel nog paar keer stoppen bij een paardje in de weide, maar éénmaal weg van de paarden liep hij prima mee. Dus dat is allemaal het probleem niet .. ik vind het alleen niet zo leuk als je paard van je weg'loopt' als je in de weide komt :')

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:21

komt wel weer goed hoor dat hij van je wegloopt gewoon geduld hebben misschien een keertje spierpijn gehad van het werken en nu ff vertwijfeld of het wel leuk is naar je toe te komen :D

wel echt super *\o/* dat je de voeten hebt opgetild vind echt super gaan gewoon lkkr rustig doorgaan heb helemaal vertrouwen in mannelijk proefpersoon is goed, intussen rustig je tijd nemen om goede rustige hoefsmid te vinden die geloofd in rustige maar consequente aanpak die geen harde stem opzet bij paarden die niet slaat met vijlen (ja gezien |( ) die niet schopt slaat etc, die gewoon rustig eerste keer liefst gewoon enkel pootjes optillen doet en niet te er opzij en niet te hoog maar dat weet een goede hoefsmid ook. die tijd neemt paardje te leren kennen en niet hup die hoeven pakken en gaan (succes zo n te vinden maar ze zijn er hoor mensen met liefde vor hun vak)

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:17

Gisteren zijn de hoeven uitgekrabt, door een mannelijk persoon :)
Het ging niet helemaal van harte (vooral 1 achterbeen had hij het moeilijk mee, maar daarom dat ik ook de osteopaat laat komen, om te zien of er geen problemen hogerop zitten waardoor hij moeite heeft met het optillen), maar hij heeft niet echt uitgehaald ofzo, gewoon proberen het been weg te trekken. Verder heeft hij heel veel lieve woordjes & snoepjes gehad :Y) Dit gaan we nu een tijdje regelmatig doen, het is natuurlijk gewoon iets wat erbij hoort, en hopelijk kunnen we dan zo uitbouwen naar meer :)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:41

Hé wat goed zeg!

Mocht de osteopaat niks vinden: kijk eens hoeveel contact hij met z'n achterbenen heeft. Reageert ie meteen, of pas 2 seconden later?
Zo ook met oefeningen met de achterhand, kijk eens goed naar z'n reactiesnelheid (en dan dus vooral als je iets vraagt wanneer hij niet op let).

Kan ook zijn dat ie niet zoveel contact met z'n achterbenen heeft en als het ware 'schrikt' van het bewust worden van z'n achterbenen.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:44

Nou dat gaat super zeg :j

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:22

Ga ik zeker eens doen Sassol :j Hopelijk lukt het vandaag nog even met hem te werken.
Ik meen mij te herinneren van eerder, als ik met hem over balkjes stapte bv., dat hij precies vergat dat hij nog achterbenen had. Dus mooi naar balkje kijken, mooi beheerst erover met de voorbenen en dan met de achterbenen erop ofzo, dat soort dingen ... Maar misschien was dat ook wel toeval, heb dat natuurlijk nog niet zo vaak gedaan. Dus ik ga er nu eens extra op letten :)

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:24

[***] schreef:
Hoefsmid wist me dan ook te vertellen dat hij het spijtig vond dat dit paard er nog steeds was, eigenlijk was er maar 1 plaats waar dit paard thuishoorde ...

Dat vind ik een beetje asociaal van de hoefsmid. Dier heeft trauma en is bang en dan meteen zoiets zeggen :n

Edit: fijn dat het beter gaat *\o/*
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 31-03-12 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:26

Hij heeft natuurlijk wel 6 weken moeilijk gelopen ... en was niet de eerste met soortgelijke ervaringen. Dus ergens kan ik dat wel begrijpen .. Alleen heb ik dus zelf die ervaringen niet met die pony :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:54

Heb vandaag wat met de pony gewerkt en hij is zich prima bewust van z'n achterbenen, dus dat is het probleem al niet :) Ik heb wat basis grondwerk met hem gedaan (noem het Parelli als je wil, het begin van de 7 games). Heb hem dus overal aangeraakt met leadrope, stick & string en verder heb ik hem de achterhand laten wijken voor druk, de voorhand hetzelfde, heb hem naar me toe laten komen en weer achteruit gezet en een begin gemaakt van de circling game (longeren is iets wat hij waarschijnlijk buiten het zadelmak maken, waarbij ik veronderstel dat ze dat wel met hem gedaan hebben, nooit meer heeft gedaan). Het ging eigenlijk héél erg goed. Ik kon heel fijn met hem werken en hij reageerde heel erg leuk. Ik kon bv. heel mooi onderscheid maken tussen het enkel wijken van de achterhand, en het wijken om te vertrekken voor de circling game, en dit alles zonder aanraken (al kon ik hem ook wel gewoon aanraken hoor). Verder heeft hij nog over een verhoogd balkje gestapt en hebben we de L-vorm geoefend, en hij wist naar mijn mening wel waar z'n achterbenen waren zeg maar :) Heb ook nog eens de hoefjes allemaal opgetild, terwijl hij gewoon los in de piste stond. En na het werk is hij helemaal los met mij meegelopen terug naar de weide (leadrope dus om de hals), dit langs mensen & kruiwagens & honden, langs de tractor en nog allerlei ander materiaal, tussen de paarden in de anderen weides door. En hij volgde gewoon :D Enige "probleem" wat ik had was dat zodra er gras kwam hij daarin dook :+ maar even gezegd dat we dit niet doen en daarna was even een "eh" als hij wilde naar beneden gaan voldoende om hem braaf mee te laten lopen :D Het was echt super met hem werken zo, heel rustig en ontspannen, maar toch duidelijk werken. Alleen spijtig dat hij langs 1 zijde je lichaamstaal niet kan zien :+ dus daar hadden we wel wat moeite mee, maar hij deed erg z'n best!

Morgen komt er iemand van het opvangcentrum eens kijken en gaan we met beide pony's een grooooooote boswandeling maken :) (tussenstop op de manège waar hij vandaan komt, waar blijkbaar morgen een opendeurdag zou zijn, dus niet zo'n goede timing maar we zien wel, kunnen er alleen maar van leren ;) ).

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:47

Jij bent goed bezig +:)+

Tja verder geen aanvulling eigenlijk, dat was hem wel :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:35

Zo zie je maar weer, dat onbetrouwbare en levensgevaarlijke paard valt uiteindelijk helemaal mee. En wat hebben we hier weer van geleerd? Dat je je eigen oordeel moet vellen en niet af moet gaat op de verhalen van een ander :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:28

Haha, dank jullie wel :D
Inderdaad altijd zelf oordelen :j En wat een pony bij de ene doet moet die niet noodzakelijk bij de andere ook doen :) Vandaag zijn we met beide pony's gaan wandelen, we waren met 3 mensen in totaal dus ik kon eens mooi zien hoe de pony's op anderen reageerden. Heb heel veel complimentje gehad :D En als ik vooruit liep om wat foto's te maken wilden de pony's met mij mee :') Je zag ook duidelijk verschil of ik met een pony liep of iemand anders (bij mij liepen ze gewoon schuinachtig rustig mee te sjokken, de anderen hadden iets meer moeite om ze op die positie te houden). Het was wel erg leuk :D En ze hebben veel gezien en waren super braaf :D Terwijl dat zoiets voor [***] de eerste keer was en voor [***] ook alweer een hele tijd geleden (zo'n lange wandeling en dan een rustplaats met letterlijk toeters & bellen enzo :+ ). Dus ik ben alleen maar blij en super trots op mijn beestjes :D

Hoeven uitkrabben zit trouwens vanaf nu bij de standaardbehandeling, zoals bij elke pony :Y) Dus gewoon met het poetsen meenemen, vandaag zijn ze zelfs 2x gedaan zonder problemen en ik heb ook tegen de verzorgster gezegd als ze zeker is (ze moet wel zeker zijn van zichzelf natuurlijk) dat zij dat ook gewoon mag doen, want ik zie echt geen problemen .. Ik stond vandaag te krabben terwijl er een ander paard de poetsplaats binnen kwam en langs hem ging staan, en zelfs toen blijf hij z'n voetje braaf omhoog houden :) Dus vanaf nu is het gewoon een paard zoals een ander, waarvan de voetjes elke keer uitgekrabd worden :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:32

Hij is altijd al een paard geweest zoals elk ander paard, het zijn de mensen die hem een stempel hebben gegeven.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:50

Is natuurlijk ook zo :j Al is die stempel er meestal niet voor niks gekomen en hou je er toch (onbewust) altijd rekening mee...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:41

Het is mensen eigen om daar rekening mee te houden. Maar om een topic te openen en hem in gedachten al een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden te gunnen is dan weer een stapje te ver. Behandel ieder voor jouw onbekend paard met een blanco lei, en trek je eigen conclusies. Wees voorzichtig maar ga dingen testen, en neem dat wat je hoort niet allemaal voor gesneden koek aan.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:03

Nu moet je me geen dingen gaan verwijten die ik niet gezegd heb. Ik heb hem nooit naar de slacht willen brengen, ik heb wel getwijfeld of ik de persoon was die met hem en aan zijn probleem zou kunnen werken, dat is een heel ander iets.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:13

En gezien de economische situatie, en dat er genoeg paarden te koop staan zonder problemen, waar was dit paard uiteindelijk belandt als jij hem van de hand had gedaan?

Ik hoef geen antwoord hoor, maar kans is groot dat het een handelstraject was geworden, of idd een enkeltje slager. Er waren ook mensen die in dit topic hebben gereageerd die hem geen kans meer hadden gegeven.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:24

ik ben in elk geval heel blij dat het nu veel beter gaat goed van je...