Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:33

Ik denk dat hoe ghard het ook is dat je nu gewaarschuwd bent en dat dat heel waardevol is, als dit paard meerdere enge incidenten gehad heeft weet hij ook dat hij sterk is. daarbij ben jij nu iets bangig en dat ben je niet voor niks, Het kan sneller verkeerd agan als je denkt en heel snel. niet om je nog banger te maken maar ik denk dat je moet nadenken of je het er nog wel op wil wagen. Als je hem niet kan doorgronden is dat al een aardig lastig probleem met zon paard. Daarbij is hij al 19 en krijg je echt niet meer alles er uit getraind snap je. ik weet ook niet wat je nou het best kan doen maar wat ik wel weet is denk dan aan jezelf en niet of juist wel aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:37

@ Cassidy : Ik heb tijd en inzet :) Nu die smid nog vinden :Y) :+
Ach, ik kijk wel, ik ga er eerst zelf mee aan de slag en als ik zonder problemen ze kan optillen en ermee kan bezig zijn dan zien we wel verder :)

In het verleden is het trouwens niet omzeild, er is gewoon niks meer mee gedaan ... Een paar keer geprobeerd, door verschillende mensen (inclusief verdoven), en dat was het dan ... Toen stond er op de box dat het paard niet meer bekapt mocht worden .. probleem opgelost :Y)

@ franka : probleem is dat je niet in de toekomst kan kijken .. Voor hetzelfde geld doet hij 10 jaar lang niks, ofwel trapt hij mij morgen het ziekenhuis in .. Maar dit heb je net zo goed met een ander paard, risico loop je altijd ... Als het verkeerd gaat gaat dit altijd uit het niets en onverwacht en veel te snel, de andere pony heeft mij ook pijn gedaan, en meer pijn dan de nieuwe tot nu toe .. En die heb ik ook nog ...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:39

Er is een methode om hem te leren omgaan met het optillen en bekappen van zijn achterhoeven, en daarbij zelf buiten schot te blijven.


Cassidy schreef:
Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.


En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue


http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:46

Ja dat is ook zeker zo maar het is een probleem als een paard eenmaal de naam heeft want wat is er waar, kijk wegbrengen zou mij ook te ver gaan. maar ik zou ook asl het niet anders kan wel aan mn eigen geziondheid denken je kan ook ergens anders je nek over breken of wat dan ook. maar ik wil je gewoon meegeven dat waar rook is ook vuur is. oftewel enig risico. misschien kan jeeens op een andere manier hem zn been laten optillen doormiddel met een longeezweep kleine tikjes geven tegen zn been en voet zeggen want dat kent hij vast wel en kijken hoe hij reageert terwijl je erzelf van af staat.
bovenste kan uiteraard ook goed helpen.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 23-03-12 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

beremans
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:47

Bij ons komt een Smid Rik Segers. Hij doet óók dingen met grondwerk.
Ik hen er ook al meer op bokt over gelezen. Ik heb hem zelf ook gehad
maar had geen moeilijk dier. Hij is bij ons lange tijd met een paard bezig geweest die heeeeeel bang van een Smid was. Hij lijkt wel een beetje een horse whisperer. Verder zelf lekker met nek doen wat je durft en leuk vind. Vertrouwen winnen. Succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:47

En ik zou toch blijven zoeken naar een smid die niet onder de indruk is van de "naam" van een paard.
Mocht je het zelf niet aandurven om het voorbereidende werk te doen, geef het uit handen. Wil je een adres, PB me maar.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:14

Dank je wel Cassidy voor de informatie, het klinkt al goed, ik ga morgen de filmpjes eens bekijken (kan ik nu niet). Ik zit me eigenlijk af te vragen of ik het hoefprobleem als een apart probleem moet zien, of dat ik gewoon alles tegelijk moet aanpakken zeg maar. Want voor de rest is er ook nog werk aan :+ Zou dat met de hoeven niet beteren als de rest ook beter gaat? Of moet ik dat echt als een apart probleem zien? Bedoel daarmee: kan ik nu al beginnen werken op de hoeven, of moet ik eerst zorgen dat ik de rest een stuk beter voor elkaar heb?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:23

Het probleem met het geven van de voeten is een onderdeel van een groter probleem. Je kunt echter niet wachten tot je de rest van het probleem hebt opgelost, het dier zal toch een keer bekapt moeten worden en daar kun je geen jaren mee wachten.

Dus ik geef je gelijk met het punt dat het een onderdeel is van wat groters, maar dit kun je niet ongestraft uitstellen, als je niet wilt dat de achterhoeven te lang gaan worden.
En ergens mag je blij zijn met een dergelijk duidelijk zichtbaar probleem in de training/opvoeding. Als dit straks goed gaat, heb je echt heel veel met hem bereikt.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:29

Dus toch meteen aanpakken dan ... Gaat hij dan z'n vertrouwen (dat beetje wat hij nu heeft) niet verliezen? Ik merk nu dat hij zich toch wel op z'n gemak voelt bij mij (merk duidelijk verschil op de poetsplaats naarmate de tijd vordert bv.), ik denk omdat hij nu weet dat ik hem toch niet ga lastigvallen op dat gebied. Als ik dat nu wel ga doen, gaat dit dan geen problemen geven? Wil dat beetje wat ik heb bereikt nu ook niet meteen op het spel zetten eigenlijk ... ookal besef ik wel dat er uiteraard aan moet gewerkt worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:35

Een paard wil leiding.
Als je het in competente handen uitbesteed, kun je er van uitgaan dat het dier de leiding krijgt die hij nodig heeft. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan....
Moet je bekend voorkomen. Een keer hard inkomen, gaat echt niet het vetrouwen beschamen dat je tot nu toe hebt opgebouwd.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:44

Nah, ik weet het toch zo niet hoor .. Heb toch 2 situaties meegemaakt waarbij ik een ander idee had.
Bv. 1 keer was met het leiden, hij was heel drammerig en wilde voor mij op (hij kent ook niks anders) en dus zette ik hem terug achteruit elke keer hij voorbij de grens ging. Enige wat mij dat opleverde was een snuivend paard dat met z'n benen geen blijf meer wist, en dit werd enkel maar erger (omdat ik hem ook dan moest corrigeren en zat ergens in een cirkel waar ik niet zo meteen uitgeraakte).
De andere keer was die keer dat ik hem wilde wegsturen op een volte en hij op mijn leadrope reageerde met uit te halen, toen heb ik hard op hem geschreeuwd (was het eerste dat in mij opkwam) en met mijn armen gezwaaid om hem uit mijn ruimte te houden (wist niet of hij het trappen zou doorzetten of niet). Dit werkte wel in die zin dat hij een sprong opzij maakte, waarna hij snuivend bleef staan en ik met moeite nog in z'n buurt kon komen.

Langs de andere kant is het ook weer niet zo dat hij mij na die dingen niet meer vertrouwd, want ik kan hem nog steeds gewoon vangen in de weide (naja, hij komt naar mij toe) en poetsen en dergelijke. Dus misschien is het toch wel waar wat jij zegt, maar weet hij op dat moment even niet wat hij van mij moet denken .. Maarja, hoe pak je zo'n moment dan aan .. Dan is mijn andere pony toch een stuk eenvoudiger hoor :+

Solleke_Noah

Berichten: 11112
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:44

Het hoefsmidprobleem bestond al in de manege had ik begrepen van de manege-eigenaren en Kim. Elke hoefsmid gaat hier anders mee om. Onze eigen hoefsmid (Koen Theys) heeft Boke bekapt bij Kayleigh, althans, dat was de bedoeling, maar ze kregen hem niet gevangen. Koen heeft hem toen maar zelf gevangen en allevier zijn hoeven opgetild, dat vond hij genoeg oefening voor de eerste keer. Ik geloof dat er voor elk paard de juiste hoefsmid bestaat en ben heel overtuigd van Koen Theys zijn aanpak.

Als je wilt (moet niet hoor) probeer ik zo snel mogelijk langs de komen (eventueel dit weekend) en wil ik graag eens kijken in hoeverre Boke zijn hoeven rustig laat optillen voor uitkrabben etc. Ik 'ken' hem enkel als een lief paard dus sta er misschien iets meer ontspannen tegenover. Op basis van zijn reactie kunnen we daarna verder gaan denken?

Los daarvan blijf ik héél tevreden over Koen Theys, zelden een hoefsmid met zoveel geduld en positieve houding gezien!

marleen_usar

Berichten: 24695
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:48

Mijn jonge haf is ook echt niet makkelijk bij de smid,maar de smid blijft komen. Meid laat je niks aan praten hoor, je gaat nu allemaal dingen zien die er niet zijn.

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:25

De touwtjes aanpak klinkt leuk maar is echt geen leuk grapje bij een groter paard ala boke, heb dat eens geprobeerd bij een welsh Atje en geloof mij je voelt dat serieus in je rug als ze echt beginnen te knotsen aan dat touw en jij natuurlijk braaf niet lost nou ik heb dat wel geweten, vergis je niet in de macht van een paard boke heeft geleerd dat trappen werkt en zo n touw gaat alleen een gevecht opleveren en als ik zo dat formaat paard zie gok ik dat je dat niet gaat winnen :'). Met de welsh is het uiteindelijk gelukt zo en kon ik later zonder touw etc maar paar maand ik niet meer die pony verzorgd en het was om zeep kon niks meer schopte weer ed maar ik zal het never nooit meer zo doen tenzij erg kleine pony

Hoe dan wel vraag je misschien af? Ik heb ook een merrie half blind ook voordat ik haar had heb ik haar lang verzorgd, voor ik haar verzorgde verzorgde iemand anders haar en die kon geen voeten krabben (en verder ook weinig met haar) en ze was een HEL bij de smid dit laatste wist ik niet zo goed eigenlijk..... maar goed ook of ik was er nooit aan begonnen denk ik.

Ik ben bij haar in stal gestaan lkkr geborsteld heel relax vriendelijk benen gepoetst etc ik lees dat jij dat ook al kan top ;) . Dan voorzicht met mijn handen als ze rustig bleef kreeg je koekje. Dan stapje verder voetje beetje opgetilt, ok weer een koekje. dan andere voet etc dan later nog stukje optillen beetje op tikken dan weer een koekje, etc. dan met voeten kleinb eetje optillen dus zonder vastgrijpen gewoon hoef op je hand laten rusten uitkrabben beetje en weer keokje. ik had in half uur de voeten gedaan. de dag erna zag ik haar bij de smid het was goed dat ik dat niet ervoor had gezien want zelfs met verdoving wou ze hem schoppen idd.

Nu is ze van mij al 2 jaar sinds ik haar mee heb ook veel geoefend met voet tussen benen klemmen op tikken/kloppen etc achterbeen over je been leggen zoals smid het doet he. Smid laten komen eerlijk verteld dat het vroeger geen lieverd was dus dat hij voorzichtig moest zijn dat ik wel haar oeten kon doen dus ik het wil proberen maar als het niet ging hij verdoving ging krijgen. Dus hij vraagt mij om de voeten op te tillen (wilde uiteraard zekerheid dat ik niet loog over het zelf kunnen optillen), daarna heeft hij haar gewoon gedaan zonder enige problemen hij was ook heel rustig tilde voet netjes dicht bij het lichaam omhoog zonder veel opzij te trekken etc. Nooit meer problemen met haar gehad.


Goed nu jou paardje heb je al schrik voor want je weet wat ie kan doen dus in een keer te veel vragen is zeker geen succes. Ik denk dat je na het borstelen over de benen moet gaan met je handen over de benen en gewoon rustig je eigen tempo en koekje geven als hij netjes blijft staan en relax is (het is en blijft een pony en die zijnd aar gevoelig voor). als je merkt dat dit gelijk super gaat kan je de volgende keer dat je langs komt na het wrijven van de benen eens voorzichtig een voorbeetnje vragen en als je merkt dat hij meegeeft geefje al een klikker. op die manier leert hij dat het een leuke oefening is dat jij niet plots verwacht dat hij zijn voeten halve meter optilt en laat klemmen en optikken, dit wordt namelijk geen succes. Je gaat dus gewoon rustig verder tot je netjes alle 4 de voeten kan doen, al duurt het maanden, tussendoor liefst wel veels tappen op straat dat de hoeven niet te lang worden. dan ga je oefenen met erop tikken voetje tussen je benen klemmen ed ja ik weet het doodeng maar tegen de tijd dat je daar bent voelt het heel natuurlijk als niet niet doen dan ben je nog niet ver genoeg. als je denkt ja hij kan het nu laat je eens iemand anders (volwassen) die je vertrouwd de hoeven gewoon krabben voorzichtig uiteraard met koekjes. dan laat je onbekende smid komen (zeer belangrijk niet iemand waar hijal negatieve ervaringen mee heeft) en dan leg je uit dat je al veel problemen had in het erleden maar veel hebt geoefend maar dat hij heel rustig moet zijn benen niet te ver optillen etc en dan zal het wss eigenlijk vrij goed gaan. Intussen lekker verdoen met je NH je kan dat prima en je paard wordt enkel stabieler en meer vertrouwenswaardiger door. gewoon als je met hem bezig bent ook tussendoor voetje vragen etc dat het op elke plek gewoon normale oefening wordt net als achteruit gaan ed maar neem je tijd dat is het belangrijkst vraag niets waarvan je weet dat het niet gaat lukken

ok het is weer mega verhaal geworden :list: hoopd at je iets aan hebt :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:07

Dank jullie wel voor de reacties :)
@ Sol : zou die Koen ook mijn richting uitkomen? Dat is trouwens blijkbaar ook een wederkerend probleem .. het niet kunnen vangen ... :+ Gelukkig zelf nog geen problemen mee gehad (1x kreeg ik hem niet, maar toen stond de veearts ook in de weide met een spuit in z'n handen :)) ). De rest regelen we wel via pb ;)

@ cyclo86 : Uitgebreide reactie :Y) Maar heb er zeker wat aan :j Gewoon rustig verder doen zoals ik bezig was dus, ik zat inderdaad ook te denken dat ik niet wist of ik het wel zou kunnen houden als hij in paniek zou raken ofzo, en die kans zit er best wel in .. Dus ik ga nog zien wat ik daarmee ga doen, misschien eerst nog wat meer voorbereiding en dan met het touw leren dat hij z'n benen wat langer omhoog houdt ofzo (maar dat hij ze wel eerst rustig optilt) .. ik zie nog wel hoe het loopt :) Het is nu al jaren & jaren niet (goed) gegaan, dan zullen een paar extra maanden ook wel niet uitmaken :+

Solleke_Noah

Berichten: 11112
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:44

Ja hoor, Koen gaat zelfs tot in Nederland omdat hij echt goed bekendstaat. Indien je wilt kan ik zijn gegevens wel doorgeven? Hij is wel natuurlijk bekapper.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:47

@ TS: Toch zal hij er eens doorheen moeten, je moet even de manier vinden waarop het lukt zonder jezelf pijn te kunnen laten doen. Bij ieder paard van mij is dit ook weer anders. Oke bij Sana van mij is het dominantie maar ze hebben hetzelfde probleem een beetje. Het was geen echte verdoving trouwens, gewoon een sufmaker en niks bijzonders. Ik weet inderdaad dat het vooral bij sportpaarden wel met echte verdovingen gedaan word (heeft de hoefsmid weleens verteld) maar er zit gewoon zoveel meer risico aan.
Het is ook zeker geen normaal gedrag maar als dat het enige is.. ik kan Sana af en toe wurgen, slachten, weet ik veel wat (meer problemen door haar karakter) maar is het met mensen ook niet zo dat sommige een gebruiksaanwijzing hebben?
Zeker doet zoiets pijn, heb het over mijn duitse met slappe achterhand ook gehoord. Ze vragen zich af waaorm ik er zoveel tijd en moeite insteek terwijl er correcte sportpaarden voor weinig te koop zijn en Davi was rijp voor de frikandellen (Inmiddels loopt ze bijna correct als een zonnetje en willen alle boeren haar kopen omdat het zon mooi paard word :') )Ik vind het vooral erg grof om zoiets zomaar te zeggen, tis mijn paard 9in dit geval de jouwe) en jij bent dan klant en hij mag niet zo met de klanten omgaan lijkt me.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:55

Ik snap wel dat hij er eens doorheen moet, maar dat moet nu niet allemaal van vandaag op morgen .. Hij heeft bv. nu net vertrouwen in de poetsplaats (eerst kon hij daar heel moeilijk stilstaan omdat hij alles wilde zien en op elk geluidje reageerde, heel anders als je aan het poetsen bent :+ ), ik ga dat dan niet meteen teniet doen door morgen persé z'n hoeven te willen optillen ofzo .. Ik zal er aan werken, en naartoe werken, maar ik ga niks overhaasten, mezelf niet en de pony niet ;) Ik hou z'n reactie op mij als ik in de weide kom liever zoals dat hij nu is (naar me toe komen en knuffelen) dan zoals die bij eerdere adressen was (weglopen).

En verder kan ik de reactie van de hoefsmid wel begrijpen hoor, hij is degene die een trap gehad heeft (en op een smerige manier) en hij heeft er de last van gehad (en de eigenaresse van toen ook lijkt mij, want die heeft een paard op haar schouders gehad..), dus dan heb je wel al sneller iets van "rotbeest" ... ;)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:56

Hé Sabine, is je andere paard toch nog leuker voor je 12-jarige bijrijdster :+

Ik hoor een hoop twijfel, niet weten en afvragen. (Ja duh, anders open je dit topic niet) En daar kan een paard niks mee. Als jij bang bent voor een trap, en daardoor niet durft te reageren zoals je eigenlijk zou moeten, geraak je alleen maar verder van huis.

Ik denk dan ook dat dit is waar je je op moet gaan focussen. Niet vragen, niet twijfelen, leiden! En dan dus alleen de situaties opzoeken waarin jij écht leiderschap kan bieden. Wat nu dus niet zo is met de hoeven uitkrabben.

En een leider is heel rustig, maar o zo duidelijk. Dus als jij elke keer je paard terug moet zetten omdat hij voorop wilt, doe je iets verkeerd. Je paard maakt namelijk te vaak dezelfde fout, omdat jij hem de ruimte geeft. Je zegt ook dat hij alleen maar drukker wordt. Ik denk omdat jij niet duidelijker wordt.
Ik laat een paard 1 of 2 keer de fout maken, zodat hij hiervan kan leren. Maar na 2 keer houdt het toch echt op en dan wordt er gecorrigeerd op het moment dat het paard het bedenkt.

Ga dus eens heel kritisch na hoe duidelijk jij bent, hoeveel ruimte je geeft en hoe sereen je bent.

Misschien is een natuurlijk bekapper iets? Die zou jou het dan kunnen leren waardoor je het uiteindelijk elke week zelf bij kan houden. Want leren hoe je één paard moet bekappen duurt niet zo lang als een hele opleiding hoefsmid.

Dees

Berichten: 18955
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:26

Weet je, ik zal dan wel geen Penny zijn maar:
* oud paard
* halfblind
* gevaarlijk in de omgang
* kost veel geld in onderhoud
* eigenaar heeft er weinig plezier van....

Waarom zou je zo'n dier überhaupt nog willen houden?
Lekker laten gaan. Deze kreeg bij mij geen genadebrood meer.

Hevonen

Berichten: 5649
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:35

Citaat:
@ justin4ever : uiteraard laat ik haar de hoeven niet uitkrabben, dat doe ik zelf niet eens .. Ik laat haar ook niet de benen borstelen, ze weet dit ook. Hier is het geen dominantie en ze hebben al eens geprobeerd hem te verdoven (veearts heeft dit gedaan) waarbij ze met 4 man stonden om hem te ondersteunen (hij was zo verdoofd dat hij niet meer zelf kon rechtstaan) en zelfs toen was het een drama en is het bekappen niet gelukt ... De hoefsmid die ik vandaag gesproken heb heeft gevoeld wat hij kan doen en vond het echt geen normaal gedrag, hij vond het zeer spijtig dat dit paard nog steeds rondliep ... Doet toch wel pijn hoor, als ze dat zo tegen je zeggen...


Arm paard. Ik zou ook niet erg vriendelijk meer zijn als ze dat allemaal gingen doen bij mij.
Ik denk dat je de opmerkingen naast je neer moet leggen. Wel wat extra opletten, want, nuja, je weet wel, een gewaarschuwd mens etc... maar verder gewoon met hem doorgaan, als je dat wilt. Een halfblind paard kan sowieso best wat wantrouwiger zijn. Let eens op of er verschil in reactie is tussen beide kanten.
Er wordt zoveel gezegd. Onze pony moest ook naar de slacht volgens velen en zeker volgens de hoefsmid die haar niet meer wilde bekappen omdat ze steeds steigerde en trapte. Na veel grondwerk en veel opgebouwd vertrouwen is er nooit meer een probleem geweest. We hebben haar elf jaar gehad (ze was 6 toen ik haar kocht) en na het eerste jaar ging eigenlijk alles probleemloos. Later stond ze bij het bekappen gewoon aan een los touwtje en deed geen stap verkeerd. Liep achter ons aan als een hondje en we konden echt alles met haar doen. Geduld, aandacht en een beetje vertrouwen...

Succes!

Probeer de hoeven eerst met iets op afstand (veiliger voor jou, een kort zweepje oid) aan te raken, beloon hem als hij dat toelaat.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:41

Even een update van mijn kant uit ..
Vandaag is zijn bootcamp gestart :Y) Ik moest gewoon even weten of ik met hem zou kunnen werken of dat ik dat niet zou kunnen, dit uitstellen had geen zin dus hebben we dat vandaag getest. Voor mij was het belangrijk om te weten of zijn probleem echt zat bij de hoeven/hoefsmid, of dat je al problemen had als je aan/bij z'n benen kwam. Is toch een serieus verschil.

Eerst heb ik hem in de roundpen gezet en ben daar begonnen met hem voorwaarts te krijgen. Dit ging makkelijk. Daarna heb ik mijn touw (6 meter) genomen en heb dit op, over, tegen hem gegooid. Ik wilde gewoon weten hoe hij erop zou reageren als iets hem onverwachts zou raken .. Zou hij dan als eerste reactie gaan trappen? Of zou hij anders reageren? Met zo'n lang touw kon ik gewoon in het midden staan dus kon hij toch niet aan mij als hij zou trappen. Maar dat deed hij niet, de enige reactie die hij had was voorwaarts, dus dat is prima voor mij. Zo hebben we even doorgewerkt, beide kanten uit.

Daarna heb ik het touwtje aan hem geklikt (verbaasde mij hoeveel vertrouwen hij toch heeft, ondanks dat ik hem eerst een tijd heb zitten wegjagen kwam hij toch gewoon naar mij toe) en heb de stick erbij genomen en hem overal aangeraakt. Ook z'n benen. De enige reactie die hij gaf was 1 achterbeen optrekken als de stick naar beneden ging, maar gewoon volhouden en hij zette deze ook weer gewoon neer. Verder reageert hij ook mooi op stem, gewoon 'eh' en ook dan zet hij hem weer neer. De stick heb ik dus langs beide kanten gedaan en ook van de ene kant het been aan de andere kant aangeraakt enzo, ging allemaal goed.
Na de stick heb ik het touw waar hij aan vasthing genomen en dit tegen, over, rond hem "geslagen", zowel rond z'n lichaam als rond z'n benen, hij wist nooit op voorhand waar het hem zou raken, en ook gewoon langs z'n goede kant & langs z'n blinde kant. Hij bleef gewoon braaf staan, zelfs dat ene beentje werd niet opgetild. Heb afgesloten door met mijn hand gewoon langs z'n lichaam en benen te gaan, dit ging ook prima.

Daarna heb ik hem meegenomen naar de poetsplaats en heb hem daar afgespoten (hij had het nogal warm :Y) ). Ik had geen idee hoe hij daarop zou reageren, op water op z'n benen enzo, maar dat zou ik wel ontdekken. Heb dit dus gewoon gedaan en het ging helemaal prima. Daarna het zweetmes erbij, hier heb ik ook express mee over z'n benen "geschuurd" en ook hier reageerde hij niet op.
Daarna terug naar buiten om nog een rondje langs de straat te lopen. Bij de hondenschool tegenover de stal was iets te doen dus ideaal om eens naar te gaan kijken :) In het begin begon hij weer even te drammen maar heb hem dan eens echt goed op z'n plaats gezet (naja, deed hij zelf, hij liep zelf tegen mijn leadrope op maar het had wel het gewenste effect, hij stond ineens doodstil :Y) ) en daarna ging het super. Hier en daar eens hem terug laten opletten, maar dat is ook maar normaal. We zijn op een bepaald moment tussen 2 rijen geparkeerde auto's gelopen (stonden dus aan weerszijden van de straat), waar in zowat alle auto's honden zaten en die zwegen echt niet, begonnen meestal ook pas als we langs de auto doorliepen en zag je niet altijd zitten. Wist ook niet hoe hij op honden reageerde, dus dat konden we ook meteen testen :Y) Mooiste was wel toen er een vrouw uit een auto stapte en gewoon aan z'n blinde kant langs z'n kont ging lopen, met een lawaaimakende plastieken zak ... Ik zei haar wel dat hij niet zag en die kant maar ze reageerde niet (daarna hoorde ik andere mensen ook Frans praten dus misschien daarmee :Y) ), [***] vond het wel erg spannend, maar bleef braaf op z'n plaats lopen dus dat was prima :) Tussendoor ook het stilstaan meegenomen, eens een pasje achteruit etc.

Bij het terug naar de weide gaan is er wel even een spannend momentje geweest, hij was naar het ene paard aan het kijken en toen kwamen er langs de andere kant (zijn blinde kant) ook paarden kijken die hij blijkbaar niet had horen aankomen omdat hij zo met dat ene paard bezig was en toen schrok hij, waardoor paard 1 ook schrok en hij tegelijk met 1 voorbeen sloeg & bokte :+ Maar dit gebeurde allemaal een paar meter van mij vandaan dus dan maakt het mij niet uit, zolang ze op zo'n momenten beseffen dat ik er ook nog ben en niet op mij springen maken zo'n dingen mij niet bang ;) Kon hem toen ook meteen meevragen om door te stappen en dit ging gewoon heel rustig, geen opgejaagd gedoe ofzo door de gebeurtenis.

Mijn conclusie: ik kan met hem werken :Y)
En hij zal best wel heftig reageren op de hoefsmid, dat trek ik echt niet in twijfel, maar hij is niet levensgevaarlijk in de zin van dat hij je elk moment het licht kan uitslaan als je niet oplet of perongeluk hem raakt of dergelijke .. dat idee heb ik toch niet ... en dat is het belangrijkste ;)

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:21

*\o/* geweldig goed nieuws en ik ben overtuigd dat je op de juiste manier bezig bent en als je op deze manier verder gaat weet ik zeker dat je over een paar maand gewoon zijn hoeven kan optillen en op slaan en gek doen

geduld, consequentie en liefde en dan komt echt veel goed hoor

succes

Solleke_Noah

Berichten: 11112
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 07:58

Super update :D Misschien heeft hij ook dat stukje vertrouwen nodig, en van een vreemde zoals de hoefsmid is dat moeilijk :) Ben benieuwd naar volgende week!!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:07

Goooo Sabine!! *\o/*

Dat klinkt goed zeg, als je met deze instelling doorgaat gaat dat helemaal goedkomen!

Wat heel erg kan schelen is als je een hoefsmid kan vinden die het niet erg vindt af en toe te wachten. Dan kun jij lekker met hem af en toe spanning er af lopen, even aandacht terug op jou, paar keer string om z'n benen heen slaan etc.
Zodat de spanning nooit zo hoog wordt dat je paard de uitweg van trappen zoekt.

Maar dat is voor in de toekomst!