Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:19

Ben inderdaad ook echt blij :j En dat werken gaan we zeker doen, op het gemakje dingen verkennen en bijleren :) Eigenlijk is hij ideaal voor mij, gewoon rustig aan ontdekken wat er allemaal in zit, ik heb door mijn gezondheid (naja, gebrek aan :P) toch niet de energie om een paard echt, echt, echt te trainen, dus we spelen maar gewoon wat in de piste :) Gaat ons prima af momenteel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:07

Ik heb ook een doodschopper bij de hoefsmid en een zeer moeilijke schoppende voetengever. Nu na anderhalve maand iedere dag met de voeten bezig te zijn, kan ik ze al optillen zonder dat hij hard schopt. Soms kan ik ze zelfs uitkrabben. Ikzelf heb gemerkt dat ik niet meer bang voor hem moet zijn dan doet hij meer voor mij. Ik ben begonnen met alleen het optillen van de voeten. Steeds een beetje hoger, steeds een beetje langer. Ben nu bezig de achterbenen met een touw op te tillen, ondanks dat hij wel voetjes geeft. Als dit allemaal goed gaat, ga ik langzaam beginnen met de benen wat sneller op te pakken. Daarna proberen een vijl erover heen te halen. Niet echt vijlen, puur voor het gevoel. Dan hoop ik dat we straks zonder problemen de hoefsmid kunnen laten komen. Ik heb hem echt iedere dag een aantal keren zijn voeten gevraagd.
Oh ja, bij mijn paard had het een oorzaak, problemen in zijn nek, maar door te kijken op welke manier het handigste was om de voeten op te tillen, zijn we langzaam aan zo ver gekomen.

Anoniem

Re: Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:19

Hier is het optillen op zich het probleem niet, dat doet hij braaf en echt zoals het hoort (hij geeft ze makkelijker dan menig ander paard). Het probleem met het trappen is onderdeel van een groter probleem, namelijk gebrek aan vertrouwen (in alles & iedereen). Het is ook logisch, als jij als paard ergens niet op je gemak bent en je moet een voet geven en ze doen daar vanalles mee dan betekent dit dat je niet zomaar weg kan als je dat zou willen ... en aangezien een paard een vluchtdier is ... [***] is dan ook nog een paard die eerst 500 andere signalen geeft en als je die negeert (omdat je ze niet ziet of express omdat je denkt van "joh, niet aanstellen, voet omhoog houden") dan zoekt hij als laatste uitweg het trappen ... Aangezien de hoefsmeden standaard geen tijd hebben kan ik me heel goed voorstellen dat die de meeste problemen met hem hebben ... Dus dan kan ik wel maandenlang elke dag z'n voeten optillen, maar als hij de omgeving voor de rest nog niet vertrouwt zal dit er niet op beteren ... Dus hier is het onderdeel van iets groters, de voeten op zich is het probleem niet. Dus we gaan eerst met de rest aan de slag ;) Die voeten nemen we er ook wel bij, maar niet standaard elke dag ermee bezig zijn, we gaan er alleen mee bezig als hij aangeeft dat hij het zaakje vertrouwt. Maar ik ben inderdaad wel van plan om een stukje vijlen enzo eerst zelf te doen :j En ik krijg van iedereen te horen (gisteren ook van de osteopaat) dat z'n hoeven eigenlijk best goed meevallen, dus hij zorgt er zelf goed voor :Y) We gaan ook veel gaan wandelen op straat en er gaan stoeptegels voor z'n stal komen dus dat helpt ook kleine beetjes. Het is dus niet dat hij zo dringend gedaan moet worden omdat z'n hoeven omkrullen of dergelijke, ze zijn niet mooi rond en een tikje lang, maar gezien z'n verleden valt dat allemaal nog reuze mee, dus we kunnen het ook rustigaan doen qua opbouwen ;)

montilove
Berichten: 162
Geregistreerd: 27-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:49

Het klinkt makkelijk maar is het niet,

Voor da dat ene was gebeurt had je toen al schrik?

Zonee dan moet je nu ook niet bang zijn! Oe weer die zelfde dingen als die je van tevoren ook deed pak die vertrouwen weer terug.

Misschien heeft ie ook nog iets pijnlijks in der hoef waardoor het pijn doet als je er aan komt. Hij kan ook iets met de hoefsmid hebben meegemaakt. En bel een keer de dierenarts om het te laten onderzoeken.

Want de hoefsmid zal toch echt een keer moeten behandelen bij dat paard.

Geef nooit op! Er is altijd een oplossing