Ik weet dat hij, waarschijnlijk, ergens een trauma opgelopen heeft en helemaal niet blij is met de hoefsmid. Ik wist dit, de vorige eigenaar(s) niet blijkbaar. Hoefsmid in kwestie is op de vorige plaats gaan bekappen, en heeft toen (samen met de eigenaresse) een serieuze trap gehad. Niet zomaar per ongeluk, neen, echt gemikt en gemeen raak (de omschrijving van hoe het gebeurd is gaf me gewoon de kriebels). Gelukkig voor allen zonder blijvende gevolgen, maar het had anders kunnen aflopen, héél anders. Hoefsmid wist me dan ook te vertellen dat hij het spijtig vond dat dit paard er nog steeds was, eigenlijk was er maar 1 plaats waar dit paard thuishoorde ...
Ik ben er niet goed van moet ik zeggen.
Dat hij problemen had met hoefsmeden wist ik, maar nu liet die man uitschijnen dat hij je bij wijze van spreken bij elke verkeerde beweging het licht kon uittrappen, dat dit risico erin zit met hem .. Wat moet ik daar nu mee? Ik weet het echt niet ... Zelf heb ik tot nu toe weinig problemen gehad, maar heb ook nog maar weinig met hem gedaan. Hij heeft 2x z'n achterbeen dreigend omhoog gedaan waarvan hij 1x naar mij uitgehaald heeft, maar toen stond ik in de piste op veilige afstand. Vandaag heb ik hem ook weer geborsteld en heb express aan z'n benen en hoeven zitten klooien, en hij heeft niks gedaan. Maar toen hij z'n been ophief om even te verplaatsen gingen bij mij al de alarmbellen rinkelen, moet eerlijk toegeven dat ik hem na al die verhalen toch ineens een stuk minder vertrouw .. Was altijd wel op mijn hoede omdat ik wist dat hij problemen had met z'n hoeven, het is niet dat ik vrolijk z'n hoeven zou gaan uitkrabben alsof er niks zou zijn ofzo. Maar verder had ik niet meteen schrik voor hem, en dat is nu toch wel anders moet ik toegeven .. Toen ik hem terug naar de weide bracht kwam ik in een situatie waarbij ik onder normale omstandigheden (bij mijn andere pony bv.) z'n achterhand zou wegdrijven met mijn leadrope, maar dit durfde ik nu niet .. Wat als hij op zo'n momenten een trap uitdeelt omdat hij schrikt of weet ik het? De pony is 19 jaar oud en halfblind, wat het ook niet makkelijker maakt natuurlijk. (de hoefproblemen waren er overigens voor het blind zijn ook al).
Wat moet ik hiermee?
Een paard houden om er gewoon naar te kijken kost klauwen vol met geld .. maar kan ik hem nog wel vertrouwen om er iets mee te doen? Ik heb een verzorgster van 12 die met mijn ene pony niet om kan, met deze ging het de laatste keer wel goed. Ik zie op dit moment geen reden dat het fout zou gaan, maar dat is altijd het probleem, je ziet het vaak niet aankomen .. Moet ik daarop zitten wachten?
Zoveel vragen, zoveel twijfels ...

Verhaal zal verre van volledig zijn, maar mijn hoofd zit momenteel al overvol, als er nog vragen zijn, aarzel zeker niet om deze te stellen.