Paarden kunnen niet met én niet zonder elkaar?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paarden kunnen niet met én niet zonder elkaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:56

Misschien herkennen mensen deze situatie...

Mijn merrie staat naast een andere merrie in de paddock overdag.

Op het moment dat je mijn merrie uit de paddock haalt, schiet de andere merrie al in de stress. Ik loop dan een stukje om de paddocks om bij de bak te komen en de andere merrie raakt echt compleet in de stress. Brullen, rennen, ze is echt duidelijk bang. Ook al ziet ze mijn merrie nog en ben ik op nog geen 20 meter afstand. Dit blijft ze doen net zo lang tot ik mijn merrie weer terug zet in de paddock.

Op het moment dat ik weer terugloop zelfde ritueel, maar dan is ze duidelijk heel blij dat mijn paard weer "terug" is. Maar het gekke is.. zodra je te dicht langs haar loopt of mijn paard in de paddock zet is ze niet meer blij maar boos op mijn paard. Oren in de nek, dreigen, naar het draad rennen en net ervoor stoppen bijv.
Ze jaagt mijn paard ook weg van het draad, ze tolereert mijn paard echt niet te dicht bij haar in de buurt.

Hetzelfde ritueel bij het naar binnen gaan... Als de andere merrie als eerste naar binnen gaat staat ze binnen heel nerveus te wezen. Onafgebroken brullen, ijsberen in stal, bokken in stal, net zolang tot mijn merrie naar binnen gehaald wordt (5 minuten later). Dan is ze echt blij dat mijn merrie er weer is, totdat mijn merrie langs haar stal loopt :') Dan beukt ze nog net niet door de deur om haar te grijpen. Totdat mijn merrie weer even uit zicht is (er zit een muurtje waardoor, als je mijn merrie draait zodat ze recht de box in kan, ze elkaar even niet meer zien), dan is ze weer ontzettend bang, weer bokken en brullen (voor 3 seconden) en dan ziet ze dat mijn merrie weer in de stal staat en is het weer goed..

Andersom gebeurt het gedrag ook maar wel minder, mijn merrie wordt wel nerveus als de ander eerder naar binnen gaat maar is dan gewoon iets gespannen, niet erg overdreven. Als zij als eerste in stal staat is ze ook nerveus en blij als haar buurvrouw er weer is.

Zo lang mijn merrie niet naast de andere merrie in de paddock staat of tegenover haar in stal is zij echt heel erg van haar apropos maar mijn merrie mag absoluut niet binnen een straal van 2 meter komen want dan wordt ze echt pissig op haar :')
Ze kunnen ook niet samen in de paddock of rijbak omdat de andere merrie mijn merrie dan niet tolereert . Ze gaan daarom ook niet samen het land op, maar we moeten nog even kijken hoe het gaat, afhankelijk van waar ze staan en misschien niet direct naast elkaar komen ... dus hopen dat ze daar allebei goed op reageren...

Hebben mensen ervaring met dit gedag? Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar :') Weet iemand hoe je dit gedrag kan verbeteren?
Hoe vaak ik ook even met mijn merrie wegloop (en dan ga ik weg tot max 10m) en hoe snel ik ook weer terug ben, de buurvrouw lijkt er maar niet aan te kunnen wennen. En dat is ook niet leuk voor beide paarden, iedere keer stress als 1 van de twee weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:46

Ik heb zo 2 venten :+ Niet zo extreem als jouw omschrijving maar ik weet ook niet wat ik moet doen om goed te doen ... Staan ze apart dan lijken ze niet zonder elkaar te kunnen, staan ze samen dan is het gewoon kermis ... [***] jaagt de andere dan de hele weide door, maar als ik nu met de andere weg ga is het grote paniek (wel paniek op z'n [***]'s, veel roepen maar weinig actie want daar word je moe van :Y) ). Heb een moment gedacht dat hij misschien zo reageerde omdat IK weg ging met een ander paard, maar laatst heb ik ze van weide verhuist en ging ik dus weg met paard en kwam terug zonder, en toen had hij totaal geen oog voor mij maar bleef maar turen in de richting dat het paard verdwenen was en bleef maar roepen .. Weet ook niet zo goed wat ik ervan moet denken en wat ik ermee moet :+ Het zou super zijn moesten ze gewoon samen kunnen, maar dit durf ik niet meer omwille van het jagen .. Maar nu met momenten lijk je ze wel iets aan te doen door ze apart te houden .. Rare beesten :')

nikkie722

Re: Paarden kunnen niet met én niet zonder elkaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:32

haha klinkt bekend! hoe lang staat ze al 'samen' ?? bij ons heeft het 5 maanden geduurd, nu staan ze elkaar te kriebelen, dus wees geduldig! hopelijk komt het goed! heb samen met een vriendin de paarden vastgehouden naast elkaar, en bij hun schoft gekrabt, toen gingen ze na een half uur elkaar krabbelen. ze vonden het toch wel lekker...

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:14

Hmm, kan het niet gewoon rangverdeling zijn? Bij mijn verzorgpaarden is de merrie de alpha, als paarden te dicht in de buurt komen dan toont ze ook een beetje zulk gedrag. Maar als ze alleen aan de poetspaal staat zit ze voortduren te hinniken, omdat ze terug wilt naar de 'kudde'.
Kan ook zijn dat het niet zo is, maar ja.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:17

Een paard is een kuddedier. Net als bij apen zien we een duidelijke verdeling van rangen en standen terug. Een kat bijvoorbeeld is solistisch en zie je zulke dingen anders gaan.

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:55

kHeb dit probleem ook. Ik denk inderdaad ook dat het rangverdeling is.