De titel is misschien een beetje onduidelijk sorry daarvoor ik wist anders niet hoe het te omschrijven. Ik ben niet iemand die heel snel een topic aan maakt als het om paarden gedrag gaat, maar hier zou ik toch even de gedachten van andere over willen horen.
Op dit moment heb ik 4 ruinen. leeftijden 22 - 17 - 12 - 5. De ruin van 22 is mijn eerste paardje en geniet van zijn pensioen, hij is als langste aanwezig hier op stal. Dan de ruin van 12 jr die staat hier nu 1,5 - 2 jr , de ruin van 17 staat hier sinds juli 2011 en de ruin van 5 staat bij ons vlak voor de winter. Deze staan al heel de winter gezellig bij elkaar op de paddock, waarvan ze ook de loopstal in en uit kunnen. Nu met het mooie weer kunnen ze eindelijk weer de weien op en dat vinden ze toch maar heel erg leuk.
onze ruin van 22 is geen dominant type. Maar hij is zolang wij hem hebben altijd het " wakende" oog. Als de andere paarden op de grond liggen te pitten houd hij de wacht, als er iets " spannends" te zien is word hij dr op uitgestuurd om het van dicht bij te bekijken, is het veilig komt de rest. Hij werd dan ook met voer e.d met respect Behandeld. Ze krijgen onbeperkt ruw voer (en appart van elkaar brok), en de ruin van 22 mag altijd tegelijk eten met de dominante leider (ruin van 12 ) of met de nummer 2 (ruin van 17) (deze staan ook vaak met 3en) Deze respectvolle positie heeft hij eigenlijk altijd al gehad, en wij hebben hier de afgelopen jaren best wat wisseling van paarden gehad. Hij is zo'n paard dat je bij alle paarden kan zetten (zelfs bij hengsten) en gelijk geaccepteerd en gerespecteerd word.
Tot nu... Van de een op de andere dag echter is er iets veranderd. Hij word weg gejaagd bij het ruwvoer. En ik heb de andere paarden hem letterlijk in een hoek van de schuilstal zien drijven om hem vervolgens helemaal tot moes te slaan (met 3en tegelijk) en hij verdedigt zich niet. Hij word van de een op de andere dag niet meer geaccepteerd in de groep. Als ik het hooi verspreid buiten in de weide, dan gaan de andere paarden hem opjagen zodat hij niet kan eten, ookal liggen er voldoende hoopjes en kan hij op afstand eten. Ze gunnen hem gewoon geen voer meer...
Omdat ik nogal zuinig ben op mijn vriendje heb ik afgesproken met de mensen die aan de overkant van het pad hun weides hebben dat hij daar bij een oude merrie (20+) en een jaarling merrie kon staan. Deze merrie is heel erg onderdanig en heeft nog nooit in haar leven een ander paard weg gejaagd (ook van jongs af aan in het bezit van deze mensen dus die kennen het paardje door en door) Zij hebben even geen tussen weides dus ze staan nu met 3 paardjes op bijna 2 ha land. Maar ook deze merrie jaagt hem weg, hij mag niet in de buurt komen, iets wat volgens de eigenaren nog nooit is gebeurd. De jaarling is heel vriendelijk, maar blijft liever bij de merrie in de buurt (logisch die kennen elkaar)
Nu maak ik mij dus een beetje zorgen, hoe kan het van het een op het andere moment zo veranderen in de rangorde. Hebben jullie ooit zo iets mee gemaakt?
Voor zo ver we weten en zien is hij gewoon gezond. Ik hoop op tips en suggesties
Ik ga met Caira mee. Laat een algemene check doen (bloedtest) en kijk of er daar een reden te vinden is.
In de oude groep snap ik het wel, op een gegeven moment is de oud leider (want lang niet altijd degene met de grootste mond is de leider) "leider af" en laten de anderen dat weten ook. Het duurt dan even voordat het paard geaccepteerd wordt als onderaan de kudde. Dat hij bij de merrie wordt weggejaagd snap ik ook, ze wil waarschijnlijk geen ander paard bij haar veulen hebben?
Check is om er zeker van te zijn dat je paard medisch oke is. Want zoals Caira zegt: paarden voelen veel aan, en een zwakheid die wij niet zien, kan er wel zijn, en door de andere paarden worden waargenomen.
Kady1
Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-12 17:23
de Da is gisteren geweest, hij heeft wel al een aantal jaren in het voorjaar / zomer wat ruis op de longen (beetje stof allergie) maar verder was hij zo in het eerste onderzoek heel gezond.
owja de merrie en jaarling zijn niet moeder en dochter
leoenpat
Geplaatst: 20-03-12 17:27
Wat apart dat hiij nu ook bij de oude merrie wordt weggejaagd. Dat zijn ''oude'' kudde hem niet langer ziet als de leider zou nog in de lijn van de verwachting kunnen liggen omdat hij wat ouder is en mogelijk er al een nieuw opvolger staat te trappelen om hem op te volgen Maar dat hij ook bij die oudere merrie niet echt goed in de groep ligt is dan wel vreemd. ZOu het kunnen dat zij misschien het veulen beschermt tegen je ruin? Anders zou ik denken aan iets dat wij als mensen niet zien maar paarden wel aanvoelen en hem zoals de anderen al zeggen laten nakijken qua bloedwaardes enz. Anders is het wel heel vreemd. En best sneu voor hem eigenlijk.
aerdenhout1
Geplaatst: 20-03-12 17:27
Dit is inderdaad ook voor mij een heel apart gedrag voor een groep die elkaar al een tijdje kent. Waarschijnlijk is er iets gebeurd in zijn hersens waardoor hij toch anders reageert in paardentaal dan wij kunnen begrijpen. Ik heb momenteel een vergelijkbaar geval staan, alleen die is net contra en valt nu juist paarden aan. Heeft maanden/jaren in een groep gestaan waar hij de leider niet eens van was, en begon van de een op de andere dag de kleinere paarden aan te vallen op een hele gemene manier! Toen in een kleine groep geplaatst bij 2 merrie's, ging een aantal maanden goed. tot ook hier het gedrag niet meer was te houden en momenteel staat hij alleen! Nu heeft dit paard een ernstig nierprobleem ( of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet!) en hij lijkt heel gelukkig in zijn remie. Af en toe gaat hij een paar uurtjes met een andere ruin naar buiten en hebben ze de grootste lol samen, dat duurt 1 dag en dan gaat hij weer jagen. Jammer, want in mijn ogen hoort een paard niet alleen te staan, maar soms kan het even niet anders.
Kady1
Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-12 17:31
De merrie is wel beschermend naar de jaarling toe. Ze gedogen hem wel. De merrie is zelf niet super goed ter been, maar presteerd het nog wel om te trappen (wat ik persoonlijk erg knap vind) maar ze gaan hem niet achterna jagen.
Het stomme is dat ze elkaar wel kunnen zien, zijn oude groep en hij, de weien liggen tegenover elkaar. En dat de oude groep toch regelmatig naar hem aan het hinneken is.
Wat ik niet begrijp is dat als een paard zich niet verdedigt dat de andere paarden toch blijven jagen / aanvallen. Erg sneu.
Soms is het totaal niet reageren en over zich heen laten komen het ultieme aangeven van laag in rang zijn. Jezelf verdedigen maakt natuurlijk ook dat je aangeeft te denken het wel te kunnen winnen.
Dat is inderdaad heel goed opgemerkt Angela!!. Maar..mijn oude wedstrijdpaard van toen 28 was altijd de leider van de groep. Geen enkel paard haalde het in zijn kop om Troubadour aan te vallen of weg te jagen bij het voer of wat dan ook. Hij heeft op een gegeven moment toch een tia gehad of iets in zijn hersens, maar hij was echt even de weg kwijt. Het was een wind zuiger en dat heeft hij van de een op de andere dag niet meer gedaan b.v. Zo mooi om te zien dat ondanks zijn leeftijd de hele groep hem bleef zien als leider en ook zijn naaste "vriendjes " hem zelfs beschermden tegen een paard dat de leiding wilde over nemen. Nu heb ik in mijn 45 jarig leven met paarden ook nooit een paard gekend als Troubadour, maar dan nog was dit heel extreem.