Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anoniem schreef:touwhalster gebruik ik bijna standaard....
prikje,duwtje,woordje...komt niet door.
het ziet er bijna uit,alsof hij 'weg'is....van de wereld,zeg maar...
Anoniem schreef:dankje....dat kan ik wel eens proberen.
meen dit inderdaad weleens gehoord te hebben...
het is echt alsof hij zich afsluit.
niet eens echt paniek,dat wil zeggen,hij blijft meestal als een stijf gespannen blok staan,óf hij wordt héél heet en dribbelig...maar niet vluchterig.
Hoofd laag, laag houden totdat ie gaat kauwen, knipperen e.d., dan rustig paar passen wegstappen, als hij het weer doet, gewoon overnieuw doen. Kan je zo een half uur mee kwijt zijn, maar na verloop van tijd gaat het steeds sneller.

Ookal heb je nu misschien iets van "het gebeurd gewoon ineens", het gebeurd nooit zomaar ineens ... In het begin dacht ik dat ook, omdat ik het niet zag aankomen, niet wist waar ik op moest letten .. Nu weet ik dat wel en hier gebeurd het zelfs ook tijdens het gewone werken, zonder dat er spanning is. Als het te moeilijk of niet interessants is gaat meneer z'n eigen wereldje in en ziet of hoort niks ... Hem daaruit willen halen door schreeuwen of slaan heeft enkel maar een plat mens als gevolg .. Dus dan moet je op andere manieren hem weer bij je krijgen .. Hier gaat het wel met touwhalster & leadrope, of ik ga voor hem springen, of zwaaien .. Ik sta dan echt idioot te doen, maar op zo'n momenten is dat wel even nodig, want als ik het laat gebeuren dan ben ik verder van huis ..
Ook heeft hij mij op zo'n moment (ik zat erop) eens een hersenschudding geslagen ... Maar sinds ik dat gedrag herken en echt gezien heb waar ik op moet letten, heb ik zo'n situaties niet meer gehad ... Ik doe verder ook veel grondwerk met hem, alleen maar grondwerk eigenlijk (maar op allerlei manieren .. gewoon, longeren, dubbele longe, vrijspringen, horse agility, dressuur in vrijheid.... Ik zit er nooit op, maar verder doen we alles wat anderen ook doen
) en de laatste tijd gaat alles echt super omdat je op die manier makkelijker kan zien in welke staat hij zich bevindt ...
), uiteindelijk ben ik wel bij hem kunnen doordringen en nu longeren we alsof hij nooit anders gedaan heeft, zelfs dubbele longe was meteen geen probleem, maar dit had ik toen in de tijd niet moeten proberen .. Dus daaraan zie je hoe je paard kan veranderen, ik heb daar een heel mooi voorbeeld van lopen
), hoe zit dat bij jou? Ariebren schreef:Wist je dat mensen dat ook hebben ??
Tijdens een examen helemaal verstijven en niets meer weten en doen.
Dieren kunnen zich afsluiten voor pijn, ben er wel eens jaloers op.
Maar niet elk paard zal "bevriezen"
Er zijn ook paarden die gaan "vechten" dus dwarsliggen en tegen stribbelen.
En daarnaast, vluchten is ook een reactie, of ze rennen naar huis, of ze gaan aan de kletter in de rijbak.
) opdraaien, weer verder rijden. Weer bij dat weiland weer hetzelfde verhaal.
) en als je naast 'm staat zucht paard diep: o gelukkig, daar ben je! Ja tuurlijk ben ik er. Kom maar, het zijn ezeltjes en ze hebben gekke oren maar we kunnen er wel langs. Uiteindelijk tölt paard mee: engengenggggg! Maar hij gaat wel mee. En dan kun je gewoon opstijgen en verder rijden.
Maar je moet oefeningen (rijdend of aan de longe of met grondwerken) niet te lang doen, 1 of 2 keer per kant en veel afwisseling. Anders zakt hij inderdaad weg. Het is de hele tijd opletten geblazen.
Wat me geholpen heeft is om de blogs van Carolyn Resnick te lezen, zij heeft een methode ontwikkeld waar ik veel uit haal wat goed aanslaat bij mijn rosje