Hoi bokkers, Mijn verzorgpaard zweet heel snel. Vaak als ik nog niet eens een galopje heb gedaan begint hij al nat te worden op zijn hals. Nou rijd ik wel redelijk intensief, lees veel dressuuroefeningen, tempowisselingen enz. Maar het ligt er niet aan dat hij niet voldoende conditie heeft. 1x in de week heb ik namelijk springles, en dan is hij al helemaal nat met losrijden. Maar tijdens het springen heeft hij nog energie voor 10. Maar ik merk ook dat hij een dikkere vacht heeft als een 'gemiddeld' paard. Hij heeft nu gewoon netjes een redelijk korte vacht, maar zijn haren zijn gewoon langer. Het is niet dat hij moeite heeft met verharen oid. In de winter is hij twee keer geschoren, en dan gaat het super, maar zijn haren groeien als kool. Al heel snel worden ze weer lang. Ook voelt het altijd warm aan tussen zijn haren. Nu na het rijden zet ik hem gewoon in de molen zonder deken (met dit weer). En dan wordt hij wel weer droog, maar hij is zo nat dat ik hem gewoon niet onder z'n deken wil zetten. En met zweetdeken om droogt hij alsnog niet helemaal. Kan er een reden zijn voor het vele zweten? Hij heeft dit overigens al wel een lange tijd, eigenlijk al zolang ik hem ken, en dat is nu 3,5 jaar.
Wat is je verzorgpaard ? Ik heb nl een tinker en die zweet ook heel snel. Is vrij normaal volgens mij omdat je ook zegt dat hij een dikkere vacht heeft. Ook ga je aan '' het werk'' dus dat is ook inspannender als een buitenritje. Ik stap de mijne altijd goed uit maar dan nog is hij nat. Toch gaat hij de wei op en dan rolt hij en is hij zo droog. Moet ik nog uitmesten dan blijft hij soms even vast staan met een pluk hooi en een zweetdeken. Maar vraag eens hoe de eigenaar van dat paard over dat overmatig zweten denkt.
Het is een KWPN'er. Ja ze weet ook niet precies hoe het komt. We zetten hem ook vaak al onder wat dunnere dekens, hij heeft het snel warm. Ook toen hij geschoren was, was hij met rijden een stuk frisser (wat voor hem goed is, want hij is meestal liever lui dan moe). Dus hij heeft er toch wel last van.
Streep onderlangs de hals scheren en dat hele jaar door bij houden. Je ziet het bij sommige endurance paarden ook wel ivm veel zweten.
eldie
Geplaatst: 18-03-12 22:45
Veel zweten en een dikke (krullerige) vacht kan eventueel wijzen op het cushing syndroom. Komt vooral bij oudere merries voor. Kijk het voor de zekerheid even na.