Ben benieuwd naar jullie ervaringen, ik heb sinds drie maandjes een 1,5 jarige shet, merrie, op zich een enorm leuk ding. Heeft ( als t goed is ) de eerste 1,5 jaar van haar leven gewoon in een kudde shets gelopen.
De eerste twee dagen dat ze bij mij was en met andere pony's in de bak stond, toonde ze veel respect, hoofd buigen, kauwen, slikken etc.
Maar al heel snel veranderde dat, mevrouw heeft naar andere pony's toe, losse achterbenen, hoeft maar lelijk te kijken en ze lopen weg voor haar. Ik had nog de hoop dat t op t land anders zou zijn, maar ook hier is ze bezig.
Het is niet zo dat ze uren loopt te jagen, maar als er iemand teveel in haar richting komt, of zij wil net op dat ene plekje gaan staan waar die ander staat, dan jaagt, dreigt, trapt ze die ander gewoon weg. En of dat nou een leeftijdsgenootje is of een drachtige leidermerrie, dat lijkt haar niks uit te maken.
Aan de ene kant heb ik zoiets van: ze vechten t maar uit, kan er moeilijk tussen blijven staan. Maar aan de andere kant vind ik het helemaal niet leuk dat het zo'n haaie baai is... En wat gaat mn draak doen als er straks veulentjes bij zijn? Het lijkt ook alsof ze vooral moeite heeft met andere merries.
Naar de mens heeft ze wel respect, met ( heel klein beetje vrijwerken ) toont ze juist t likken, buigen, kauwen etc. ( ze heeft 1 keer geschopt naar iemand, en dat heb ik flink aangepakt, daarna nooit meer gezien. )
Het is gewoon kuddegedrag. Ze is blijkbaar een dominante merrie die haar plek al vroeg opeist. Niks mis mee, mits ze de hele kudde terroriseert. Maar zo lang er geen gewonden vallen zou ik me er niet te druk om maken. Wat me wel te binnen schiet, houd haar in de gaten met haar hengstigheid, wellicht breekt dat nu door.
dianaw33
Geplaatst: 16-03-12 21:16
Is het niet toevallig de laatste paar weken erger geworden? Of is het al langer aan de gang?
Bedankt voor jullie reacties, ze is al een paar keer hengstig geworden... En of t de laatste weken erger wordt... Ze staan nu pas weer op t land maar als ze net alle pony's in de bak stond, deed ze t ook... Maar vnl naar merries... Ik heb haar ook nog niet heel lang natuurlijk ... Maar t wordt vooralsnog nog niet minder ...
BaileyMix
Geplaatst: 16-03-12 22:56
Tja, gewoon accepteren. Er moet toch iemand de baas zijn Mocht ze echt te ver gaan moet je er eens een paar weken een chagrijnige überdominante pismerrie bij gooien. Is het snel over
dianaw33
Geplaatst: 17-03-12 09:03
Inderdaad zijn merries op dit moment extra prikkelbaar vanwege de eerste zichtbare hengstigheid, vandaar dat ik vraag of het erger is geworden. Dat zwakt altijd vanzelf weer af naarmate de lente vordert. En ik denk ook dat je een echte volwassen alpha mist die haar eens even op haar plaats zet.
ik snap je frustratie, maar ik denk dat het wel goed komt ik denk dat het indd ook gaat om rangorde in combo met de hormonen de lente komt eraan ! maar laat ze het vooral zelf uitzoeken, en wees gerust als er veulens zijn dan beschermen de moeders zeker meer dan nu, en kan zelfs tot soms flinke klappen leiden hoort er allemaal bij en vaak ziet het er voor ons erger uit dan dat het werkelijk is voor de paardjes!