pony klimt het liefst in me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

racinggirl

pony klimt het liefst in me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:32

Hoi,

Wij hebben sinds kort een hele leuke lieve pony op stal. Zal even in het kort vertellen.

Het is een hengst van 4,5 jaar oud, hij heeft tot ruim 5mnd geleden in de Biesbosch gelopen, opzich wel lekker dat ze zolang van hun vrijheid hebben kunnen genieten maar het heeft ook nadelen, zo was hij bijna niet in handen dus lichtelijk mensen vreemd en dan heb ik het nog niet over dingen om zich heen. Heb hem dus alles geleerd tot nu het longeren met zadel wat heel goed gaat.

Maar nu het probleem hij is zeer onderdanig, als ik dus met hem wil wandelen vindt hij alles eng maar hij wil dus onder geen mogelijkheid naast me lopen en kruipt liever achter mij, wat ik zelf helemaal niet fijn vindt want hij loopt je dan zo omver als hij weer iets engs ziet. Als je hem dan terug zet en hem weer een poging doet blijft hij of als een ezel met vier voeten aan de grond stan en is er geen beweging in te krijgen alleen in zn achteruit maar dan heeft hij zn zin of hij loopt heel dicht op je hielen.

Dus iemand tips???????

Anoniem

Re: pony klimt het liefst in me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:55

Snapt hij wel goed wat de bedoeling is? Ga eens veel met hem in de bak lopen, maak een terrein vertrouwd zodat hij ontspannen wordt. Vraag iemand om mee te lopen om hem op te duwen van achter, niet met een zweep, maar met bijv een longeerlijn. Als hij tegen je aan komt, is hij in jouw ruimte. Zorg er dus voor dat hij afstand neemt, prik heb met een vinger opzij. LEer hem aan dat hij voor zo'n kleine beweging opzij moet. Ga terug naar de basis.

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:54

Je kan ook horsemanship proberen. Ik heb ook een pony verzorgd die best wel veel eng vond, toen heb ik horsemanship met haar gedaan, nu loopt ze zonder touw ook nog braaf achter me aan. Jouw paard is natuurlijk wel wat schrikachtiger dan die pony waar ik het over heb, maar zo krijgen ze veel meer vertrouwen in je. (Join up, altijd met een ervaren iemand erbij, seven games, enz.)
Verder ben ik het met Joolien eens.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:01

ik herken het, ik heb mijn pony al meer dan 1 jaar en hij komt niet uit een natuurgebied.

maar op het moment dat er iets engs is kruipt hij het liefst in mn broekzak.
Laatst raakte hij in paniek en zodra ik het touw over pakte ontspande hij. Hij heeft toen nog 10 minuten met zijn hoofd stevig tegen mij aangeduwd.

zoals ik het zie heeft hij momenteel vertrouwen in jou, waar jij staat/bent is het veilig en waar hij is niet.

heb zo ook geen kant en klare oplossing, maar je bent iig niet de enige met zo'n onzekere drommel :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:36

Mijn shet heeft dat ook heel erg gedaan. Ik duw hem dan weg als hij het doet. Verder gewoon veel wandelen en eventueel eens een schriktraining doen. Dat helpt bij die van mij heel erg, hij is al wat stoerder buiten. Hans is ook opgeknapt door veel met Grietje naar buiten te gaan, die is bomproof en vindt niks eng.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:56

Joolien schreef:
Snapt hij wel goed wat de bedoeling is? Ga eens veel met hem in de bak lopen, maak een terrein vertrouwd zodat hij ontspannen wordt. Vraag iemand om mee te lopen om hem op te duwen van achter, niet met een zweep, maar met bijv een longeerlijn. Als hij tegen je aan komt, is hij in jouw ruimte. Zorg er dus voor dat hij afstand neemt, prik heb met een vinger opzij. LEer hem aan dat hij voor zo'n kleine beweging opzij moet. Ga terug naar de basis.

Sorry maar dat heeft geen nut dan zit hij straks boven op mij. En terug naar de basis :? ben pas net met hem begonnen dus nog met een basis bezig. In de bak is het probleem niet maar juist buiten op het erf ;)

Pelryo schreef:
ik herken het, ik heb mijn pony al meer dan 1 jaar en hij komt niet uit een natuurgebied.

maar op het moment dat er iets engs is kruipt hij het liefst in mn broekzak.
Laatst raakte hij in paniek en zodra ik het touw over pakte ontspande hij. Hij heeft toen nog 10 minuten met zijn hoofd stevig tegen mij aangeduwd.

zoals ik het zie heeft hij momenteel vertrouwen in jou, waar jij staat/bent is het veilig en waar hij is niet.

heb zo ook geen kant en klare oplossing, maar je bent iig niet de enige met zo'n onzekere drommel :+

Haha gelukkig niet de enige :) Ben nu zelf ook veel met hem aan het wandelen op het erf en ik moet zeggen dat je geduld wel heel erg op de proef wordt genomen zo :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:12

En als je blijft staan bij hetgeen hij eng vindt, zodat hij rustig zijn tijd kan nemen om er naar te kijken/aan te ruiken/naar te luisteren?

Ik denk dat je hem daarmee de boodschap geeft dat er niks engs is en dat jij er bent om hem te steunen, maar niet om hem van het enge ding weg te halen
Op het moment dat je bijv doorloopt, bevestig je hem in zijn angst denk ik

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:13

Je pony heb je uit een kudde in een hele prikkelarme omgeving gehaald. Ik denk dan ook dat je te snel te veel wilt met hem. Hij heeft tijd nodig om aan alle nieuwe dingen te wennen en mist ook vooral de steun van de kudde. Wat al een hele hoop zou helpen is de steun van een ervaren bomproof paard als je nieuwe dingen met hem gaat doen. Dan zal hij minder snel bang zijn omdat hij weer 'in dat paard kan klimmen' want dat is wat hij voorlopig echt nog heel hard nodig zal hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:09

Dan ga je te snel denk ik. En met opdrijven bedoel ik niet opjagen, iemand die hem van achter ondersteunt is heel wat anders. Hoe leer je normaal het meelopen van een pony of veulen aan dan?

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 22:23

Joolien schreef:
Dan ga je te snel denk ik. En met opdrijven bedoel ik niet opjagen, iemand die hem van achter ondersteunt is heel wat anders. Hoe leer je normaal het meelopen van een pony of veulen aan dan?

Te snel?? heb hem nu 5 mnd op stal staan, dan mag hij zo langzaam aan wel wat gaan doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:25

racinggirl schreef:
Joolien schreef:

Te snel?? heb hem nu 5 mnd op stal staan, dan mag hij zo langzaam aan wel wat gaan doen hoor.

Natuurlijk mag ie wat gaan doen, maar ik denk dat je in het wandelen wat te snel wilt gaan. Paard moet blijkbaar nog leren met je mee te lopen, leren dat jij de leider bent etc. Ik bedoel dat je misschien te snel teveel van hem verwacht.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 22:28

Te snel?? heb hem nu 5 mnd op stal staan, dan mag hij zo langzaam aan wel wat gaan doen hoor.[/quote]

Natuurlijk mag ie wat gaan doen, maar ik denk dat je in het wandelen wat te snel wilt gaan. Paard moet blijkbaar nog leren met je mee te lopen, leren dat jij de leider bent etc. Ik bedoel dat je misschien te snel teveel van hem verwacht.[/quote]

Ja ik snap jou ook wel, ik heb het ook niet over wandelen buiten het erf want op het erf van de stal. verder loopt hij braaf aan het touwtje mee alleen achter me ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:30

Ja ook daarin zal je m dan op moeten voeden, grondwerk is echt de basis. Ben je daar bekent mee?

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:59

Het klinkt alsof hij nog op zichzelf moet leren vertrouwen. Ik zou ook zeggen: grondwerk. Want zo te horen heeft hij geen respect voor jouw persoonlijke ruimte (anders zou hij je niet omver/op je hielen lopen, ook al vindt hij iets eng) en heeft hij weinig zelfvertrouwen.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de bak geheel voor jezelf te hebben? Want als dat zo is, is het misschien een idee om een aantal obstakels neer te zetten, zoals een plastic zeil, een bal, een boog met slierten eraan, waar je hem dan mee confronteert. Hierbij is het heel belangrijk dat jij rustig en zelfverzekerd bent en hem nergens toe dwingt.
Door hem dan bijvoorbeeld over het zeil te laten lopen (eerst een paar keer achter jou aan en daarna kun je hem eroverheen drijven à la longeren), krijgt hij meer zelfvertrouwen en vertrouwen in jou.
Succes in ieder geval!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:00

Ik ken deze problemen van ijslanders die in de begrazing zijn opgegroeid, afhankelijk van het karakter en hoe het paard daarna wordt opgevangen kan dit wel of geen succes worden. Soms kan het echt onherstelbaar mis gaan. Je paard heeft ook inprentingsperiodes in zijn veulentijd, en in die inprentingsperiodes heeft hij niet de kans gehad om kennis te maken met onze drukke wereld maar is heel afgeschermd opgegroeid. Lijkt ideaal maar je paard heeft dus een grote achterstand op zijn leeftijdsgenoten. En dan lijkt 5 maanden op stal lang maar is het niet, je hebt nog jaren goed te maken en dat kun je niet met grote stappen, dat moet je behoedzaam doen, altijd stoppen voordat je paard echt flipt van iets, positief (belonend) werken en iid je paard meer vetrouwen in jou geven door middel van grondwerk. Je moet dus heel goed gaan kijken en herkennen wanneer het te veel voor je paard dreigt te gaan worden en weten wanneer je moet stoppen en kunt doorgaan. Dat is iets wat veel ervaring vereist.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:28

ik ga met dianaw33 mee, als hij nou al zijn hele leven in handen was geweest zou je nu innd wat makkelijker en sneller door gaan, maar jou paardje heeft al in 5 maand tijd heel wat nieuwe dingen voor zijn kiezen gehad ten eerste mensen en dat is dus een begin wat denk je van de stalling(en bedekking), geluiden op het erf auto's en de trailer, honden misschien, kruiwagens, staldeuren die dicht gaan, geur , ander voer, andere paarden, waterbak, radio of herrie op stal/omgeving dat zijn allemaal dingen waar andere paarden vaak al mee opgroeien en dus voor hun al tot het dagelijks leven behoort, bij jou paardje was dat niet zo...gun hem de tijd om even tot zichzelf te komen dan heb je er straks ook meer aan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:08

Je pony heeft duidelijk geen resptect voor jou ruimte, iets wat je eerst zult moeten bevestigen in een omheinde omgeving(rijbak/roundpen/oid). En juist door dat dit paard in een natuurgebied heeft gestaan met andere paarden(toch?), denk ik dat als je het slim aanpakt dat je bij deze juist heel snel vooruitgang zult boeken omdat ze de paardentaal gewoon kent.
Ga terug naar het loswerken, leer daarin je paard eerst wijken voor directe druk(is zonder aanraken) en het uit jou ruimte blijven. Let hierbij wel heeeel goed op je eigen houding en lichaamstaal.
Daarna kun je verder gaan met het grondwerk aan de lijn/hand en als dit goed bevestigd is kun je weer eens naar buiten gaan. Maar blijf te allen tijde je eigen ruimte bewaken.