Paard hapt en is niet lief in stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Paard hapt en is niet lief in stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:53

Mijn paard Fiësta is zo een heel makkelijk beestje, ze is nu nog 1 jaar en wordt in april 2. Ze heeft veel van moeder weg en is dus nergens bang voor :P.
Maar ze heeft één nadeel, we halen haar uit de wei en is lief, dan kom je de stal in en gelijk oren in de nek en de baas zijn over je!
Bijv. aaien in de stal doet ie ooit wel en ooit niet, vaak niet... want dan hapt ze met haar oren in de nek! Met voeren is ze ook heel ongeduldig, ik ben al een keertje boos op haar geweest, toen zei ik: Oké, dan krijg je niks!
Dus ze heeft die hele dag geen eten gekregen, de volgende dag toen ie binnen stond (wat ie 's morgens deed weet ik niet, doet mijn moeder, want ik moet naar school) ging ik haar weer voeren en toen hapte die weer. Dus ik weer dan krijg je niks... toen ben ik toch nog terug gelopen. En toen heb ik haar iets aangeleerd:
Voor ze haar eten krijgt moet ze eerst likken, anders krijgt ze niks. Dit doet ze goed alleen ook met oren in de nek... vaak gaat het zo ik kom met de brokken ze hapt en dan likte ze weer...
Dus mijn vraag:
Hoe krijg je zo'n sterk groot beest dat happen en misselijk doen in de stal afgeleerd? En is het goed wat ik haar heb aangeleerd met eten?

Ik hoor graag wat van jullie!

Groetjes,
Manon

Roselie

Re: Paard hapt en is niet lief in stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:54

Staat je paardje met andere paarden?Dus heeft ze sociale contacten?Daar leren ze ook veel van.

Mijn (nu 3 jarige!)fjord die beet ook, een keer een flinke lel verkocht en het was klaar

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:56

Roselie schreef:
Staat je paardje met andere paarden?Dus heeft ze sociale contacten?Daar leren ze ook veel van.

Mijn (nu 3 jarige!)fjord die beet ook, een keer een flinke lel verkocht en het was klaar

Uhm ze heeft niet echt contact met mijn pony, maar ze staan wel langs elkaar in de wei... en tussen hun stallen zit ook nog een stal... deze stal is de poets/wasstal dus daar staat ook geen ander paard in. En ze gaat binnekort (pas) de wei op, met welk paard of veulen is nog niet bekend. Maar we denken met de moeder, een wat oudere merrie. En een flinke lel verkopen hebben we al HEEEL vaak gedaan. Helpt niks! Bij een flinke zweepslag doet ie al bijna niks. En in de stal bij zo'n groot veulen heb je geen schein van kans. Als je 'm mept gaat ie omhoog en ja wat moet je dan? eigenlijk blijven staan en nog een keer meppen maar dan wordt ze helemaal gek. Maar zo geeft ze niks om flinke slagen...:P handig he zo'n beest:P
Laatst bijgewerkt door ManonVegas op 16-03-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:57

Dus als je paard hapt geef je hem de hele dag geen eten?!
Kom op zeg, je kan dat beest toch niet zomaar zonder eten laten staan? :(:)

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:58

Och man, dat maakt dat paardje echt niks uit! En ze is al dik zat, ze staat bijna de hele dag op de wei....

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:59

ManonVegas schreef:
Roselie schreef:

Uhm ze heeft niet echt contact met mijn pony, maar ze staan wel langs elkaar in de wei... en tussen hun stallen zit ook nog een stal... deze stal is de poets/wasstal dus daar staat ook geen ander paard in. En ze gaat binnekort (pas) de wei op, met welk paard of veulen is nog niet bekend. Maar we denken met de moeder, een wat oudere merrie.

Daar zou ik dan maar snel achteraan gaan. Sociaal contact is ontzettend belangrijk en al helemaal voor zo'n jong paard!
En zonder eten omdat hij bijt? Dat vind ik echt sneu, sorry dat ik het zeg. :(:)

Likken voor hij zijn eten krijgt? Dat ken ik niet?

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:00

Een jong dier van nog geen twee jaar dat zonder direct contact met soortgenoten op stal staat. Dat is vragen om moeilijkheden! M.i. verveelt dit dier zich en reageert dat af. Jouw methode (het geen eten geven) leidt alleen maar tot frustaties! Zorg voor enkele soortgenoten en het komt vast goed.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:03

Contact heeft ie zo wel, alleen zit er een draad tussen. En Vegas (mijn pony) is ook de baas... dus Fiësta is zelfs bang voor Vegas... Ofja zo niet echt maar als ze bij elkaar staan (wat ik een keer gedaan heb) is Fiësta echt doodsbang...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:04

Zonder eten omdat hij bijt?? Het is geen kind die je zonder eten naar bed stuurt..

Is eerder dominant gedrag of teritorium gedrag, denk dat je paard met anderen moet staan om sociaal gedrag te leren..Kunnen ze toch echt het beste van elkaar leren als van een mens die een mep uitdeelt en dan geen eten geeft, daar snapt zo een dier toch niets van..

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:04

Weet precies wat je bedoelt ; heb ook zo eentje op stal staan ; alleen in of in de buurt van haar stal is ze boos, ga tien meter uit de buurt van haar stal en ze is zoooooooooo lief ; ik denk dat het een beetje is zoals een hond in een hok ; dat is ZIJN terrein en die vindt dat je daar niks te zoeken hebt....
Slaan helpt niet ; ik negeer haar een beetje, en duw haar zachtjes vermanend weg als ze dreigt....
Ik denk dat het een beetje aan het karakter van het beestje ligt.....

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:05

Het paard geen eten geven omdat hij bijt is gewoon geen goede methode :n
En ik zou maar gauw voor een maatje gaan zorgen, wordt je paard ook vrolijker van ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:06

ManonVegas schreef:
Contact heeft ie zo wel, alleen zit er een draad tussen. En Vegas (mijn pony) is ook de baas... dus Fiësta is zelfs bang voor Vegas... Ofja zo niet echt maar als ze bij elkaar staan (wat ik een keer gedaan heb) is Fiësta echt doodsbang...

Tja, als je voor een (jong) paard kiest moet je ook zorgen voor sociaal contact.
Is een shetlander geen optie?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:06

nutella schreef:
Een jong dier van nog geen twee jaar dat zonder direct contact met soortgenoten op stal staat. Dat is vragen om moeilijkheden! M.i. verveelt dit dier zich en reageert dat af. Jouw methode (het geen eten geven) leidt alleen maar tot frustaties! Zorg voor enkele soortgenoten en het komt vast goed.

Ja ok je hebt gelijk over dat likken. Maar het helpt eerlijk gezegt wel.. ze bijt nu niet meer als je buiten de stal staat. Alleen het gaat erom: als ze in de stal staat en ze is bijv aan het eten dan kan je haar bijna niet aaien want dan hapt ze juist en schopt zelfs!
En heb zal ook wel verveling zijn want als wij er niet zijn en we komen buiten (bij ons aan de achterdeur) dan hoor je haar schoppen en doen! En kei hard dan ook!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:08

Waarom zou je haar willen aaien als ze aan het eten is?

Al eens aan een opfok gedacht? Dit klinkt als een gefrustreerd paard.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:09

Als het niets uitmaakt, heeft jouw "opvoedkundige maatregel" ook geen zin. Straf is geen straf, als het niet als straf beleefd wordt. maar dat is misschien een ander verhaal.

Het ziet er naar uit dat er toch wat mis gaat in de opvoeding. Zweep heeft niet zoveel zin, en straffen ook wat onterecht. Heb nu zelf veulens van bijna een jaar, en ook zij experimenteren wat met in touwen bijten, halsters, mijn jas als het zo uit komt. Gewoon even een kort nee, eventueel met de hand een tikje, maar liever nog gewoon voorkomen dat ze het gedrag laat zien"
Als ze met een halster om, aan de hand de stal ingezet wordt, kan ze toch helemaal niets doen. Dan heb je toch controle.

Je draait haar dan om, zodat jij bij de deur staat, doet het halster af, en loopt de stal uit. Handig is dan wel om dan niet alvast de brokken in de bak te hebben, maar die er later pas in te doen. Al het vervelend gedrag gewoon negeren, en voor een deel gewoon voorkomen door je paard handig te leiden. Dit gedrag gaat dan vanzelf over.

Lees net je profiel ,zie dat je 13 bent. Met alle respect; dat is misschien net aan de jonge kant om dit probleem ( wat ook gewoon even bij de leeftijdsfase hoort), op te lossen. Verder: zorgen voor een opvoeder in de wei ( een paard erbij dus!!) én een ervaren volwassene inschakelen die je hierbij begeleid

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:12

Maar ik zal jullie eens vertellen hoe ik aan die (volgens jullie) 'foute' methode kom:
Een kennis van mij was met haar paard naar de paardenfluisteraar geweest in Den Bosch. Want die liet zich niet laden op de trailer. En je leert (slechte) gewoonten af (volgens die fluisteraar) door dit te doen:
Bijv. met eten voeren!!!!! Dan ga je er heen en dan laat je haar/hem ruiken en als ie 't wil pakken dan pak je het terug. En zeg je: nee je krijgt geen voer! Dan ga je er weer heen: wilt ie 't pakken, pak je het terug, nee je krijgt geen voer!
En ga dit zo door, het lijkt een beetje op een baby en een lolly. Je krijgt een lolly en pakt die af, dan gaat die baby huilen. Dan ga je 'm weer geven en pak je 'm af en dan denkt die baby IK WIL DIE LOLLY! Dus dan krijgt ie 'm niet, want dan zeg je: je krijgt geen lolly. Maar na dit ff te hebben gedaan dan denkt ie laat maar dan hoeft 't niet. Want ja ik krijg toch niks. En als je 'm dat aanleerd met bijv. likken voor het voer dan denkt ie: eej ik beet niet en was lief en ik krijg als beloning voer! En dan hapt ie niet maar likt ie en dan beloon je 'm. Want als ie nu aan 't eten is dan aai ik 'm ook dat vind ie allemaal goed. Dat doe ik als beloning voor dat likken. Snapje? Dus eigenlijk is die methode niet zo verkeerd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:13

Een paard zal het niet snappen dat hij geen eten krijgt als hij stout is. Dat zul je dus anders aan moeten pakken.
In de stal is een paard snel dominant want het is zijn plekje. Dat mag je toestaan zonder dat het gevaarlijk wordt. Anders moet het gedrag afgestraft worden, maar dat kan ik je niet zomaar vertellen, daar zal iemand je bij moeten helpen.
Met voeren zou ik gewoon net zolang wachten totdat ze rustig is. Ga bij haar staan, en zo lang ze boos kijkt, krijgt ze niks. Dit kan lang duren. Pas als ze niet meer boos kijkt en zich van je weg draait krijgt ze haar eten. Hier moet je consequent in worden. Niet schreeuwen, niet slaan, gewoon staan. Zelfverzekerd met je lichaam goed naar haar toe.
Kijk anders eens naar de dog wisperer op National geograpic, is eigenlijk heel vergelijkbaar wat hij doet bij honden.
Kijk naar zijn houding, rechtop, recht naar het dier toe, dat is belangrijk:
http://www.youtube.com/watch?v=CZsaEF30rdI

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:15

riagr schreef:
Als het niets uitmaakt, heeft jouw "opvoedkundige maatregel" ook geen zin. Straf is geen straf, als het niet als straf beleefd wordt. maar dat is misschien een ander verhaal.

Het ziet er naar uit dat er toch wat mis gaat in de opvoeding. Zweep heeft niet zoveel zin, en straffen ook wat onterecht. Heb nu zelf veulens van bijna een jaar, en ook zij experimenteren wat met in touwen bijten, halsters, mijn jas als het zo uit komt. Gewoon even een kort nee, eventueel met de hand een tikje, maar liever nog gewoon voorkomen dat ze het gedrag laat zien"
Als ze met een halster om, aan de hand de stal ingezet wordt, kan ze toch helemaal niets doen. Dan heb je toch controle.

Je draait haar dan om, zodat jij bij de deur staat, doet het halster af, en loopt de stal uit. Handig is dan wel om dan niet alvast de brokken in de bak te hebben, maar die er later pas in te doen. Al het vervelend gedrag gewoon negeren, en voor een deel gewoon voorkomen door je paard handig te leiden. Dit gedrag gaat dan vanzelf over.

Lees net je profiel ,zie dat je 13 bent. Met alle respect; dat is misschien net aan de jonge kant om dit probleem ( wat ook gewoon even bij de leeftijdsfase hoort), op te lossen. Verder: zorgen voor een opvoeder in de wei ( een paard erbij dus!!) én een ervaren volwassene inschakelen die je hierbij begeleid

Ik weet precies waar je het over hebt hoor. Met de zweep heb ik nooit in de stal gedaan. Maar ik bedoel ik doe 't met de zweep als ie de stal niet in wilt (waar we ook nog last van hebben, maar dat komt wel goed:P). Maar als je 'm gaat straffen in de stal dan is 't opjagen en dan wordt die bang dat is anders dan straffen!
Maar ze gaat binnekort de wei op en dan komt 't wel goed. Alleen wij zetten mijn pony er niet bij omdat als ik dan ga rijden dan kan ik ze niet alleen binnen zetten (mijn pony dan). Anders hadden we dat allang gedaan.
En ik ben ook nog jong, maar denk maar niet dat ik dit allemaal alleen doe! Mam helpt me hier goed bij... en zij weet genoeg van paarden. Alleen zo'n probleem krijg je niet makkelijk opgelost en daarom vraag ik jullie om raadt!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:17

Joolien schreef:
Een paard zal het niet snappen dat hij geen eten krijgt als hij stout is. Dat zul je dus anders aan moeten pakken.
In de stal is een paard snel dominant want het is zijn plekje. Dat mag je toestaan zonder dat het gevaarlijk wordt. Anders moet het gedrag afgestraft worden, maar dat kan ik je niet zomaar vertellen, daar zal iemand je bij moeten helpen.
Met voeren zou ik gewoon net zolang wachten totdat ze rustig is. Ga bij haar staan, en zo lang ze boos kijkt, krijgt ze niks. Dit kan lang duren. Pas als ze niet meer boos kijkt en zich van je weg draait krijgt ze haar eten. Hier moet je consequent in worden. Niet schreeuwen, niet slaan, gewoon staan. Zelfverzekerd met je lichaam goed naar haar toe.
Kijk anders eens naar de dog wisperer op National geograpic, is eigenlijk heel vergelijkbaar wat hij doet bij honden.
Kijk naar zijn houding, rechtop, recht naar het dier toe, dat is belangrijk:
http://www.youtube.com/watch?v=CZsaEF30rdI

Je hebt ook gelijk hoor, maar dat heb ik al zovaak gedaan. Als ik dat nu nog deed, dan stond ik er nu nog!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:22

Daar gaat het dus fout, de eerste paar keer kan het dus even duren. Zelfde met een paard uit de wei halen die niet wil. Eerste keer kun je best een hele tijd erachter aan moeten lopen. Op een gegeven moment hebben ze het door dat luisteren effectiever is en dan zie je steeds sneller vooruitgang. Het zal iig beter werken dan geen eten geven, want je paard legt echt die link niet.

Je kunt toch oefenen dat je je pony alleen uit de wei kan halen. Desnoods maak je een sluis zodat je jonge pony niet kan ontsnappen. Sociaal contact is echt heel belangrijk. Zeker bij jonge dieren.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:24

capopjekop schreef:
Daar gaat het dus fout, de eerste paar keer kan het dus even duren. Zelfde met een paard uit de wei halen die niet wil. Eerste keer kun je best een hele tijd erachter aan moeten lopen. Op een gegeven moment hebben ze het door dat luisteren effectiever is en dan zie je steeds sneller vooruitgang. Het zal iig beter werken dan geen eten geven, want je paard legt echt die link niet.

Je kunt toch oefenen dat je je pony alleen uit de wei kan halen. Desnoods maak je een sluis zodat je jonge pony niet kan ontsnappen. Sociaal contact is echt heel belangrijk. Zeker bij jonge dieren.

één nadeel: het is geen pony maar een paard! ze is nu al zeker 1.66 m en das zeer groot voor mij:O

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:25

Waarom heb je dan zo'n groot paard genomen als je dat nog niet aankan? Kan je moeder dan niet mee als je gaat rijden?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:26

Ok ik heb nu genoeg reacties gehoord. Ik heb twee dingen geleerd: ik ga haar nu niet meer laten likken voor het eten. En ze gaat nu zo snel mogelijk de wei op met een ander paard! Maar ik heb dan nog één vraag. Wat is dan verstandiger? Een ouder paard met veel ervaring? Of een groep veulens/jaarlingen/enters bij elkaar?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:27

ManonVegas schreef:
Roselie schreef:

Uhm ze heeft niet echt contact met mijn pony, maar ze staan wel langs elkaar in de wei... en tussen hun stallen zit ook nog een stal... deze stal is de poets/wasstal dus daar staat ook geen ander paard in. En ze gaat binnekort (pas) de wei op, met welk paard of veulen is nog niet bekend. Maar we denken met de moeder, een wat oudere merrie. En een flinke lel verkopen hebben we al HEEEL vaak gedaan. Helpt niks! Bij een flinke zweepslag doet ie al bijna niks. En in de stal bij zo'n groot veulen heb je geen schein van kans. Als je 'm mept gaat ie omhoog en ja wat moet je dan? eigenlijk blijven staan en nog een keer meppen maar dan wordt ze helemaal gek. Maar zo geeft ze niks om flinke slagen...:P handig he zo'n beest:P

Handig, behalve bijten zal die dan straks ook kopschuw en bang voor de zweep zijn...
Het klinkt mij nu in de oren als eigenaars die weinig verstand hebben van jonge paarden en een super gefrustreerd jong dier dat NU de kudde in moet ipv alleen op stal staan.
Ik zou zeggen, zet je paard in de opfok en kijk over een jaar of 4 weer verder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:27

Het beste is een combi. Leeftijdsgenootje om mee te spelen en de energie kwijt te raken en een ouder dier dat kan opvoeden. Jonge dieren gaan elkaar niet opvoeden zoals een ouder dier dat doet, die willen zelf de grenzen verkennen.