Vandaag heb ik met mijn carrousel-team een demonstratie op onze manege gegeven. Mijn paard Promis is ontzettend braaf, ook met de muziek aan, alleen het stilstaan is echt een drama. Hij wil het gewoon niet, gaat op zn achterbenen omdraaien, pakt het bit vast. Boos worden wil ik niet, want hij doet ontzettend zijn best voor me, ik merk gewoon aan hem dat het heel spannend voor hem is.
Heeft iemand van jullie ervaring met oordoppen bij een paard? Ik wil hem namelijk niks geven om "rustiger" te worden, omdat hij wanneer hij mag lopen heel braaf is. Of weet iemand van jullie waar het nerveuze gedrag bij het stilstaan vandaan kan komen?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Suzanne
Tigra_
Geplaatst: 12-03-12 00:21
Het komt dus door de muziek dat je paard onrustig is? Je zou ook meer kunnen oefenen met de muziek ga een rijden in de bak met de radio ernaast of tijdens het poetsen de radio aan.
Ik denk niet dat je met oordoppen het probleem kan verhelpen. Eigenlijk 'verstop' je het probleem alleen maar. Zoals Tigra al zei, denk ik dat je beter kunt oefenen met muziek aan tijdens het rijden en poetsen. Daardoor leert het dier er aan te wennen. Als het aan de muziek ligt uiteraard.
Ik zou de muziek rustig aan opbouwen, af en toe een zacht muziekje aan tijdens het poetsen of op stal zodat je paard er aan kan wennen. De eerste keren is het nog wat vreemd maar over het algemeen wennen ze er wel snel aan.
Zeepsop
Geplaatst: 23-04-12 17:14
misschien moet je eerst kijken of het daadwerkelijk wel door de muziek komt. want je kan wel gaan oefenen met muziek maar als dat de reden niet is dan heeft dat toch ook geen nut meer
Is het de muziek, het aantal paarden in de bak, de drukte algemeen, of wat ook heel goed zou kunnen: jouw zenuwen?
xJess
Geplaatst: 25-04-12 19:34
Mijn ervaring is dat paarden over het algemeen niet reageren op muziek. Al kan die van jou een uitzondering zijn natuurlijk, maar ik zou het probleem eerst ergens anders gaan zoeken.
ik rij ook in de carrousel op mijn manege , wij gingen gewoon steeds opnieuw proberen , na een tijdje werd het normaal voor de paarden en nu gaat het super goed , ook tijden poetsen enzo muziek opzetten kan helpen denk ik