Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 08:41

Dit kwam ik tegen op Facebook bij iemand en wilde het hier toch ook even delen. Niemand maakt mij wijs als je dit zo leest dat je je paard dan graag op deze manier wil houden. Ik zou met mijn eigen geweten niet klaarkomen als mijn paard 24/7 in zijn box zou staan.

5.30 uur

Knikkenbollen. Mijn buurman van rechts staat op en schudt zich uit. Staan. Korte begroeting met de neus door de tralies. Rondje lopen. Staan. Mijn buurvrouw van links ligt nog te slapen. Staan. Het is donker. Rondje lopen. Staan. Ze wordt wakker en snuift. Staan. Luisteren.

7.30 uur

Staan. Schrapen. Het licht gaat aan. Staan. Luisteren. Staan. Onrust in de stal. Rondje lopen. Het raam is beslagen. Ik kan niet naar buiten kijken. Staan. Wachten op hooi. Schrapen. Eerst wordt uitgemest. Staan. Deur gaat open en ik wordt aan de kant geduwd. Stal is uitgemest. Deur dicht. Drie stappen vooruit, drie stappen opzij, kort dreigen naar de buurman. Staan. Wachten. Schrapen. ‘n Trap tegen de deur en nogmaals dreigen naar de buurman. Staan. Deur gaat open en het hooi wordt naar binnen gegooid. Deur dicht. Eten.

9.30 uur

Staan. Hooi is op. Staan. Stro valt naar beneden. Stof. De buurman rechts krijgt stro. Kriebelhoest. Staan. Kon ik maar naar buiten kijken. De zon schijnt. Staan. Hier is het heel warm en ik heb een deken op. Staan.

De stalgang wordt geveegd. Stof. Staan. Mijn overbuurman schommelt nog steeds van het ene op het andere been. Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Dommelen.

11.30 uur

Staan. Slaan met het hoofd. Tegen de deur trappen. Ik hoor geluiden buiten. Luisteren. Staan. Mijn buurman knabbelt wat aan zijn stro. Staan. Ik krijg geen stro, ik sta op vlas. Rondje lopen. Hinniken naar mijn vertrekkende buurvrouw. Ze antwoordt niet. Staan. Luisteren. Er zijn meer mensen in de stal. Op en neer lopen. Staan. Wachten op de volgende maaltijd. Onrust. Schrapen. Nog eens hinniken.

13.30 uur

Staan. Ik heb een beetje hooi gekregen. Eten. Alles is op. Staan. De stalgang wordt weer geveegd. Stof. De buurvrouw is er weer. Ze rolt en slaat met haar voeten tegen de wand. Staan. Korte begroeting door de tralies. Staan. Geen mensen meer in de stal. Staan. Dommelen.

15.30 uur

Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Staan. Rondje lopen. Staan. De tralies verhinderen dat ik rond kan kijken. Staan. Op het weiland kom ik niet meer. Staan. Ik hoor honden blaffen buiten. Eng, ik zie niks. Rondje lopen. Staan.

17.30 uur

Staan. Mijn eigenaar is er nog steeds niet. Staan. Luisteren. Zucht. Staan. Kort snuiven richting buurvrouw tegen de tralies. Rondje lopen. Drinken. Staan. Duurt niet meer lang tot er weer wat te eten is. Onrust. Rondjes lopen. Dreigen. Schrapen. Staan. Luisteren.

19.30 uur

Mijn eigenaar is er. Eten. Dreigen naar de buurman. Staan. Dommelen. Rondje lopen. Staan. Rond kijken. Staan. Met hoofd slaan. Dommelen.

21.30 uur

Staan. Slaan met het hoofd. Staan. Al het eten is op. Op en neer lopen. Staan. Door de tralies snuiven. Staan. Dommelen.

23.30 uur

Dommelen. Het is donker. Ik hoor andere paarden en strogeritsel. Staan. Enkele paarden liggen. Rondje lopen. Staan. Dommelen.

1.30 uur

Dommelen. Muizen lopen langs de tralies. Staan. Strogeritsel. Dommelen.

3.30 uur

Ik ga toch maar liggen. Slapen. Dommelen. Slechte lucht. Dommelen. Slapen……………..

aslo

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:16

Als je dit leest zou je aan moeten nemen dat de eigenaar haar/zijn paard (ongeziens) een hele dag geoberserveerd heeft. Daar zet ik vraagtekens bij. Hoe dan ook, blijkbaar denkt de eigenaar dat haar/zijn paard het als zo ervaart en dan is dit echt triest. Temeer omdat de eigenaar het paard dus ook niet van stal haalt, alleen even komt om ook wat te eten te geven. Geen idee of het een standaard dag is, of tijdelijk door omstandigheden. 1e ingevng, arm paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:20

Het zal niet helemaal zoals deze volgorde gaan maar je zult er versteld van staan hoeveel paarden zo staan.
Een eigenaar die maar af en toe komt, het gebeurd echt veel.
Gelukkig zie je toch al steeds meer verandering.
Want de hele dag in een box dat is echt niet fijn voor zo'n dier.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:27

En de eigenaar komt en haalt het paard niet uit de stal?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:31

AnoukvW schreef:
En de eigenaar komt en haalt het paard niet uit de stal?

Zelfs dat zie je in sommige gevallen, eigenaar wel op stal maar paard komt er evengoed niet uit.

Dit is niet bedoelt iemand aan te vallen, maar iemand die zich wel aangesproken voelt kan hier wel iets mee gaan doen.
Er zijn gewoon paarden hier in Nederland die nog steeds hele dagen op stal doorbrengen en dit kan dan toch iets zijn om mensen de ogen te openen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:36

ik vraag mij dan af hoeveel moorden z'on paard gepleegt heeft om dit te verdienen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:39

Het verbaast mij dat mensen hier lacherig om doen, waarschijnlijk staan jullie paardjes netjes op de wei.
Maar er zijn echt wel paarden waarvoor dit bittere realiteit is.
Er zijn ook stallen waar de paarden 2x per week een uurtje buiten mogen, de rest staan ze gewoon in het hok en begint dit verhaaltje weer van voren af aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:41

ik vind het diep triest en als ik op deze manier een paard zou moeten houden zou ik liever geen paard hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:42

Ben ik helemaal met je eens Geerke.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:43

ik vind het nogal heftig om te lezen!
het gaat echt zoals het er staat :j

mijn pony loop gelukkig op het land,maar ik ken inderdaad wel paarden die zo gehouden worden.,
echt heel sneu ;(

belle_boef

En het ergste is, ik ken een heleboel mensen die zo met hun paard om gaan. BIj ons op stal staan er 3 ( En die komen niet eens kijken) 1 keer per maand komen ze stalgeld betalen.

't is dat ze in pension staan en ze gelukkig in groepen overdag buiten komen, maar ze zijn zo zielig.

Meloen

jesito schreef:
Zelfs dat zie je in sommige gevallen, eigenaar wel op stal maar paard komt er evengoed niet uit.

Dit is niet bedoelt iemand aan te vallen, maar iemand die zich wel aangesproken voelt kan hier wel iets mee gaan doen.
Er zijn gewoon paarden hier in Nederland die nog steeds hele dagen op stal doorbrengen en dit kan dan toch iets zijn om mensen de ogen te openen.

Zal ik eerlijk bekennen dat ik me schuldig heb gemaakt aan dit?
Schandalig toch? Wat heb ik hem aangedaan.
Ik bedoel wel komen maar niets doen. Geen of amper weidegang. Als hij naar buiten ging alleen etc
Gelukkig heb ik hem verhuisd naar stal waar hij hele dagen weidegang krijgt, in een kudde staat en waar hij weer paard mag zijn.
Dan maar geen luxe meer voor de ruiter. Welzijn paard staat voorop.
Wat voel ik me schuldig, arm dier. Waar was ik mee bezig? M'n kop in het zand steken in ieder geval

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:45

Vreselijk maar de waarheid om dit zo te moeten lezen.

Het gebeurd zo veel!!!!!
geerke schreef:
ik vraag mij dan af hoeveel moorden z'on paard gepleegt heeft om dit te verdienen...

_/-\o_

Mijn merrie staat gelukkig 24/7 op het land.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:46

Dit bericht lijkt me fictief geschreven en daarmee bedoel ik dat iemand niet daadwerkelijk een paard urenlang is gaan observeren. Is echter wel op waarheid gebaseert.

Ik hbe m'n paarden 24/7 buiten en ik vind het ronduit afschuwelijk als paarden ook alleen maar een aantal uur op stal staan, naar mijn mening is 1 uur al téveel uur op de stal.

Dit het is de realiteit en in en in triest. Ik ben ook tegen bitten/hoefijzers, dekens etc. Maar liever dat allemaal en dan je paard maar 24/7 buiten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:49

Een heel goed bericht om mensen die hun paard zo hebben staan inzicht te geven op hoe het paard dit vind. Helaas ken ik ook stallen waar het er zo aan toe gaat. Niet te geloven dat dat kan in Nederland.

Ik hoop dat mensen die hun paard zo hebben staan hier echt iets aan gaan doen. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:51

Maartje1990 schreef:
Dit bericht lijkt me fictief geschreven en daarmee bedoel ik dat iemand niet daadwerkelijk een paard urenlang is gaan observeren. Is echter wel op waarheid gebaseert.

Ik hbe m'n paarden 24/7 buiten en ik vind het ronduit afschuwelijk als paarden ook alleen maar een aantal uur op stal staan, naar mijn mening is 1 uur al téveel uur op de stal.

Dit het is de realiteit en in en in triest. Ik ben ook tegen bitten/hoefijzers, dekens etc. Maar liever dat allemaal en dan je paard maar 24/7 buiten.

of een paard het een uurtje of een aantal uren zo afschuwelijk vind op stal weet ik niet....mijn fries kan overdag in en uit lopen zijn land in...en vaak staat hij binnen een beetje te slapen.
Hij kan het overdag zelf regelen.

Ik ben voor ,dekens en ijzers....anders zou mijn 26 jarige er niet zo bijlopen als dat hij nu doet :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:52

Meloen schreef:
jesito schreef:

Zal ik eerlijk bekennen dat ik me schuldig heb gemaakt aan dit?
Schandalig toch? Wat heb ik hem aangedaan.
Ik bedoel wel komen maar niets doen. Geen of amper weidegang. Als hij naar buiten ging alleen etc
Gelukkig heb ik hem verhuisd naar stal waar hij hele dagen weidegang krijgt, in een kudde staat en waar hij weer paard mag zijn.
Dan maar geen luxe meer voor de ruiter. Welzijn paard staat voorop.
Wat voel ik me schuldig, arm dier. Waar was ik mee bezig? M'n kop in het zand steken in ieder geval

Ik vind het heel dapper dat je dit hier zo durft te bekennen en super dat je er wat aan gedaan hebt.
Voel je niet langer schuldig je hebt het toch goed opgelost.
Helaas wordt men door schade en schande wijzer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:56

Maartje1990 schreef:

Dit is het compleet andere uiterste en dat is super als jij je paard zo kunt houden.
Ik zou mijn paarden ook graag 24/7 buiten hebben wel met schuilstal die groot genoeg is.
Maar hier in mijn omgeving heb je niet echt van dit soort stallen die GOED georganiseerd zijn.
Ik heb het wel geprobeerd maar mijn 21 jarige merrie viel heel erg af door de stres omdat het vaak niet zo goed georganiseerd is.
Nu staat ze alleen de nachten binnen, ook in de winter tot 19.00 buiten.
En nu naar gelang het langer licht blijft ook langer buiten of buiten laten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:56

Owww, maartje, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:57

Maar toch is dit wel heel suggestief geschreven. Beschrijf eens een dag in de wei: behalve dat de paarden wat meer rond kunnen lopen ziet zo'n dag er hetzelfde uit hoor en daarbij dan nog dat er paarden zijn die dan helemaal geen baas of zo zien.....omdat ze immers toch 24/7 buiten lopen.................
Daarmee vind ik het niet goed dat een paard de hele dag op stal staat, maar 24/7 buiten is ook echt niet altijd zaligmakend.
Voor de voorstanders daarvan klinkt het misschien wel heel raar, maar onze paarden hebben de keuze of ze buiten willen lopen of op stal willen staan en..............het grootste deel van de dag staan ze in hun eigen stal. (het zijn weliswaar open stallen, die nagenoeg hetzelfde uitzicht bieden als weiland en/of paddock, maar toch...........

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:59

Maartje1990 schreef:

Dat denk ik ook , zo,n soort overzicht/verhaaltje ging toch ook rond over het leven van een hond .
Beginnend als pup en die op het laats een spuitje bij de DA krijgt .

Gelukkig staat mijn paardje ook 24/7 buiten

En gefeliciteerd Maartje *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:59

ioontje schreef:
Maar toch is dit wel heel suggestief geschreven. Beschrijf eens een dag in de wei: behalve dat de paarden wat meer rond kunnen lopen ziet zo'n dag er hetzelfde uit hoor en daarbij dan nog dat er paarden zijn die dan helemaal geen baas of zo zien.....omdat ze immers toch 24/7 buiten lopen.................
Daarmee vind ik het niet goed dat een paard de hele dag op stal staat, maar 24/7 buiten is ook echt niet altijd zaligmakend.
Voor de voorstanders daarvan klinkt het misschien wel heel raar, maar onze paarden hebben de keuze of ze buiten willen lopen of op stal willen staan en..............het grootste deel van de dag staan ze in hun eigen stal. (het zijn weliswaar open stallen, die nagenoeg hetzelfde uitzicht bieden als weiland en/of paddock, maar toch...........

dat doet die van mij dus ook...staat veel binnen maar loopt/rent wel zijn rondje steeds buiten op 1 hectare.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:04

Paarden denken niet op deze manier, dikke onzin dus...

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:20

Billy, verdiep je een keer meer over het wezen paard. Een paard is een trekdier, dus is echt wel degelijk heel triestig hoe de paarden de dag van vandaag opgesloten worden.

Mijn paarden staan heel de dag buiten met schuilstal.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:31

Intressant, ik ben wel benieuwd of iemand dit kan maken van een paard dat overdag buiten-snachts op stal en altijd buiten kan schrijven?