Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anoukadema schreef:Hoe wil je dat trainen?
Ik kan wel uren gaan dressuur rijden maar dan gaat ze als nog zo hard naar die hindernis toe.
LuffB schreef:Ik ben het ermee eens dat je dit eigenlijk eerst moet oplossen vanuit de dressuur en de techniek. Ga werken met balkjes, rijd langs hindernissen of kom vanuit stap of draf op een hindernis af ipv bijv galop. Voel je dat ze onder je vandaan gaat lopen, rijd je een volte en stuur je haar er vervolgens pas weer op af als ze weer een normaal tempo heeft.
Let wel op dat jij ook degene kan zijn die het veroorzaakt. Als jij spant of wat harder gaat rijden ''zodat ze er in ieder geval overheen gaat'' of omdat je het misschien toch wat spannend vind, is het logisch dat je paard voorwaarts gaat.
Ik ben sowieso geen fan van scherpere bitten, maar welke ik wel kan aanraden is een D-trens met koperen rolletjes. Dit zorgt ervoor dat je paard het bit niet tussen zijn tanden kan nemen, want door de rolletjes rolt deze dan weg ipv dat ie dus tussen de tanden blijft zitten en je paard alles te vertellen heeft. Het is een vriendelijk, enkelgebroken bitje. Maar dit bit lost niets op, als jij de oorzaak of de basis niet eerst vind/ verbeterd.
little_birdy schreef:als het goed is heb je les?
iedere keer een volte draaien voor de hindernis tot ze er rustig op af gaat,
voor de hindernis naar stap gaan enz,
anneliesdj schreef:Oplossen door te trainen.
Ze moet leren wachten, zet de bak vol hindernissen en ga daar tussendoor dressuren.
Rijd volte's voor de hindernis, steeds als ze d'r hoofd ook maar iets optilt rijd jij voor de hindernis weg, ze haar een pas zijwaarts ed, zorg dat ze de focus op jou heeft ipv op de hindernis. Rijd er opaan en houd halt voor de hindernis, eerst vanuit draf en stop je 10 meter voor de hindernis of zover nodig is om haar netjes halt te laten houden. Na verloop van tijd rijd je steeds verder door tot de hindernis voor je halthoud, gaat haar hoofd iets omhoog dan stop je direkt maar wel netjes, pas achterwaarts en rijd weer verder.
Zo maak je een uur vol zonder een hindernis te springen, ze moet leren wachten.
Trekt ze er opaan dan houd jij halt, liefst nog voor de hindernis (niet te lief zijn) maar springt ze hem toch dan ga je door, halt is halt en liefst nog een stuk achterwaarts ook.
Daarom is het verstandig om te oefenen met lage hindernisjes, gaat ze er opaf dan hoef je je niet meteen zorgen te maken maar kun je gewoon de rem erop zetten.
Veel succes.
Een bit gaat je niet helpen, als ze gaat dan gaat ze, zeker zoals jij het omschrijft.
anoukadema schreef:Ookal ga ik in draf als ze eenmaal die hindernis ziet gaat ze galoperen en kan je geen volte en niks meer doen. Ik ben zeker niet bang, en deze pony springt altijd. Het is een super beestje maar vanwege die virus gaan we niet weg te springen en wil ik thuis een parcour springen. alleen dat kan dus niet omdat ze zo hard gaat en dat licht hem niet zo veel aan de techniek en het dressuur rijden. Ik wou dus een ander bitje proberen voor wat meer controle ( alleen thuis tijdens het springen) verder zou ik het bit niet gebruiken. Zoon rolletjes bit hebben we wel maar ze pakt het bit niet echt beet.
anoukadema schreef:Ja Tuurlijk heb ik les spring namelijk Z met haar dus dat is zeker nodig.
Wat je al zegt probeer ik ook maar als ze eenmaal door heeft welke ze moet nemen neemt ze hem en heb je geen kans meer om iets te doen en kan je alleen maar met haar mee gaan.