Beginnen met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:26

Hallo allemaal!

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar dat komt wel goed :)

Ik heb een pony van 2,5 jaar oud nu. In augustus wordt hij 3 jaar.
Waarmee zou je nu en als hij eindelijk 3 is mee kunnen beginnnen om hem alles te beleren en te leren kennen?

Nu ga ik weleens met hem wandelen en dan draven we ook stukjes. Ik mag alleen nog niet heel ver omdat het hem dan zou kunnen verpesten...

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alvast bedankt !

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:33

Nu kun je in principe alles doen wat vanaf de grond kan. Wanneer je kan beginnen met zadelmak maken/inrijden hangt af van hoe je paard eruit ziet. :) Als hij nu nog een echt veulenuiterlijk heeft kun je beter nog even wachten. En met nieuwe ervaringen zou ik het altijd kort houden, zodat je niet teveel van je paard vraagt. Let daarbij ook op wat je paard aangeeft.

Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:36

De pony is nu rond de 1. 27 en veel groter zal hij ook niet worden. Het is een kruising van een fjord en een kruising met en dartmoor en vanalles. Hij ziet eruit als een fjord, maar heeft wel een gewone pony bui. Wel heeft hij het hele hele brede van een fjord en best een platte rug omdat het zo breed is.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:20

ED --> RT-P

Anoniem

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:54

Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten maar aangezien je hier komt vragen wat je kunt doen, komt bij mij het idee op dat je niet veel verstand van het beleerproces hebt, dus zoek iemand die je hierbij kan begeleiden. Elk paard is anders en vraagt een andere aanpak, dus dat is moeilijk zo te beoordelen.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:43

de mijne wordt drie in juni, is ondertussen al een uit de kluiten gewassen trekpaard.
de laatste 2.5 jaar hebben we geoefend op.
- halster gewenning
-meelopen aan het halster
-voetjes geven
-de HO bevestigd (errug belangrijk bij trekpaarden en alle andere paarden
- op zij gaan, achteruit gaan op vraag
-met staldeur open in de stal blijven staan
- zonder halster loslopen op het erf en terug naar binnen gaan als ik het vraag
-uit mijn persoonlijke ruimte blijven
-bit gewenning
-singelgewenning
-zadelgewenning
-desensibiliseren op zweep,plastic zakjes, klapperende beugelriemen, dingen die lawaai maken, over zeiltjes lopen, onder een touwtje heen lopen, etc

Daarna veel gewandeld, zo ver als ik kon, regelmatig nieuwe routes
oefenen op trailerladen

nu zijn we begonnen met licht longewerk
(dwz eens per week aan de longe in stap, en stukjes draf, wanneer ze het zelf aanbied een stukje galop (max een rondje per kant)
en lange teugelwerk (heel erg basic, stap, ho, links en rechts
dit in combi met al mijn voorbereiding, zal ervoor zorgen dat ik (doordat ze stemcommando's kent, dus vooral stap - draf en HO) wss gewoon zal kunnen opstappen en wegrijden :D

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:27

Een jong paard kun je maar 1 keer beleren. Alles wat niet goed gaat, moet opnieuw worden aangeleerd (en dus iets anders afgeleerd) en dat is een veel moeilijker proces. Hou het bij simpele dingen, en laat het beleren verder aan iemand over met ervaring. Gewoon lekker poetsen, wandelen en knuffelen is meer als genoeg voor nu.

Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 12:17

Ik weet er inderdaad niet veel van, en we gaan ook niet allemaal zelf doen. Maar de kleine dingetjes oefenen zoals gewend raken aan poetsen (is hij al), hoefjes uitkrabben (voorste hoeven doet hij goed) en wandelen en stukjes draven kan ik natuurlijk wel. Hij is ook niet bang voor auto's, maar vind putjes nog wel grapppig. :) en zijn eigen spiegelbeeld is ook zwaar interesant.

Bedankt voor jullie tips/ervaringen, en er zijn er vast nog veeeel meer :)

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:02

RT-P >> OPG

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:39

Ik zou op 3 jarige leeftijd eens beginnen met een stukje aan de dubbele longe. Nog niet veel en vaak en hierbij de hele bak gebruiken, dus veel rechte stukken. Ze krijgen hierdoor goed het sturen door en je kunt al flink wat spieren gaan trainen voor je erop gaat. Lange lijnen kun je dan ook meepakken! Zo kun je toch al lekker bezig zijn en laten werken zonder de rug te belasten.
Je kunt daarnaast wat grondwerk oefeningen gaan doen, wijken voor druk om mee te beginnen. Werken met balkjes en pionnen en noem maar op :)

Zou dit overigens allemaal wel onder begeleiding doen, beter goed aanleren dan iets te moeten afleren! Wat al eerder gezegd is, beleren doe je maar 1 keer, en zou het mooist zijn als je het meteen goed doet :)

Ik beleer mijn pony zelf, maar wel onder goede begeleiding. Als je de ervaring hebt en er een beetje handig in bent kan dat prima en wat is er nou leuker als je eigen pony beleert te hebben? :) Onder de juiste begeleiding kom je vaak al een heel eind. Moet wel zeggen dat ik dan wel al de nodige ervaring had.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:52

anne_bento schreef:
Ik zou op 3 jarige leeftijd eens beginnen met een stukje aan de dubbele longe. Nog niet veel en vaak en hierbij de hele bak gebruiken, dus veel rechte stukken. Ze krijgen hierdoor goed het sturen door en je kunt al flink wat spieren gaan trainen voor je erop gaat. Lange lijnen kun je dan ook meepakken! Zo kun je toch al lekker bezig zijn en laten werken zonder de rug te belasten.
Je kunt daarnaast wat grondwerk oefeningen gaan doen, wijken voor druk om mee te beginnen. Werken met balkjes en pionnen en noem maar op :)

Zou dit overigens allemaal wel onder begeleiding doen, beter goed aanleren dan iets te moeten afleren! Wat al eerder gezegd is, beleren doe je maar 1 keer, en zou het mooist zijn als je het meteen goed doet :)

Ik beleer mijn pony zelf, maar wel onder goede begeleiding. Als je de ervaring hebt en er een beetje handig in bent kan dat prima en wat is er nou leuker als je eigen pony beleert te hebben? :) Onder de juiste begeleiding kom je vaak al een heel eind. Moet wel zeggen dat ik dan wel al de nodige ervaring had.

Dubbele longe zou ik net niet mee beginnen. leer ze eerst maar eens aan de enkele longe op stemcommando komen (en vooral de ho)
je wilt geen jong paard met een dubbele longe los door de bak zien panikeren, omdat ze schrokken van de touwtjes/druk op de mond/mens achter hem/ oid, en geen ho kende, waardoor ze uit hun plaat gaan ...

Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:23

Bedoelen jullie longeren met een bit of met een halster?

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:46

longeren bij jonge paarden doe ik altijd gewoon aan het halster
het lijkt me niet zo goed voor de mond om al snokken te krijgen tijdens het longeren.
echter, eens ze later in training zijn doe ik vaak het halster om, en het hoofdstel erboven, om ze aan het hoofdstel wat bij te zetten zodat ze druk leren accepteren in de mond, longe hangt dan nog altijd aan het halster.
om het bit te leren volgen kun je beter werken met de dubbele longe/lange lijnen (de eerste malen met iemand aan het hoofd, anders raak je gegarandeerd in de knoop)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:24

Ik zou rustig aan beginnen met het freestyle systeem van Emiel Voest. Maak je paard bekend met het loswerken en het grondwerken en daarin kun je natuurlijk de dingen zo klein en simpel maken als je zelf wil en naar wat je paard aankan. Als je dit op de goede manier aanpakt zul je daarmee een goede basis leggen, waarop je in alle verdere training altijd op terug kunt vallen. Zodra je paard er dan aantoe is, kun je ook een begin maken met de dubbele lange lijnen, wat uiteindelijk weer de overbrugging maakt naar het rijden.
En echt longeren zou ik persoonlijk nu nog niet doen, simpelweg omdat dit verschrikkelijk zwaar is. Ik zou het longeren in het grondwerk enkel meenemen als gehoorzaamheidsoefening en dan zijn een paar cirkels voldoende.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:59

Een paard beleren is een vak apart, als je er geen ervaring mee hebt, zoek iemand die dat voor je kan doen. Doe je het beleren verkeerd, dan kun je niet zomaar overnieuw beginnen. Inrijden kan maar een keer, zorg ervoor dat het goed gebeurt en geef je paard uit handen.

TinaT
Berichten: 31
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 03:16

Als je gaat longeren, kan je op zich wel met bit longeren.. maar doe de longeerlijn door het bit en de neusriem.. zo krijgt je paard weinig tot geen druk in de mond.. Ik zou eerst beginnen met een halster en hem laten wennen aan het hoofdstel als je gaat wandelen.. en dan het hoofdstel over het halster om doen... Zadel hem eens op en ga wandelen aan de hand.. of begin met een dekensingel..

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 04:35

Begin idd met wat langelijnen en aan de dubbele longe, is goed voorbereidend werk als je er handig in bent.
Van een longe achter zn kont kan hij ook schrikken als je er op zn 15e mee begint, wat mij betreft kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Nou ja, vanaf een jaar of drie natuurlijk ;)

Ik zie ook niet in waarom je rond zou slingeren aan een hoofdstel, dat vind ik meer te gebruiken voor als je het nodig hebt als hij aan het werk gaat

Verder zou ik het zadelmak maken en het inrijden aan iemand overlaten die er handig in is of zelf goede begeleiding zoeken.