Hulp gezocht voor paard (Deventer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Hulp gezocht voor paard (Deventer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:02

Hoihoi,
Na dit topic : sharontucker @ [OPG] Dominant, angst of onzekerheid...??
weten we echt niet meer wat we moeten doen.
Het ging zo goed, longeren had ze door, naast de hand stappen ging super!
Tot vandaag, ik was met haar bezig en wilde een rondje lopen. (ze had alleen halster om)
Ze zat elke keer aan mijn hand/jas dus ik zet haar stil en stukje achteruit.
Maar ze bleef doorgaan dus ik zette haar weer achteruit en inneens krijg ik een kont naar me toe en trapt bijna tegen mij aan,
Doordat ik achteruit sprong rende ze met de oren in de nek naar me toe en ik sprong over het hek (automatische reactie,vorige hengst die er stond was net zo*meer informatie pb*)
Ik had haar eigenlijk weer moeten pakken en nog een rondje moeten gaan lopen (voor mezelf) maargoed, dit was echt de druppel dat ik echt niet meer weet wat we met haar aanmoeten.

Ze is nu 3jaar.

Afbeelding

Wie kan ons helpen?

Groetjes Sharon.

Anoniem

Re: Hulp gezocht voor paard (Deventer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:03

Ik wil wel helpen, maar nog even niet ivm het rhino virus.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:04

Super! :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:08

Het is niet zo dat ze echt gevaarlijk is oid, ze is zo ontzettend aanhalig en als ze haar zin niet krijgt gaat ze ''raar'' doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:10

Ik kan je wel helpen met wat basishulpen en kijken wat het probleem is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:14

Ik wil alleen even zeggen dat ik heel veel respect voor je heb dat je hulp zoekt ! Echt goed van je!

Ik zie hier zoveel topics net als de jouwe langskomen waarbij mensen toch steeds blijven ontkennen dat er een probleem is!

goed van je en ik hoop dat je er veel van kunt leren, heel veel sucess met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:15

Is het de shet in je profiel?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:17

Er staat een foto in de OP ;)
Bedankt Mist! :) vind het ook jammer om zelf aan te ''klooien'' en het alleen maar erger maken.
De basis zit er nu wel in, maar het probleem is gewoon dat als je wat afstraft oid dan word ze gevaarlijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:18

Ik ken het mijn haflinger doet exact hetzelfde. Ze wil mij altijd alleen hebben en is ontieglijk dominant tot vervelens toe. Je moet haar gewoon spreekwoordelijk "kort en klein maken"

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:21

Dan kun je een hoef tegen je hoofd verwachten , nee dankje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:21

Gut scheel :')

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:23

Haha maakt niet uit :')
Zijn er nog tips wat ik nu nog met haar kan doen of kan ik haar beter laten staan en wachten tot er iemand komt helpen?

Ik heb haar al wel aangeleerd : achteruitlopen zonder aanraken, stap , draf en halt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:26

Met longeerlijn gaan wandelen, dan kun je haar met het uiteinde van de longeerlijn corrigeren op de schouder. Dreigen afstraffen, laat je niet bang maken ondanks dat ze kan uithalen, je moet haar toch voor zijn. Corrigeer net zoals in de kudde, met 1 goede tik. Daarna weer ontspanning.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:28

Ik zal het morgen proberen :j Bedankt!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:34

Nee hoor, ik heb heel wat problemen met haar ervaren (nog steeds af en toe) en inderdaad moest ik haar achterhand in de gaten houden maar je moet het ook wel góéd doen en haar voor zijn. Ik ken mijn pony door en door en ik weet wat ik kan verwachten en wanneer ze wat doet. Wanneer jij dit ook weet en je roept haar op tijd een halt toe, hardhandig of rustig, het is maar net in welk opzicht. Dan leert zij jou respecteren. Ik ben soms best grof tegen mijn Sana geweest maar dit was ook nodig voor een normale omgang. Zij ziet mij nou als haar baas en zo hoort het. Ze moeten vooral niet gaan denken dat ze een loopje met je kunnen nemen, want pony's met deze karakters weten snel genoeg of je "sterk" genoeg voor ze bent en je moet gewoon altijd strenge regelmaat houden. Misschien vertel ik het ook heel erg makkelijk, maar ze was 1,5 toen ze bij mij kwam en het heeft zeker een jaar geduurd voor ze mij leerde respecteren (Veel eigenaren tevoren die haar keer op keer weer dumpten dus een rommelig jaar ervoor) maar toen ze wist wat ze aan mij had en andersom ging het stukje bij beetje beter met vallen en opstaan (Letterlijk:P).

Met longeren bijvoorbeeld ging ze altijd door het lint en ik was weleens wanhopig van komt het ooit nog goed. En ja hoor dat kwam het vanzelf, uiteindelijk hadden we beiden een compromie gesloten. Als ik ga longeren mag zij eerst los 4 rondjes achterlijk rennen bokken en springen (zoals ze automatisch al wil, geen idee waarom maar ze stopt vanzelf na die paar rondjes) en dan gaan we serieus aan het werk en luistert ze nagenoeg perfect. Net zoals bij mensen vind ik het bij paarden geven en nemen.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:58

Bedankt voor de uitleg :j
Ben er alleen vergeten bij te zetten dat het Niet mijn paardje is, dus om haar weg te gaan brengen kan waarschijnlijk niet.
Maar bedankt voor het aanbod en als het niet wil lukken met Joolien kan ik vragen of ze voor een tijdje weg kan :j

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:41

is het nog gelukt met de hulp, anders wil mijn vrouw je waarschijnlijk ook wel helpen.
zij heet annebe op dit forum

(hey anne op de foto in je profiel)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:43

Joolien schreef:

Dan had je een singel om kunnen doen met een handvat eraan. Kan je hem zo optillen en verplaatsen :D

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:06

jessebeau schreef:
is het nog gelukt met de hulp, anders wil mijn vrouw je waarschijnlijk ook wel helpen.
zij heet annebe op dit forum

(hey anne op de foto in je profiel)

Dat wilde ik nou net als tip geven!
Annebe is geweldig met paarden én ze komt uit de omgeving ;)

Groetjes, Nienke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:20

The_Stig schreef:
Joolien schreef:

Dan had je een singel om kunnen doen met een handvat eraan. Kan je hem zo optillen en verplaatsen :D

Drom, die vouw je zo dubbel. :')

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:33

Haha, ja Annebe ken ik :j
Heb toen Timon en Lotus verzorgd :D
Vandaag is het heel goed gegaan, niet gebeten of getrapt!
Vorige keer was ze erg druk, misschien dat het daar aan ligt?

Ik hou jullie op de hoogte!

sprinkler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:28

sharontucker schreef:
Hoihoi,
Tot vandaag, ik was met haar bezig en wilde een rondje lopen. (ze had alleen halster om)
Maar ze bleef doorgaan dus ik zette haar weer achteruit en inneens krijg ik een kont naar me toe en trapt bijna tegen mij aan,
Doordat ik achteruit sprong rende ze met de oren in de nek naar me toe en ik sprong over het hek (automatische reactie,vorige hengst die er stond was net zo*meer informatie pb*)
Ik had haar eigenlijk weer moeten pakken en nog een rondje moeten gaan lopen (voor mezelf) maargoed, dit was echt de druppel dat ik echt niet meer weet wat we met haar aanmoeten.

Ze is nu 3jaar.

Afbeelding

Wie kan ons helpen?

Groetjes Sharon.

@SHARON

Misschien ken je Monty Roberts al, maar als je hem niet kent, moet je echt een van zijn filmpjes zien, of een van zijn boeken lezen. Deze man krijgt alles gedaan, zelfs bij wilde paarden EN op snelle en een diervriendelijke manier. Monty zag als klein jongetje hoe zijn vader paarden veel geweld aandeed, onder andere bij het inbreken op de 'ouderwetse' manier (wat helaas tegenwoordig ook nog voorkomt).

Monty heeft een manier zonder geweld die niet vervelend is voor paarden en ze leren alles veel sneller op de manier van Monty. Is een echte aanrader om er naar te kijken, bijvoorbeeld op youtube, zie link

http://www.youtube.com/watch?v=7SE7YAhnoxI

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:30

Aanhalig is dominatie, ik heb het bij mijn paard met Monty weg gekregen.Is echt een aanrader.

sprinkler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:14

sharontucker schreef:
Hoihoi,

Ze is nu 3jaar.

Afbeelding

Wie kan ons helpen?

Groetjes Sharon.

@SHARON

Hoi Sharon,

Hieronder nog een link naar een duidelijker filmpje van Monty Roberts, waar je vast iets aan hebt.
En op bol.com is een 2ehands Nederlandstalig boek van hem te koop voor Euro 8- met de titel "De man die naar paarden luistert".

hieronder het filmpje waarop een paard wordt ingebroken, gezadeld en bereden, allemaal in minder dan een uur. Deze man en zijn methode is echt fantastisch en diervriendelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2 ... re=related

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:51

Mijn vriendin doet heel veel op de Monty Roberts manier, dus ook met deze pony.
Maargoed, eigenaar heeft me boos opgebeld en vroeg/schreeuwde wat ik in het weiland deed, dus ik mag/ga haar niet meer verzorgen .
Jammer maar hellaas,even afwachten wat me vriendin gaat doen anders kan dit topic op slot.

Bedankt voor de tips die zijn gegeven!