Schreeuwen tegen (hengstige merrie) paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Schreeuwen tegen (hengstige merrie) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:09

Betrappen jullie jezelf wel eens op "stem verheffen" tegen paardenbeest? :o

Mijn allerliefste merrie is ZO hengstig, ik word er knettergek van.
Ik stap tegenwoordig op met een opstapje maar stilstaan HO MAAR.
Draaien en weglopen, verzet ik het krukje weer, gaaaan we weer.
Wil even melden - voordat er een discussie over discipline ontstaat - dat dit zich alleen voordoet tijdens de hengstige periodes /3 .
Maar goed, ik sla mijn paard nooit maar af en toe (na tig rondjes en weglopen) ben ik het wel ZO zat dat ik dus mn stem verhef.
Vandaag betrapte ik mezelf op "En nu ben ik H-E-L-E-M-A-A-L klaar met dat achterlijke hormonengedrag van je BLIJF STAAN!!!!".
Ze bleef zowaar staan maar wel met een "smoelwerk", ze was ietwat beledigd geloof ik.
(er stonden ook nog mensen aan de rand van de bak haha maar dat kan me dan bar weinig schelen hoor :o )
Laatst bijgewerkt door Ibelia14 op 07-03-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Doriine

Re: Schreeuwen tegen (hengstige merrie) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:12

hihi ik heb dat ook wel is , terwijl het bij de hengsten van ons veel minder erg is !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:44

RUI --> OPG

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:52

grinz... ze zeggen ook wel dat schreeuwen een teken van onmacht is.. (niet alleen tegen dieren natuurlijk). Kan me er wel iets bij voorstellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:55

Ik moet altijd wel lachen om mensen die keihard schreeuwen 'HOU VERDOMME NOU EENS OP, ALS JE HET NOG ÉÉN KEER DOET DAN KRIJG JE EEN KLAP, STOMME BOK!! OPHOUWEE NOUW!!!!!!'
Dan denk ik altijd, jaaaaa dat snapt ie hoor! :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:03

Het kan wel lekker opluchten hoor. :=
Paarden gillen zelf ook wel eens, als ik hier m'n stem moet verheffen staan ze allevier opeens met van die geschrokken kraaloogjes braaf te zijn. Ze weten heel goed dat ze dan te ver zijn gegaan.

Hoewel ik geen hele zinnen scheld zoals het voorbeeld van jolien, meer zoiets als kappen nou, dat lucht voor mezelf op en de paarden begrijpen aan de manier waarop ik het zeg exact wat ik bedoel.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:07

Gypsy schreef:
Het kan wel lekker opluchten hoor. :=
Paarden gillen zelf ook wel eens, als ik hier m'n stem moet verheffen staan ze allevier opeens met van die geschrokken kraaloogjes braaf te zijn. Ze weten heel goed dat ze dan te ver zijn gegaan.

Hoewel ik geen hele zinnen scheld zoals het voorbeeld van jolien, meer zoiets als kappen nou, dat lucht voor mezelf op en de paarden begrijpen aan de manier waarop ik het zeg exact wat ik bedoel.

Same here. Meestal is het bij mij ook meer een 'NOU!', en ze weten 't dondersgoed :D .

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:14

Ik schreeuw af en toe wel eens ''En nou is het klaar!'' En meestal weet paardlief wel dat ze te ver is gegaan, maar als ze t nog niet door heeft en ze gaat vrolijk verder met vervelend zijn of als ze heel gevaarlijk bezig is dat mijn 'veiligheid' ingevaar komt, kan ik er wel eens flink ondertrappen. :o Maar dan heeft ze t ook door en is ze t makste lammetje van stal. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:15

Het feit dat ze toen stil stond zegt toch eigenlijk genoeg? Eeuwig geduldig blijven is leuk, maar daar leer je ze niets mee. Soms is juist het verheffen van je stem even heel helder. Teken van onmacht? Hmmm, alleen als het daar blij blijft en er frustratie komt omdat je het niet opgelost krijgt, maar je merkt dat het dus ook heel doeltreffend kan zijn...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:27

Ik schreeuw nooit hele zinnen, dat komt omdat ik alleen schreeuw als mijn- of mijn pony's veiligheid in gevaar komt, dan komt er alleen een keihard HÉ!! uit.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:31

Ik brulde vd week naar mijn friese ruin "HEEE" toen hij op onze hengstige fellpony merrie wilde springen in de bak, ik kwam net aanlopen.

Nou het hielp wel hoor :') :D
Kreeg echt een blik van: "ow ehh mag dat niet" :')

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:50

Schreeuwen weet ik niet zo goed, maar als ik mijnes naam op een boze (misschien half grommende := ) manier zegt weet ie dondersgoed dat híj fout bezig is. Het maakt ook niet zozeeruit wàt je precies zegt, maar hoe je het zegt, schreeuwen is nogal extreem maar een boze stem opzetten, mannenstem misschien? Wil vaak goed helpen :))

Envy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:17

Haha, komisch topic toch wel. Herkenbaar. Als mijn paardje wat doet wat niet mag dan reageer ik ook met mn stem door m iets te verheffen. Zoiets als NEE! Of EY! Denk dat een korte duidelijke kreet met duidelijke lichaamstaal voor een paard heel duidelijk is mits je dit niet met angst of twijfel overbrengt natuurlijk. Suc6 in ieder geval!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:21

Lid van onze club heeft een heel lastig paard. Kan niemand echt goed mee overweg. Zij wél, want als ie aan kattekwaad denkt geeft ze een brul (heeeee!!!!) en doet 'ie direct weer braaf. Geven wij dezelfde brul: hij kliert gewoon verder! :o

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:25

ik moet eerlijk zeggen dat als ik word verrast door een bok ofzo, er bij mij hele kindonvriendelijk woorden uit mijn mond komen. Ik heb een keer gehad dat mijn ruin tijdens buitenrijden zich gedroeg als een eerste klas idioot, omdat de hengstige merrie waarmee we waren meer dan 5 meter voor hem liep. Toen we een plas tegenkwamen liep hij daar niet braaf doorheen, maar nam hij zo'n enorme sprong (waar ik dus helemaal niet op voorbereid was) en riep ik keihard 'kwalitatief, uitermate, teleurstellend' , lag ik daar, op de grond, terwijl hij mij echt aankeek van: oe, wat zei je nou? hij was ineenkeer weer hartstikke braaf :+
voor de rest, een keer hard HEE, is meestal genoeg om hem te laten ophouden met klieren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:28

Ik schreeuw regelmatig: HEY!!! PAST ER OP! NEE!
Als ze iets gaan doen/doen wat niet mag....
1 keer roepen en ze weten het verrekt goed :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:30

Ik heb meestal dat als ik van een paard af val, dat ik dan van schrik ontzettend begin te schelden := Ik heb geen eigen paard, maar bij manegepaarden hoor je me wel eens HEE of EH EH, was ook zo toen ik een verzorgpaard had. Volgens mij snappen paarden heel goed dat ze te ver gaan als je je stem verheft :P

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:37

Ik schreeuw soms in hele zinnen, maar de meeste tijd zeg ik : EEEEEH, KAPPE ZOE, KAPPE DAMES dan zitten ze namelijk letterlijk in de ztal te vechten voor mijn paards eten, en mijn paard word daar helemaal gek van xD
Edit: Als ze er tussen uit naait in de bossen (ze heeft haar tanden op het bit gezet is al opgelost) dan kan ik altijd wel flink boos worden.
Laatst bijgewerkt door BonteLisa op 08-03-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:37

Mijn merrie wil niet meer lopen als ze hengstig is en ik zit er op..Soms heb ik nog niet in de gaten dat het weer zover is en ga ik bv even een rondje buiten rijden(zonder zweep)?.Gaat ze midden op de weg stilstaan met de benen wijd en maar pissen..Sorry maar dan wordt ik wel zooo kwaad,want je staat voor banketstaaf en als er wat aan komt is het ook nog eens gevaarlijk..Uiteindelijk stap ik dan maar af een loop verder..Als ik een zweep bij me heb en ik wil haar aan het lopen krijgen moet ik echt heel hard meppen en de keer erop doet ze het gewoon weer :(

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:42

Ik schreeuw ook wel eens tegen mijn ruin hoor xD Als hij weer eens viir de zoveelste keer op mij wil gaan staan luchtzuigen. Daar ben ik niet zo heel erg fan van hoor xD Dan pakt ie je jas beet, en met een dikke winterjas maakt het niet zo heel veel uit (buiten dat het zonde van je jas is (a)), maar als je niets aan hebt en hij pakt je arm beet.... Dus dan wordt ik eventjes pissig.
En af en toe tijdens het rijden, als hij zijn eigen zin aan het doordrammen is en ik geen stuur meer heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:47

xIirtJj schreef:
Ik schreeuw ook wel eens tegen mijn ruin hoor xD Als hij weer eens viir de zoveelste keer op mij wil gaan staan luchtzuigen. Daar ben ik niet zo heel erg fan van hoor xD Dan pakt ie je jas beet, en met een dikke winterjas maakt het niet zo heel veel uit (buiten dat het zonde van je jas is (a)), maar als je niets aan hebt en hij pakt je arm beet.... Dus dan wordt ik eventjes pissig.
En af en toe tijdens het rijden, als hij zijn eigen zin aan het doordrammen is en ik geen stuur meer heb.

uhh maar dat zijn dingen waar het paard niks aan kan doen. Als hij zelfs op jou wilt luchtzuigen zou ik eens de dierenarts laten kijken of ie een maagzweer heeft want dat is niet normaal.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:50

Tsjah ik zeg ook wel eens dat ie moet kappen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me niet vaak gebeurd. Ik heb meestal wel redelijk wat geduld. Maar soms ben ik er dan in 1 keer helemaal klaar mee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:53

Ik vindt een brul helemaal niet zo verkeerd. Geef trouwens vaak alleen een HE of UH dat is voldoende. Even de aandacht weer waar die hoort bij mij en dan kunnen we weer verder.
Hele zinnen heb ik niet eens tijd voor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:59

In het bos als meneer Olivier er weer eens vandoor wilt gaan zomaar uit het niets is het gewoon: "BOLLE! LET OP! "

Let op, gebruik ik ook als we over boomstronkjes heen lopen, takjes boven ons oid. Gewoon als teken van, en nu even aandacht voor mij.
Werkt prima. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:03

Let op gebruik ik ook als we ergens langs moeten waar ze wat rustiger en oplettender moet lopen omdat er bijvoorbeeld een kruiwagen staat of dat het smal is.
Dat heeft ons overigens ook al eens gered. dat let op is rustiger en attenter