slaan met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:39

Hoi allemaal!

Ik heb laatst een tijdje staan bakkeleien met mijn paard in de paddock. Hij wilde steeds bij de uitgang van de paddock blijven hangen, en probeert bij het longeren ook steeds om te draaien daar. Dus ben ik me zeer dominant vlak bij het hek gaan positioneren en heb hem steeds weggejaagd als hij langs mij naar het hek wilde lopen. Mijn visie: naar míj toe komen mag wel, maar bij het hek gaan staan hangen en drammen mag niet. Nu heeft hij hat echt een half uur volgehouden het steeds weer te proberen, voordat hij uiteindelijk toch bij mij kwam. Iedere keer als ik hem wegjoeg bij het hek (door me heel breed te maken en dominant op hem af te lopen) galoppeerde hij weg en was met zjin hoofd aan het slaan. Weet iemand wat dit slaan met het hoofd betekent? Ik vatte het op als frustratie ("ik krijg mijn zin niet") (het is een puber van bijna 4), maar misschien heb ik het mis. Wie weet er meer over?

groetjes!

Anoniem

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:42

Ja het kan een soort van frustratie zijn om onderdanig aan jou te zijn :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:43

Geen idee waar het vandaan komt maar mijn merrie deed het rond die leeftijd ook veelvuldig in vergelijkbare situaties.
Ook deed ze het als ik aan kwam en niet snel genoeg? naar haar toe kwam bij de weide of paddock.

Gedrag is nu ze bijna 6 is zo goed als verdwenen. Ben eigenlijk wel benieuwd of mensen weten of dit een oorzaak heeft.

Ik ben niet zo van de gedachtes: ik krijg mijn zin niet dus....
Maar misschien dat het wel een veelvoorkomende natuurlijke reactie is, net als bv schrapen met een hoef.

Gwahir

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:11

Alvast leuk om te horen dat mijn paard niet de enige is die zo doet :) Ik moet zeggen dat ik het wel eens zou willen observeren in een kudde, of er bij rangordeconflicten ook zoiets gebeurt dat een brutale puber op zijn nummer wordt gezet en met zijn hoofd slaat als hij het er eigenlijk niet zo mee eens is. Of bij het spelen onderling misschien? Maar ik heb er eerder nooit zo op gelet. Als mijn paard eerder een standje van mij kreeg stond hij er meer zo bij van "oeps, ja dat ging misschien ook wel te ver". Maar nu stond ie naar mij te kijken en dan zo'n zwieper met zijn hoofd geven van (mijn interpretatie) "potverdorie, ze laat me er gewoon niet bij!". Maar goed, zijn er nog meer ervaringen?