Ik zit al een tijdje met een vervelend probleem: als ik mijn paard begin te poetsen, gaat hij vaak met zijn hoofd 'bouncen' dus op en neer op een ritmisch tempo. Hij wordt niet nijdig naar me ofzo en het is ook niet enkel wanneer ik aan zijn buik kom oid. Hij krijgt het waar dan ook dat ik hem poets... Wij hebben een hele goede band en begrijpen elkaar heel goed, maar dit is echt iets waar ik niet weet door te komen. Niets helpt! Na een tijdje poetsen stopt hij vanzelf wel, maar ik vind het echt heel irritant.
Hij hangt gewoonlijk met zijn hoofd over een houten balk de piste in te kijken. Hangt hij daar niet over dan doet hij het meestal nièt. Je zou kunnen zeggen: zet hem dan zo dat hij niet met zijn hoofd de piste in kan, maar dat is voor mij geen oplossing maar eerder het probleem uit de weg gaan.
Ik wil dus:
- weten waarom hij dit doet en;
- weten hoe ik het beste kan zorgen dat hij hiermee stopt
Wat ik al geprobeert heb: achteruit zetten, waarschuwende vinger, gewoon duidelijk maken dat hij moet ophouden, rukje aan zijn halstertouw, zelf een tik gegeven maar niets werkt. Hij is lichamelijk helemaal in orde; van rug tot en met tanden. Verder hebben we geen enkel probleem en vertoont hij dit gedraag nooit, behalve dan over de balk aan de poetsplaats.
Help!

Want als ik hem afborstel nà het werk, dan doet hij het niet meer. Ach ja, we zien wel hoe het evolueert, ik vind het in ieder geval nog steeds vervelend en hoop toch dat hij er mee gaat stoppen!