Hoofdschudden tijdens poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShanelleJarig

Hoofdschudden tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:10

:wave:

Ik zit al een tijdje met een vervelend probleem: als ik mijn paard begin te poetsen, gaat hij vaak met zijn hoofd 'bouncen' dus op en neer op een ritmisch tempo. Hij wordt niet nijdig naar me ofzo en het is ook niet enkel wanneer ik aan zijn buik kom oid. Hij krijgt het waar dan ook dat ik hem poets... Wij hebben een hele goede band en begrijpen elkaar heel goed, maar dit is echt iets waar ik niet weet door te komen. Niets helpt! Na een tijdje poetsen stopt hij vanzelf wel, maar ik vind het echt heel irritant.

Hij hangt gewoonlijk met zijn hoofd over een houten balk de piste in te kijken. Hangt hij daar niet over dan doet hij het meestal nièt. Je zou kunnen zeggen: zet hem dan zo dat hij niet met zijn hoofd de piste in kan, maar dat is voor mij geen oplossing maar eerder het probleem uit de weg gaan.

Ik wil dus:
- weten waarom hij dit doet en;
- weten hoe ik het beste kan zorgen dat hij hiermee stopt

Wat ik al geprobeert heb: achteruit zetten, waarschuwende vinger, gewoon duidelijk maken dat hij moet ophouden, rukje aan zijn halstertouw, zelf een tik gegeven maar niets werkt. Hij is lichamelijk helemaal in orde; van rug tot en met tanden. Verder hebben we geen enkel probleem en vertoont hij dit gedraag nooit, behalve dan over de balk aan de poetsplaats.

Help! :+

Margot87

Re: Hoofdschudden tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:40

Hai,
ik ben eens gaan googlen, en iemand gaf de suggestie dat het het volgende kan zijn: de bloedsomloop word gestimuleerd tijdens het borstelen waardoor de evt. spanning die het paard heeft eruit komt. Daardoor kan het paard met zijn hoofd gaan schudden. Op den duur is de spanning eruit, en als het paard ontspannen is schud hij/zij niet meer.
Een ander had het ook met haar paard maar die had iets aan zijn kies. Denk niet dat jij je daar druk om hoeft te maken, aangezien het na een tijdje poetsen ophoudt.

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:11

Het antwoord hierboven klinkt best logisch!
Maarja, dan weet je nog steeds hoe je het op kan lossen...

Ik zou het eerlijkgezegd niet weten.
Heb nog nooit zoiets meegemaakt.

Veel succes!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:55

Hoe het komt kan ik zo niet zeggen, dan zou je een filmpje moeten uploaden. Maar in je lijst van pogingen om het gedrag te veranderen zie ik niet staan dat je beloont op het moment dat hij het NIET doet. Als je daar nu eens mee gaat beginnen: uitbundig belonen als zijn hoofd stil is, en het geschud gewoon negeren. Om het nog sneller voor elkaar te krijgen: duw er een stuk wortel in als hij het goed doet, meestal heb je dan binnen 5 minuten je probleem opgelost.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:57

Heb ik uiteraard als eerste al geprobeert en dat hielp ook niet... :)

Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, Margot87! :j Want als ik hem afborstel nà het werk, dan doet hij het niet meer. Ach ja, we zien wel hoe het evolueert, ik vind het in ieder geval nog steeds vervelend en hoop toch dat hij er mee gaat stoppen! :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:08

Waarom straf je hem hiervoor? Gewoon negeren, wat kan jou het nou schelen? Paard mag toch nog wel een beetje bewegingsvrijheid hebben als hem iets dwars zit of hij spanning kwijt moet.
Gewoon belonen (door druk weg te nemen) als hij het niet doet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:14

ik denk ook dat t n gedeelte dat het ontspanning is en dus abdsoluut geen reden tot straffen. Waarom zou je je paard willen straffen als hij juist op die manier aangeeft dat hij t lekker vind en alle spieren loskomen? Verder zou ik het negeren, het kan ook natuurlijk zijn een kwestie van ongeduld en graag aan t werk willen, en dat is dan weer goed om te negeren.. Ik zou eens opletten of je kan merken of het ontspanning is, of dat het iets is van ongeduld...

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:21

Inderdaad! zo verschikkelijk is het toch niet dat je paard met zn hoofd schud?! doet de mijne ook maar die is gewoon speels en geeft op die manier aan dat hij het lekker vind. Toch fijn om te zien dat hij t lekker vind :j

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:26

Nee, het is echt niet dat hij 'het lekker vind', daar heeft hij andere poses en bewegingen voor. Dit lijkt dan toch meer op ongeduld, het is een soort tic geworden. En mijn paard heeft heus wel meer dan voldoende bewegingsvrijheid aan z'n touw en moet van mij helemaal niet stil staan (heb ik toch ook echt niet laten blijken lijkt me zo) maar als het een tic wordt, dan wil ik daar van af.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:41

En wat gebeurd er als je hem bijvoorbeeld ergens mee afleid? eten bijvoorbeeld? verkiest hij het schudden dan boven voer?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:43

Dan gewoon negeren, is het beste, of zeggen NEE duidelijk en dan verder gaan waar je mee bezig bent, hoe meer jij straft hoe minder hij op ten duur daar wat van merkt/voeld en naar luisterd.
Eten zou ik neit doen dit kan hij sterk zien als beloning, dan word het van kwaad tot erger omdat hij dan door gaat tot hij eten krijgt. Wat ook kan helpen is iets van zo'n speelbal die je op kan hangen. Dat is geen eten en ziet hij eten ook neit als beloning

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:44

Dat heb ik nog niet geprobeert, omdat ik dan denk dat hij het voer als beloning voor het schudden gaat zien en dat willen we al helemaal niet... :)

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:46

Misschien moet ik inderdaad maar eens proberen het te filmen, dan geeft dat meteen een duidelijk beeld van hoe en wat.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:12

niet erg hoor!!
misschien heeft je paard last van jeuk.
heeft hij lange winterharen? ect..

mijn veulentje doet dit ook als ik op een plekje vrijf of borstel waar hij jeuk heeft.

Ik zou geen reden weten om dit te straffen, laat hem lekker geniet joch ;)

en hoe oud is je paard? :o