raar gedrag bij shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

majeletjetom

raar gedrag bij shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:28

ik rij sinds kort op een flink grote shet maar hij wil elke keer naar dezelfde plek naast de waterbakken voor een hek opening als hij daar staat gaat hij tegen mijn voet aanduwen en dan gaat hij de hele tijd men zijn neus tegen het hek aan staan en dat de hele tijd opnieuw. als ik hem dan een tik met de zweep geef gaat hij weg gaat ie een rondje galoperen en gaat ie gewoon weer recht naar het hek toen en ik snap er echt helemaal niks meer van :S
kan het zijn dat ie iets probeert te zeggen ofzo??

xXxXsasxXxX

Re: raar gedrag bij shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:29

De shet weet dat daar de uitgang is. Zweepje in je buitenhand, en als je bij die hoek komt goed begrenzen, en anders tikje met die zweep tegen zijn buitenschouder. Als dit niet werkt kan je ook zorgen dat je minder dicht bij die opening komt. Maak bijvoorbeeld een volte aan de andere kant van de bak, blijft hij daar gewoon netjes doorlopen, dan maak je je volte iets groter. Blijft hij daar netjes doorlopen, dan maak je hem nog iets groter. Gaat hij weer klieren maar je hem weer wat kleiner. Zo krijgt hij wat beter door dat hij toch echt moet doen wat jij wilt, en staat hij niet meteen bij het hek.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:32

Of hij snapt jou niet of hij heeft gigantisch de maling aan jou als ruiter.

Inderdaad weet hij zo mooi onder het werken uit te komen. Mits alles goed past (ruiter qua lengte/gewicht, zadel, hoofdstel enz) en hij ook weet wat er van hem gevraagd is dan zou ik hem doorpakken en dus niet de kans geven om daar stil te laten staan. Dat hoeft niet door een tik te verkopen maar door rijtechnisch hem uit die hoek te houden, doorrijden, voorwaards houden in die hoek en zo voorkomen dat hij de kans krijgt.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:53

Shetjes zijn slim, en eigenwijs :+ Hij weet dat hij er daar uit kan, dus goed duidelijk zijn, hem gewoon niet laten stoppen, als hij al stilstaat is het al te laat. Maar ook niet heel geforceerd langs het hek rijden en de hele tijd denken "hij gaat stoppen, hij gaat stoppen" gewoon rustig doorrijden, en een goed tempo houden, als hij vertraagd been geven, en daar niet op reageerd een tikje. Als het echt niet lukt dan kan je hem misschien eerst longeren en zorgen dat hij erlangs gaat. Mocht het dan nog steeds niet lukken, dan zal ik er hulp bij halen.

majeletjetom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 20:19

ik heb de tips gebruikt en het werkt :D
hij weet dat het niet slim is om naar het hek te gaan want hij weet dat hij dan een preekje kan verwachten :P
de eigenaar zegt dat dat vroeger ook bij haar is gebeurt en dat je hem goed moet aanpakken want het is alleen maar uitproberen. ik heb heel veel gehad aan de tip van het volte rijden :D

dankjuliewel :D