Spoed: Een andere plek zoeken voor mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Spoed: Een andere plek zoeken voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:36

Ik weet niet zeker of dit goed staat

Hoi bokkers,

Ik ben heel erg aan het twijfelen. Ik ben twee onwijs lieve paardjes die normaal bij ons op de boerderij aan huis staan, een shet en een paard. Mijn paard is ziek en het wisseld heel erg per dag hoe ze is. De ene keer kan ze moeilijk lopen en de andere keer is ze heel druk en springt ze in het rond. Ze kan ook niet meer bereden worden. Omdat ze ziek is, mag ze zich niet te druk maken. Dit lukte normaal goed, tot dat ik gister heel onverwachts een tijdelijk onderkomen voor mijn paarden moest zoeken wegens privé omstandigheden. Ik was hier helemaal niet blij mee omdat dit eigenlijk te veel was voor mijn paard, maar ik had geen keus.

Mijn shetlander staat nu met twee andere shetjes en heeft het daar heel erg naar zijn zin. Mijn E-pony daarin tegen staat op een andere locatie (de locatie waar mijn shet staat niet geschikt is voor een grote pony, alles is veel te klein) en daar heeft ze het helemaal niet zo naar haar zin. Ze staat bij een grote pony en een welsh. De pony accepteerd mijn paard totaal niet, maar goed dat is logisch want ze staan nog maar 1 dag samen. Toch vind ik dit wel heel extreem, ik heb een pony nog nooit zo hard horen gillen de hele dag door en zo met haar benen zien slaan als een ninja pony. Zelfs als mijn paard gewoon stil staat en niks doet gilt en slaat ze (soms zelfs op 15 meter afstand := ). Ze doet haar niks maar ze dreigt onwijs en slaat met haar voorbenen waardoor er ook gevaarlijke situaties kunnen ontstaan want ze past op dat moment totaal niet op voor mensen dus zodra de pony naar mijn paard loopt moet je toch wel even snel een paar passen achteruit doen. Ook heeft de pony de hele buurt bij elkaar gegilt vanacht uit een soort van nijdt naar mijn paard toe en dat is echt de hele nacht door gegaan, niet echt fijn voor de buren dus.

Nu staat mijn paard heel ongelukkig in een hoekje en ik trof haar gister avond drijf nat van het zweet aan. Dit is natuurlijk helemaal niet goed voor haar om dat ze zoals ik eerder al zei ziek is. Ik denk ook niet dat de pony mijn paard gaat accepteren omdat ze doet alsof het welshje haar veulen is en die volledig beschermd. Het is echt net alsof je een vreemd paard in een klein hokje zet met een merrie en veulen. Dus daardoor vraag ik me ook af of het uberhaupt beter zal gaan.

Wat zouden jullie doen? Hadden jullie nog even afgewacht of hadden jullie gewoon gezegd, ik zoek een andere plek? Het kan eventueel geregeld worden dat ze toch weer bij haar shetlander maatje komt te staan als ik dit echt niet vertrouw maar dan moet ik haar weer verplaatsen en de mensen waar mijn paard nu staat zijn gister de hele dag bezig geweest in het land om alles klaar te maken van de komst van mijn paard. Dus ik vind het ook zo banketstaaf om nu al te zeggen, ik ga weer. Maar goed, gezondheid van mijn paard gaat voor alles.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik twijfel onwijs.

Zamu

Re: Spoed: Een andere plek zoeken voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:44

Hoi,

jij kan het beste inschatten of dit goed komt. Het is al niet goed met de gezondheid van je paard dus ik zou niet te lang afwachten in dit geval.

Wat betreft de inzet van de mensen voor de wei, daar zou ik me niet te druk om maken. ligt er helemaal hoe je er mee omgaat, leg goed uit wat je zorgen zijn en dat moeten ze dan respecteren vindt ik.

Je hoeft niet kort door de bocht weer te vertrekken toch? Er zijn 1001 manieren om je waardering te tonen voor het werk wat e er aan gehad hebben.

Houd ze op de hoogte, laat ze evt. mee denken en maak jou eigen keus!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:45

Bedankt voor je advies :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:54

Ik denk eigenlijk dat het weinig gaat uithalen als je je paard weer ergens anders neerzet, is alleen maar stress voor 'm en een kudde op een andere locatie zal ook merken dat je paard ziek is. Een ziek paard verzwakt de kudde, logisch dat ze 'm er niet bij willen hebben.

Ik zit wat dat betreft in hetzelfde schuitje: maand geleden mijn ruin verhuisd, bij andere paarden (allemaal erg leuke ruinen van zijn grootte ongeveer, mijn paard is echt een ruinenruin, houdt van stoeien en is extreem sociaal, net als de paarden waar hij bij staat) Onder normale omstandigheden zou hij binnen hooguit 2 weken goed gesetteld zijn in een kudde. Nu niet. Ik heb het sterke vermoeden dat dat komt door een mindere weerstand + bacteriezooi op z'n huid + luis. Hij ziet niet goed in z'n vel waardoor hij door de andere paarden niet als positieve aanwinst wordt gezien. Hij hangt er meestal maar een beetje bij, in z'n eentje in een hoekje. Dus ik hoop dat hij gauw weer opknapt :(:)

Succes met je beslissing TS :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:58

Ten eerste bedankt voor je reactie!
Ik denk inderdaad dat dat de reden is en ben bang dat het ook niet beter zal worden. Daarom dacht ik dat het mischien beter was om haar op de zelfde locatie als mijn shetlander neer te zetten. Die stonden tot gister 8 jaar samen dus kennen elkaar door en door en met die andere twee shetjes kan ze het dan hopelijk ook goed vinden.. Nu zullen er wel gedacht worden waarom heb je haar daar dan niet meteen neergezet? Nou om de doodsimpele reden dat die mensen liever geen groot paard hadden omdat alle hekjes net even te laag zijn. Het is eigenlijk alleen shetlander proef maar als het daar niet lukte op de locatie waar ze nu staat mocht ze uiteraard wel komen.

dus aan de ene kant denk ik, het is goed om haar te verplaatsen want dat staat ze lekker bij haar oude vertrouwde maatje. Aan de andere kant denk ik, het is niet goed om haar te verplaatsen want dat heeft ze weer een nieuwe omgeving en dat geeft toch weer stress. Maar goed, waar ze nu staat heeft ze ook veel stress.

Ik vind het maar lastig .....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:04

Aha, ik dacht dat je nog weer een andere locatie in gedachten had :)

Je shettie staat daar pas een dag he? Heb je al eeeeenig idee hoe hij in zijn 3-pony-kuddetje ligt? Als hij die andere twee shetjes makkelijk "baas" kan zal hij misschien als buffertje voor je paard kunnen dienen. Maar als je shet bij wijze van onder de voet gelopen wordt is het natuurlijk een ander verhaal.

Hoe hoog zijn de hekjes? Heb je reden om aan te nemen dat dat een probleem zou zijn voor je paardje? Heeft ze al eens over een hekje gesprongen oid? Ik probeer me een beeld te vormen, mijn paard is heel gezagsgetrouw wat hekjes betreft en blijft netjes achter een draadje op kniehoogte :') Maar ik ken jouw paard natuurlijk niet :)

Edit: shettie geslachtsverandering laten ondergaan :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-03-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:10

Ik zal je heel eerlijk vertellen dat ik geen idee heb hoe het zal gaan als ik mijn pony er bij zal zetten. Met mijn shet ( een ruin )gaat het iniedergeval heel goed want die stond meteen de manenknabbelen met een van die pony's ( zijn twee merrietjes) maar verder hebben ze niet echt naar elkaar omgekeken en daardoor heb ik geen idee of hij nou echt een beetje de baas is of dat hij onderdanig is en dat zij de baas over hem spelen .

Mijn paard heeft inprinciepe ontzag voor hekjes. Het is een laag houten hek en mijn paard durft niet eens over een drafbalk heen maar ik begrijp die angst van die mensen best want als ze er over heen gaat (ik denk het niet maar je weet het nooit zeker) staat ze tussen de varkens en dat zou niet zo fijn zijn :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:17

Als ik jou was zou ik even afwachten hoe het de komende weken (week of 2 a 3) met je shettie gaat bij die merrietjes. Tot die tijd als dat kan je grotere pony bij de stal waar ze nu staat apart zetten, bijvoorbeeld in een paddockje naast een wei/paddock waar andere paarden in staan. En als je shettie goed gaat je paardje daar ook neerzetten, uiteraard in goed overleg. Misschien aanbieden om bovenop het houten hekje op grotepaardhoogte een stroomdraadje te spannen? Dat zouden de kosten niet zijn :) En misschien dat je in de tussentijd met je paard eens langs het nieuwe weitje van je shet kunt wandelen als je paard dat trekt om te zien hoe die merrietjes reageren?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:21

Is zeker een idee! Bedankt voor je advies :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:21

Is het niet handiger om advies te geven als je er wat van wéét? Als TS beinvloedbaar/jong is kan het zijn dat ze er naar luisterd en dat zou jammer zijn.

Zamu schreef:
jij kan het beste inschatten of dit goed komt.

Want dit is vaak niet zo. Iemand die er emotioneel buiten staan én verstand heeft van paardengedrag zou het beste in kunnen schatten of "dit nog goed komt", niet een eigenaresse die emotioneel bij het "zielige" paard betrokken is.

Kijk naar de rest van de adviezen, daar heb je meer aan TS ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:25

heel jong ben ik niet, beinvloedbaar ook niet echt, meer erg onzeker op dit moment omdat ik het beste wil voor mijn paard en ik op dit moment echt even niet weet wat het beste voor haar is. (mischien ben ik daardoor wel een beetje beinvloedbaar := )

Mijn lesgeefster komt morgen langs voor grondwerk dus ik ga het haar zoiezo nog even vragen, maar ik ben ook erg nieuwschierig wat jullie in zo'n situatie zouden doen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:27

Ik persoonlijk zou mn paard weer bij het shetje zetten.
net wat je zegt, ze staan al 8 jaar bij elkaar. Paarden hechten zich ook aan gewoontes.
Nu is je paard zoiezo al zwak, dus kan hij/zij niet goed voor zichzelf opkomen. Mogelijk dat ze hierdoor alleen maar verder achteruit gaat, met alle gevolgen van dien.

Wat betreft die mensen, dat kan je idd gewoon in goed overleg uitleggen.
Dat zullen ze gerust wel snappen, die zien ook dat het niet goed gaat met die andere pony.

succes met je beslissing.
Blijft moeilijk als je plotseling door situaties gedwongen wordt beslissingen te nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:29

Dat begrijp ik TS, zag het ook al op de foto in je profiel dat je geen meisje van 12 meer bent ;)
Was meer tegen deze "raadgeefster" bedoeld.

Maar met de meerderheid die oplossingen aandraagt om bij deze stalling te blijven en advies van je instructrice morgen, gaat het vast lukken!

En dat paarden al 8 jaar bijelkaar staan... haal de ene weg, zet er een ander neer en je hebt binnen de kortste tijd weer rust op de wei. Gewoontedieren: ja. Hechten aan bepaalde mensen of dieren: nee.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:29

eowyn04 schreef:
Ik persoonlijk zou mn paard weer bij het shetje zetten.
net wat je zegt, ze staan al 8 jaar bij elkaar. Paarden hechten zich ook aan gewoontes.
Nu is je paard zoiezo al zwak, dus kan hij/zij niet goed voor zichzelf opkomen. Mogelijk dat ze hierdoor alleen maar verder achteruit gaat, met alle gevolgen van dien.

Wat betreft die mensen, dat kan je idd gewoon in goed overleg uitleggen.
Dat zullen ze gerust wel snappen, die zien ook dat het niet goed gaat met die andere pony.

succes met je beslissing.
Blijft moeilijk als je plotseling door situaties gedwongen wordt beslissingen te nemen.

Bedankt voor je advies! Is inderdaad erg moeilijk als je zo'n plotselingen beslissing moet maken.... kreeg het om een uur of 11 te horen 's morgens en begin van de middag moesten ze al weg zijn......

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:30

GamblersCup schreef:
Dat begrijp ik TS, zag het ook al op de foto in je profiel dat je geen meisje van 12 meer bent ;)
Was meer tegen deze "raadgeefster" bedoeld.

Maar met de meerderheid die oplossingen aandraagt om bij deze stalling te blijven en advies van je instructrice morgen, gaat het vast lukken!

En dat paarden al 8 jaar bijelkaar staan... haal de ene weg, zet er een ander neer en je hebt binnen de kortste tijd weer rust op de wei. Gewoontedieren: ja. Hechten aan bepaalde mensen of dieren: nee.

Maar omdat ze nog maar een dag uitelkaar zijn kunnen ze elkaar hier misschien wel door heen slepen? Of heb ik daar zo'n fout beeld van := ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:32

MaritAriel schreef:
Is inderdaad erg moeilijk als je zo'n plotselingen beslissing moet maken.... kreeg het om een uur of 11 te horen 's morgens en begin van de middag moesten ze al weg zijn......

Jeutje :oo Hoe kan dat nou, had je geen stallingsovereenkomst oid?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:39

hestejente schreef:
MaritAriel schreef:
Is inderdaad erg moeilijk als je zo'n plotselingen beslissing moet maken.... kreeg het om een uur of 11 te horen 's morgens en begin van de middag moesten ze al weg zijn......

Jeutje :oo Hoe kan dat nou, had je geen stallingsovereenkomst oid?

Paarden stonden gewoon in een stalletje aan huis dus had niks met stalling te maken. Ik kan niet meer zeggen als dat het met privé omstandigheden te maken heeft ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:41

Dat weet ik niet, omdat de shetter wel eens heel anders kan reageren met andere, vreemde paarden erbij. Die kan ook net zo goed weggetimmerd worden. Ik zou je instructrice eerst even vragen. Die ziet het waarschijnlijk wat meer "van buitenaf" omdat het haar eigen kind niet is, maar kent het dier wel beter dan de bokkers hier.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:44

Ja daar heb je gelijk in. Ik wacht haar mening ook nog even af, maar heb hier ook veel aan :)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 02-03-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:44

Al met al lijkt 2 shetjes me minder vreselijk voor de pony van TS om in de buurt te hebben dan die ninja-pony := Het is een lastige situatie, vooral voor het paardje natuurlijk. Fijn dat je lesgever een blik wil werpen TS, succes ermee :)

Ik denk wel dat je pony en shet elkaar nog zullen herkennen. Let wel: dat dénk ik. Ik ben er vrij zeker van dat paarden dat kunnen. Maar of het ook echt zo zal zijn zal moeten blijken natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-03-12 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:45

Als je er geen goed gevoel bij hebt en ook niet het gevoel hebt dat het goed gaat komen, dan denk ik persoonlijk dat je haar beter nu meteen weer kan verhuizen (naar dr oude maatje) dan dat je nog een maand wacht en je paardje zich begint te settelen.

2 paardjes van mij moesten ook een keer gekoppeld worden aan een tinker merrie. Merrie vloog van 20 mtr afstand steeds aan tot op een meter afstand. Uiteindelijk is dat gewoon goed gekomen, was gewoon pure onzekerheid van die merrie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:46

Heel normaal kuddegedrag. Ze moeten het gewoon even zelf uitzoeken. Met een gezond paard zou ik ook doodleuk zeggen: laten staan, komt vanzelf goed. Aangezien de jouwe ziek is (wat mankeert het diertje?) kan de instructrice wellicht wat zinnigs zeggen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:52

GamblersCup schreef:
Heel normaal kuddegedrag. Ze moeten het gewoon even zelf uitzoeken. Met een gezond paard zou ik ook doodleuk zeggen: laten staan, komt vanzelf goed. Aangezien de jouwe ziek is (wat mankeert het diertje?) kan de instructrice wellicht wat zinnigs zeggen.

Daar zijn we nog druk naar aan het zoeken. We weten nu alleen dat haar lever en nieren niet goed werken, haar eierstokken hun werk niet goed doen en ze heeft een spierbevangenheid die constant terug komt. Ook is er iets mis met haar spijsvertering systeem. We zijn nog druk aan het onderzoeken waar dit vandaan komt , wat we er aan kunnen doen en wat er nog meer aan de hand is. Ze kan de ene dag niet zelf opstaan en de andere dag is het alsof er niks aan de hand is. Heel appart. Ze laat zich sowieso niet meer berijden of longeren.

Ja, ik wacht zoals ik eerder al zei morgen nog af en inderdaad als ze gezond was geweest had ik het echt nog een tijd aangekeken maar ik maak me nu gewoon erge zorgen omdat ze toch niet goed is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 11:51

Ze is gister middag verhuisd! :D
Onwijs blij dat ik het gedaan heb!
Het gaat zoveel beter en ze is weer lekker zichzelf en vrolijk! *\o/*