Training beïnvloed het gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suikerp

Training beïnvloed het gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:43

Mijn merrie is sinds anderhalf jaar dressuurmatig in training. Ze moest alles nog leren: nageeflijk lopen, achterwaarts, halthouden etc. En dit op oudere leeftijd. (9 jaar)

Nu gaat dat prima en rijden we inmiddels ook wedstrijden. Maar vorig jaar herfst viel mij iets op: de merrie maakte grote sprongen voorwaarts in de training, ze deed het super goed. Op datzelfde moment werd ze een draak naar andere paarden toe: als een paard voorbij haar wei kwam dan probeerde ze aan te vallen, bokken, steigeren etc.

Daarna viel ze wat stil in de training: geen vooruitgang maar ook geen achteruitgang, gewoon even een pauze. In die periode was ze ook vrij vredelievend naar andere paarden toe.

Nu maakt ze sinds twee weken weer enorme stappen voorwaarts in de training, weer doet ze het echt super. En WEER is het een draak naar andere paarden toe: dreigen, aanvallen, steigeren etc etc.

Ik weet helemaal niet of het toeval is, maar zou een training het gedrag (al dan niet tijdelijk) kunnen beïnvloeden?
Graag jullie mening.

ps onder het zadel doet ze trouwens helemaal niks richting anderen paarden, het is puur als ze op de wei staat en er komt een ander paard met ruiter voorbij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:14

Heeft het niet gewoon te maken met het hengstig zijn?

ZusJacobs

Re: Training beïnvloed het gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:15

Kan het zijn dat ze zich gewoon beter gaat voelen in haar lijf en daardoor zich beter voelt mentaal en dus eerder voor zich zelf durft op te komen? Met training kan een paard echt trots op zichzelf raken, en dus een trotser paard zijn. Merk het hier ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:17

misschien reageert ze haar onvrede(zich inhouden tijdens de training) af op andere paarden?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:21

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:48

@Geerke: Wat bedoel je met inhouden tijdens de training? Ze krijgt regelmatig tussendoor lange teugel, en zoals eerder gezegd: tussen de herfst en nu had ze dit gedrag totaal niet. Maar toen liet ze ook tijdens de trainingen geen vooruitgang zien.

@Zusjacobs: ik zou het niet weten, ze is wel momenteel enthousiaster om te gaan trainen: ze komt al aanrennen als ze mij ziet en wil dan ook direct naar de poetsplaats. (sleurt me er zowat heen..., deed ze eerder ook niet)

@Tigra: nee, ze is niet hengstig momenteel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:49

Ik denk idd dat het frustratie en opgekropte spanning is die ze botviert op andere paarden op momenten dat ze vrij is. Je zegt dat ze het super doet, zijn jullie niet stiekem toch een beetje te veel aan het vragen? Paard mag dan wel 9 zijn, maar krijgt net zoveel te verwerken als een driejarige. Met dat verschil dat het lichaam het beter aan kan, en je dan maar al te makkelijk over psychische grenzen heengaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:50

met inhouden tijdens een training bedoel ik niet dat je haar inhoudt....ik bedoel dat zij zich in moet houden,netjes in het gareel moet lopen....sommige paarden kan dat in ene opbreken.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:24

@Cassidy, ik weet niet of ik teveel vraag, misschien wel. Ik heb wekelijks prive-les dus ik zal het eens navragen.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:53

Misschien handig als ik erbij vermeldt dat de merrie absoluut niet samen kan met andere paarden in één wei: Ze valt alles en iedereen aan, dat heeft ze altijd al gedaan. Alleen...dit is nu de tweede keer dat ze dus aanvalt op voorbijgangers met paard, en dat deed ze normaal niet. De merrie is dus van zichzelf ontzettend dominant. Ze heeft wel oog-en geurcontact met anderen paarden maar met een draadje ertussen. We hebben het al heel vaak geprobeerd met een ander paard of pony samen maar niks was een succes.

Maar daar gaat het nu even niet om, de vraag is waarom ze telkens voorbijgangers aanvalt als het zo goed gaat in training. In mijn ogen is ze verder wel vrolijk, ze gaat wekelijks het bos op, soms aan de hand wandelen, soms een lichte training afgewisseld met een zwaardere: we zorgen voor heel veel afwisseling.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:55

En nog wat om erbij te vermelden: ze valt alleen de voorbijgangers aan die in de rijbak rijden, dus niet voorbijgangers van de andere kant. De weide ligt namelijk aan een kant tegen de rijbak en aan de andere kant tegen een ruiterpad aan. Het gaat zich dus puur om agressie naar paarden met ruiters in de rijbak die voorbijkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:26

suikerp schreef:
En nog wat om erbij te vermelden: ze valt alleen de voorbijgangers aan die in de rijbak rijden, dus niet voorbijgangers van de andere kant. De weide ligt namelijk aan een kant tegen de rijbak en aan de andere kant tegen een ruiterpad aan. Het gaat zich dus puur om agressie naar paarden met ruiters in de rijbak die voorbijkomen.

Plat-door-de-bocht-conclusie: ze vindt training RUK!
In enigerlei vorm doe jij het paard iets aan; zie de reactie van Cassidy.
Of het precies een mentale overbelasting is en/of dat het de wijze is waarop jij rijdt en/of slecht passend tuig en/of een lichamelijk ongemak en/of verkeerde instructie, daar kan ik niks van zeggen zonder iets gezien te hebben.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:33

Doe je ook wel veel afwisselende dingen? Niet alleen maar in de bak rijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:36

Rietepetiet schreef:
Doe je ook wel veel afwisselende dingen? Niet alleen maar in de bak rijden?

suikerp schreef:
In mijn ogen is ze verder wel vrolijk, ze gaat wekelijks het bos op, soms aan de hand wandelen, soms een lichte training afgewisseld met een zwaardere: we zorgen voor heel veel afwisseling.

Het is maar wat je als afwisseling ziet.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:40

Imo is een paard dat andere paarden uit het niets aanvalt niet dominant, maar vreselijk onzeker. Een dominant dier hoeft helemaal niet aan te vallen, maar heeft genoeg aan zn houding. Een onzeker dier valt maar aan om zelf niet aangevallen te worden.

Kan best zijn dat ze de bak als 'haar plekje' is gaan zien en het absoluut niet leuk vindt dat er andere paarden lopen terwijl zij er niet loopt.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:10

Cassidy schreef:
Het is maar wat je als afwisseling ziet.

Zo ziet een week eruit:

zondag: bosrit, meestal lekker aan de lange teugel
maandag: prive-les
dinsdag: training
woensdag: alleen poetsen en knuffelen, verder de wei op
donderdag: lichte training: dwz veel aan de lange teugel ter ontspanning, soms een sprongetje maken, andere keer longeren
vrijdag: aan de hand wandelen, afgewisseld met VHD
zaterdag: training

Hoe kan ik dan zorgen voor meer afwisseling? Heb je een ander schema voor mij? Wat is psychisch te zwaar? Ze is op haar vierde zadelmak gemaakt, heeft tot haar 9e recreatief gereden. Ze kon dus wel stap, draf galop. Vanaf haar 9e tot nu (ze is nu 13) is ze dus al vier jaar bezig met de oefeningen voor het B. Ze loopt inmiddels ook in het B. Is dat dan te snel, in vier jaar tijd? Ik dacht juist dat ik het rustig aan deed. Hoe lang had ik er dan over moeten doen want mijn lesgeefster vond dat ze er na vier jaar trainen wel klaar voor was.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:42

Ik heb even met de staleigenaar gebeld en het schijnt dat het paard in de wei naast die van mij, een hengst is en dat die momenteel erg loopt de flirten met mijn merrie. De staleigenaar denkt dat mijn merrie hengstig is. Zelf valt me het niet op: ik heb haar al vier jaar en nog nooit iets van hengstigheid gemerkt. Maar sinds een half jaar staat de hengst ernaast. Ik dacht dat het een ruin was...

Ik vermoed dus dat ze, net als in het najaar, nu weer flink merriegedrag laat zien door haar hengstigheid en omdat de hengst staat te flirten met haar. Ik zie dat zelf zelden omdat de hengst in de middag altijd al op stal staat als ik eraan kom... De hengst staat met zijn weide aan de bakkant, net als die van mijn merrie.

Zou het dus dit probleem uiteindelijk zijn of toch door de training?

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:38

Ik vind eigenlijk niet zoveel mis met je trainingsschema, in mijn ogen heb je genoeg afwisseling. Misschien vindt je paard dressuur gewoon niet zo leuk en houdt ze meer van springen of bosritten (maar dat zou je dan wel moeten merken denk ik)? Het kan natuurliijk ook heel goed dat het gedrag van je paard helemaal niets met de training te maken heeft, maar dat het hengstigheid is of iets anders..

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:44

eigenlijk merk ik niks eraan dat ze iets niet leuk vind...soms wil ze tijdens een bosritje zo snel mogelijk terug en dan maken we gewoon een korter rondje. Springen vind ze erg leuk, net als VHD. Dan staan de oortjes echt attent. Met dressuur staan de oortjes continue op mij gericht: lesgeefster zegt dat dit komt door de concentratie.

Volgens lesgeefster ben ik ook "te lief", ik mag best meer vragen van paard maar ik vind dat dan zo sneu haha. Toch doet de merrie het op dit moment super en lopen we B met 8 wp, we zijn twee maanden geleden gestart.

Ik ga eens kijken hoe het gedrag volgende week is: in de herfst vertoonde ze precies hetzelfde en dat heeft toen ongeveer één week geduurd. Maar ze was toen ook een echte draak net als nu.

Maar toch vind ik het fijn als anderen bokkers nog een ander voorbeeld van een trainingsschema hebben. Ik wil het beste voor mijn merrie!