Paard wil hoeven niet optillen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Paard wil hoeven niet optillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:09

Hallo allemaal,
Het gaat hierbij om mijn;

Bijna 3 jarige PRE hengst. Heeft vorig jaar
te maken gehad met Ataxie problemen is haast volledig hersteld.
Vorig jaar kon hij nog wel gewoon voetjes geven.

Momenteel lukt het echt niet meer, ik krijg zijn been amper van de grond ook al duw ik hem uit evenwicht
en als ik zijn been vast krijg slaat hij hem naar voren of leunt weer met zn hele gewicht op mij of gaat draaien/lopen.

Ik heb al geprobeerd met een touwtje op zn benen dit werkt ook niet elke keer slaat hij zn been zo hard na voren dat hij het touw
uit mn handen trekt.?

Ook al geprobeerd met omduwen en als hij zn been verzet snel oppakken ook hier zet hij zn been weer terug.

Verder is hij niet Dominant kan hem overal aanraken geeft hij niets om ook gaat hij gewoon achteruit en voorwaarts op commando.

Wie heeft de tip

annibel

Re: Paard wil hoeven niet optillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:15

Wat fijn dat je paard zo goed hersteld is!!
Mijn pony van 18 jaar kon ik ook altijd gewoon de voetjes van optillen, toen hij vorig jaar heel erg last van zijn benen kreeg wou hij ook geen voetjes meer geven (wat heel begrijpelijk is natuurlijk). Nu heeft hij nergens last meer van maar doet nog wel precies hetzelfde als jou paard, en wel zo erg dat hij bijna met z'n been tegen me aan slaat. Ik weet dat hij nergens pijn heeft dus prik ik hem weleens met de hoeven krabber tegen zijn buik aan (klinkt zielig maar hij heeft een dikke spekbuik := ) en roep een keer hee! Daarna staat hij netjes stil tot dat ik klaar ben..

Dus als je echt zeker weet dat je paard geen pijn heeft zou ik hem ook een keer straffen, want dit is natuurlijk niet fijn..

Succes ermee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:43

Als je weet dat hij nergens last van heeft en weet wat jij bedoeld is een oplossing om hem vriendelijk te vragen vijf sec wachten, geeft hij geen voet dan vijf stappen achterwaarts en nogmaals vragen en wachten, geen voet dan weer achterwaarts. Reserveer er eentijdje voor en stop direct als hij 1 voet heeft gegeven. Houdt dit een aantal keer zo vol en bouw het op tot hij alle voeten geeft. Kost je in het begin meer tijd maar het rendement is enorm en je paard krijgt er, ook heel belangrijk, geen negatieve associaties van!

Bij mijn destijds jaarling werkte het perfect.

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:43

zeker fijn dat het goed gaat met je paard zou hij mischien bang kunnen zijn ?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:53

Hmm zou niet weten waarvoor hij bang zou moeten zijn. Hij is brutaal zat en ik kan wel alle benen aanraken hij laat ook geen tekenen van angst of stress zien

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:32

Maak een soort routine.
Begin elke keer bij het zelfde been (bijv.): links voor, links achter, rechts achter, rechts voor.
Dan weet hij wat er van hem wordt verwacht en wat er gaat komen.

Laat hem eerst geven en laat hem meteen weer neerzetten, dan bouw je het langzaam op naar langer vast houden.
Pas daarna ga je met de krabber aan het werk.

Zo doe ik het ook altijd, werkt perfect!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:13

Mijn paard, ook met een historie van ataxie, deed hetzelfde. Ik had de indruk dat er 2 dingen een rol speelden: zijn motoriek was op dat moment niet nauwkeurig genoeg om beheerst een voetje te geven en hij was bang zijn evenwicht te verliezen als hij op 3 benen moest staan (daarom het hangen en rondlopen).
Ik heb het net zoals Linnietje het beschrijft aangepakt, dus langzaam uitbouwen. Achter heeft hij nu geleerd om zijn voet gewoon op rust te zetten zodat ik hem kan oppakken.