Oude merrie en voernijd/trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Oude merrie en voernijd/trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:07

Hi,

Vanaf zaterdag staat er bij ons een B-pony. Een schimmel merrie. Een Welshje. Ze is erg dik en verwend. (en dus direct op dieet!)
Ze is echt heel erg braaf met rijden door onze dochter, maar mevrouw is een ontzettende bitch! Ook naar ons.
Ze trapt tegen alles. Vooral met voeren. Ook toen mijn dochter haar wilde aaien draaide ze haar kont naar achter. We zijn er erg van geschrokken want dit gedrag ben ik niet gewend van een paard.
Nu staat er een 10 maanden oude hengstenveulen bij die nog braver is dan deze 17-jarige trut. (sorry, maar dat is ze!)
Nu 2 vragen:
Gaat ze dit nog afleren (bv als ze straks genoeg te eten heeft op de zomerweide)
Helpt het om ze in de kudde te zetten met mn bazige ruin en drachtige merrie? Beide zijn natuurlijk een stuk groter. Kunnen die haar fatsoen bijleren? Of gaat het dan helemaal heibel worden?
Met voeren ga ik niet meer zonder stok de weide in. Ze kent dat heel goed, want blijft netjes op afstand.
Als ik ze wil aaien tijdens eten wil ze dus ook haar kont draaien.
Ik hou niet zo van kontendraaiers! :(

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4636_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8824_n.jpg

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:59

Nou lekker dan... paardje staat er net een paar dagen en wordt blijkbaar wel al bereden terwijl ze jullie niet kent en geen reden heeft om respect voor jullie te hebben, maar is wel al omgedoopt tot bitch/trut :?

Zolang jij angst uitstraalt (omdat je bang bent dat ze een keer uithaalt oid) zal ze het niet uit zichzelf afleren nee... want aan jou is de taak om haar uit te leggen dat ze niet hoger in rang staat dan jij, daar gaat ze zelf niet opkomen :Y)

Let bij het voeren heel erg op dat je haar even laat wachten en dat ze pas mag eten als JIJ daar toestemming voor geeft...
Daarnaast; trappen/dreigen = gewoon een gigantische knal terugkrijgen :)*

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:23

Probeer wel even na te denken over het feit dat als ze inderdaad (zoals jij aangeeft) al een heel leven achter de rug heeft waarbij ze zo is verwend en er nooit iets aan is gedaan, het natuurlijk niet verwonderlijk is dat ze zich zo gedraagt :) Als ik mijn hele leven lang alles en iedereen heb kunnen domineren en van het ene op het andere moment probeert iemand de baas over mij te spelen, zou ik dat ook niet accepteren... kijk ook eens vanuit haar oogpunt ;) Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je over je heen moet laten lopen! Ook na 17 jaar kan een paard leren dat de rangorde even anders wordt ingedeeld, hoewel je (neem ik aan) niet precies weet hoe ze zich bij vorige eigenaren heeft gedragen..?

edit: Oja.. en over dat in de wei zetten met 2 andere dominante paarden, dat hoeft natuurlijk geen garantie te geven dat ze jou daarna ook als 'baas' ziet... integendeel, het zou best kunnen dat als ze zich tussen de paarden/in de kudde ineens onderdanig moet gedragen, dat ze daarna haar frustraties maar op de mens gaat uiten omdat dat de enige manier is om haar dominante kant te kunnen laten zien.

1Boefje

Re: Oude merrie en voernijd/trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:36

Ik vind alle merries bitchy trekjes hebben. Ik ben van de ruinen.

Ja hallo, tuurlijk wil mn meisje even rijden. Het waren 3 rondjes!
En ik moest het hoofdstelletje en zo passen.......

Ze staat nu even alleen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:59

dat ze voernijd heeft komt vast omdat ze iets minder te eten krijgt,meng stro door het hooi heen.
dat vult wel maar word ze niet dik van en als ze lekker volgegeten is zal ze minder snel nijdig worden als je bij haar komt als ze aan het eten is.

verder natuurlijk even apart zetten als er gereden word of gepoetst,ze moet ook nog even haar plekje in de paardengroep veroveren he?
kan best zijn dat als je haar bij de rest is zij juist de baas word ;) :D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:01

Wat ik nog steeds niet op kan maken uit dit verhaal is of het nou jouw pony is of niet?
Want ik neem toch aan dat je geen pony koopt die je eigenlijk totaal niet aanstaat, maar ondertussen heb je het wel over hoofdstelletje passen en dochter laten 'rijden'? :?
Van mij mag je een voorkeur voor ruinen hebben.. maar geef nou niet meteen die pony overal de schuld van, ook merries kunnen gewoon fatsoenlijk opgevoed worden hoor ;)
en nee imo is het niet normaal dat het kind meteen erop wil zitten terwijl pony pas net op stal staat.. en eigenlijk mag je van geluk spreken dat ze dat zomaar accepteert. Als de pony geen respect voor haar heeft terwijl ze ernaast staat zou ik daarmee bezig gaan, wandelen poetsen etc...

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:09

misschien moet je haar even de tijd geven om te wennen sorry hoor maar verwacht je nu echt dat ze na 2 dagen al meteen op haar gemak is in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen waar je naar moet luisteren.
je moet haar gewoon tijd geven dan past ze zich echt wel aan en om haar bij die andere 2 in te gooien omdat je wil dat ze zich aanpast zou ik niet doen.
en dat je dochter wil rijden kan ik snappen maar dan moet jij zo verstandig zijn om te zeggen dat ze eerst effe moet wachten en net wat klimop zegt heb je geluk gehad dat die trut van een paard(zoals jij haar noemt) zich beeldig heeft gedragen!!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 01:36

Ik ben heel zuinig op mijn kleine meid. Ik zou er geen seconde aan denken haar op een paardje te zetten wat niet braaf is! Nah goed, dit is weer echt typsich bokt.
De merrie staat nu voorlopig alleen. Bij mijn man is ze heel braaf.
Vandaag heeft mn dochter ze een wortel gegeven.
Zaterdag gaat de merrie eerst mee naar een priveles voordat we uberhaupt de pony in de groepslessen gooien moeten ze eerst maar eens aan elkaar wennen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:38

Deze dame klinkt exact als de B pony die ik vroeger reed. Een Welsh merrietje. Zijn pittige tantes. Wat voor ras is jullie dametje?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:42

hm tis dus gewoon een varken hier een kat die niet voor niks witch heet omdat ze een bitch kan zijn, komt voor he
maar ook erg lief nu haha :D, welsch

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:28

1Boefje schreef:
Ik ben heel zuinig op mijn kleine meid. Ik zou er geen seconde aan denken haar op een paardje te zetten wat niet braaf is! Nah goed, dit is weer echt typsich bokt.

Nou is ze ineens heel braaf? :? Sorry maar ik kan dit echt niet vatten hoor...

1Boefje schreef:
De merrie staat nu voorlopig alleen. Bij mijn man is ze heel braaf.

Dan weet je dus sowieso zeker dat het niet aan de pony ligt maar aan jou :)*

En waarom staat ze nu alleen dan? Gedroeg ze zich ook heel dominant naar de andere paarden?
Een paard/pony hoort niet alleen te staan en op deze manier kan de rangorde al helemaal niet worden verdeeld..

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:16

..........................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:26

Mijn merrie is tijdens het voeren ook een echte zuurpruim.
De weide op met andere paarden heeft haar heel veel goed gedaan. Het gaat volgens mij nooit volledig verdwijnen, want vanals ze weer op stal staat en de paarden naast haar staan te kijken word ze weer nijdig terwijl je op de weide gewoon bij haar kunt komen terwijl ze eet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:33

Geef haar de tijd om te wennen en laat haar met rust met eten. Veel paarden vinden geaai en getut tijdens het eten niet fijn. Wat dan nog?

Zet haar ook niet alleen. Laat haar in de groep en geef haar een paar dagen de tijd (lees: laat haar een beetje met rust, zeker tijdens eten) om haar plek te verwerven

Nu komt er teveel op haar af; nieuwe plek, nieuwe soortgenoten, nieuwe baasjes die ook nog van alles verwachten.

Dus, gewoon in de groep zetten, zorgen voor ruim voldoende ruwvoer (dit is niet het goede moment om haar op dieet te zetten... dat kan ook als ze is gewend) en zorg wel dat ze tijdens het geven van voer afstand houdt. Dat kan gewoon door een touwtje te slingeren, als ze te dichtbij komt.
Vat het niet persoonlijk op. Zo is het niet bedoelt. Niet boos worden, gewoon regels stellen.

Laat haar met rust als ze eet, en begin pas later met elkaar een beetje te leren kennen.
Tijd zat, toch?=

En ja, merries zijn een beetje speciaal. Ik wilde er vroeger ook geen, maar heb er nu drie :+ Het is een kwestie van een beetje begrip. Moet voor een vrouw toch lukken. :)

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:53

eerder een vrouw met een stok tegen gekomen mischien?