trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenna

trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:02

We zijn begonnen met de trailer, we hebben hem zaterdag in de rijbak geplaatst zodat ze hem al kon zien staan, zondag hebben we hem open gedaan en gewoon even gekeken wat ze doet, ze loopt zo de klep op en af en toe ook verder, we bemoeien ons er dan niet mee en laten haar lekker haar gang gaan. Vanmiddag ga ik haar longeren en dan wil ik tussendoor af en toe eens kijken of ze er in wil lopen.

Wat ik me wel af vraag, ze likt overal aan de trailer, doet ze dit om het matriaal te voelen of wat zou de reden zijn?

We doen het allemaal rustig aan, want de vorige eigenaar heeft het een beetje verpest bij haar door haar met een hengstenring op de trailer te doen, dus bij een beetje verzet kreeg ze een ruk op haar neus, wat als gevolg heeft, dat wij een onzeker paard hebben wat betreft druk op de neus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jenna op 27-02-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:05

Op deze manier loop je wel het gevaar dat ze de trailer in loopt en binnen in de trailer gaat omdraaien om er weer uit te gaan, de meeste trailers zijn daar echter niet op gebouwd.

jenna

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:09

ik ben wel in de buurt en voordat we de trailer neergezet hebben heb ik heel veel geoefend met haar tussen twee windschermen en ze loopt altijd weer netjes achteruit terug, dus ik verwacht dat ze dat in de trailer ook wel doet.Maar dit was ook even gister, vanaf vandaag wil ik de trailer meenemen in het grondwerken en dan heb ik haar aan een touw.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:12

Je wil haar zo op de trailer zetten zonder auto ervoor?
De trailer staat daardoor absoluut niet stabiel en kan naar voren kantelen = angst voor het paard. Dat wil je niet hebben.

Met een auto ervoor is dit ook een manier! (maar ik snap ook wel dat je een auto niet bij een paard in de wei zet :+ )

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:13

Goed dat je zo aan het oefenen ben, alleen niet helemaal veilig denk ik zo, ik zelf heb een bijna 2 jarige die er ook al aan moet geloven,
Alleen ik heb het anders gedaan, heb eerst een paar rondjes eromheen gelopen, hem laten snuffelen en goed laten kijken, daarna heb ik met een emmer voer voorop de trailer in gegaan, en hij liep er zo in en uit. Dit een paar keer geoefend en op het juisje moment gestopt. Resultaat, woensdag werd hij gecastreerd en hij liep er zo op!

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:18

De trailer staat als een huis hoor, rondom staat hij op stenen en het is echt wel veilig, met onze vorige pony hebben we het ook zo gedaan en ik wil het graag zonder voer doen, ze moet er zelf in willen staan en niet omdat ze wat lekkers krijgt, heb dat wel bij de manege gezien en als ze dan het voer vergeten zijn dan wil meneer of mevrouw er niet in.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:19

De trailer kan zo ook naar achteren kantelen, een stalgenoot van me had een paard wat de trailer echt niet meer uit ging omdat ze voor het lossen de auto al hadden afgekoppeld en tijdens het lossen de trailer achterover klapte. Ik zou inderdaad niet oefenen zonder auto voor de trailer.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:20

Misschien een beetje offtopic, maar wat is een hengstenring :)?
Was wel benieuwd, heb even op de wiki gegeken en gegoogled, maar kon het niet vinden.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:27

Inoterry schreef:
De trailer kan zo ook naar achteren kantelen, een stalgenoot van me had een paard wat de trailer echt niet meer uit ging omdat ze voor het lossen de auto al hadden afgekoppeld en tijdens het lossen de trailer achterover klapte. Ik zou inderdaad niet oefenen zonder auto voor de trailer.

Maar de trailer staat rondom op de stenen, dus dan kan hij toch onmogelijk naar voren of naar achter kiepen.En aan de voorkant staat hij ook op het wieltje.

Ze is daar op de trailer gezet met een soort halster met op de plaats van de neusriem een rond ijzeren ring,dus als ze dan omhoog kwam kreeg ze een ruk met die ring op haar neus.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:30

Dat wieltje is niet zo sterk als je denkt..
Maar... je moet het natuurlijk zelf weten :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:31

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:37

Albert, lijkt er wel op,alleen wat ik er van zien kon toen we haar kochten dat er alleen een ring zat op de neus en veel dikker als dat deze is, ik vond het er echt niet vriendelijk uit zien, heb ook nog gevraagd waarom ze hen gebruikte, maar kreeg alleen als antwoordt, dan gedraagt ze zich tenminste.

Allejandro, zal mijn man vragen of hij vooraan ook nog stenen eronder doet en dan kan er echt niks gebeuren hoor, veiligheid staat bij mij echt wel bovenaan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:16

paarden zijn niet bang voor de trailer, maar voor wat er achter hen gebeurd als ze er in staan.
Daar moeten ze aan wennen als ze er in staan, veel bewegen, aanraken, aaien, klopppen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:18

ze gaat tot op de klep en kijk dan om zich heen en likt de hele binnen wand af, (iemand enig idee waarom ze overal aan likt)maar verder als dit wil ze niet, ook schraapt ze dan heel veel op de klep, ik laat haar dan weer achterwaarts gaan en ga haar weer wat longeren en dan probeer ik het nog een keer, maar steeds komt ze niet verder erin, ze is niet bang, maar heeft meer zo iets van doe ik lekker niet.
Toen ik gister klaar met haar was en haar emmer voer pakte liep ik voor de gein de trailer in en madam wandelde zo achter me aan en ging lekker staan eten, dus nu weet ik het even niet meer, want wil haar het liefst zonder voer de trailer in krijgen.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:32

In ieder geval leert ze zich zo wel op haar gemak te voelen in de trailer.

Mijn paard heeft een container als box en vond het eerst ook eng om daar naar binnen te gaan, maar gewoon een week lang in de container eten gegeven en nu gaat hij er staan te slapen.
Allang geen eten meer nodig. Het is een veilig plekje geworden.

Als zij die associatie krijgt met de trailer ben je al een heel eind op weg. Het voer kun je later gewoon weglaten.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:39

Ja zo dacht ik ook al, als ik haar iedere keer haar voer op de trailer geef, dan gaat ze het als een fijne plek zien, maar aan de andere kant ben ik dan zo bang dat ze zonder er niet op wil blijven staan en we altijd aan voer meenemen vast zitten. Heb dat ook wel bij de manege gezien en als ze dan voer vergeten zijn krijgen ze het paard er dus ook niet op.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:42

Je moet ook als hij er in staat de stang er telkens wel in doen en hem even een paar happen laten eten, even niets geven, gaat hij vaak een 3 keer tegen de stang duwen, weer weg halen, of even wachten en dan voorzichtig de klep dicht doen tot, als hij onrustig word, even de klep zo houden en laten zakken, (niet door duwen als hij onrustig word) herhalen tot hij het niet erg vind dat hij helemaal dicht is, en er weer uit halen dit een paar keer oefenen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 16:30

Vandaag ging het supergoed, Marleen had lekker met haar gewerkt en aan het eind zei ik nou dan ga ik met haar voer op de trailer staan en dan loopt jij met haar naar binnen, eerste keer iets twijfel maar liep toen zo door, 1 hap laten eten en toen op ons commando er weer uit en de tweede keer was er geen aarzeling maar liep ze er zo in. Dit gaan we zo een paar dagen doen en dan de volgende stap stang er even achter doen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:45

Allejandro schreef:
De trailer staat daardoor absoluut niet stabiel en kan naar voren kantelen = angst voor het paard. Dat wil je niet hebben.

Met een auto ervoor is dit ook een manier! (maar ik snap ook wel dat je een auto niet bij een paard in de wei zet :+ )
Effe goed kijken, de boel staat goed ondersteunt met fikse steenblokken en kan geen kant uit zo te zien.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:50

Peetstap schreef:
Allejandro schreef:

Effe goed kijken, de boel staat goed ondersteunt met fikse steenblokken en kan geen kant uit zo te zien.

Nee hoor hij kan echt geen kant op en we hebben er zelfs aan de voorkant bij het wieltje ook nog iets onder gezet(gedaan na dat de foto is gemaakt), dus hij kan geen kant op.
Veiligheid boven alles.

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:04

Dat likken lijkt mij gewoon een vorm van onderzoeken. Al blijkt soms wel dat paarden die altijd aan ijzer likken vaak een tekort aan iets hebben. Maar in dit geval denk ik gewoon dat hij alles onderzoekt, kleine kinderen steken ook alles in hun mond ;)
Ik vind het zeker heel goed dat je je paard eerst zelf laat onderzoeken. Let wel op zodra je paard erop staat dat hij niet ineens paniekeert of verschiet zodra je die stang achter zijn billen hangt of de klep omhoog doet. Ga anders eens zelf naast de trailer staan en als je paard erop staat kom dan eens aan zijn billen en kont met je hand of iets anders zodat hij gewoon wordt aan de druk achter hem die hij niet kan zien zodat hij dat gewoon wordt.
Bij mijn jong paard had ik niet de mogelijkheid om de trailer in de wei te zetten maar hij moest verhuist worden dus ja hij moest er ineens op. Hij was heel gehecht aan mijn oud paard die veel ervaring heeft. Dus heb ik eerst mijn oud paard erop gezet en mijn jong paard laten snuffelen enz. Hij is 1 keer hard naar achter gelopen waardoor ik hem moest lossen en toen hinnikte mijn ouder paard en 5 min later stond hij er braaf naast :) Hij is er na 15 min op gegaan zonder druk of zonder aan hem te sleuren.
Ik vind het verder ook heel goed dat als je hem erop laat hem er ook na een korte tijd zelf uit laat gaan op commando, zo voelt hij dat het goed is en jij hebt het hem gevraagd nog voor hij de kans kreeg er zelf ineens uit te gaan. Veel succes nog!

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:18

Ik heb een pony die niet in de trailer wil, als ze in de trailer gaat laat ze zich zo snel mogelijk achterover vallen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:41

jenna schreef:
Vandaag ging het supergoed, Marleen had lekker met haar gewerkt en aan het eind zei ik nou dan ga ik met haar voer op de trailer staan en dan loopt jij met haar naar binnen, eerste keer iets twijfel maar liep toen zo door, 1 hap laten eten en toen op ons commando er weer uit en de tweede keer was er geen aarzeling maar liep ze er zo in. Dit gaan we zo een paar dagen doen en dan de volgende stap stang er even achter doen.

is een goed plan, eerst ook aanraken als hij er in staat, maak maar een tamtam van hem tot hij het leuk vind. als hij er dan in blijft staan, maak dan eerst met de stang het geluid alsof je hem er achter doet, hij zal er zeker weer uit lopen, blijf dan ook het geluid maken met de stang als hij er uit loopt, leert hij wennen aan het geluid zonder dat hij word tegen gehouden, vind hij het op een keer niet eng meer. :j :j 8-)