vertrouwen winnen nieuwe pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yom

vertrouwen winnen nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:55

binnenkort komt onze 1e pony en mijn dochters (13 en 8) zullen hem gaan rijden.

Maar wat kunnen ze nu het beste doen om zijn vertrouwen te winnen? Gewoon gaan rijden en het moet groeien?

De eerste week niet veel rijden maar juist heel veel borstelen?

Misschien even stomme voorbeelden maar om duidelijk te maken wat ik bedoel

(pfff moet 25 zinvolle posts hebben voor ik bij de andere huisdieren mee kan praten en daar heb ik nou juist meer verstand van 8-). Maar de vraag is wel serieus hoor)

Schemerdier

Re: vertrouwen winnen nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:57

Ik denk niet direct beginnen met te veel rijden, laat ze eerst maar wat wennen aan elkaar.
Dat ze de pony overal mogen borstelen bijvoorbeeld.
Dan wat grondwerk, stoppen als jij het zegt, achteruit gaan enz.. ik denk dat dit ook wel belangrijk is voor het latere rijden!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:59

Ik snap dat het leuk is om te rijden, maar ik zou daar nog even mee wachten. Eerst paard laten wennen aan omgeving en aan de nieuwe eigenaar. Ook opletten hoe het paard reageert in het contact. Als het op de grond gezellig gaat, dan pas zou ik erop gaan zitten. Vertouwen heeft nu eenmaal tijd nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:02

Net als bij andere dieren en ook mensen heeft mijn voorkeur dat je even kennismaakt met elkaar. Een paard is i.m.o. geen brommer waar je maar meteen opstapt. Bij elkaar zijn heeft mijn voorkeur, verder even niets. Ga eens bij de pony in de buurt staan met je kinderen en laat de pony eens naar jullie komen om te snuffelen en zich te laten aaien. Kijk later eens hoe hij/zij zich laat leiden, hoe hij/zij reageert op jullie en op bepaalde situaties. Lekker poetsen, stukje wandelen, beetje rijden, allemaal dingen die je kunt doen om elkaar te leren kennen. Neem er de tijd voor en vergeet niet er plezier aan te beleven.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:10

maakt het dan niet uit dat ie nu gewend is iedere dag te rijden?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:12

nee hoor, ik denk dat de pony dat niet heel erg gaat vinden :+
Je moet best eerst een band opbouwen met je paard voordat je er gaat op rijden. je mag er wel al op rijden natuurlijk, maar zeker niet vergeten om aan het vertrouwen te werken, en grondwerk te doen!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:15

nee ik had dat juist ook al tegen de oudste gezegd dat ze daar eens mee kon beginnen.

oke dan gaan we/ze dat maar eens lekker eerst doen, maar dat zullen ze ook geen probleem vinden hoor ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:16

De pony zal vast niet klagen met een tijdelijk tropenrooster :) lekker poetsen, kroelen, wandelen en ook rijden, maar daar moet zeker in het begin niet de nadruk op liggen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:19

wandelen...geen probleem...het bos/heide is om de hoek

poetsen...ook niet, genoeg nieuwe spulletjes gekocht

oooh en ik noem ze nu al penny meisjes en krijg al op mijn donder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:51

Jessix schreef:
Net als bij andere dieren en ook mensen heeft mijn voorkeur dat je even kennismaakt met elkaar. Een paard is i.m.o. geen brommer waar je maar meteen opstapt. Bij elkaar zijn heeft mijn voorkeur, verder even niets. Ga eens bij de pony in de buurt staan met je kinderen en laat de pony eens naar jullie komen om te snuffelen en zich te laten aaien. Kijk later eens hoe hij/zij zich laat leiden, hoe hij/zij reageert op jullie en op bepaalde situaties. Lekker poetsen, stukje wandelen, beetje rijden, allemaal dingen die je kunt doen om elkaar te leren kennen. Neem er de tijd voor en vergeet niet er plezier aan te beleven.

Hier ben ik het zeker mee eens. Maar probeer het niet te gaan forseren dus stel dat de pony even geen zin heeft in aandacht, of afwachtend is. Zou ik het in het begin nog even met rust laten, geeft niets... Heeft tijd nodig!

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:57

ik zech ballonnen in zijn stal ! geegee

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:33

juud37 schreef:
ik zech ballonnen in zijn stal ! geegee

en wat heeft dit hiermee te maken?

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:38

Ik praat even vanuiit mijn eigen ervaring.
Ik heb tot 3 keer over een nieuw paard gekocht en allerlei manieren geprobeerd.
Ik ben nu bij mijn laatste nieuwe aankoop en vind dit persoonlijk de beste manier.

Hij is ongeveer 3 weken geleden voor het eerst bij ons binnen gekomen.
Daar heeft hij eerst 2 weken met alleen een paard van mijn zus in een wei gestaan.
De week erna is hij naar een andere wei gebracht vast naast de rijbak met 2 andere paarden aan de andere kant ( waar toen de tijd nog een lijn tussen zat)
En nu de afgelopen week hebben we de lijn er tussen uit gehaald en hem vast naast de bak in de wei gezet.

Dit hebben we gedaan zodat hij eerst het gehele terrein goed leerd kennen en goed ziet wat hij de komende tijden kan verwachten.
Vanaf volgende week pak ik hem op met wat vrijheids dressuur in de bak en ga ik een stukje aan het halster wandelend het terrein af.
De week daarna gooi ik er pas een zadel op en stap een beetje in de ronde.

Ik doe het bewust zo rustig omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat overhaasten geen manier is.
Dat was het tenminste niet voor de paarden die ik in bezit heb gehad.
Maar ieder paard verschilt natuurlijk.