Ontsnappen : straat op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Ontsnappen : straat op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:28

mijn shetlander is onlangs ontsnapt uit de weide, doordat er iets mis was met de poort... |o
Dit is ondertussen al hersteld, graag geen commentaar hierover...

Ze heeft een drukke weg overgestoken en daarna 'rondgewandeld' in een wijk. Rond 4u30 ('s nachts) is ze gezien in een straat, anderhalf uur later een paar straten verder en daar heeft iemand ze vastgezet in een stal.
Een uur later zag ik dat ze weg was en zijn we van de politie te weten gekomen waar ze stond. We zijn er meteen naar toe gereden en dan ben ik met mijn shet te voet naar huis gewandeld.

Ik weet dat ik echt heel veel geluk gehad heb dat er niets gebeurd is :'(

Maar nu zeggen mijn ouders dat dit gebeurd is omdat ik regelmatig met mijn shet ga wandelen...
en dat ik vanaf nu maar in de weide moet blijven met mijn shet... -O-
Volgens mij was een pony die nog nooit op straat was geweest, ook ontsnapt?
En het is misschien maar goed dat ze gewend is om te wandelen, want nu 'kent' ze ook iets van verkeer en is er minder kans op een ongeluk?

blingpiggy

Re: Ontsnappen : straat op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:48

Wat jammer dat je ouders zo reageren.... Ik denk niet dat een pony eerder ontsnapt omdat ze het wandelen kennen. Mijn eerste pony mocht juist nooit de weg op (drukke straat) en die is ook ooit ontsnapt.
Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd! Misschien een hangslot om je poort gooien?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:00

Zegt niets hoor..

Mijn paard kan zijn staldeur open krijgen, hebben nu 2 sloten op de deur.
Ook hij is vorig jaar in de nacht ontsnapt.
paar uur flink door de buurt gelopen, en ook de drukke weg over (rende in een vierkantje meerdere keren voor ons huis langs, langs de drukke weg terug).
Dankzij oplettende buren die ons gewekt hebben is alles goed afgelopen.

Nu verbaasd het mij, nog steeds, dat hij in een blok zijn stap, draf en galop gedaan heegt, terwijl hij net bij huis stond, en hij nog NOOIT die blok heeft gelopen.
Liep hem wel regelmatig met de andere 2 jonge mannen, is goede oefening voor verkeersmak.

Maar van. mijn oude man nooit verwacht..
Inmiddels is hij nu 2x ontsnapt, en heeft 1x de haf uit zijn stal gekregen.
Gelukkig blijven ze nu achter het huis.

Gaan, als vorst uit de grond is, noodgedwongen een hekwerk (gaas) plaatsen met poorten.
Zodat bij evt. Toch weer een ontsnapping ze niet verder kunnen komen dan achter het huis.

Ik heb mijn draver straks 7 jaar.
En heb nooit geweten dat hij deuren open kon maken.
Hij stond altijd binnen (pensionstal, met dagelijks zoveel weidegang), en thuis in een buitenstal, met bovenstuk open..

Aldoende leert men..
Haha..

Gelukkig is het goed afgelopen..

Elk paard zal ontsnappen als ze een mogelijkheid zien.
Mijn shet en haf, kruipen gewoon onder draad door (bij in of uit de. wei/bak zetten).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:05

Staat die alleen of met een ander paard?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:17

Bij ons zijn een keer alle 4 de paarden ontsnapt. (kwamen ook nooit op de weg) Ze hadden het hek open gekregen en gingen met zn vieren de weg over in draf (in het donker), totdat een slimme automobilist zn auto er voor zette zodat ze een parkeerplaats op liepen. Gelukkig woon ik dichtbij, dus was ik er snel bij (met een stalgenoot) om ze weer terug te brengen. Godzijdank is het goed afgelopen. Een loslopend paard (laat staan 4) kan een hoop ongelukken veroorzaken, zowel voor zich zelf als voor de mensen op de weg!

Gelukkig is het met je shet ook goed afgelopen. Het maakt echt geen verschil of ze wel of niet gewend zijn op straat te lopen, want ze gaan toch wel aan de wandel. Ze zullen hooguit minder snel schrikken, dus misschien is het alleen maar in je voordeel ;)
Laatst bijgewerkt door Leedebee op 26-02-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:11

wat een naar idee miden in de nacht je paard los op straat gelukig is het goed afgelopen ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:35

Ik denk dat ik mijn ouders wel kan overtuigen om toch weer met haar te mogen wandelen,
maar het leek me wel interessant om hier ervaringen over te horen :j

kohtje : op dat moment stond ze alleen...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:29

Het gaan wandelen met je paardje, en het ontsnappen uit de weide hebben niets met elkaar te maken.
Maar jij denkt dat door het wandelen je paardje leert om te gaan wet verkeer en wegcode en ...... das uiteraard larie, een paard leert zoiets echt niet hoor.
Er zijn wel ook voordelen aan het buiten gaan wandelen met je paard, je paard zal leren niet of minder te schrikken van allerlei vreemde dingen, voertuigen, traktors, aanhangwagens, vrachtwagens, plastic rommel, paraplu's, ....... en zoiets is uiteraard leuk meegenomen.
Maar wat ook belangrijk is , is dat het paard even uit zijn vertrouwde ruimte genomen wordt, de wijde open wereld, het geeft het paard ook een reden zich meer op jou te focussen , jij als leider dus.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:30

Oei ze stond alleen... staat ze altijd alleen of niet?

Mijn shetlanderhengstje stond altijd met een ander hengstje maar die werd helaas verkocht (was niet van mij), toen heb ik een advertentie gezet of iemand zijn ruintje of hengstje bij mij wilde stallen (in het weiland met inloopstal), maar voordat ik een reactie had was het kwaad al geschied en was hij 's nachts ontsnapt. Helaas is het niet goed afgelopen en is mijn hengstje 'snachts op de drukke weg doodgereden. ;(

Je hebt heel erg geluk gehad hoor! Ik denk niet dat het door het wandelen komt, maar het is wel belangrijk dat ze samen met een andere pony komt te staan, het ontsnappingsgevaar is dan veel minder, want als ze willen komen ze overal uit...

Groetjes xxx

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:23

aeolusnr1 : ben het met je eens, ik bedoelde ook dat het veiliger was dat ze minder snel schrikt in het verkeer :)

horses1990 : sterkte, moet echt super erg voor je zijn! :(:)
Mijn shetlander staat voorlopig even alleen, omdat we binnenkort de weide gaan omploegen en herzaaien enzo, maar ik ben er zeker mee bezig dat ze niet meer alleen gaat staan

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:56

Bedankt, maar het is ondertussen al 11 jaar geleden en ben nu de trotse eigenaar van een lief shetlanderruintje en een haflingermerrie, voor mij geen hengsten meer :P