Trailerladen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:31

Ik heb een paardje dat heel moeilijk op de trailer gaat en ik vroeg me af waar het nu precies op aankomt of een paard laadt of niet.

Normaal gezien vermijd ik gewoon om hem te moeten laden, maar we moesten vandaag verhuizen en het was anderhalf uur te voet dus ik wou het liever met de trailer doen. Mijn pony moest ook verhuizen en die gaat wel op de trailer dus ik dacht ik kan het net zo goed proberen of hij mee wil.

Ik heb een natural horsemanship lesgeefster, en ik had haar gevraagd om te komen helpen met laden. Ik had gedacht om het een halfuurtje of wat te proberen en te voet te gaan als het niet lukte. Dus we begonnen met de pony erin en paard keek heel nieuwsgierig toe met zijn voeten al half op de klep. Tot het ineens zijn beurt was, hij sprong onmiddellijk 10 meter achteruit bij het zien van dat gapende gat dat hem zou opeten. We begonnen met proberen maar eerst kwam hij niet in de buurt van de trailer. Een uurtje of wat later hadden we hem toch al met zijn 4 benen op de klep, en nog eens wat later stond hij half binnen. Maar op een bepaald moment werd hij zo nerveus van het telkens op en weer af de trailer gaan dat het alleen maar slechter ging. Ik wou gewoon opgeven en te voet gaan maar daar was mijn lesgeefster dus niet mee akkoord. Ze vond dat ik mijn paard niet mocht het gevoel geven dat hij er telkens kan onderuit komen als hij maar lang genoeg volhoudt.

We gingen dus door met laden maar het lukte echt niet meer. Het was telkens erop er weer af maar er zat absoluut geen verbetering in. Na 3(!) uren kon ik hen eindelijk overtuigen om te stoppen en te voet te gaan. Maar juist op dat moment kwam een stalgenoot kijken en hij vroeg me of hij eens mocht proberen, hij beweert dat hij elk paard in 5 minuten kan laden. Ik was ervan overtuigd dat het niet zou lukken maar ik dacht ja oké probeer maar eens het zal nu wel niet meer op 5 minuten komen. Ik stond met mijn andere pony op de trailer omdat ik niet meer wou meedoen aan het 'gevecht' met mijn paard. Ik had het eigenlijk al opgegeven maar ik dacht ja probeer maar je merkt het wel dat het niet lukt.

Nog geen 2 minuten later stond mijn paard op de trailer, volledig vast en klaar om te vertrekken. Hij was samen met mijn vader achter mijn paard gaan staan en ze hebben hem er als het ware gewoon op getild. Ik ben me wel even een ongeluk geschrokken, want net ervoor had hij bijna de trailer in 2 geplooid van schrik (en koppigheid, want ik ben er zeker van dat het voor een deel gewoon koppigheid is). Hij stond stil op de trailer en we hebben hem zonder problemen uitgeladen.

Ik vroeg me nu af wat nu de juiste tactiek is om het trailerladen verder te oefenen? Moet ik doorgaan op de 'natural' manier of moet ik gewoon de methode van mijn stalgenoot (gewoon onder dwang en in 1 keer erop) gebruiken? Ik was niet voor deze methode, maar achteraf bekeken zou dat wel veel minder gevecht hebben opgeleverd dan de 'natural' manier. Ik wil mijn paard een goed gevoel geven bij het trailerladen maar ik denk niet dat een 3 uur durend gevecht hem een goed gevoel zal geven...

Anoniem

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:36

Als het nu via deze weg is gegaan, zou ik dat gewoon nog 1 keer doen, dan is waarschijnlijk de cyclus doorbroken en kun je zonder druk laden.
Soms moeten paarden op een dwingendere manier worden geholpen, werkt niet altijd, maar soms kan het echt heel veel helpen.

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:41

anders moet je eens bij petra vlasblom van 2moons informeren. Wij hebben veel aan haar tips gehad.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:42

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:43

Eddy Modde?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:46

Ik doe even een stipje. Mijn paard ging vandaag ook verhuizen en weigerde pertinent de trailer op te gaan. Gelukkig heeft een stalgenootje met verstand van paarden ons geholpen en duurde het geen 10 minuten. (Mini, bedankt!)
Ik ga zéker een trailertje aanschaffen (had geleend, Nerootje, bedankt!) en veel oefenen. Héél veel oefenen. Ik wil ook naar het bos en wedstrijden gaan rijden.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:45

Mijn paard wil er wel heel graag in maar niet uit :p

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:27

Graag gedaan Agossie!!

Ik heb veel trailertrainingen gegeven in het verleden.
Grondwerk moet je basis zijn...uiteindelijk ook rond de trailer en over de klep lopen.
Vanuit daar ben je al ruim over de helft.
Het allerbelangrijkste is GEDULD en geen tijdslimiet hebben.
Vaak staan ze er binnen een korte tijd op, omdat ze geen druk voelen.
Ze moeten geen druk en ''MOETEN'' voelen.

Dwang is nooit goed voor het vertrouwen...tuurlijk kan het bij een paard werken en zal het misschien altijd goed gaan.
Misschien ook tijdelijk.
Maarrr...als je de verkeerde heb ben je nog veel verder van huis en jij misschien ook ;)
Waarom niet op vertrouwen en dan zeker weten dat het altijd goed gaat?
Dat is voor jou en het paard het allerfijnste en ook altijd mijn uitgangspunt.

Mensen hebben altijd maar haast en alles moet maar gelijk goed gaan en snel...daarom komen dit soort dingen zo veel voor.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:49

Ik ben je echt dankbaar en misschien zou je mij een keer zo'n training kunnen en willen geven. Ik wil namelijk echt dat ze rustig de trailer oploopt, waar ik ook naartoe wil. Ik doe haar nu sowieso veel te weinig op de trailer waardoor het elke keer weer spannend is.

Het rare is dat ik wel al regelmatig grondwerk heb gedaan. Ze IS dominant en ik moet het blijven herhalen en misschien ben ik weer te soft geworden in mijn oefeningen. Gelukkig weet mijn juf er ook veel van en zij heeft mij de eerste keer ook geholpen. (niet met laden, maar de eerste keer het echte grondwerk). Zij staat op mijn huidige stal.

Ik zie je vanmiddag!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:01

Was het gisteren Grote Verhuisdag? ;) Ook mijn paard moest verhuizen. Samen met de arabier van mijn dochter. Mijn paard heeft vorig jaar ook een behoorlijke dip gehad en wilde niet meer de trailer in. Uiteindelijk hulp gehad en na veel oefenen liep ze er uiteindelijk in. In het najaar 2x weggeweest en het trailer laden was geen probleem.
Gisteren was de grote dag. De arabier loopt er zo in. Toen dat gedrocht van mij. Ze wilde niet. Ze voelt heel veel spanning bij het trailer laden. Ze liep met 2 voeten de klep op en daar bleef het bij. Dan haar achterhand wegdraaien. Of ze liep scheef de klep op. Ze haalde weer haar hele trukkendoos uit de kast. Na zo'n 3 kwartier heb ik gezged, ik stop nu. Ze stond op zo'n punt dat ze het echt niet deed. Eerst het arabiertje (wat al die tijd braaf bleef staan en hooi stond te smikkelen) weggebracht. Mijn paard maar weer in de wei geparkeerd.
Toen de beide zadelkasten weggebracht met de trailer.
En toen een tweede poging. De trailer anders geparkeerd zodat ze er niet langs kon lopen. Ze kwam aanlopen en had echt iets: Wat is dit nu voor rotstreek? Voor mijn idee duurde het weer erg lang, maar ze bleek (achteraf) na een kwartiertje toch zo de trailer in te lopen. Ze probeerde wel weer van alles, maar met een hele hoop geduld is het gewoon gelukt. Ik was best trots op mezelf (ben ook geen held met trailerladen). Toch maar weer even gaan oefenen en hopen dat het dit jaar beter gaat.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:31

Het kan zijn dat ik het mis heb, maar ik lees een beetje eigen twijfel in je verhaal alsof je begint met trailerladen met ALS hij er maar op gaat.
Nu is mijn vorige paard heel goed te laden, als je maar zelf er van overtuigd bent dat hij er op gaat, en de trailer inkijkend, (je hebt dus wel iemand nodig die meekijkt) vol vertrouwen in 1 klap de trailer op loopt. Als ik zelf enige aarzeling in mijn hoofd had of hem aankeek, zette hij nog geen voet op de klep.
Ik heb eigenlijk de indruk dat een deel van de trailerlaadproblemen al zou worden opgelost als diegene die laad zelfverzekerd naar het paard overkomt zodat het paard ook durft te vertrouwen. Ik was er niet bij, dus kan niet met zekerheid zeggen dat dat in dit geval ook meespeelde, maar het verhaal doet het bij mij wel vermoeden :) .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:44

ik ben ook weer aan het oefenen, paard liep er eerst zo in
maar na tig kliniek bezoeken ging het steeds slechter
de laatste keer uit de kliniek naar huis duurde het 40 min, hij ging steeds harder in draf achteruit :+
toen met hulp en lijn paard achteruit bij de klep gezet omgedraaid en met de lijn erachter stond hij er snel op

vrijdag weer na bijna 7 mnd zonder druk en alleen ,met 2 benen op de klep,wel op gemak maar niet verder.
volgende keer wil ik toch met wat druk hem iig in de trailer hebben

ik hoop ook dat ik straks weer alleen kan laden en dan naar strand kan.
ik denk dat hij de trailer nu ziet als iets wat hem naar vervelende oorden brengt, als hij zo kan denken

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:55

gewoon veel geduld indd

k heb de mazzel dt mijn knollie er zo in staat, heb de trailer geasocieerd met strandritjes waar hij dol op is, dus hij staat binnen 10 sec in de trailer

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:06

Mijn paard gaat (in mijn ogen) alleen maar leuke dingen doen, als we met de trailer weggaan: op buitenritten, op wedstrijd (endurance, dus veel buitenrit), maar nadat we van stal zijn verhuisd, weigerde ze op een gegeven moment toch de trailer op te gaan. Blijkbaar is de impact van die verhuizing toch groter dan die van de leuke dingen.
En ik ben er ook van overtuigd dat het grotendeels aan de houding ligt van degene die moet laden. Ik weet van mezelf dat ik daar redelijk onzeker in ben, vooral omdat ik ook weet dat mijn paard lastig te laden is. Ook als ik weet dat er geen druk achter zit, gaat het een stuk makkelijker.
Eigenlijk ben ik ook degene die de cursus trailer laden moet hebben, niet mijn paard. :o
Mijn dochter laadde vroeger altijd, maar sinds zij haar eigen paard heeft en ikke dus nu ook , moet ik het zelf doen. Als het niet gaat , helpt ze wel hoor.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:11

Inoterry schreef:
Het kan zijn dat ik het mis heb, maar ik lees een beetje eigen twijfel in je verhaal alsof je begint met trailerladen met ALS hij er maar op gaat.
Nu is mijn vorige paard heel goed te laden, als je maar zelf er van overtuigd bent dat hij er op gaat, en de trailer inkijkend, (je hebt dus wel iemand nodig die meekijkt) vol vertrouwen in 1 klap de trailer op loopt. Als ik zelf enige aarzeling in mijn hoofd had of hem aankeek, zette hij nog geen voet op de klep.
Ik heb eigenlijk de indruk dat een deel van de trailerlaadproblemen al zou worden opgelost als diegene die laad zelfverzekerd naar het paard overkomt zodat het paard ook durft te vertrouwen. Ik was er niet bij, dus kan niet met zekerheid zeggen dat dat in dit geval ook meespeelde, maar het verhaal doet het bij mij wel vermoeden :) .

Dat is waar, ik heb er zelf nooit veel vertrouwen in dat hij er zal op gaan. Maar dat is ook de reden dat ik mijn lesgeefster heb gevraagd in plaats van het zelf te proberen. Ik weet natuurlijk niet wat zij denkt, maar ik heb wel de indruk dat zij er vertrouwen in had. Maar misschien heb je gelijk en moet ik zelf eens een cursus trailerladen volgen :)

Ik vond het gewoon vreemd om te zien hoe mijn paardje gek werd van een heel klein beetje lichte druk, maar op de 'harde' manier gewoon vlot meeging. En hij kwam er ook rustig af, dus ik denk niet dat hij er een trauma aan overgehouden heeft.

We wonen in België trouwens, dus 2moons is een beetje ver :) en we kunnen zelf niet naar daar gaan want hij wil niet op de trailer :P

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:35

ik heb dit probleem ook, en die van mij doet hetzelfde bij de wasplaats , ook een hokje waar hij dan inmoet....groot en hoog welliswaar, maar zelfde effect als trailer.

Geduld werkt de ene dag wel en de andere niet..... Ik heb geen idee meer zit met mijn handen in het haar.

Trailerladen in korte tijd is gewoon geen optie en eventjes voetenwassen dus ook niet.... Trailercursussen zijn overigens ook best kostbaar. Ik heb de gouden tip nog niet kunnen vinden in dit toppic, iemand?

iemand hierboven schreef zelfverzekerd zijn helpt! EENS! maar probeer dat in je hoofd/lijf/enleden maar vol te houden als het de ene dag wel lukt en de volgende niet meer, dan zakt de moed je in de schoenen......

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:05

Ik heb ook een probleem met mijn paard met het trailer laden. Ze heeft een nare ervaring gehad met de trailer en daarna is het mij niet meer gelukt om haar op de trailer te krijgen. De harde aanpak werkt bij haar iig niet, heeft nooit geholpen en is daar alleen maar slechter door geworden. Maar ik was zo naief om anderen het ook te laten proberen want zij wisten wel hoe het moest. Als je met een longeerlijn aankomt dan raakt ze meteen in paniek dus dat gaat ook zeker niet werken.
En wat Yvonne1313 ook al zegt is een cursus trailer laden vaak ook erg duur...
Heb net een heleboel gelezen over de methode van Eddy Modde, iemand hier ervaring mee?

Anika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:52

Toen ik mijn paard kocht wou hij eerst ook niet de trailer op. Toen we hem ophaalde liep hij er zo op, en daarna na les ook alleen de terug weg niet. Hebben anderhalf uur overgedaan om hem er in te krijgen. Ik ben gelijk 2weken lang alleen maar bezig geweest om trailer op trailer af enz te doen. Brokjes voorin gedaan en een emmertje in mijn hand. En indd geduld is echt het sleutel woord maar die van mij probeert soms nog om er onder uit te komen maar dan hoef ik hem maar streng toe te spreken en is het klaar en loopt ie als een mak lammetje achter me aan. Wat ik indd ook merk als ik haast heb of druk ben is hij ''slechter'' te laden. Dan wil hij nog wel eens stil staan voor de trailer. En ik wil dat hij in een vloeiende gang er in loopt. Daarom probeer ik altijd de rust in mijn eigen lijf te vinden en vanuit daar de trailer op te laden. Bijna een nonchalante houding aan nemen. En vooral niet twijfelen!! Hij is nu heel makkelijk te laden, en kan hem zelfs alleen laden. Volgende stappen zijn rustig de trailer uit te lopen en uiteindelijk kijken of hij ook met touwtje over zijn nek alleen de trailer op loopt.

Succes verder!

Tammie_vdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:38

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:56

Ik heb ervaring met de methode van Eddy Modde. Ik laad mijn paard bijna elke week. Ook al ga ik niet weg. Maar gewoon voor de herhaling. Mijn paard is ook lastig te laden. Met de methode van Eddy gaat het redelijk makkelijk. Thuis makkelijker dan elders. Ik heb weer 1 a 2 keer geladen dat ik voor haar uit liep maar dat vertikte ze later weer. Dus laad weer volgens de methode van Eddy. Mijn paard krijg ik nu vrij snel de trailer op door deze methode. Maar denk vooral dat de herhaling heel belangrijk is.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:37

Ik denk ook zeker dat het herhalen en regelmatig doen heel belangrijk zijn. Maar als het je eigenlijk bijna nooit lukt om je paard op de trAiler te krijgen dan geef je het op een gegeven moment ook op en denk je laat maar. Ik vind het ook vervelend dat ik zelf geen trailer heb en dus afhankelijk ben van anderen. Wil ook niet altijd vragen om de auto even aan te koppelen zodat ik kan gaan oefenen...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:20

ieder paard kan rustig de trailer leren inlopen , dus ook jouw paard.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:44

Amable_Chica schreef:
Ik denk ook zeker dat het herhalen en regelmatig doen heel belangrijk zijn. Maar als het je eigenlijk bijna nooit lukt om je paard op de trAiler te krijgen dan geef je het op een gegeven moment ook op en denk je laat maar. Ik vind het ook vervelend dat ik zelf geen trailer heb en dus afhankelijk ben van anderen. Wil ook niet altijd vragen om de auto even aan te koppelen zodat ik kan gaan oefenen...

Ja dat begrijp ik! Ik heb ook makkelijk praten ik heb een eigen auto en trailer. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:27

2misty2 schreef:
Amable_Chica schreef:

Ja dat begrijp ik! Ik heb ook makkelijk praten ik heb een eigen auto en trailer. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Nou ik sta met mijn paard in de pension bij hele lieve mensen en mag hun trailer gebruiken om te oefenen! Maar moet er even goed de tijd voor nemen, dus we gaan even een datum plannen :-)

maritloveuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:00

Ik heb niet echt grondig doorgelezen maar bij mijn pony was het zo dat hij altijd erg onrustig in de trailer is. Ik heb me zegmaar in hem geplaatst en ik denk zelf (omdat hij het vooral alleen in het winter heeft) dat het erg koud is en omdat het voornamelijk altijd met die regen en die gehobbel dat daarom de meeste paarden niet de trailer in willen.

En met de trailer in willen wij doen zegmaar altijd een logeerlijn of een band of dergelijke achter zijn kont en met twee mensen die aan iedere kant de band vasthebben trekken ze de trailer zeg maar in. Als de pony of paard niet direct wil moet je niet boos worden!!!! Daardoor kan de paard alleen maar angstiger worden en daarmee schiet je ook niet zo op. Met die manier met de longeerlijn werkt bij mij altijd erg goed nu loopt hij direct de trailer in +:)+