Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Jannaa schreef:Wat ik altijd doe is eerst de teugels om de hals, dan pas het halster los, hoofdstel (bakstukken) in de rechterhand (ik leg dan tegelijkertijd mijn hand op z'n neus zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen) en
met links het bit in de mond leggen. Als het paard zijn mond niet wil opendoen moet je je duim even in de
mondhoek duwen. Daar zitten geen tanden en je raakt dus zijn tong aan. Als reactie hierop doet het paard
zijn mond open, zodat je het bit erin kan schuiven. Vervolgens hoofdstel over de oren heen en klaar
Verder zal degene die het hoofdstel voor jou in deed ongetwijfeld ook wel goede tips hebben. Je leert het
sneller als iemand het voordoet
phormicola schreef:Rustige bewegingen. Iemand die niet gewend is aan opzadelen zie ik vaak te snelle, onzekere bewegingen maken met het hoofd vastpakken. Het paard maakt hier gebruik van door het hoofd omhoog te doen.
Loop zelfverzekerd op het paard af, doe de teugels om het hoofd, zonder te wachten. Ga naast het paard staan en doe je arm onder het hoofd door, in een vloeiende zelfverzekerde beweging en leg je hand op z'n neus (dus boven het snoetje).
Klaar is Kees.
. Het ging al een stuk beter!