paard moeilijk alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

paard moeilijk alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:56

Mijn paard bo kan moeilijk alleen achter blijven. Ga ik met hem buitenrijden dan is er geen probleem, maar zodra we met het jongere paard even rondje gaan lopen word het lastig..

Laat ik hem buiten dan gaat hij in draf en galop hard heen en weer en hinniken, gespannen. Hooi buiten helpt niet echt..
Afgelopen keer gleed hij dus uit op zijn knie (Gelukkig liep dit keer goed af!)
In stal gaat het wel iets beter.. dan eet hij (onrustig) hooi, hinnikt hij tussendoor, trapt tegen deur en is gespannen.
Hij kan zichzelf dan niet bezeren iddergeval.

Hebben jullie tips? Ik wil m eigenlijk gewoon buiten kunnen laten staan, zeker in de zomer op het land...

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:00

Heel herkenbaar. Ik zou dat ook graag willen weten. Mijn merrie is ook erg onrustig op stal, en niet te kalmeren. Ben benieuwd of mensen tips hebben!

Nell_

Re: paard moeilijk alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:06

Heel herkenbaar! Ik lees mee voor tips. Zelf heb ik geen tips helaas.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:06

Een paard is helaas een kuddedier, alleen kunnen zijn is dus meer uitzondering dat regel. Je kunt het wel trainen maar daar heb je veel tijd en geduld voor nodig. Volgens mij hebben ze om dit probleem op te lossen de Shetlander uitgevonden :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:11

Inderdaad, een shetje erbij!

TiesMadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:14

Gewoon laten gaan in de wei, het is een normale reactie en hij stopt er vanzelf mee als je een tijdje weg bent met de kleine. Als veulens gespeend worden laat de moeder eenzelfde soort reactie zien.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:16

Onze wei ligt aan een behoorlijk drukke weg, en ik moet zeggen dat ik dat dan behoorlijk spannend vind.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:00

shetje heb ik over na gedacht maar zijn extra kosten Hoeveel is dat nou ongeveer per maand?ruimte hebben we wel en stal kosten zijn er dus niet... En over 2 jaar dan willen we samen gaan rijden en staat shet alleen, kun je dat vanaf klein af aan trainen?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:03

TiesMadam schreef:
Gewoon laten gaan in de wei, het is een normale reactie en hij stopt er vanzelf mee als je een tijdje weg bent met de kleine. Als veulens gespeend worden laat de moeder eenzelfde soort reactie zien.

Volledig mee-eens.
Een paard waar bij mijn pony in de wei stond, begon ook gigantisch te rennen zodra ik haar uit de wei haalde, we lieten haar gewoon rennen en gek doen en uiteindelijk bleef ze heel relaxt staan =).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:19

Dex2010 schreef:
shetje heb ik over na gedacht maar zijn extra kosten Hoeveel is dat nou ongeveer per maand?ruimte hebben we wel en stal kosten zijn er dus niet... En over 2 jaar dan willen we samen gaan rijden en staat shet alleen, kun je dat vanaf klein af aan trainen?

Is niet zeker dat het werkt. Onze merrie silja heeft hetzelfde probleem. Volledig over de rooie als ik met Hälga vertrek (trouwens ook als ik met de shetten vertrek)
Er staan twee shetten bij, maar dat voorkomt niet de blinde paniek als Hälga vertrekt (en de shetten dus bij haar staan), waarbij ze zelfs dwars door de bedrading kan gaan. Ik heb het vorig jaar enigszins op kunnen bouwen door te beginnen met alleen met Hälga in en uit de wei te gaan, vervolgens paar stapjes weg e.d. En uiteraard belonen voor rustig gedrag (wei pas weer in met rustig gedrag) en dat heeft wel geholpen, zij het beperkt en zij het dat het de hele zomer kostte. Maar gezien de winterstop en alleen laten, zelfs als ze niet meer overal doorheen knalde, geen optie was met sneeuw en ijs (woon in zweden) zijn we weer terug bij af. Of erger.

Als de shetten weggaan, paniekt ze ook wel, maar dan blijft het bij op en neer rennen, hinniken e.d. maar zonder zeer gevaarlijke stunts (hoewel ze ook hierbij nog wel eens valt)
Hälga weghalen is en blijft rampzalig.

Ik moet erbij opmerken dat ik een sterk vermoeden heb dat ze verminderd zicht heeft en dat verklaart veel. Ik zoek de oplossing nu maar anders. Nu, gedurende de winterstop, wandel ik met de grote paarden gelijktijdig en in de zomer wil ik haar als handpaard gaan meenemen.

overigens... de shetten hinniken even als de grote paarden weggaan en gaan dan weer verder met vreten. :+

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:47

heel herkenbaar inderdaad, mijn paard heeft het ook heel erg gehad.
Met name als ze echt helemaal alleen moet blijven, zo erg dat ze ook over het hek sprong. Ik heb haar in het begin altijd in de stal opgesloten. Na verloop van tijd ging dit al beter. Ze wilde al wel op stal eten, maar was nog te onrustig om buiten te laten.
Afgelopen zomer moest ik op de honden van mijn ouders passen en die wilde ik niet met ons jonkie mee op buitenrit hebben dus heb ik die in de stalgang gestopt en paard in box. Mij paard kan het goed vinden met de honden, sindsdien vind ze alleen blijven geen punt meer.
Echt leuk vind ze het niet, maar vind het goed zolang ze wat te eten heeft. Ook kan ze nu buiten blijven en hoef ik haar niet meer op te sluiten. Dus probeer ze een keer alleen te laten met een hond of ander dier dat ze kennen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 07:55

FIrisje schreef:
TiesMadam schreef:

Volledig mee-eens.
Een paard waar bij mijn pony in de wei stond, begon ook gigantisch te rennen zodra ik haar uit de wei haalde, we lieten haar gewoon rennen en gek doen en uiteindelijk bleef ze heel relaxt staan =).

Ik weet niet of dit voor elk paard ideaal is?
Mijne is een goede springer, en is wel eens over het hek gekomen. Daar ben ik dan dus altijd bang voor.

Ze is later vaker het hek over gesprongen maar dat was niet vanwege alleen zijn. Maar toch ben ik er angstig voor om haar dan alleen te laten staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:58

Nee, dat is niet altijd een goed idee. Om mijn eigen merrie nog maar een keer als voorbeeld aan te halen... als de shetten weggaan, vind ze dat niet leuk en rent en doet gek. Maar ze kalmeert uiteindelijk

Als Hälga de wei uit gaat, raakt ze in blinde paniek en knalt ze inderdaad overal doorheen. Ongeacht de gevaren voor haar eigen lijf . Ondanks de shetters in de wei.

Dat is het verschil tussen niet leuk vinden als paarden weg gaan of blinde paniek. In blinde paniek is het gewoon in de wei laten staan regelrecht gevaarlijk.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:07

Ja, daar heb je wel weer gelijk in. Het is verschillend per paard.

TiesMadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:28

beste Litjebo,

de paniek bij jouw merrie als Helga vertrekt is omdat Helga de alfa merrie is van de groep, en haar natuurinstinct zegt haar die te volgen. Dat het een rangorde verschijnsel is zie je ook aan het feit dat ze veel minder onrustig wordt als de shetten vertrekken omdat die naar alle waarschijnlijkheid onder haar in de rangorde staan. Om te kijken of jij voor je paard wel hoger staat als de alfa merrie, zou je eens kunnen kijken wat ze doet als je man met Helga wegrijdt en jij bij haar blijft. Dat is dan ook een goed moment om jou plaats ten opzichte van haar duidelijk te maken door haar achter jou te laten blijven, zodat zij jou moet volgen en jij dus een hoegere positie inneemt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:41

Beste tiesmadam....

Laat ik beginnen met het feit dat de term alfamerrie door onderzoekers werd gebruikt bij de bestudering van de sociale rangorde bij wilde paarden, om duidelijk te maken welk paard meestal de leiding nam. Tijdens dezelfde onderzoeken is ook gebleken dat rangorde in een paardenkudde een dynamisch gebeuren is. Dat wil zeggen dat in bepaalde situaties ook een ander paard de leiding kan nemen. Het is niet zo strikt als sommige mensen willen denken en zoals sommige NH trainers pretenderen.

Daarnaast bestaat geen dominantie tussen verschillende diersoorten. Dominantie van dieren binnen een soort heeft als doel het zeker stellen van de beste voorwaarden voor dat dier met de beste overlevingskans opdat het soort overleeft.
Dat speelt niet tussen verschillende diersoorten.
Een paard is dus niet dominant naar de mens, maar kan wel verward zijn of verkeerd aangeleerd gedrag hebben (mc andrew en mc greevy...het fenomeen van het niet bestaan van dominantie tussen verschillende species werd eerder ook onderzocht en vastgesteld door Schelderup)

Het hele verhaal dat de mens deel uit maakt van de kudde en dat er sprake is van een rangorde tussen mens en dier, is dan ook een broodje aap verhaal.
De mens dient vanuit mens ten opzichte van het paard te functioneren en te zorgen voor goede conditionering van gewenst gedrag.

Dat gezegd zijnde.... Hoewel dominantie tussen paarden onderling in de kudde dynamisch is, is het over het algemeen wel zo dat een paard in de wei het meeste bepaald; eerste toegang heeft tot voer e.d. In ons geval is dat Silja.
Jep... het paard wat in paniek raakt als Hälga vertrekt.
Dat heeft waarschijnlijk met twee zaken te maken... paarden zijn in staat bijzondere vriendschappen op te bouwen met andere paarden (en andere species in sommige gevallen) en in ons geval zijn silja en hälga behoorlijk hecht.
Daar komt bij dat er een vermoeden is dat Silja niet goed ziet en dat dit een belangrijke rol speelt in haar paniek. Die komt in dat geval voort uit onzekerheid en het feit dat de op Hälga het meest vertrouwd.

Overigens is ze inderdaad wat rustiger als mijn man of ik bij haar zijn (en is dat dmv training ook verder uit te breiden), maar dat is nu eenmaal niet altijd een optie. Daarom neem ik hen nu samen mee op pad.

Tessa_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:19

Hm, dit doet mijn pony ook,
Alleen die loopt door het hek heen...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:54

ik heb het zelfde probleem alleen ik heb het met 1 merrie als ik de ander weg haal.
ze staan in een kudde van 17 paarden, me schimmel heeft daar verschillende maatjes waar ze mee eet, kroelt en speelt maar als ik me bruine merrie mee neem raakt ze compleet gestoord. ookal meer dan eens hek dor gekomen over de tuinwal gesprongen.
op stal komt ze over de stal deur.
terwijl ze dus gewoon met 16 andere paarden in de wei blijft.
helaas heb ik er ook nog niet echt een oplossing voor gevonden, voor eventjes gaat het nu wel aardig goed, zolang de schimmel de bruine maar niet kan horen scheelt al de helft!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:53

Tja dat is oefenen, oefenen, oefenen. Mijn vorige bijrijdpaard wilde ook absoluut niet alleen in de bak/wei blijven als de andere merrie weg ging. Ze ging ook helemaal door het lint (absoluut geen paniek) en rende door alle draden heen ookal stond er stroom op. Uiteindelijk hebben we toen de deuren aan een van de containerstallen vast gemaakt, paard erin deuren dicht zodat ze ook niet zag waar de andere merrie heen ging en zijn zo iedere keer een paar minuten langer weg geweest. Heeft even geduurd maar uiteindelijk bleef ze ook rustig in de wei/bak staan als we met de andere merrie op pad gingen.