SPOEDMaatje net overleden,paard nu alleen,wanneer verhuizen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

SPOEDMaatje net overleden,paard nu alleen,wanneer verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:33

Ik hoop dat het hier goed staat, en dat ik zo wat ervaringen en adviezen kan krijgen..

Ik heb gisteren mijn pony'tje in moeten laten slapen. Ik had haar altijd samen met mijn paard bij mij thuis staan. Ik heb mijn paard een jaar of 10 en al die tijd zijn ze samen geweest. Nu staat mijn paard dus noodgedwongen even alleen.

Ik zeg bewust even alleen, want ik heb gelukkig een goede oplossing voor haar. Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht met een paar grote stukken land er bij, waar de paarden van mijn vriend al staan. Wij wonen hier nog niet omdat we eerst flink moeten (ver)bouwen. Ik heb mijn paarden bewust thuis gehouden omdat mijn pony al oud was, en niet zo fit: ik wilde haar constant in de gaten kunnen houden.

Nu is mijn pony er dus niet meer. Mijn paard was gister erg van slag, kalmeerde na een tijdje wel.. Ze is gisteren in een hoekje in de bak gaan staan, en eigenlijk staat ze daar nu nog. Ze heeft wel iets gegeten, en ook wel iets gedronken. Als ze me gisteren zag kwam ze wel bij me, nu niet meer. Ze staat daar maar.

De oplossing is er wel, ze gaat lekker bij onze andere paarden de wei in. Voor mij extra wennen, mijn kleine is er niet meer, en nu heb ik straks helemaal geen paarden meer aan huis. Ik heb bij ons huis geen bak, hier wel, dus ook dat is jammer wat rijden betreft. Ik vind het ook een raar idee dat ik niet meer zo even naar haar toe kan lopen, maar voor Zor is dit het allerbeste. Voor mij dus geen twijfel, Zor mag niet te lang alleen staan en moet lekker naar soortgenootjes. Vraag is alleen.. Wanneer?

Mijn ouders zeggen dat ze eerst de tijd moet hebben om dit te verwerken. Mijn idee was gisteren om haar donderdag weg te brengen, maar ik heb me laten ompraten door mijn ouders en mijn vriend om dit over 2 weken te doen. Ook omdat mijn vriend volgende week een paar dagen naar het buitenland moet, en ze zijn bang dat Zor ontsnapt en dat soort dingen, en dan is het handiger als vriendlief in de buurt is. Hun idee is dus: Zor 2 weken de tijd geven om wat bij te komen, en dan naar de wei.

Wat het ontsnappen betreft: Zor is geen ontsnapper, we hebben de omheiningen tiptop in orde, en er staat een flinke dosis stroom op. Mijn idee is dat het heus even flink wennen zal zijn, maar ik denk dat Zorro beter op haar plek is bij de twee andere paarden in een grote wei.

Nu staat ze voor het eerst in jaren, helemaal alleen, in bak, en ze is echt in mineur. Dit is mijn paard zo niet. Logisch, want tuurlijk heeft ze verdriet, ik ook. Maar nu het dilemma, waar ik jullie advies echt voor nodig ben..

Mijn idee is om Zorro morgen op de trailer te zetten en bij de andere twee in de wei te zetten. Ik vind dat ze zo weg kwijnt, zo alleen, terwijl ze dat niet gewend is. Ondanks dat het flink wennen zal zijn, denk ik dat het prettiger voor Zorro is om bij soortgenootjes te zijn op een plek die ze nog niet kent, als op een vertrouwde plek zonder haar maatje.

Mijn ouders vinden dat ik Zorro twee weken de tijd moet geven om dit te verwerken, dat het teveel is om nu ook nog naar een nieuwe plek met nieuwe paarden te gaan, dat dat geestelijk te zwaar is. Mijn moeder zegt dat Zor nu meer aan de aandacht van ons heeft, als aan onbekende paarden. Ik vind dat een paard meer aan een paard heeft die 24 uur per dag bij haar is, als aan een mens die heel regelmatig even komt.

Mijn vriend doet wat ik wil, hij heeft het liefst dat ze komt als hij terug is uit het buitenland, uit praktisch oogpunt, maar als ik haar morgen heen wil hebben doen we het morgen. Nogmaals, dat ontsnappen, ik denk dat dat wel wat mee valt.

Vraag is nu, wat zijn jullie ervaringen hiermee, wat moet ik? Heeft een paard echt zo'n verwerkingstijd nodig op de vertrouwde plek, of is de draad oppakken met soortgenootjes verstandiger?

annebe

Re: SPOEDMaatje net overleden,paard nu alleen,wanneer verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:36

Geef het paard even wat verwerkings tijd, ook dieren hebben een rouwproces en daar tijd voor nodig.
Een andere paardje erbij zetten kan averechts werken.

Maar op den duur is dat wel een goede optie

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:40

Ik laat hier geen ander paard er bij zetten.

Of ze staat hier twee weken alleen, met natuurlijk de aandacht van ons, maar wij kunnen niet 24 uur per dag bij haar zitten.

Of ze gaat morgen naar een andere plek om met twee paarden in de wei te staan, waar ze dan ook blijft en ik natuurlijk elke dag heen ga.

Ik doe wat voor mijn paard het beste is. Eigenlijk heb ik daar zelf de beslissing al in genomen, maar ik word toch in twijfel getrokken. Helaas/gelukkig heb ik hier geen ervaring mee, maar ik ben wel ervaring nodig om te doen wat het beste is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:42

Paarden rouwen niet. Het zijn geen mensen. Paard mist 'een' maatje, niet 'z'n' maatje. Paard voelt zich ellendig omdat-ie alleen is, níet omdat z'n weidegenoot dood is.
Dus, hup, paard in de trailer, en naar de twee andere paarden, óf, als je vriend toch straks een paar dagen weg is, zijn paarden een tijdje bij jou zetten, als dat qua ruimte kan. Kan jij de hele club in de gaten houden, kunnen ze ook aan elkaar wennen, en dan met z'n drieën naar de andere wei terugzetten.
En nou niet gaan roepen dat paarden niet tegen verhuizen kunnen, dat is ook geantroposofiseer :D

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:43

Tuurlijk zal je paard moeten wennen aan het feit dat zijn maatje er niet meer is maar om hem nou nog 2 weken alleen te laten staan lijkt mij nog veel moeilijker voor hem. Lastige keuze maar denk dat je er beter aan doet om hem bij de 2 andere paarden te zetten. Kent hij die paarden al of is het helemaal nieuw? Wel te hopen dat ze hem zullen accepteren.
En niet te vergeten, gecondoleerd met het verlies van je pony veel sterkte!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:45

Ik zou haar dus echt niet 2 weken alleen laten staan!
Ben bang dat zij dan alleen maar meer tijd heeft om verdrietig te zijn!
Ik heb een aantal jaar terug een shet verkocht aan mensen die de dag ervoor hun shet hebben moeten inslapen. Paard waar deze bij stond was echt dood en dood ongelukkig alleen!! Als je dan kijkt hoe goed het ging vanaf het eerste moment toen onze shet daarbij kwam!!
Als het paard behoefte heeft om alleen te staan, kan zij daar altijd voor kiezen. Maar zij heeft bij de andere paarden dan tenminste wel een keuze.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:49

Sterkte met je verlies van je pony. Ik zou je paard zo snel mogelijk bij de andere paarden zetten. Een paard alleen is nooit goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:51

Allereerst sterkte met het verlies van je pony.
Lekker op de wei, ben het met Ibbel eens. Nou ja, ík denk dat paarden zeker wel 'hét' maatje kunnen missen, heb dat soort gevallen ook wel gezien, maar het missen van gezelschap is een veel belangrijker en groter gemis dan het gemis van een bepaald individu. Het individu is voor een dier ook makkelijker te 'vervangen' dan dat voor mensen zou gelden. Dus ja... lekker op de wei zetten en als je't kunt redden gewoon wat vaker daar heen. Als je vriend pas volgende week weg moet heb je de 'spannendste' wenperiode al gehad en blijkt dat het wennen wat meer tijd nodig heeft dan je dacht dan is de optie om ze dan even naar huis te halen tijdens die vakantie altijd nog een plan B om achter de hand te houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:44

Ik zeg: zo snel mogelijk een ander paard erbij. Ik heb destijds ook mijn pony moeten laten inslapen, en mijn paard stond daarop alleen. Eigenlijk zou dat voor een paar dagen zijn, tot het nieuwe maatje zou komen. Aangezien hij zo uit zijn doen was, heb ik hem direct naast andere paarden gezet (dat was een uur later, een paar honderd meter van ons huis, bij paarden die hij niet kende). Hij was direct weer veel meer de oude. 3 dagen later was het nieuwe maatje er, en dat ging meteen goed.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:04

Bedankt allemaal :) Het was een moeilijke beslissing om haar in te laten slapen, maar ik heb er vrede mee en ik sta er wel 100% achter. Ik heb gedaan wat het beste was voor mijn beestje.

Mijn gevoel is dus niet zo raar geweest, want ik had gisteren al zoiets van: zo snel mogelijk bij de andere twee in. Mijn ouders zijn niet echt paardenmensen, en bekijken het voor mijn mening te menselijk. Zij vinden dat Zorro nu meer aan ons heeft als aan twee vreemde paarden. (Zorro heeft die twee echt nog nooit gezien, dus volkomen vreemd)

Ik ben zelf steeds van mening geweest dat een paard altijd het meest aan soortgenoten heeft. Hoe menselijk ze zich soms gedragen, ze moeten gewoon andere paarden om zich heen hebben. Ik ben er echt op tegen om een paard alleen te laten staan.

Maar goed, ik begon wel te twijfelen, ze zijn er zo van overtuigd dat ik er niet goed aan doe om Zor morgen te verhuizen, en ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn paard. En als je ziet dat je beestje gewoon echt ongelukkig is, en andere mensen dat uitleggen als rouwen en zeggen dat je daar de tijd voor moet geven in een vertrouwde omgeving.. Pff.. ;( Ik leg het uit als, paard voelt zich doordat Natje er niet meer is alleen, en een paard alleen is niet gezond en niet goed, en daar worden ze niet beter van.

Mijn eigen gevoel is denk ik toch het best, dus morgen verhuizen we haar gewoon. Dat wennen enzo, ach daar ben ik niet zo bang voor. Toen ze beleerd werd kwam ze ook in een vreemde omgeving en in een kudde en dat liep ook wel los.

Ik wil er zelf geen paard of pony meer bij. 3 in totaal is genoeg, een groot paard wil ik er niet bij en een pony.. Ach, geen een zou kunnen tippen aan de topper die ik gisteren heb laten gaan :) 3 stuks is prima, en verhuizen is een geweldige oplossing. Ik woon alsnog vlakbij, en het zou even wennen zijn dat ik eerst in de auto moet stappen voor ik mijn paard kan zien: het idee dat ze lekker met zn 3tjes in een groot weiland kunnen lopen, ik heb het er wel voor over :j Dit is de beste oplossing, en ik zorg dat het zo snel mogelijk uitgevoerd word.

Ik kan hoe dan ook zelf beslissen, het is mijn paard, maar ik begon te twijfelen aan mijn eigen plan.

EDIT: reden dat mijn ouders ook aangeven, Zor is mishandeld en verwaarloost voor ik haar kreeg, en het is gewoon een gevoelig paard. Zij vinden dat dit al heftig genoeg is geweest en dat nog een verandering echt niet goed is. Zor kan ook niet tegen veranderingen, maar nu heb ik geen keus. Ik denk dat de andere paarden wel zo'n afleiding gaan geven dat Zor zich weer gewoon als gezond paard gaat gedragen, al zal het misschien een paar dagen duren.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 21:56

Nou ik heb Zorro vanmiddag verhuisd naar de andere twee paarden. Ze wou eerst niet in trailer, dat is ze ook niet gewend, maar opzich hadden we haar er vrij vlot op staan. Het is maar 5 minuutjes rijden, en tijdens dat ritje was ze heel rustig.

Gelijk bij de andere twee in gezet, ik vond het onzin om ze eerst gescheiden neer te zetten. Eerst natuurlijk wat gepiep, rennen en springen, maar ze bleven allemaal wel kalm. Zor heeft de hele wei verkend, de andere twee bleven er dapper achter aan lopen. Ze waren erg geinteresseerd :D

Ze waren heel rustig, dus ik heb de trailer naar huis gebracht en schoongemaakt. Toen even thee gedronken en toen nog even weer gekeken. Stonden ze lekker met zn drieen te grazen. Ze waren wel bezweet dus ze hebben de benen wel goed gestrekt in tussentijd.

Zorro kan goed met het trekpaard (dat is ook een schat) en heeft nog wat ruzie met de fries. Friesje is nogal dominant en Zor ook. Zor gaat het gevecht ook gewoon aan en schopt en bokt gewoon tegen de fries aan :') Dapper beest. Ze vechten het maar uit, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. (en stiekem hoop ik dat Zorro 'leider van de kudde' kan worden, want het friesje mag wel eens wat inbinden in haar gedrag op de wei) Morgenvroeg ga ik gelijk weer heen om te kijken.

Ik denk echt dat ik hier het goede mee heb gedaan, want Zorro was echt vrolijker en ik had echt het idee dat ze zich beter voelde toen ze daar was. Tuurlijk is het spannend, maar haar oortjes stonden vrolijk naar voren en ze draafde zo happy door de wei :D En omdat ze de fries ook gewoon even een lesje leert, heb ik wel het idee dat ze al lekkerder in haar vel zit.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties, ik heb er echt iets aan gehad!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:02

+:)+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:06

Zo te horen is Zorro happy met je beslissing. Gaat vast helemaal goed komen zo ;)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:51

Goed om te lezen! Denk dat je Zorro wel blij hebt gemaakt :-)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:42

Nou, nog even een update: het gaat heel goed met Zor, zodra ze mijn auto hoort komt ze blij aan rennen, we knuffelen heel wat af, en ze kijkt gewoon heel happy uit. Blij met de aandacht, blij met het eten, maar ook blij om gewoon lekker met de andere twee in de wei te lopen. Ik heb zeker de goede beslissing gemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:46

Goed om te horen.

Ook als je wel vermenselijkt zou ik dit een goede keuze vinden ( in mijn eentje rouwen of met steun van anderen.. Ik zou het wel weten)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:51

Goede beslissing en goed nieuws. Door je paard nu uit zijn oude omgeving te halen en bij 2 nieuwe paarden neer te zetten, krijgt hij weer positieve impulsen. Hopelijk vind je straks weer een leuk maatje voor hem.

Overigens is mijn ervaring wel dat echte maatjes elkaar missen, afscheid nemen van het overleden paard en wel degelijk rouwen. Dat geldt natuurlijk niet voor paarden die in hun leven al tig keer verhuisd zijn en steeds weer nieuwe vriendschappen moeten sluiten. Maar wel degelijk voor paarden die lang met elkaar zijn opgetrokken en echte vriendschap hebben gesloten. Hier is zelfs gedragsonderzoek naar gedaan. Mensen zijn niet de enige zorgdieren die deze emoties hebben, olifanten bijvoorbeeld ook.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 21:23

Oh er komt geen nieuw maatje bij hoor, Zorro blijft hier gewoon staan. Het was de planning om eerst zelf daar heen te verhuizen als het bouwen over is, en dan mijn paarden te halen, maar nu hebben we het even omgedraait. Eerst Zorro, en als het huis verbouwd is volgen mijn vriend en ik.

Ik denk zeker dat Zorro Nathalietje echt mist als 'persoon/paard' in plaats van als gezelschap. Ze was erg gehecht aan Nathalie.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:16

Ooh, sorry had ik dat niet goed gelezen/begrepen. Ik geloof je direct hoor dat hij z'n vriendinnetje mist. 10 jaar samen is ook een hele tijd. Veel paarden krijgen de kans niet om zo'n vriendschap te sluiten.