Lastig paard... Help? :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nochizx

Lastig paard... Help? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:05

Hallo!

Ik rijd zelf op een ontzettend ''vervelend'' paard. En dat is dan echt van begin (poetsen) tot eind (uitrijden).

Tijdens het poetsen blijft hij maar draaien en lopen, en als ik 'm dan bestraffend toespreek legt-ie z'n oren in z'n nek en dan mag ik helemaal niet meer binnen een afstand van 5 meter komen.

Dan bij het opzadelen gaat het aardig... Tot je wil aansingelen, dan kan hij helemaal niet meer stilstaan en beukt hij je alle kanten op. Niet ideaal...

En eenmaal aan het stappen gaat het aardig, maar o-wee als ik hem naar draf wil hebben, dan gaat hij stilstaan.

Iemand tips oid voor mij? Zou heel wenselijk zijn... :$

piekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:20

probeer eens een zweepje of heb je dat al ? eerst een korte om te kijken hoe hij reageert om even een klein tikje op ze schouder te geven.
als dit ook niet werkt zou je natuurlijk een langere dresuur zweep kunnen proberen.
ik weet uit ervaring hoe verschrikkelijk irritant het is om een stilstaand paard onder je te hebben.
maar als je hem een tik geeft wil hij wel reageren omdat hij het irritant of vervelend vind dus hij zal vooruit moeten.
je kan ook proberen om het te longeren en hem op stem te trainen,
je zou dan ook af en toe als ie sloom is een longeer zweep kunnen pakken zodat ie denkt o ik moet sneller als ze die gebruikt.
wees creatief en probeer gewoon van alles todat je weet wat het beste werkt.
ik rij zelf ook op een paard die altijd schopt bijt en beukt als je haar poetst.
je moet het negeren en vooral NIET BANG ZIJN!!
gewoon denken laat maar komen ik win dit spelletje,
en het belangrijkste je moet vriendjes worden ;)
hopelijk heb je wat aan de tips anders dan stuur ik je nog wel als dat nodig is.
veel succes en hopelijk werken de tips.xx <3

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:22

Misschien moet je je eerst eens afvragen wat dit paard je probeert duidelijk te maken?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:22

Dit kan dominantie zijn, maar ook gewoon pijn in zijn lijf..
Duikt hij weg als je met een borstel over zijn rug gaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:23

Is het je eigen paard, je verzorgpaard of is het paard van een manege?
Het klinkt als slecht opgevoed of veel pijn of frustratie t.o.v. poetsen, zadel etc.

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:25

@piekz

Als eerste, dankje voor de tips ;D!

Enneh, ik rij wel met zweepje (sinds kort, het ging echt niet meer |( ) en er was wel verbetering... soms... en longeren is nogal lastig, want bij de langere zweep denkt-ie dat hij aangevallen wordt, en dan vliegt hij de zweep aan. (Heeft hij gelukkig niet met het kleine zweepje.) Na een paar tikken van het kleine zweepje wordt hij trouwens flink pissig en dan schiet hij alle kanten op...
Laatst bijgewerkt door nochizx op 21-02-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:25

Evelijn schreef:
Is het je eigen paard, je verzorgpaard of is het paard van een manege?
Het klinkt als slecht opgevoed of veel pijn of frustratie t.o.v. poetsen, zadel etc.

Het is geen van allen :P. Hij staat bij mijn tante & oom...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:26

piekz schreef:
probeer eens een zweepje of heb je dat al ? eerst een korte om te kijken hoe hij reageert om even een klein tikje op ze schouder te geven.
als dit ook niet werkt zou je natuurlijk een langere dresuur zweep kunnen proberen.
ik weet uit ervaring hoe verschrikkelijk irritant het is om een stilstaand paard onder je te hebben.
maar als je hem een tik geeft wil hij wel reageren omdat hij het irritant of vervelend vind dus hij zal vooruit moeten.

Of hij komt vanuit stilstand loodrecht omhoog?
je kan ook proberen om het te longeren en hem op stem te trainen,
je zou dan ook af en toe als ie sloom is een longeer zweep kunnen pakken zodat ie denkt o ik moet sneller als ze die gebruikt.

Zo denkt een paard niet :n
wees creatief en probeer gewoon van alles todat je weet wat het beste werkt.
ik rij zelf ook op een paard die altijd schopt bijt en beukt als je haar poetst.
je moet het negeren en vooral NIET BANG ZIJN!!
gewoon denken laat maar komen ik win dit spelletje, waarschijnlijk is het voor een paard geen spelletje
en het belangrijkste je moet vriendjes worden ;)
hopelijk heb je wat aan de tips anders dan stuur ik je nog wel als dat nodig is.
veel succes en hopelijk werken de tips.xx <3

Ik heb even via vetgedrukte letters reactie gegeven in bovenstaande reactie
@Ts, Natuurlijk kan dit dominatie zijn, maar het ik zou eerst bij jezelf nagaan waarom dit paard zo doet, dit ontstaat niet omdat het paard jou wil pesten, dat is iets van mensen, niet van paarden

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:29

Lotus83 schreef:
Misschien moet je je eerst eens afvragen wat dit paard je probeert duidelijk te maken?

Hij is wel vanaf het begin af aan dominant geweest... Kan dat het ook zijn?

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:31

Casarell schreef:
Dit kan dominantie zijn, maar ook gewoon pijn in zijn lijf..
Duikt hij weg als je met een borstel over zijn rug gaat?

Nee, maar hij vind het niet prettig als je aan z'n hoofd komt...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:31

nochizx schreef:
Lotus83 schreef:

Hij is wel vanaf het begin af aan dominant geweest... Kan dat het ook zijn?

Nee, dat kan niet de oorzaak zijn, dat hij dominant is is een gevolg van.....?
niet goed opgevoed misschien, kan heel goed, maar er kunnen legio aan oorzaken zijn

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:32

Krijg je hulp bij de paard van iemand die er kijkt op- en verstand van heeft?

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:33

Lotus83 schreef:
Nee, dat kan niet de oorzaak zijn, dat hij dominant is is een gevolg van.....?
niet goed opgevoed misschien, kan heel goed, maar er kunnen legio aan oorzaken zijn

Duus, dominantie is niet een soort van aangeboren-karaktereigenschap zoals bij mensen ofzo.

Niet goed opgevoed zijn ook kunnen, ik weet niet hoe hij opgevoed is, 't paard is zo'n 7 jaar ouder dan ik. XD

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:34

Lotus83 schreef:
Krijg je hulp bij de paard van iemand die er kijkt op- en verstand van heeft?

M'n nicht kijkt mee enzo, en ze rijdt zelf ook al jaaaren...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:37

Je nicht kijkt mee?

en wat doet ze dan?

is dit paard als eens nagekeken?
paard wil niet lopen, paard doet lelijk in stal, kan dominantie zijn, maar hoeft niet

komt het paard genoeg buiten, heeft hij vriendjes, of komt hij alleen uit zijn box als hij gereden moet worden?

ik denk dat echt juiste instructie beter voor jou en het paard is

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:42

Lotus83 schreef:
Je nicht kijkt mee?

en wat doet ze dan?

paard wil niet lopen, paard doet lelijk in stal, kan dominantie zijn, maar hoeft niet

komt het paard genoeg buiten, heeft hij vriendjes, of komt hij alleen uit zijn box als hij gereden moet worden?

Ze kijkt mee, vertelt een beetje wat ik moet doen en als ik iets fout doe (te ver naar buiten hangen) dan corrigeert ze me.

Lijkt me dat hij wel eens nagekeken is... En hij komt vaak zat buiten (nu staat hij overdag in de bak omdat hij anders teveel eet en het weiland is nogal kaalgegeten), hij staat alleen 's nachts in de stal. En hij heeft 1 vriendje, alleen die mag niet in de weide dus zomers staat hij overdag vaak alleen...

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:46

Lotus83 schreef:
Je nicht kijkt mee?

en wat doet ze dan?

Ik wou trouwens al bij de manege in de buurt gaan rijden, maar dan komen we bij het trailer probleem, mijn moeder mag niet met een trailer rijden, mijn vader heeft ongeregelde werktijden en is er ook niet altijd. Plus ik denk niet dat hij er altijd even veel zin in heeft (gescheiden-ouders probleem. Zucht.) En mijn tante heeft aan het begin van de rit duidelijk gemaakt dat zij mij niet iedere week heen-en-weer wil rijden. |(

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:49

En daarom bestaan er mensen die aan huis les komen geven, probleem alweer opgelost!

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:50

Zwerfkei schreef:
En daarom bestaan er mensen die aan huis les komen geven, probleem alweer opgelost!

I didn't know that. :p

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:55

nochizx schreef:
Hallo!

Ik rijd zelf op een ontzettend ''vervelend'' paard. En dat is dan echt van begin (poetsen) tot eind (uitrijden).

Tijdens het poetsen blijft hij maar draaien en lopen, en als ik 'm dan bestraffend toespreek legt-ie z'n oren in z'n nek en dan mag ik helemaal niet meer binnen een afstand van 5 meter komen.

Dan bij het opzadelen gaat het aardig... Tot je wil aansingelen, dan kan hij helemaal niet meer stilstaan en beukt hij je alle kanten op. Niet ideaal...

En eenmaal aan het stappen gaat het aardig, maar o-wee als ik hem naar draf wil hebben, dan gaat hij stilstaan.

Iemand tips oid voor mij? Zou heel wenselijk zijn... :$

Paard niet vervelend, jullie begrijpen elkaar niet en zo te lezen begrijpt je nicht hem ook al niet ;) .

Zou heel simpel beginnen, lees hier met poetsen blijft hij draaien en lopen.
Al eens bedacht dat je hem gewoon vast zou kunnen zetten met een halster en een touw.
(oke, ik ga er heel naief vanuit dat dat kan, maar misschien kan dat wel niet, zo nee, waarom niet?)
Is handiger en veiliger.
Als hij wel braaf is met poetsen, beloon je hem dan ook? Dus ipv alleen negatieve bestraffen,
goede gedrag belonen?

Met het zadel je afvragen of het wel goed past, of dat hij zadeldwang heeft gekregen doordat hij vroeger
last heeft gehad van een zadel.
Niet zomaar roepen dat hij verelend is.

Met rijden, tja.. geen idee, ik weet natuurlijk niet hoe jij rijdt en heb geen idee wat het paard wel of niet kan,
zou moeten kunnen, gekund heeft, of mankeerd.
Zou zeggen neem lekker leuk les van iemand die er beetje kijk op heeft.

Maar.. ben bang dat zolang je nicht het blijkbaar allemaal goed vind dat jij soort van kansloos bent.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:56

lotus hoe weet je dat een paard niet denkt, ooit in zijn hoofd gekeken.

ts wat ik me afvraag, doet hij het bij iedereen of alleen bij wat minder ervaren personen?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:59

fjordowner18 schreef:

ts wat ik me afvraag, doet hij het bij iedereen of alleen bij wat minder ervaren personen?

Moet ik daar serieus op in gaan?

een paard denkt niet als mensen, een paard reageert wel op wat mensen doen, als jij een tik krijgt met een zweep ga je vanzelf wel harder lopen en als ik achter je aan ga rennen met een longeerzweep ook...

een paard denkt niet, ik doe dit om jou te pesten, of ik win dit spelletje, dit zijn gedachten van mensen, niet van dieren

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:01

Sjolvir schreef:
Paard niet vervelend, jullie begrijpen elkaar niet en zo te lezen begrijpt je nicht hem ook al niet ;) .

Zou heel simpel beginnen, lees hier met poetsen blijft hij draaien en lopen.
Al eens bedacht dat je hem gewoon vast zou kunnen zetten met een halster en een touw.
(oke, ik ga er heel naief vanuit dat dat kan, maar misschien kan dat wel niet, zo nee, waarom niet?)
Is handiger en veiliger.
Als hij wel braaf is met poetsen, beloon je hem dan ook? Dus ipv alleen negatieve bestraffen,
goede gedrag belonen?

Met het zadel je afvragen of het wel goed past, of dat hij zadeldwang heeft gekregen doordat hij vroeger
last heeft gehad van een zadel.
Niet zomaar roepen dat hij verelend is.

Met rijden, tja.. geen idee, ik weet natuurlijk niet hoe jij rijdt en heb geen idee wat het paard wel of niet kan,
zou moeten kunnen, gekund heeft, of mankeerd.
Zou zeggen neem lekker leuk les van iemand die er beetje kijk op heeft.

Maar.. ben bang dat zolang je nicht het blijkbaar allemaal goed vind dat jij soort van kansloos bent.

Hij staat wel vast, aan de rand van de bak, maar dan nog heen en weer blijven lopen, en mij klem zetten tegen het hek.
Ja, als hij braaf is krijgt hij een klopje op z'n hals (m'n snoepjes vind-hij niet zo lekker, maf beest. :+ )

Over het zadel kan ik niet veel zeggen eigenlijk... ''Ik geloof dat het wel goed past'' is een beetje een onnozel antwoord ;x.

Ik zal nog eens kijken of ik iemand weet te strikken om mij wekelijks naar de manege te rijden, privéles gaat denk een beetje duur uitvallen (da's ook een reden dat ik niet bij een standaard manege op een manegepaard rij, ik breng de ochtendkrant en daar moet ik het van zien te redden, want no-way dat mijn ma mijn paardrijlessen gaat betalen)

Nouja, bedankt voor je feedback :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:02

lotus ik bedoelde het niet rot ofzo, dat een paard niet denkt als wij betekent niet dat het niet denkt ;)

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:04

fjordowner18 schreef:

Bij het poetsen weet ik het niet, want ik ben vaak degene die hem poetst :+ .
Bij het lessen doet hij inderdaad minder vervelend bij m'n nicht dan bij mij. Ze zegt dat hij me elke keer weer uitprobeert...
En het opzadelen doet mijn nicht alleen, als ik het doe zou het helemaal een ramp worden denk ik zo..