Plotselinge Gedragsverandering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Plotselinge Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:53

Op zaterdag begon het. Ik ging na het rijden in de bak even kort buiten rijden en dan wil ik nog wel eens een sprint trekken. Nooit een probleem. Ik krijg mijn merrie makkelijk terug, hoe hard ze ook gaat. Controle is er altijd. Dit keer echter, spurtte ze er snoeihard vandoor, harder dan ik wilde en kreeg ik haar met moeite terug.. Maar op zich nog wel te doen. Vreemd, vond ik dat, maar dacht er niet verder bij na. Daarna was er ook niets meer mee te doen.

Zondagochtend in het weiland zetten, niks aan de hand, zei mijn vader, die haar in de weide deed. Zondagavond deed mijn vader haar weer en toen die thuis kwam vertelde hij dat ze wel heel uitzonderlijk druk was. Snuiven, hinniken, hem meesleuren aan het touw, iets wat ze normaal niet doet, of na 1x terugzetten voorbij is. Maar nu was er haast geen houden aan. Wederom vreemd.

Maandagochtend, ik besluit een buitenrit te maken. Tijdens het opzadelen en alles, niets aan de hand. Buiten, eerst ook niet. Tot ik wil draven. Poef en weg is paard in een volle sprint. Ik verloor de complete controle. Ze vloog van het gras, naar het strand, weer op het gras, zo over de weg heen. Nou, doodeng. Ben het helemaal niet gewend om geen controle te hebben over haar. Kon het tempo niet bepalen en kon helemaal niet meer sturen. Dat is me nog nooit zo met haar gebeurd. Wel met andere paarden, maar niet met dit brave dier. Ze heeft soms wel dat ze harder gaat dan dat ik wil, maar dan krijg ik haar zo 1.2.3 terug en heb ik ook nog alle stuur...

We zijn een heel eind gerend. Heb haar echt om moeten trekken voordat ze tot stilstand kwam. Daarna terug in stap. Nog even een gevecht gehad toen ik voor het eerst weer aandraafde (ze wilde er weer vandoor) maar ik liet haar niet, zette haar op een kleine circel. Tien minuten later was het weer prima en was ze weer hartstikke braaf. Heb nog gewoon een normale galop kunnen nemen. Niets aan de hand.

Weiland in, ook niets aan de hand. Die avond, toen ik haar naar binnen zette, compleet gek. En maar galopperen door de wei. Naar me toe komen, wil ik haar pakken en weer wegrennen, tot een paar keer toe. Wel, met de oren naar voren, hoofd in de lucht etc. Jolig en speels leek het. Alleen ben ik dat totaal niet van haar gewend. Mormel wil normaal niet eens een drafje doen in de weide, veel te lui voor.. En nu, scheuren maar. Duurde even voordat ze eindelijk naar me toekwam en zich liet meenemen.. Hoewel, ze nam mij eerder mee, want werd zo naar stal gesleurd. Kon haar corrigeren wat ik wilde, werd ze alleen maar drukker van. Ik corrigeer haar door stil te gaan staan als ze mij voorbij loopt en dan zet ik haar wat passen naar achteren. Dit hoef ik normaal maar 1x te doen en vaak is een "ehh" al voldoende genoeg om haar net achter me te laten lopen. Maandag niet. Kon hoog en laag springen, ik werd meegesleurd.

Vannochtend, wederom, niets aan de hand. Lekker rustig, zo de weide in.. Maar in de avond. Ik weet niet wat ze heeft.. Maar galopperen, briesen, snuiven, hinniken, meesleuren etc.

Mijn pa kan haar niet meer binnen zetten nu, dat is niet vertrouwd. Zijn linkerarm is voor een deel verlamd en dan kan hij haar niet houden. Daar baal ik behoorlijk van, want hij doet het normaal als ik aan het werk ben.

Ik snap echt niet waar deze verandering in gedrag zo vandaan komt... En ook dat het alleen in de avond en op buitenrit is. Voor de rest is ze zo braaf als wat..

Iemand ideeën en hoe ik dit moet oplossen?

Caira

Re: Plotselinge Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:27

Mijn merrie is nu ook erg druk, het waait nu opeens ook meer, misschien komt het van de weersomslag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:23

hoe lang heb je het paard al, en wat voor voer krijgt ze?
er zit ander weer aan te komen en sommige paarden reageen daarop.
zou eventueel ook nog met een hengstigheid te maken kunnen hebben