Hoe oudere pony leren drinken uit een automatische waterbak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hoe oudere pony leren drinken uit een automatische waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:04

Ik heb een 18 jarige merrie die haar hele leven nog nooit met een automatische waterbak gewerkt heeft.

Ik heb sinds vorige week een automatische waterbak(met staafje, die schijnen makkelijker te zijn) in de paddock. De oude waterton heb ik hier eerst een aantal dagen neer gezet zodat ze wisten waar ze moesten zijn.
Ze staat samen met 3 andere pony's, 2 weet ik zeker dat ze het door hebben, maar geven de voorkeur nog wel aan een emmer. Nummer 3 ben ik niet helemaal zeker van aangezien omdat ik die nog niet heb zien drinken en die ook aardig interesse heeft in mijn losse emmers water.

Maar mijn oudje durf zelfs een waterbak die ik vol heb laten lopen niet leeg te drinken. Durf er ook geen appeltje of beetje muslie uit te pakken. En als ik kom voeren reageert ze als een paard met voernijd als ik met een emmer water aan kom lopen (druk doen, zuur doen, alles aan de kant beuken om er bij te mogen).

Ik wil graag dat ze uit de waterbak gaat drinken. Voorlopig bied ik haar ook 2x per dag water uit een emmer aan, en moet ze de rest van de dag zich maar zien te redden. Maar vind dat een paard gewoon de hele dag water moet kunnen drinken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:42

Eet ze ook geen biksjes uit het waterbakje? Zo heb ik er al een paar leren drinken. Biksjes in de bak en als ze die pakken komt er ook gelijk water uit.
Mocht het echt niet lukken zou je een vlotterbak kunnen nemen.

Dennis

Re: Hoe oudere pony leren drinken uit een automatische waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:48

Nee, ze pakt niets lekkers uit de waterbak. Zelfs niet van mijn hand op de rand van de waterbak.
Ondanks dat ze echt dorst heeft drinkt ze hem ook niet leeg als ik hem vol zet.

Heb er gister een half uur naast gezeten, maar zonder succes.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:16

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:15

tjah ik denk dat maar 1 ding op zit en dat is trainen trainen trainen, je staat blijkbaar te dicht in de buurt van de drinkbak voor haar misschien ooit eens van geschrokken?

zoek de grens op vanaf wanneer ze makkelijk wat eten van je aanneemt, als je die gevonden heb doe je die sessie daar haar lekkere dingen geven (zelf voorstander van wortel in ministukjes dat geeft veel keer een snoepje met in totaal weinig calorieen). paar uur later ga je terug en ga je stukje dichter naar de waterbak etc totdat je met je hand op de waterbak zit. soms is het gemakkelijk met een soort touch te werken. weet niet of ze klikkertraining kent? maar als je via klikkertraining leert om een bepaald object aan te raken in een gemakkelijke situatie kan je dat object gebruiken om dicht bij enge dingen te brengen. het is meermaals gebleken dat ze op die manier sneller dingen doen, wellicht omdat ze meer bezig zijn met de touch dan met het enge ding.

ik denk zelf dat ze het wel zal leren geef het wat tijd komt wel goed met geduld en goede zorgen, trouwens terecht dat je haar niet wil laten verdorsten ik hoop dat ze snel gaat snppen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:04

Het is een merrie die pas op 13 jarige leeftijd groen uit het land gekomen is. Het is een hele lieve zachtaardige merrie met rare angsten. Kan haar na 4,5 jaar nog steeds niet stressloos poetsen, is doods bang voor mannen en heeft een hekel aan drukte. Ze loopt wel probleemloos onder het zadel en voor de wagen, en ook op wedstrijd is geen enkel probleem.

Ze komt tot op een halve meter. Water uit een emmer onder de waterbak drinken lukt wel.

Vandaag vul ik de oude waterbak even. Ze gaat inmiddels helemaal uit haar dak als ik langs de paddock loop en dat is niet de bedoeling. Wel even oefenen, maar anders morgen maar weer verder oefenen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:51

delicate madam dus :D wel leuk een karaktertje ;) jij kan het beste zien wanneer je moet ingegeven (emmer water bij) en wanneer je moet oefenen (geen emmer) gewone drinkemmer onder het automaat zal idd ook goed idee zijn om haar iig in de buurt te laten komen. Niets forceren als ze hoogdrachtig is. Hou je ons op de hoogte of je haar zo ver krijgt of dat je mag blijven emmertjes slepen }:0

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:56

Klinkt misschien hard, maar wij hadden er hier ook zo'n eentje.
Die wilde op stal niet drinken uit het bakje.
Eerst hebben we ook met emmers gewerkt, maar die gooide ze steeds om. Uiteindelijk gewoon besloten om er geen emmer meer te geven, maar toen had ze het binnen twee dagen door.
Als ze eenmaal dorst krijgen gaan ze het vanzelf wel proberen. Zolang je met emmers blijft werken niet...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:00

Merrie staat sinds vorige week donderdag al op beperkt water. Eerste 2 dagen vond ik dat ze pech had en dat het vanzelf wel beter zou gaan. Maar 4 dagen en een merrie die helemaal uit haar dak gaat als ik langs loop (echt schreeuwen, springen, draaien, de baas van de kudde weg slaan) gaat het me toch echt te ver.

Maar we hebben een doorbraak. Zowel ik als mijn vriend (jaja, mijn vriend kan sinds een paar maanden ook bij haar in de buurt komen, als enige man tot nu toe) hebben er gister ruim een half uur bij gestaan. En ze pakt nu lekkers uit het bakje (ze pikt het er heel snel uit). En als ik hem vul drinkt ze hem leeg!

Ik was begonnen met boterhammen die er een heel eind uit staken, maar ze pakt nu ook handjes muslie van de bodem van de bak.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:10

vol blijven houden.

dorst? steeds opnieuw de drinkbak vullen en laten drinken.
ook ziet ze je andere paarden wel drinken en dat geeft uiteindelijk moed.
meerdere keren per dag even samen drinken en echt stoppen met drenken uit emmers.

hier had ik er ook 1 uit het wild die het dood eng vond.
rekken en strekken op de puntjes van zijn hoeven maar niet goed durven.
heeft een week geduurd voor hij echt zelfstandig durvde te drinken.
volhouden!

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:22

Een van mijn paarden was ook rond de 18 jaar toen wij een automatische drinkbak gingen gebruiken. In het begin hadden wij er een emmer water naast gezet. Op een gegeven moment zag ik haar wel uit het bakje drinken, maar niet zelf tegen de klepel aanduwen om nieuw water te krijgen, ze wachtte heel slim tot mijn andere paard dat deed. Ik heb toen de emmer water weggehaald, en haar het zelf laten uitzoeken. Ik lette wel goed op of ze wel water binnenkreeg natuurlijk, maar op een gegeven moment moeten ze wel. Wellicht wacht ze nu iedere keer op jou emmer water, omdat ze weet dat je er toch mee aan komt iedere dag? Mijn 'oudje' had het in ieder geval redelijk snel door, ookal is ze ook niet zo van de veranderingen. Als ze dorst hebben, gaan ze vanzelf wel kijken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:24

sommige paarden gaan nooit uit een automatische waterbak drinken. Zo ken ik er eentje die vertikt het gewoon echt. Dus die heeft een emmer in de stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:37

*\o/*

Sinds dinsdag durfde ze de waterbak leeg te drinken als ik hem vulde en had ze nog steeds erg veel dorst.

Vanaf vrijdag (dus met ruim een week weinig water, ze staat 24/7 in de paddock) kreeg ze duidelijk minder dorst maar pakte nog steeds erg graag emmers aan.
En heb haar gister kunnen betrappen op het drinken en zelf vullen van de waterbak. Nog heel schichtig, maar ze gaat niet meer helemaal uit haar dak als ik kom voeren omdat ze zo'n dorst heeft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:10

+:)+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:13

Ik heb er heel wat uurtjes naast gestaan met brokjes en oud brood (andere pony's boos, die moesten netjes vast staan omdat die anders al het lekkers weg haalde).

Ze krijgt nu uiteraard ook geen water meer apart aan geboden. Ze weet nu hoe het werkt en flipt niet meer. Paard met extreme voernijd was er niets mee zo als ze door de paddock stuiterde voor water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:48

Super zeg! :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:23

fijn om te horen :D