Heel druk paard, wat te doen om rustig te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heel druk paard, wat te doen om rustig te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:39

Ik heb een altijd al behoorlijke felle merrie van 17 jaar, nu was het zo dat ik altijd wedstrijden reed en dat ging prima omdat ik echt elke dag wel reed/trainde maar nu doe ik dat al een paar jaar niet meer, langzaam afgebouwd en rij alleen nu recreatief.
Ze staat 24/7 buiten met een tinker en ik heb geen bak tot me beschikking of iets waar ik kan trainen.
Als ik wil rijden moet ik dus al langs een best drukke weg voordat ik wat rustiger kan rijden, probeer 3 à 4 keer per week te komen maar ze is zo druk en schrikachtig waardoor ik al een tijd niet heb gereden omdat ik een beetje bang ben dat er straks wat gebeurd langs de weg. Probeer elke keer wel een stuk met haar te wandelen maar ook dat gaat moeizaam omdat ze me zowat meesleurt.
Ik wil graag weer lekker rijden, maar weet niet wat de beste aanpak is en begin nu toch langzaam aan onzekerder te worden wat natuurlijk ook niet helpt.
Ze krijgt qua voer alleen hooi en als ik er ben wel een kalmerende muesli, heb alleen niet het idee dat dit helpt en voer het toch al een aantal maanden.
Wie heeft er voor mij tips?

kehdra

Re: Heel druk paard, wat te doen om rustig te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:46

Is die tinker wél rustig langs de weg? Die zou je eens mee kunnen nemen om als goed voorbeeld te dienen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:48

Tinker is nog maar 1,5 jaar en wordt soms alleen even uit de wei gehaald om te poetsen en stukje mee te lopen dus dat schiet ook niet echt op.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:49

wandelen daar wordt zij niet moe van. Naar mijn idee zou longeren (bv 2x in de week) dan beter zijn. Zou je hier wel mogelijkheden voor hebben? nu is het gewoon frisseren en zijn de paarden wat meer uitgelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:17

Nee dat klopt friesiszwart maar dan komt ze iig uit de wei vandaan en hou ik een beeyje contact met haar. Longeren is nu ook geen optie, zou dat in het land moeten doen en dat is veelste nat nu. Paard is wel wat frisser als normaal dat heeft ze altijd wel in de winter maar als ik niks doe dan wordt het helemaal erger. Ga er zo heen en hoop dan even te kunnen rijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:29

Misschien is je paard zelf niet helemaal eens met haar "pensioen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:45

Princesj schreef:
Misschien is je paard zelf niet helemaal eens met haar "pensioen"?

Haha ja dat zou ook nog kunnen, maar dat is ze al 3 jaar nu en kon niet anders omdat ze een peesblessure heeft gehad. Zou wel willen rijden en trainen al is het maar in lichte vorm maar beschik helaas niet over een bak of trailer, vandaar. Wil ook op zoek gaan in de buurt of ik bij andere mensen van hun bak gebruik mag maken maar dat moet nog gebeuren en dan zou ik wel normaal over de weg moeten kunnen gaan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:00

Annickkii schreef:
Tinker is nog maar 1,5 jaar en wordt soms alleen even uit de wei gehaald om te poetsen en stukje mee te lopen dus dat schiet ook niet echt op.

Is er geen ander braaf paard in de buurt welke een keertje met jullie op pad kan?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:12

nu in de winter is het ff vervelend ja maar als de grond weer droog is zou je haar in de wei in de (dubbele) longe weer wat kunnen opbouwen, in ieder geval het ergste frisse eraf longeren en dan weer naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:15

kehdra schreef:
Annickkii schreef:

Is er geen ander braaf paard in de buurt welke een keertje met jullie op pad kan?

ik ben net een half jaar geleden verhuisd en ken nog geen mensen met paarden in de buurt helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:17

kjoetie schreef:
nu in de winter is het ff vervelend ja maar als de grond weer droog is zou je haar in de wei in de (dubbele) longe weer wat kunnen opbouwen, in ieder geval het ergste frisse eraf longeren en dan weer naar buiten?

ja dat zou kunnen, ik kan makkelijk een stuk weiland afzetten daarvoor, probleem daarmee is dat ik zelf nog nooit met dubbele longe gewerkt heb en mevrouw zelf snel verveeld is, als ik haar gewoon probeer te longeren stopt ze er na een paar rondjes mee en komt ze naar me toe lopen. Heb wel eens een training gehad hoe je het beste kan longeren maar dat heeft op me paard geen invloed.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:19

Misschien moet je naar een locatie op zoek die meer voor jou en je merrie geschikt is, zodat je beter uit de voeten kan dan nu. Een recreatieve pensionstal of bij de boer met een bak, met andere ruiters zodat je samen op stap kan. Alleen een weitje en buiten een drukke weg is niet praktisch met dit paard zo te lezen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:21

En aan de hand langs de drukke weg lopen en daarna erop stappen?

Longeren met een pessoa? Ik merk bij mijn paard dat dat toch wel verschilt dan wat "rondslingeren" aan een longe.

Of stukje afzetten en grondwerk doen? En dan niet spaanse pas of compliment etc. maar soort van free-style training a la Emile Voest? Daar kunnen ze behoorlijk moe van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:36

Andere locatie wil ik niet want ik sta daar echt super, moet alleen de drukke weg oversteken en dan heb ik of een stukje bos of landweggetjes. Lopen aan de hand is ze net zo druk als dat ik erop zit, maar zag bij de buren dat die een bak hebben dus wil gaan vragen of ik daar gebruik van kan maken. Grondwerk lijkt me ook wat maar heb daar geen ervaring mee, wel iets wat ik in de toekomst wil leren.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:58

Misschien moet je eens bloed laten prikken om te kijken of je paard een vitamine en mineralentekort heeft opgelopen. Als je je paard alleen hooi en gras voert moet je wel zeker weten dat er voldoende voedingsstoffen inzitten (kun je laten testen) , veel hooi en weidepaarden hebben een magnesiumtekort en dit kan nervositeit veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:05

dianaw33 schreef:
Misschien moet je eens bloed laten prikken om te kijken of je paard een vitamine en mineralentekort heeft opgelopen. Als je je paard alleen hooi en gras voert moet je wel zeker weten dat er voldoende voedingsstoffen inzitten (kun je laten testen) , veel hooi en weidepaarden hebben een magnesiumtekort en dit kan nervositeit veroorzaken.

Zou ik inderdaad wel kunnen doen, maar opzich is in haar voedingspatroon niks veranderd sinds al die jaren behalve dat ze nu altijd buiten staat. Voer haar ook altijd een muesli bij op aanraden van de da, vol met vitamine en mineralen maar zonder haver en andere dingen die je paard drukker maakt. Maar misschien wel goed om het inderdaad even te testen.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:06

volgens mij moet je toch proberen je paard zo veel mogelijk te rijden, die van mij is 21 jaar, staat 24/7 buiten en word recreatief gereden (ze heeft vroeger ook wedstrijden gereden) en als ik haar niet genoeg rijd dan is ze ook heel druk en soms ook schrikachtig, ik moet zien dat ik haar minstens 3x per week haar ongeveer 1u hard laat werken anders is er niets mee aan te vangen. Dus ik zou dit ook proberen. Maar dan heb je wel een piste of omheind gebied dat als 'piste' kan dienen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:33

lotte_horses schreef:
volgens mij moet je toch proberen je paard zo veel mogelijk te rijden, die van mij is 21 jaar, staat 24/7 buiten en word recreatief gereden (ze heeft vroeger ook wedstrijden gereden) en als ik haar niet genoeg rijd dan is ze ook heel druk en soms ook schrikachtig, ik moet zien dat ik haar minstens 3x per week haar ongeveer 1u hard laat werken anders is er niets mee aan te vangen. Dus ik zou dit ook proberen. Maar dan heb je wel een piste of omheind gebied dat als 'piste' kan dienen nodig.

En dat is helaas nou net het probleem, doordeweeks kan ik niet rijden omdat het al donker is als ik bij me paard aankom, dus ik kan alleen zondag of maandag maar dan is ze dus al zo druk dat ik bang ben dat er wat gebeurd. Maar als het straks langer licht is wordt dat natuurlijk wel beter, en wil bij die mensen in de buurt vragen of ik gebruik mag maken van hun bak.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:44

je zou een kunnen overwegen om helemaal geen granen te geven. Voor sommige paarden is dat te veel snelle energie als ze niet of niet veel werken. Er is tegenwoordig ook krachtvoer zonder granen zoals Healthy Herbs en Subli zonder.

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:08

voor je eigen veiligheid een slof eraan misschien en dan niet aansnoeren maar dat als het nodig is je hem erbij kan pakken en een pessoabitje misschien, die 2 niet samen dat is niet echt een goede combi maar anders een slof en een gewoon ietsjes scherper bitje...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:11

ik had een tempramentvolle hete merrie....als ik haar 5 a 6 x per week reed was ze braaf....maar 2 a 3 keer in de week....was ze niet geschikt voor..

dus mijn paard in haar waarde gelaten....dus of vaak rijden of niet....

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:40

wietskewin schreef:
voor je eigen veiligheid een slof eraan misschien en dan niet aansnoeren maar dat als het nodig is je hem erbij kan pakken en een pessoabitje misschien, die 2 niet samen dat is niet echt een goede combi maar anders een slof en een gewoon ietsjes scherper bitje...

Dit lijkt mij alleen een oplossing als noodrem, maar dat zorgt er niet voor dat de oorzaak ermee weg gaat.

Ik zou arme maar rijke muesli voeren met vitamine en mineralen erin.
En magnesium bijvoeren. Dit kalmeert paarden. Veel paarden in nederland hebben hier een tekort aan omdat in alleen hooi niet genoeg zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:52

eridinges schreef:
wietskewin schreef:

Dit lijkt mij alleen een oplossing als noodrem, maar dat zorgt er niet voor dat de oorzaak ermee weg gaat.

Ik zou arme maar rijke muesli voeren met vitamine en mineralen erin.
En magnesium bijvoeren. Dit kalmeert paarden. Veel paarden in nederland hebben hier een tekort aan omdat in alleen hooi niet genoeg zit.

Die muesli krijgt ze al een paar maanden, wel met vitamine en mineralen maar wel arme muesli zeg maar. Maar merk geen verschil helaas....
Vaker rijden zou ik heel graag willen maar kan nu gewoon niet, ben op zoek naar dingen die haar rustiger krijgen of waar ik haar bezig mee hou i.p.v. Rijden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:32

Zit er in kuil dan wel genoeg magnesium?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:06

NeverGiveUp schreef:
Zit er in kuil dan wel genoeg magnesium?

Nee.......