Verveling, tekort of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Verveling, tekort of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:58

Ik heb een probleempje met mijn pony's.
Ze staan 24/7 buiten met schuilstal, snachts in het paddock met schuilstal en overdag in de wei (waar niks meer op staat in principe).
Ze krijgen vrijwel onbeperkt goed hooi, hebben 2 verschillende likstenen, krijgen vitaminenmuesli 2x per dag,water, pion en elkaar :Y)

En toch...presteren ze het om de wei "mondmatig" om te ploegen. Oftewel ze graven kuilen voor de evt wortels en eten daarbij veel zand op. Heel de snuiten zitten vol met zand en in de mond is het een ware modderpoel.

Ik weet niet meer wat ik hier aan kan doen. Hopelijk heeft iemand anders een briljant idee.

Anoniem

Re: Verveling, tekort of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:02

Dat kan idd duiden op een mineraal tekort :j Ga eens naar de betere paardenwinkel en vraag daar iets om bij te voeren, een vitamine poeder oid, misschien los je het daar gemakkelijk mee op :) Anders kun je de da vragen voor een bloedtestje, maar dat is misschien wel heel drastisch.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:05

Een vitamine spuit is eventueel ook een optie.
Maar als ze op zoek zijn naar wortels, is het mischien leuk om een paar wilgentakken neer te leggen?
Dat hebben wij ook sinds kort, ze vinden het prachtig (buurvrouw had knotwilg omgezaagd, ik alle takken meegenomen. :) ) Zo kunnen ze op een leuke manier hun knaag behoefte bevredigen. Ze zijn er best wel even zoet mee.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:08

Alleen ze krijgen in principe al een goede muesli, waar alle vitamines en mineralen in zitten. Als ik er dan ook nog poedertjes overheen moet gaan doen, voelt het een beetje als dubbel op.

Ik had er idd al over nagedacht om de da te bellen voor evt advies. Zit er echt niet op te wachten dat ze straks zandkoliek oid krijgen.

Wilgentakken vind ik een beetje eng, ben altijd bang dat zo'n takje in de keel blijft steken. Of zoek ik nu te ver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:08

Peachy schreef:
Alleen ze krijgen in principe al een goede muesli, waar alle vitamines en mineralen in zitten. Als ik er dan ook nog poedertjes overheen moet gaan doen, voelt het een beetje als dubbel op.

Ik had er idd al over nagedacht om de da te bellen voor evt advies. Zit er echt niet op te wachten dat ze straks zandkoliek oid krijgen.

Wilgentakken vind ik een beetje eng, ben altijd bang dat zo'n takje in de keel blijft steken. Of zoek ik nu te ver?

Als je een grote stam neemt dan krijg je dat probleem niet. Maar bel desnoods de da even, die kan ook meteen een mestonderzoek doen als je je echt zorgen maakt :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:11

Ik zou toch even iets geven om het zand uit je paard te krijgen.
Wij hebben daar ook speciale brokken voor die het zand er uit gooit.
Verder zou ik eens een mest/bloed onderzoek doen en daar uit laten vast stellen of ze uberhaupt iets missen voordat je dure dingen dr in propt.
Veel afleiding is op de weide zeer gewenst :j

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:25

Ik heb inmiddels gebeld met de da en die zegt dat ik het beste sowieso een kuur zand weg moet geven. Aan het probleem zand eten en kuilen graven kan je in principe weinig doen. Wat evt zou kunnen helpen is een graasmasker.
Waarschijnlijk zal het toch een vorm van verveling zijn, sinds een paar weken staan ze nm niet meer voor de wagen en "missen" ze dat stukje beweging/afleiding.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:09

Ik heb ze een zeewier kuur gegeven en ze zijn gestopt met zand eten, die van mij konden volgens mijn dierearts ook geen te korten hebben, maar toch zeewier gegeven en nu zijn ze toch gestopt, dus w.s toch een tekort

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:16

Peachy schreef:
Ik heb inmiddels gebeld met de da en die zegt dat ik het beste sowieso een kuur zand weg moet geven. Aan het probleem zand eten en kuilen graven kan je in principe weinig doen. Wat evt zou kunnen helpen is een graasmasker.
Waarschijnlijk zal het toch een vorm van verveling zijn, sinds een paar weken staan ze nm niet meer voor de wagen en "missen" ze dat stukje beweging/afleiding.

Ik zou wel oppassen met een graasmasker omdoen. Mijn ervaring daarmee is dat er zand in de graasmasker blijft zitten, waardoor het paard nog meer zand binnen krijgt.

Ik heb precies hetzelfde probleem, pony graaft naar wortels, ik lees even met je mee voor tips!
Op deze manier hoop ik dat ik mijn pony daar eindelijk mee kan helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:36

Hier ook 2 jaarlingen die alles omploegen, krijgen bijgevoerd (krachtvoer), onbeperkt hooi op de grond, zoutsteen (himalaya),....
en toch vinden ze er niet beter op dikke kuilen te graven. Ik geef zo nu en dan een kuurtje sandclear voor de zekerheid erbij. maar de precieze oorzaak is geen idee.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:39

Wilgentakken krijgen ze hier ook, maar dan wel dikkere takken. Vinden ze heerlijk! Ze zorgen er zelf wel voor dat het goed gaat hoor!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:56

Misschien een muilkorf?