Niet rond raken met rollen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Niet rond raken met rollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:12

mijn paard raakt niet rond bij het rollen, dus als ze zich rolt gaat ze op haar zij liggen, maar ze raakt niet tot aan de andere kant. Kan dit iets betekenen?

Anoniem

Re: Niet rond raken met rollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:59

Hoe oud is je paard? Het kan zijn dat ie wat stijf is in de rug :j

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:51

Joolien schreef:
Op haar papieren staat dat ze 5 is, maar ze heeft best diepe putten boven haar ogen, wat volgens veel mensen doet vermoeden dat ze een pak ouder is.. Ze idd stijf in de rug, waar ik graag iets aan wil doen. Maar dingen zoals bv Ostheopaat vind mijn vader maar bullshit, waardoor ik daar geen hulp van kan krijgen. Ze is mijn eerste eigen paardje, dus ik weet zelf ook niet hoe ik dit best aanpak..

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:25

Het hoeft niet per se een probleem te zijn hoor dat ze niet helemaal omrolt! Mijn paard heeft ook dagen dat ie niet helemaal omrolt en dagen dat hij dit wel doet.

Het kan ook aan de ondergrond liggen. Ze durven vaak pas helemaal om te rollen als het een goede zachte ondergrond is.

Verder is het altijd goed om je paard een keer aan de osteopaat te laten zien als ze rug problemen heeft maar als het enige probleem wat ze heeft dat ze omrolt lijkt me niet niet per se nodig. Het kan ook een gewoonte zijn dat ze alleen zo rolt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:29

Hoeft geen probleem te zijn hoor :-) Sommige paarden rollen helemaal om (en weer terug en dan weer om), andere paarden zie je bijna nooit helemaal omrollen.
Kan zijn dat ze de grond niet fijn vind, dat ze de omgeving niet helemaal vertrouwd (weidemaatje dat haar lastig valt tijdens rollen bijvoorbeeld) of dat ze het gewoon niet fijn vind om helemaal om te rollen.

Als je met rijden/longeren ook stijfheid bemerkt dan kun je eens gaan nadenken over een osteopaat oid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:21

_Juliee schreef:
Joolien schreef:
Op haar papieren staat dat ze 5 is, maar ze heeft best diepe putten boven haar ogen, wat volgens veel mensen doet vermoeden dat ze een pak ouder is.. Ze idd stijf in de rug, waar ik graag iets aan wil doen. Maar dingen zoals bv Ostheopaat vind mijn vader maar bullshit, waardoor ik daar geen hulp van kan krijgen. Ze is mijn eerste eigen paardje, dus ik weet zelf ook niet hoe ik dit best aanpak..

Dat hoeft niets te zeggen hoor dat ze diepe kuilen boven de ogen hebt, als je twijfelt moet je een dierenarts de tanden laten checken.
Verder als ze wat stijf is zou je inderdaad weleens een osteo kunnen laten komen. Misschien je vader toch eens over laten halen.
Verder niet al te druk over maken het ene paard is anders dan het andere.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:23

Als ze officiële papieren heeft, dan zou haar leeftijd toch wel correct moeten zijn.
Sommige paarden rollen gewoon nooit om, anderen dan weer wel.

Paard eens laten nakijken door een osteo of fysio kan altijd interessant zijn. Merk je nog andere problemen die op rugpijn kunnen wijzen? Of enkel dat omrollen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:26

Een fries bij ons rolt ook nooit om, staat er al vanaf 2,5 jaar, is net onder de kuddeleider en heeft verder geen last van stijfheid.
Ik heb hem ooit 1x helemaal zien rollen, verder nooit..
Ik zou me er geen zorgen om maken!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:05

Die van mij heeft ook diepe kuilen boven zijn ogen. Heeft hij ook altijd gehad. Zijn leeftijd klopt echt wel.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:09

Izzy19 schreef:
Als ze officiële papieren heeft, dan zou haar leeftijd toch wel correct moeten zijn.
Sommige paarden rollen gewoon nooit om, anderen dan weer wel.

Paard eens laten nakijken door een osteo of fysio kan altijd interessant zijn. Merk je nog andere problemen die op rugpijn kunnen wijzen? Of enkel dat omrollen?

Ik heb ze nog niet lang, maar ze loopt gewoon heel stijf in haar rug, ze bokt ook vaak als ik haar rij. Daarom denk ik dat ze echt een rugprobleem heeft. Als ze onder het solarium staat zie je haar echt genieten ( misschien dat door de warmte haar rugspieren ook wat losser komen ). Ik ga zeker nog eens proberen om een Ostheo te laten komen..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:10

Izzy19 schreef:

Ook met officiële papieren kan de geboortedatum verkeerd vermeld zijn. Mijn paard is namelijk een jaar jonger dan officieel in haar paspoort staat. Zegt dus niet altijd wat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:12

Die combinatie (bokken en niet kunnen rollen) maakt het al heel anders, dan zou ik idd even een osteopaat laten komen :j

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:13

Loetie84 schreef:
Izzy19 schreef:

Ook met officiële papieren kan de geboortedatum verkeerd vermeld zijn. Mijn paard is namelijk een jaar jonger dan officieel in haar paspoort staat. Zegt dus niet altijd wat ;)

Paarden moesten ( in België toch, van Nederland heb ik geen idee ) maar vanaf 2000 papieren hebben, dus vaak worden leeftijden geschat enzovoort.. Dat is toch het geval met heel wat mensen die ik ken. Meisje van op de manege kocht een manegepaard en dacht dat het dier 12 was, mijn zus heeft dat paard jaren geleden willen kopen, maar die was toen eigenlijk al 17...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:31

_Juliee schreef:
Loetie84 schreef:

Paarden moesten ( in België toch, van Nederland heb ik geen idee ) maar vanaf 2000 papieren hebben, dus vaak worden leeftijden geschat enzovoort.. Dat is toch het geval met heel wat mensen die ik ken. Meisje van op de manege kocht een manegepaard en dacht dat het dier 12 was, mijn zus heeft dat paard jaren geleden willen kopen, maar die was toen eigenlijk al 17...

Met papieren bedoel ik een echt stamboekpapier. Dat zal toch ook eerder de uitzondering dan de regel zijn dat de leeftijd op zo'n papier verkeerd is :) Normaal zou dat niet verkeerd mogen zijn.
De papieren die jij bedoelt zijn waarschijnlijk mutatiedocument e.d. ? Geen stamboekpapier veronderstel ik.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:35

Dat zou ik eigenlijk niet eens weten :p ik weet alleen dat de leeftijden vaak niet kloppen. Maar eigenlijk doet haar leeftijd er nu ook weer niet zoveel toe. Ik heb haar papieren ook niet zelf, het is eigenlijk een paardje van mijn vriend, en de papieren liggen daar nog...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:38

Echt haar orginele paspoort, geen mutatie formulier... Maar goed dat is verder off-topic. Normaal gesproken zal het ongeveer wel kloppen. Een jaartje ouder of jonger levert vaak geen echte problemen op. 12 of 17 jaar zit wel wat verschil tussen. Het paard van TS wat 5 jaar zou moeten zijn, is vast niet per ongeluk toch 15 jaar oud...

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:47

Loetie84 schreef:
Echt haar orginele paspoort, geen mutatie formulier... Maar goed dat is verder off-topic. Normaal gesproken zal het ongeveer wel kloppen. Een jaartje ouder of jonger levert vaak geen echte problemen op. 12 of 17 jaar zit wel wat verschil tussen. Het paard van TS wat 5 jaar zou moeten zijn, is vast niet per ongeluk toch 15 jaar oud...

Ik hoop het :P