Paard gaat zowat liggen bij hoeven uitkrabben. Tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Paard gaat zowat liggen bij hoeven uitkrabben. Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 02:27

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een super leuke Tinker ruin van 4 jaar.
Nou ben ik alleen tegen 1 probleem aangelopen.

Zijn hoeven uitkrabben.
Voor is niks aan de hand hij geeft netjes ze voetje al en blijft rustig staan totdat ik klaar ben heel netjes en braaf dus.
:D

Maar het probleem is dus ze achter hoeven.
Hij trapt niet.
Maar wat hij doet is zodra hij al weet dat ik ze voetje achter ga vragen dan gaat hij gewoon helemaal met ze kont naar mijn kant toe hangen.
Of te wel dat voetje kan ik wel vergeten wand meneer zet gewoon ze volle gewicht op dat been.
Dit doet hij dus bij beide achter benen.
Hij draait soms zo ze kont naar me toe dat hij zowat wil gaan liggen om het zo maar te zeggen.
Gekke knol!
:')

Maar goed wat kan ik hier nu aan doen zodat ik wel gewoon ze been kan optillen en dan kan uitkrabben als dit nodig is?
Alle tips zijn welkom!
;)

Caily

Re: Paard gaat zowat liggen bij hoeven uitkrabben. Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:30

Dit klinkt als uitproberen, persoonlijk zou ik hem gewoon een flinke klap op zn kont verkopen, indien nodig met zweep :o Je moet hem eigenlijk uit evenwicht proberen te brengen, maar hij zal waarschijnlijk op zo'n moment tegen alle druk ingaan. Het mooiste zou zijn als je met zn tweeen kan oefenen, allebei aan een kant staan, zal hij toch een van beiden los moeten laten :Y)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:31

laat hem even door een DA nakijken,
het hoeft niks te zijn maar kan wel,

heb zelf een fries gehad die dit deed,
die mankeerde gelukkig niks.
toen de DA dit heeft bevestigt,
poorde ik met me vinger in haar bil, bij haar was dit voldoende :j

maar nogmaals laat hem eerst door een DA na kijken want het kan wel iets zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:35

Ik heb zo'n paard gekend, diertje van dik 1m70, de smid mocht gelijk weer zijn karretje meebrengen :')

Met dat paard leerden ze zijn voet op aanraking + commando optillen en omhooghouden tegen een zweepje. Zo leerde hij wat zijn voet omhoog houden echt was. Pas toen dit echt bevestigd was, kwam het vasthouden er heel voorzichtig weer bij.

Er is niet gestraft/voet laten vallen aan te pas gekomen, en paard geeft prima voetje nu!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:02

PP --> OPG

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:26

hanny_jelke schreef:
laat hem even door een DA nakijken,
het hoeft niks te zijn maar kan wel,

heb zelf een fries gehad die dit deed,
die mankeerde gelukkig niks.
toen de DA dit heeft bevestigt,
poorde ik met me vinger in haar bil, bij haar was dit voldoende :j

maar nogmaals laat hem eerst door een DA na kijken want het kan wel iets zijn.

Uitproberen hoef je door de DA niet na te laten kijken.
Een flinke schop onder zijn kont moet ie krijgen, nog ff en hij zit echt boven op je.

Voet op leren tillen met een zweepje is ook een goed idee. Bekijk de 7 games van Parelli eens dar vind je meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:06

Oh ja en een paard bang maken met voetjes optillen.

Paarden proberen niet uit, wie dat denkt moet zich toch echt gaan verdiepen in het paardengedrag. :n

Er zijn 2 mogelijkheden, of je paard heeft gewoon moeite met zijn balans, of je paard heeft het verkeerd aangeleerd. Ik zou beginnen met korte momenten optillen, je kunt dit doen door aan zijn staart te trekken, een paard zal met zijn gewicht altijd tegenhangen en zo zijn gewicht op het andere been zetten. Zodra je voelt dat hij minder gewicht op het been zet, trek je deze rustig naar voren toe, en dan een klein stukje van de grond. Waarschijnlijk zal hij dan door de onbalans zijn been vanzelf optrekken. Als hij nou toch naar je toe komt, gebruik dan een vinger om hem in de flank te prikken, dit is een makkelijk en niet afschrikkend hulpmiddel. Wees rustig, maar consequent. En neem je tijd, paarden zullen dit niet zo snel leren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:01

Kan inderdaad een balans probleem zijn. Helpt het als iemand zijn hoofd vast houdt (bij zijn hoofd staat) bij hoeven optillen? Soms helpt het ook om langs een muur te staan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:04

Is het per ongeluk een kramptrekker met de achterbenen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:06

Tegen een muur of stalwand laten aanleunen en zeker niet gaan slaan met zwepen.
Iemand laten helpen en het paard de kant op laten kijken waar jij bezig bent. Dan draai je het gewicht al naar het andere achterbeen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:16

Been optillen dmv een touw ipv je hand (niet vastmaken uiteraard). Daar valt niet op te hangen en dan is de boodschap snel genoeg duidelijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 04:03

Joolien schreef:
Paarden proberen niet uit, wie dat denkt moet zich toch echt gaan verdiepen in het paardengedrag. :n

Prima, dan proberen ze niet uit, dan hebben ze gewoon behoefte aan duidelijkheid, als ze dat niet krijgen (storing in de communicatie) dan gaan ze zelf op zoek naar die duidelijkheid. Dat is wat ik uitproberen noem, en dan doen ze wel degelijk.

Als jij denkt dat je paarden bang maakt als je een zweepje gebruikt mag jij ook nog wel eens gaan verdiepen in het een en ander, een zweepje is een hulpmiddel, als je op je paard in wil raggen moet je gewoon een stok of een tak met stekels nemen...

Balansprobleem, dan idd na laten kijken door DA, wordt lastig voor het dier met rollen of jeuk op de flanken :(:)

Ik vind de tip van de staart ook wel erg goed klinken, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Want dat het dier op het moment niet weet wat het met zijn evenwicht aanmoet zou best goed kunnen. Vragen lost dan vaak niet veel op, duidelijkheid is wat het hem doet. Als hij (nog) niet wijkt voor de druk die jij met je lichaam (hand/heup) aan hem vraagt is er niks mis mee om daar een zweepje voor te gebruiken (zelfde principe als bijtikken achter je been als hij doof voor het been is tijdens het rijden), zolang je maar weet waar je mee bezig bent.

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 04:37

HijadelaLuna schreef:
Joolien schreef:

Prima, dan proberen ze niet uit, dan hebben ze gewoon behoefte aan duidelijkheid, als ze dat niet krijgen (storing in de communicatie) dan gaan ze zelf op zoek naar die duidelijkheid. Dat is wat ik uitproberen noem, en dan doen ze wel degelijk.

Als jij denkt dat je paarden bang maakt als je een zweepje gebruikt mag jij ook nog wel eens gaan verdiepen in het een en ander, een zweepje is een hulpmiddel, als je op je paard in wil raggen moet je gewoon een stok of een tak met stekels nemen...

Balansprobleem, dan idd na laten kijken door DA, wordt lastig voor het dier met rollen of jeuk op de flanken :(:)

Ik vind de tip van de staart ook wel erg goed klinken, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Want dat het dier op het moment niet weet wat het met zijn evenwicht aanmoet zou best goed kunnen. Vragen lost dan vaak niet veel op, duidelijkheid is wat het hem doet. Als hij (nog) niet wijkt voor de druk die jij met je lichaam (hand/heup) aan hem vraagt is er niks mis mee om daar een zweepje voor te gebruiken (zelfde principe als bijtikken achter je been als hij doof voor het been is tijdens het rijden), zolang je maar weet waar je mee bezig bent.

Een paard probeert je inderdaad echt wel uit! Heb me er al 23 jaar in verdiept ;)

Heb meerdere paarden gehad met hetzelfde probleem. Je schrijft dat hij pas 4 is, heb je hem weleens teruggeduwd? Zodat hij bijna omvalt? Hiermee krijgt hij dondersgoed in de gaten dat leunen geen hulpmiddel voor hem of een optie om te etteren is..
Misschien heeft hij het verkeerd aangeleerd, doordat hij zo hing vond de vorige eigenaar het misschien vervelend en heeft de achter hoeven minder vaak uitgekrabt.. Je weet het niet..
Blijven oefenen en vooral, laat hem maar omvallen.. Weet die ook eens hoe het is als jij op hem leunt..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 04:53

Mijn merrie heeft dat toen ze jong was ook gedaan maar dan bij de voorbenen.
Wanneer ik die oppakte dan ging ze echt hangen en wilde zich dan laten vallen,die dacht dat ze niet op 3 benen kon staan geloof ik haha.

Toen heb ik haar dus gewoon laten vallen en na twee keer heeft ze het toen niet meer gedaan,wel had ze de neiging dan tegen je aan te gaan leunen met haar lichaam maar heb haar een paar keer flink omgetikt dat ze om moest gaan,heb namelijk geen zin dat er 600kilo op mijn rug gaat hangen,daarna weer been gepakt.

Hoef nu alleen nog maar "voet op" te zeggen en ze geeft hem al.

Heb haar wel een keer met stalen neus een schop onder d'r kont gegeven omdat ze bij het uitkrabben van het achterbeen een keer natrapte toen ik haar been losliet na het hoevenkrabben en daar was ik niet zo van gediend,heeft ze daarna ook niet meer gedaan.

Zorg wel dat je aan de zijkant blijft staan en ga niet met je gezicht boven de hoef hangen om goed te kunnen zien waar je gaat krabben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:08

Die van mij liet zich ook bovenop je vallen.
Paarden denken niet na over de dingen die ze doen, maar ze doen wel degelijk dingen die niet horen en als ze dan merken dat het werkt, dan wordt het enkel en alleen erg.

Duidelijk communiceren en doorpakken.

Of als je aan de linkerkant staat de rechtervoet optillen, dan raken ze in de war, maar houdt het probleem vaak wel op.
Laat hij zich vallen probeer dit dan maar voorzichtig met oog voor eigen en je paards veiligheid te laten gebeuren.
Dan leren ze het gevolg kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:12

Mindfields schreef:
Is het per ongeluk een kramptrekker met de achterbenen?

Dit is precies mijn eerste gedachte. Gewoon even proberen om rustig zijn voet weer neer te zetten en hem opnieuw opnemen. Kramp is echt zeer pijnlijk voor het paard en hij is bang dat hij omvalt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:16

Nou nou..

Slaan is in dit geval volgens mij echt niet de oplossing, hoevaak hoor je dit niet over jonge paarden.. + dat ze vaak erg slap zijn in de achterhand, en al het overige gewicht dus naar de voorbenen gaat en naar dat andere achterbeen, en ze ook vaak een waardeloze balans hebben op die leeftijd, waarom dan gaan slaan? Paard denkt echt niet ha nu ga ik baasje pesten en met mijn hele gewicht op haar leunen.. Dat denken wij..

Ik zou echt veel gaan oefenen, heel kort en belonen zodra hij het goed heeft gedaan, verder kan het optillen op commando ook zeker hulp bieden! (ook op de voorbenen is het ideaal!)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:26

ik zou proberen om het te evrwisselen.

Links staan is rechts uitkrabben,rechts staan is links uitkrabben zo kunnen ze niet gaan hangen (tegen jou aan).

en anders even kijken of het idd een kramptrekker is.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:39

Waarschinlijk gewoon een balans probleem je paard is nog jong... mijn jonge paard deed precies hetzelfde.
Ik liet iemand bij zijn hoofd staan die hem bij zijn halster vasthield dit gaf hem al meer steun, als hij dreigde om te vallen bij het optillen een klein porretje bij de flank en de persoon bij zijn hoofd gaf wat lekkers als het goed ging. In het begin heel kort optillen en weer neerzetten en dit langzaam uitbreiden. Werkte prima en paard geeft nu keurig alle voetjes.....
Ik geloof niet zo in uit proberen, bovendien als je het vanuit dat oogpunt bekijkt wordt het vaak met straf opgelost en daar leert een dier niets van behalve dan dat voetjes geven niet leuk is.....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:43

ALs mijn jonkie dat doet dan krijgt ie toch echt een klap hoor

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:09

Als het onbelans is wat schiet je dan op met slaan, sommige jongen paarden vinden het nog heel moeilijk om op drie benen te staan......
Als je het rustig dagelijks oefent zijn ze het zo gewend, zonder er een heel gedoe van te maken..

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 02:02

Roselie schreef:
ALs mijn jonkie dat doet dan krijgt ie toch echt een klap hoor

dus een tik is de oplossing.. Toen jij een peuter was en niet wist dat met je mond dicht eten netter was, kreeg je ook een tik?? Of toen je naast de pot pistte??

Dit vind ik echt een opmerking van lik me het vestje.. Dus als jij niet luistert krijg je smeer?????

bailey4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:48

Ik had hetzelfde probleem met mijn vorige pony, de veearts was gekomen en het bleek dus dat hij een ontsteking in zijn hoef had.
Het hoeft niet te betekenen dat jou paard ook iets heeft, maar ik zou er toch voor de zekerheid even naar laten kijken.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:09

Kon de verkoper wel de hoeven uitkrabben? Heb jij het überhaupt al 1 keer kunnen doen sinds je je paardje hebt?
Ik zie hier vaak de woorden "DA, en uitproberen" langs komen ,maar ik zou eerst eens een goede chiropractor naar de heup en lendenen regio laten kijken.
Ik heb ruim 1.5 jaar lopen kwakkelen met mijn merrie (verschillende dierenartsen en weet ik veel wat voor therapeuten langs laten komen) maar die hebben het allemaal over het hoofd gezien :(

Kreeg ook te horen dat het puber gedrag was etc etc. Uiteindelijk was het mijn hoefsmid die aangaf dat dit echt niet meer tussen de oren zat en me doorverwees naar een chiropractor. Ben hem nog steeds dankbaar!
Voetjes achter geven is nog steeds erg lastig omdat ze haar vertrouwen kwijt is geraakt (het heeft immer heel lang zeer gedaan) maar ik hou goede hoop dat het uiteindelijk weer werkbaar wordt. Qua rijden is het in ieder geval al 200% beter geworden en ook de bespiering is nu veel beter en gelijkmatiger.

Als je meer wilt weten kan je me pb-en ;)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:06

Werd al genoemd maar met een touw het been optillen, lus om de voet en iets druk uitoefenen tot het paard z'n hoef optilt, dan druk weglaten. Hierbij kun je hem een commando geven zodat hij leert om zijn voet op te tillen.

Veiliger kun je het niet leren omdat je altijd op gepaste afstand staat. Als je hier de tijd voor neemt, komt het goed!
Je kunt steeds langer de voet op gaan tillen met het touw, het gaat snel hoor, heeft ie zo door.

Je kunt hem natuurlijk ook een dikke schop geven... je paard snapt alleen niet dat hij door het schoppen van jou, zijn been op moet gaan tillen... lijkt me logisch toch? :D Als ik wil dat je naar me zwaait tijdens het fietsen, ga ik jou toch ook niet van de fiets afduwen? Dan vraag ik je gewoon of je even wilt zwaaien...